دلایل از کار افتادن حسگر اثر انگشت چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

حسگر اثرانگشت ازجمله قطعات جدید در گوشی‌های هوشمند می‌باشد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با ثبت اثر انگشت خود وارد گوشی شوند. اما گاهی اوقات این قطعه با اشکال روبه‌رو می‌شود و حسگر اثر انگشت گوشی به طرز مناسبی کار نمی‌کند. امکان قفل کردن گوشی‌های هوشمند به روش‌های مختلف برای کاربران وجود دارد که از آسان‌ترین و امن‌ترین آن‌ها میتوان به قفل با اثر انگشت اشاره کرد. در این مقاله از امدادکاران، قصد داریم به بررسی عواملی که موجب از کار افتادن حسگر اثر انگشت گوشی می‌شود و همچنین راه‌حل‌های رفع آن بپردازیم.

دلایل از کار افتادن حسگر اثر انگشت و راه حل‌های رفع آن

عوامل مختلفی وجود دارد که در نهایت موجب می‌شود تا حسگر اثر انگشت گوشی از کار بیوفتد. برای مثال این مشکل ممکن است به دلیل مشکلات سخت افزاری و یا نرم افزاری ایجاد شود، که برای تشخیص هر یک از این عوامل می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

کد تست سلامت حسگر اثر انگشت گوشی

برای تشخیص اینکه از کار افتادن حسگر اثر انگشت گوشی، به علت آسیب دیدن و  خراب شدن خود قطعه حسگر است، یا اینکه به دلیل مشکلات نرم افزاری با این چالش موجه شده اید، می‌توانید از کد تست خرابی حسگر اثر انگشت استفاده کنید.

بخش شماره‌گیر گوشی را باز کنید و کد *#0* را وارد آن کنید و گزینه call را لمس کنید تا درخواست شما ارسال شود. پس از وارد کردن کد یک صفحه برای شما باز می‌شود که گزینه‌های متفاوتی مانند touch ، sleep ،LED و موارد مشابه دارد. در بین گزینه‌ها، گزینه‌ی Sensor را انتخاب کنید. پس از اینکه گزینه سنسور یا حسگر را انتخاب کردید، سنسور گوشی موبایل شما فعال می‌شود و در این قسمت باید انگشتی که قبلا اثر آن را ثبت کرده بودید را روی حسگر بگذارید.

اگر بعد از انجام اینکار، حسگر، اثر انگشت شما را شناسایی کند، به این معنی است که سنسور گوشی از نظر سخت افزاری هیچ مشکلی ندارد.

اما اگربا انجام دادن اینکار، در قسمت سنسور هیچگونه عکس العملی را حس نکردید، به این معنی است که مشکل سخت افزاری برای گوشی شما پیش آمده است که منجر به اختلال در عملکرد و از کار افتادن حسگر اثر انگشت شده است.

معمولا استفاده نکردن از قاب گوشی و وارد شدن ضربه به گوشی موبایل می‌تواند موجب آسیب دیدن و مشکلات سخت افزاری باشد. توصیه می‌شود برای برطرف کردن این مشکل، گوشی هوشمند خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای نشان دهید. در شرایطی که گوشی موبایل شما کاملا نو است و این مشکل برای آن پیش آمده است باید از گارانتی آن استفاده کنید.

دلایل از کار افتادن حسگر اثر انگشت چیست؟

کثیف بودن سنسور اثرانگشت

به این نکته توجه کنید انگشتی که در گوشی ثبت کرده‌اید باید حتما خشک و تمیز باشد. پس حتما قبل از اینکه  انگشت خود را روی دکمه‌ی Home بگذارید، از تمیز و خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید. از طرف دیگر همیشه گوشی را تمیز کنید، زیرا به مرور زمان ذرات آلوده روی گوشی شما را می‌پوشاند و اجازه‌ی برخورد انگشت با حسگر اثر انگشت را نمی‌دهد. در نتیجه حسگر، اثرانگشت شما را نخواهد شناخت. هنگامیکه انگشتان دست نیز چرب باشد ممکن است مانع برقراری ارتباط با حسگر اثرانگشت شود. همچنین گاهی اوقات وقتی دستان شماعرق کرده باشد حسگراثر انگشت کار نمی‌کند و باعث ایجاد اختلال می‌شود. حتی اگر گوشی شما ضد آب باشد، سنسور نمی تواند شناسایی کند. برای این کار، یک پارچه بدون پرز را روی سطح گوشی بکشید.

آپدیت نبودن سیستم عامل گوشی

فرقی نمی‌کند که سیستم عامل گوشی شما ios یا اندروید است، به محض انتشار نسخه جدید، سریعا دستگاه خود را بروزرسانی کنید. به دلیل اینکه با بروزرسانی کردن گوشی شما، امکانات جدیدی به گوشی شما اضافه می‌شود. علاوه بر این، نسخه جدید، مشکلات نسخه قبلی را ندارد و می‌توانید از امکانات متنوع‌تر نسخه جدید سیستم عامل گوشی استفاده کنید. این روش را امتحان کنید، اگر مشکل از سیستم عامل بود، بروزرسانی خودکار را فعال کنید، زیرا با انتشار هر نسخه به صورت اتوماتیک، بروزرسانی انجام می‌شود.

معیوب بودن الگوی اثر انگشت

گاهی اوقات ممکن است دکمه لمسی Home یا حسگر اثرانگشت آسیب دیده باشد، بنابراین با حذف کردن اثر انگشت گوشی یک اثرانگشت جدید ثبت کنید.

اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید است، برای انجام اینکار مراحل زیر را طی کنید:

1-به قسمت تنظیمات (Setting) بروید.

2-گزینه Biometrics and Security را انتخاب کنید.

3-روی گزینه  Fingerprint ضربه بزنید.

fingerprint 1-4 را ویرایش و حذف کنید.

اگر سیستم عامل گوشی شما ios است، برای انجام اینکار مراحل زیر را طی کنید:

1-از قسمت Setting روی گزینه Touch ID& passcode ضربه بزنید.

2-در قسمت Finger prints ، Finger print 1 را انتخاب کرده و حذف کنید.

3-برای اضافه کردن آن، iphone unlike را فعال کنید و روی Add a Fingerprint ضربه بزنید.

4-مراحل ثبت اثر انگشت را طی کنید، در نهایت در قسمت Fingerprints، اولین اثرانگشت شما به نام  Finger1 ثبت می‌شود.

دلایل از کارافتادن حسگر اثر انگشت چیست؟

فعال کردن Screen Sensitivity

یکی دیگر از دلایل از کار افتادن حسگر اثر انگشت، وجود ایراد در میزان حساسیت صفحه نمایش می‌باشد. برای تغییر در میزان حساسیت صفحه نمایش، باید از گزینه Screen sensitivity استفاده کنید. این کار را می‌توانید در گوشی‌های با سیستم عامل اندروید و ios انجام دهید.

در گوشی‌های اندروید برای ایجاد تغییرات به ترتیب زیر عمل کنید:

1-به قسمت Language & input – System – settings وارد شوید.

2-سپس گزینه pointer Speed را انتخاب کنید.

3-با توجه به میزان دلخواه نوار لغزنده در pointer speed را تنظیم کنید.

در گوشی‌های با سیستم عامل ios برای ایجاد تغییرات به ترتیب زیر عمل کنید:

1-وارد بخش Setting شوید.

2-سپس Accessibility را انتخاب کنید.

3-از بخشphysical And motor ،Touch  را انتخاب کنید.

4-روی Haptic Touch ضربه بزنید.

5- در قسمت Touch Duration تنظیمات دلخواه را اجرا کنید.

6-پس از فعال کردن آن، انگشت خود را کمی بیشتر روی حسگر فشار دهید.

 Reset کردن گوشی

اگر تمام مراحل بالا را انجام دادید اما مشکل از کار افتادن حسگر اثرانگشت همچنان برطرف نشده بود، آن را Reset  کنید. ممکن است با Reset کردن مشکل گوشی برطرف شود. حتما قبل از این کار از اطلاعات مهم گوشی خود Backup بگیرید.

مطلوب نبودن دمای محیط اطراف گوشی

اگر گوشی را در محیطی که دمای آن مطلوب نیست قراردهید، احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد. گوشی باید حتما در دمایی متعادل قرار گیرد. سرما و گرمای بیش از حد موجب خراب شدن و یا از کارافتادن حسگر اثرانگشت می‌شود.

پاک کردن Cache گوشی موبایل

وظیفه Cache گوشی، ذخیره کردن اطلاعات و داده‌ها است، تا با این کار اطلاعات سریع‌تر در دسترس کاربر قرار گیرد. تمام برنامه‌ها مانند بازی‎ها، وبسایت‌ها و غیره از کش استفاده می‌کنند، برای نمونه برنامه‌ی Spotify اطلاعات موسیقی کاربر را ذخیره می‌کند تا بعد از هر درخواست مجبور به بارگذاری مجدد موسیقی نباشد. برای پاک کردن Cache در دستگاه اندرویدی خود نیازی به پاک کردن کش تمام برنامه‌های موبایل را پاک کنید و در بیشتر مواقع پاک کردن کش چند برنامه، مشکل را حل میکند. از قسمت Setting , Storages را انتخاب کنید، در این صفحه لیستی از برنامه های نصب شده در گوشی را مشاهده می کنید. برنامه مورد نظر را انتخاب کنید و کش برنامه را پاک کنید. اگر گوشی شما iOS است از قسمت SETTING، GENERAL را پیدا کنید و وارد iPhone Storage شوید. و برنامه مد نظر را انتخاب و روی offload app ضربه بزنید.

گزینه را Reset factory را تست کنید

این احتمال وجود دارد که برنامه یا فایلی این مشکل را ایجاد کرده باشد، بنابراین برای برطرف کردن این مشکل از روش Reset Factory استفاده کنید.  البته قبل از اینکه این کار را انجام دهید حتما از اطلاعات مهم، Backup بگیرید.

دلایل از کارافتادن حسگر اثر انگشت چیست؟

حتما بخوانید: عواملی که موجب سوختن ال سی دی گوشی می‌شود چیست؟

دانگرید کردن نسخه سیستم عامل

گاهی اوقات در بعضی از آپدیت‌های ارائه شده برای گوشی‌های اندروید، یک سری باگ‌های نرم افزاری وجود دارد که موجب بروز مشکلات متفاوت می‌شود. بنابراین از کار افتادن حسگر اثر انگشت گوشی می‌تواند تحت تاثیر آپدیت انجام شده قرار بگیرد.

در یک بیان ساده می‌توان گفت که دلیل از کار افتادن حسگر اثر انگشت گوشی ممکن است بروزرسانی سیستم عامل باشد.

اگر پس از بروزرسانی حسگر اثر انگشت از کار افتاد، پیشنهاد می‌کنیم که سیستم عامل خود را دانگرید کرده و تا زمان انتشار نسخه پایدار بروزرسانی، اجازه دهید تا روند بازگشایی قفل گوشی آغاز شود.

از کار افتادن حسگر اثر انگشت گوشی، یک اتفاق ناخوشایند است که در این مرحله ممکن است به سرانجام برسد. در این مرحله اجازه دهید تا روند بازگشایی قفل توسط نرم افزار انجام شود.

پس از مشاهده کردن پیغام “قفل گوشی شما با موفقیت باز شد” می‌توانید اثر انگشت جدیدی برای گوشی خود تعیین کرده و گوشی را ریستارت کنید. این نرم افزار قادر است تا مشکلات قفل گوشی اندروید را با استفاده از روش‌های ساده حل کند. علاوه بر اثر انگشت، اگر قفل گوشی خود را فراموش کرده‌اید می‌توانید از توانایی‌های گسترده این نرم افزار استفاده کنید.

تعمیرات موبایل در امدادکاران

شما در هر نقطه از شهر تهران که هستید (شمال،جنوب،شرق،غرب) می‌توانید در خواست خود را برای تعمیر موبایل خود مانند از کار افتادن حسگر اثر انگشت در تهران ثبت کنید.

همچنین می‌توانید تعمیرات انواع برند‌های موبایل اعم از آیفون، سامسونگ، شیائومی و همچنین تعمیر گوشی هووایی و… را به تیم متخصص وحرفه‌ای امدادکاران بسپارید تا در کمترین زمان ممکن موبایل شما را تعمیر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *