علت روشن نشدن کولر گازی چیست و چگونه رفع می شود؟

5 دقیقه زمان مطالعه

روشن نشدن کولر گازی و از کار افتادن کولر گازی از مشکلات رایجی است که در زمان عیب یابی کولر گازی دیده می شود. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در دستگاه کولر گازی می شود. رفع برخی از این عوامل به آسانی قابل انجام بوده و تعمیر برخی از دیگر مشکلات تخصصی بوده و نیاز به کمک گرفتن از یک تعمیرکار حرفه ای کولر گازی است.

اگر کولر گازی شما روشن نمی شود توصیه می کنیم در صورتی که با برق و الکترونیک هیچ آشنایی ندارید از تعمیر و عیب یابی دستگاه خودداری کرده و کار تعمیرات را به دست تعمیرکاران حرفه ای کولر گازی واگذار کنید.

در صورتی که برای رفع مشکل روشن نشدن کولر گازی و تعمیر کولر گازی نیاز به تکنسین کولر گازی دارید کافیست از قسمت زیر سفارش خود را ثبت کنید و در غیر این صورت تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

چرا کولر گازی روشن نمی شود؟

در ادامه با رایج ترین دلایلی که باعث کار نکردن کولر گازی و روشن نشدن آن می شود آشنا خواهیم شد.

کار نکردن کولر گازی

1- روشن نشدن کولر گازی به علت قطع جریان توسط قطع کننده مدار (Circuit breaker)

نقش کلید قدرت یا قطع کننده مدار پیشگیری از وقایعی چون آتش سوزی (به علت اتصالی برق) است.

چنانچه از چند وسیله برقی با ولتاژ بالا به طور همزمان استفاده کنید این احتمال وجود دارد که به علت افزایش بیش از اندازه ولتاژ؛ برای پیشگیری از حادثه؛ این قطعه مدار را قطع کند. گاهی هم ممکن است به علت معیوب بودن اتصالات برقی در منزل؛ این کلید خاموش شود.

راه حل رفع مشکل

محل قرارگیری این کلید در جعبه فیوز منزل شماست، هنگامی که کولر گازی به یکباره خاموش می شود وضعیت آن را بررسی کنید.

این کلید در سه وضعیت خاموش، خنثی و روشن قرار می گیرد. پیش از آن که کلید را روشن کنید آن را در حالت خنثی قرار داده و سپس به حالت روشن سوئیچ نمایید.

چنانچه کلید را در حالت روشن (ON) قرار دادید اما مجدداً کلید OFF شد این روند را تکرار نکنید. چرا که ممکن است سبب آتش گرفتن فیوز گردد. در صورت نا آشنا بودن به امور برق کشی سریعا به یک تعمیرکار ماهر زنگ بزنید.

نکته :
دقیقا مشابه همین حالت ممکن است در فیوز اتفاق بیفتد. این احتمال وجود دارد که به علت افزایش ناگهانی مصرف برق؛ فیوز بپرد. به منظور چک نمودن فیوز از یک مولتی متر کمک بگیرید. در صورت مشاهده وضعیت غیر طبیعی سریعاً با یک برقکار حرفه ای تماس بگیرید.

2- روشن نشدن کولر گازی به علت معیوب شدن ترموستات

گاهی هم علت عدم روشن کولر گازی تنظیمات اشتباه و یا خراب شدن این قطعه است. این موضوع یکی از رایج ترین دلایلی است که در زمان تعمیر کولر گازی ال جی دیده می شود.

راه حل رفع مشکل خراب شدن ترموستات

پیش از آن که اقدام به تعویض و یا تعمیر ترموستات کنید؛ چک کنید که آیا بر روی وضعیت COLD قرار دارد یا خیر. دمای این قطعه را بررسی کنید و مطمئن شوید که حداقل سه درجه پایین تر از حرارت اتاق باشد.
در گام بعدی با مراجعه به دفترچه راهنما زمان تعویض باتری های آن را پیدا کنید. گاهی با تعویض باتری مشکل کاملا حل می شود. البته این احتمال هم وجود دارد که به علت تجمع گرد و غبار و یا اختلالات سیم کشی؛ این قطعه معیوب شده باشد. در چنین وضعیتی می ‌بایست آن را با نمونه جدید تعویض کنید.

حتما بخوانید: آموزش نحوه سیم کشی کولر گازی

علت روشن نشدن کولر گازی

3- روشن نشدن کولر گازی به علت فیلترهای کثیف و یا یخ زدگی کویل کندانسور

از قطعات موثر در روند سرمایشی کولر گازی فیلترهای این تجهیزات هستند. چنانچه در سرویس نمودن این قطعات سهل انگاری کنید بازدهی کولر به میزان چشمگیری افت خواهد کرد.
به طور کلی روند فعالیت کولرها بدین شکل است که گرمای اتاق را جذب می کنند.

سپس رطوبت درون آنها به حالت فشرده در آمده و در محفظه به شکل قطره قطره در می آید. در نهایت قطرات آب به یونیت بیرونی (کندانسور) هدایت می شوند.

حال چنانچه فیلترها کثیف باشند به علت تجمع گرد و غبار این پروسه مختل می گردد. در نهایت رطوبت فشرده شده در درون محفظه جمع شده و همین موضوع سبب یخ زدگی کویل های پنل خارجی خواهد شد.

راه حل رفع مشکل

برای ارزیابی و برطرف نمودن این مشکل برق تجهیز را قطع نموده و قاب پنل کولر گازی را باز کنید. چنانچه فیلترها کثیف بودن آنها را شستشو داده و در جای خود بگذارید.
در گام بعدی به سراغ بررسی کویل های کندانسور بروید؛ اگر لایه های یخ را بر روی این قطعه مشاهده کردید با کمک یک سشوار سعی کنید یخ ها را ذوب کنید.

سرویس به موقع کولر گازی از دیگر راه حل های کاربردی برای جلوگیری از بروز این مشکل می باشد.

4- کار نکردن کولر گازی به علت سوختن خازن

اگر تمامی مراحل پیشین را بررسی کردید و مشکلی ندیدید حال زمان ارزیابی خازن ها فرا رسیده است ممکن است به دلیل سوختن خازن کولر گازی با این مشکل روبه رو شده باشید.

راه حل رفع مشکل 

برای اطمینان از سالم و یا خراب بودن این قطعه در کولر گازی از مولتی متر استفاده کنید. در صورت معیوب بودن تنها راه حل؛ تعویض آن با نمونه جدید است.
این قطعات به علت ذخیره انرژی بسیار خطر آفرین هستند. لذا در صورت عدم دانش کافی در این خصوص به طور شخصی عمل نکنید و از یک فرد خبره کمک بخواهید.

5- خراب شدن رله استارت

تکنسین پس از بررسی خازن به سراغ این قطعه خواهد آمد. در حین بررسی؛ تعمیرکار کلید overload این قطعه را کمی فشار می دهد. پس از این امر کولر گازی روشن می شود اما دیگر امکان خاموش شدن آن وجود ندارد. با این تست ساده تکنسین متوجه می‌ شود که این قطعه از کار افتاده است.

به منظور رفع این مشکل تنها باید قطعه معیوب را با نمونه جدید تعویض کنید.

دلیل روشن نشدن کولر گازی

6- خراب شدن شیرهای ورودی علت روشن نشدن کولر گازی

از دیگر علل شایع روشن نشدن کولر گازی این مورد است. چنانچه تجهیز شما روشن است اما عملاً هوای خنکی تولید نمی شود این قطعات را چک کنید.

برای رفع این مشکل پس از بررسی و مطمئن شدن از معیوب بودن این قطعات؛ باید نمونه جدید را جایگزین آنها کنید. برای تعویض این قطعه و تعمیر کولر گازی و دیگر برندها از تعمیرکاری ماهر کمک بگیرید.

7- محکم نبودن اتصالات ترمینال ورودی برق

چنانچه کولر گازی شما یکی در میان روشن می شود این اتصالات را بررسی کنید.

برای رفع این مشکل، پس از ارزیابی اتصالات از محکم بودن آنها مطمئن شوید. چنانچه نیاز به تمیز کردن کولر گازی هم داشتند می بایست آنها را با یک دستمال تمیز کاملا پاک کنید.

حتما بخوانید: راهنمای کامل نحوه نصب کولر گازی 

8- مسدود شدن شیلنگ تخلیه کولر گازی

در ابتدای متن به عدم تخلیه صحیح قطرات متراکم شده اشاره کردیم و متوجه شدیم که علت اصلی؛ کثیف بودن فیلتر هاست.
آب خروجی به واسطه شیلنگ تخلیه از تجهیز خارج می شود.

حال چنانچه این روند به درستی انجام نپذیرد علاوه بر یخ زدگی کویل ممکن است سبب انسداد شلنگ نیز بشود.

در چنین وضعیتی به علت رطوبت محیط شاهد رشد انواع قارچ ها و کپک ها خواهیم بود. دقیقا همین موضوع سبب انسداد لوله خواهد شد.

راه حل رفع مشکل

هنگامیکه متوجه شدید تخلیه به درستی انجام نمی پذیرد پس از قطع نمودن برق تجهیز؛ باید کندانسور را باز کرده و شیلنگ را تمیز کنید.

برای این کار می ‌توانید از یک استکان سرکه سفید تقطیر شده کمک بگیرید. تنها کافیست پس از ریختن سرکه در شیلنگ 30 دقیقه صبر کرده و سپس آن را با آب بشویید. توصیه می‌ کنیم این روند را یک ماه درمیان تکرار نمایید.

علت روشن نشدن کولر گازی

9- خراب شدن ریموت کنترل کولر گازی

گاهی ممکن است روشن نشدن کولرگازی به دلیل خراب شدن ریموت کنترل آن باشد. مثلا دکمه روشن خراب شده باشد یا باتری آن تمام شده باشد. بنابراین اگر کولر گازی روشن نمی شود توصیه می کنیم در صورت امکان باتری را تعویض کنید یا با یک کنترل دیگر دستگاه را روشن کنید.

همچنین می توانید به صورت دستی و از طریق دکمه هایی که در زیر دستگاه قرار گرفته است اقدام به روشن کردن دستگاه کنید.

ممکن است سنسور گیرنده ریموت از کار افتاده باشد و سیگنالی به سمت کولر فرستاده نشود. که در این صورت باید آن را تعویض نمایید.

حتما بخوانید: علائم سوختن کمپرسور کولر گازی چیست؟

10- موتور فن کولر گازی خراب شده است

موتور فن یکی از دیگر قطعاتی است که خراب شدن آن می تواند منجر به روشن نشدن کولر گازی شود. این موتور داخل کندانسور بوده و وظیفه دارد هوا را به گردش درآورد. اگر مدت زمان طولانی است که از کولر گازی استفاده می کنید و با مشکل روشن نشدن دستگاه روبه رو هستید به احتمال زیاد موتور فن آسیب دیده است.

برای تست سلامت موتور فن کولر گازی، دستگاه را خاموش و از برق بکشید. محفظه کولر را باز کرده و موتور فن را در بخش کندانسور پیدا کنید. با مولتی متر سلامت آن را بررسی نمایید. در صورتی که موتور فن آسیب دیده باشید باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

تعمیر کولر گازی با امدادکاران

ما در امدادکاران همراه شما هستیم تا انواع مشکلات کولر گازی را در تمامی برندهای معتبر ایرانی و خارجی تعمیر و عیب یابی کنیم، بنابراین اگر برند کولر گازی شما سامسونگ، ال جی و جنرال یا هر برند دیگر می باشد میتوانید از طریق فرم زیر درخواست خود را برای تعمیر کولر گازی سامسونگ ، ال جی و دیگر برندها ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن، جهت هماهنگی با شما تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *