علت کار نکردن فن کولر گازی و راهکارهای رفع آن

5 دقیقه زمان مطالعه

فن کولر گازی شامل پروانه، موتور و بلوور می باشد که از قطعات بسیار مهم دستگاه به شمار می رود. ارتباط فن کولر با قطعات دیگر کولر گازی سبب می شود تا دستگاه عملکرد مناسبی داشته باشد. اگر فن سیستم تهویه مطبوع و یا هر یک از قطعات مرتبط با آن دچار ایراد شوند، در عملکرد صحیح دستگاه تأثیر منفی خواهد داشت. این قطعه مهم در کولر گازی با چرخش موجب می شود تا هوای گرم از بیرون به داخل دستگاه وارد و پس از سرد شدن با گاز مبرد، به فضای اطراف فرستاده شود. در صورت مواجهه با خرابی فن کولر ابتدا از روش های عیب یابی آن برای تشخیص علت کار نکردن فن کولر گازی استفاده نمایید و سپس برای برطرف کردن آن اقدام کنید. اگر با مشکلات مربوط به سیستم تهویه مطبوع روبرو شده اید، توصیه می کنیم تا با امدادکاران تماس بگیرید. متخصص تعمیر کولر گازی به صورت تلفنی به شما مشاوره خواهد داد تا در صورت امکان خودتان مشکل را شناسایی و رفع کنید. در غیر این صورت تعمیرکار کولر گازی امدادکاران به محل شما اعزام خواهد شد تا عیب یابی و رفع خرابی آن را به صورت حرفه ای و تخصصی انجام دهد.

آشنایی با قطعات فن کولر گازی

قبل از بررسی مشکلات فن کولر گازی بهتر است ابتدا با قطعات و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شوید. فن کور گازی اجزای مختلفی دارد که مهم ترین آن آها عبارت اند از:

  • پروانه فن
  • بلوور فن
  • موتور فن

در ادامه هر یک از این قطعات به اختصار معرفی خواهند شد.

پروانه فن

پروانه فن کولر گازی از پلاستیک فشرده و محکم و همچنین فلز ساخته شده است. نقش پروانه فن کولر گازی تبادل دما از بین کندانسور دستگاه می باشد. در واقع می توان گفت پروانه سیستم تهویه مطبوع با حرکت چرخشی خود موجب جریان یافتن هوا از بخش انتهایی دستگاه به قسمت جلوی آن و همچنین حرکت هوا از جلوی کولر به عقب می شود.

علت کار نکردن فن کولر گازی چیست

بلوور فن کولر گازی

بلوور یکی دیگر از پروانه های کولر گازی است که درون اپراتور قرار دارد. بلوورها را از جنس پلاستیک فشرده و یا فلز می سازند. نقش این قطعه در سیستم تهویه مطبوع، عبور هوای سرد از داخل اوپراتور به محیط است.

موتور فن

موتورها با جریان مستقیم یا غیر مستقیم برق فعالیت کرده و دور موتور آن ها متغیر خواهد بود. با توجه به جایگاه موتور فن ها، آن ها را به دو دسته تقسیم می کنند:

– موتور فن داخلی

موتور فنی که در یونیت داخلی کولر گازی قرار دارد، موتور فن داخلی نام دارد. این فن زیر شفت و برد فرمان سیستم تهویه مطبوع قرار دارد. این موتور فن دارای 3 دور کند، متوسط و تند می باشد و نقش آن کشیدن هوای گرم به داخل است. همچنین هوای سرد تولید شده را به خارج از دستگاه می فرستد. این موتور فن انرژی لازم برای چرخش بلوور فن را فراهم می سازد.

– موتور فن خارجی

اگر موتور فن در یونیت خارجی و جلوی کندانسور قرار داشته باشد، به آن موتور فن خارجی گفته می شود. این موتور فن ها هوای گرم را به بیرون از محیط ساختمان می فرستند. موتور فن خارجی نیروی محرکه پروانه را تأمین می کند.

قطعات فن کولر گازی

دلایل کار نکردن فن کولر گازی

در صورتی که در کیفیت باد و میزان باد خروجی دستگاه تغییری ایجاد شود، به راحتی قابل درک است. به دنبال تغییراتی که در باد سیستم تهویه مطبوع احساس می شود باید سریعاً برای  عیب یابی و سپس برطرف کردن آن اقدام کنید. از آن جایی که کارکرد فن کولر گازی به سایر قطعات دستگاه نیز ارتباط دارد، باید در زمان روبرو شدن با مشکلات این قطعه به بررسی تمام قطعات پرداخته شود. در ادامه موارد و علت های خراب شدن فن کولر گازی پرداخته ایم.

حتماً بخوانید: آشنایی با انواع روش های سیم کشی ساختمان

1. خراب شدن موتور فن

عملکرد موتور فن های کولر گازی به بلبرینگ هایی وابسته است که به مرور زمان دچار فرسایش، تغییر حالت، خم و یا شل شدگی می شوند. اگر بلبرینگ های آسیب دیده باشند، چرخش فن ها با اشکال مواجه خواهد شد.

برای اطمینان از سالم بودن بلبرینگ ها باید پروانه دستگاه را با دست به چرخش درآورید. در این هنگام به حرکت پروانه دقت کنید. اگر پروانه نچرخد یا به خوبی و به صورت آزاد حرکت نکند، احتمالاً بلبرینگ ها ایراد دارند. همچنین زمانی که با چرخاندن پروانه متوجه شوید که شفت ها لق هستند، نیز احتمال آسیب دیدگی بلبرینگ های موتور وجود دارد.  راهکار رفع این مشکل تعویض کل موتور فن دستگاه می باشد.

معیوب شدن خازن کولر گازی

2. آسیب دیدگی خازن

در صورت خرابی خازن کولر گازی و یا سوختن آن، با کار نکردن فن کولر گازی مواجه خواهید شد. برای تست سالم بودن خازن باید از مولتی متر استفاده کرد. در صورتی که خازن دستگاه خراب و سوخته باشد، باید آن را عوض کنید.

3. رله برد معیوب باشد

اگر رله برد دستگاه خراب باشد، انرژی لازم برای کارکرد بقیه قطعات تأمین نخواهد شد و دستورات صحیح به قطعات دیگر ارسال نمی شود. بر این اساس، خراب شدن رله برد می تواند دلیلی برای کار نکردن فن باشد.

راه حل برطرف کردن این مشکل تعویض قطعه معیوب با یک قطعه جدید است.

آسیب دیدگی رله برد کولر گازی

4. ترموستات کولر گازی خراب باشد

با خراب شدن ترموستات کولر گازی، تنظیم دمای محیط در حالت مطلوب و متعادل ممکن نخواهد بود. بنابراین، در صورت خراب شدن ترموستات روشن و خاموش شدن فن دستگاه با اختلال روبرو خواهد شد. برای تست مشکلات ترموستات باید سوپیچ چند ضلعی، سیم های ترموستات و برد اصلی را بررسی نمایید.

حتماً بخوانید: همه چیز درباره انواع برد الکترونیکی و کاربرد آن ها

– برد کنترل خراب شود

همانطور که ذکر شد، اگر برد خراب شود، ولتاژی که برای عملکرد صحیح دیگر قطعات مورد نیاز است، به آن ها نخواهد رسید. بر همین اساس، کمپرسور نیز ولتاژی را دریافت نمی کند و فن حرکت نخواهد کرد. تعویض برد کنترل می تواند مشکل را برطرف کند.

– خرابی سوئیچ چند وضعیتی دستگاه

اگر سوئیچ کولر گازی آسیب ببیند، برق ورودی به دستگاه بر اساس اینکه کولر به چه میزان ولتاژی نیاز داشته باشد، تنظیم نخواهد شد. بدر نتیجه علت کار نکردن کولر گازی می تواند اشکال در سوئیچ چند ضلعی باشد.

– ترموستات تنظیم نباشد

گاهی ممکن است تنظیمات ترموستات بر هم خورده و یا اتصالات ترموستات دچار آسیب شده باشند و با مشکل کار نکردن فن کولر گازی مواجه شوید.

اگر هیچ یک از موارد ذکر شده دلیل روشن نشدن فن کولر گازی نباشند، احتمالاً ترموستات دستگاه سوخته است. مشکل خرابی ترموستات کولر گازی با تعویض کردن آن برطرف می شود.

حتماً بخوانید: استانداردهای برق کشی ساختمان چیست؟

5. معیوب شدن موتور بلوور فن کولر گازی

اگر موتور بلوور هر دلیلی از جمله فرسودگی دچار آسیب شده باشد، بلوور نمی تواند حرکت کند. خرابی بلوور فقط با تعویض آن قابل جبران است تا مشکل فن کولر گازی به کلی رفع شود.

6. شفت داخلی و خارجی آسیب ببینند

موتور فن کولر گازی دارای شفت های داخلی و خارجی است. محور پروانه یا همان شفت ها انتقال هوای سرد و گرم به داخل و بیرون به درستی انجام نمی شود. شفت ها از طریق یاتاقان ها کنترل می شوند و اگر بعد از گذشت مدتی شل شده و یا دچار آسیب و سوختگی شوند، در عملکرد فن کولر گازی نیز تأثیر خواهند گذاشت.

در این صورت ابتدا باید با محکم کردن یاتاقان ها، مشکل را رفع نمایید و در صورت برطرف نشدن ایراد فن، باید موتور فن را عوض کنید.

خرابی ترمیستور کولر گازی

7. آسیب دیدگی ترمیستور

در مواقعی که موتور کولر گازی سالم است و کار کند اما فن دستگاه روشن نشود، احتمالاً سنسور دما خراب است. برای بررسی خرابی ترمیستور باید آن را از برد دستگاه خارج و کمی گرم کنید و سپس با یک اهم متر، مقاومت آن را اندازه گیری کنید.

عدد روی اهم متر را با توجه به جدول تغییرات دمایی سنسور شرکت سازنده، مقایسه نمایید. این جدول را در دفترچه راهنمای دستگاه خود می توانید مشاهده نمایید. اگر سنسور دمای کولر گازی خراب شده باشد، برای حل مشکل باید آن را تعویض کنید.

تعمیر کولر گازی را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید

به منظور بررسی مشکلات مربوط به کولر گازی از یک تکنسین خبره کمک بگیرید. نادیده گرفتن چنین نشانه هایی سبب بدتر شدن شرایط دستگاه و همچنین ایجاد هزینه های بیشتر برای شما می شود. امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیرات کولر گازی در تهران است که به صورت تخصصی و زیر نظر تعمیرکاران حرفه ای خدمات عیب یابی، سرویس و تعمیر کولر گازی هیتاچی، ال جی، جنرال، تعمیر کولر گازی گرین، سامسونگ، تراست و سایر برندها را ارائه می دهد.

جمع بندی نهایی

از آن جا که بدون کار کردن فن کولر گازی عملاً استفاده از این دستگاه و هوای خنک آن غیرممکن است، در زمان روبرو شدن با این مشکل باید تست های مربوطه به درستی و با رعایت نکات ایمنی انجام شود. سپس برای تعمیر آن و رفع مشکل دستگاه اقدام کنید. به شما توصیه می کنیم در صورتی که نسبت به عیب یابی و تعمیرات کولر گازی اسپلیت تخصصی ندارید، هرگز خودتان برای رفع ایراد دستگاه دست به کار نشوید و در اولین فرصت با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *