آموزش نحوه سیم کشی کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

سیم کشی کولر گازی یکی از مهم ترین مراحل نصب کولر گازی است. در صورتی که سیم کشی به درستی صورت نگیرد دستگاه به خوبی کار نکرده با مشکلات کولر گازی بسیاری روبه رو خواهد شد. اگر می خواهید با صفر تا صد نحوه سیم کشی کولر گازی آشنا شوید این مطلب را تا انتها بخوانید.

توجه داشته باشید که بسیاری از مشکلات در زمان تعمیر کولر گازی به دلیل سیم کشی اشتباه است. بنابراین این مطلب را با دقت مطالعه نمایید تا مشکلات این دستگاه را به حداقل برسانید.

چگونه سیم کشی کولر گازی را انجام دهیم؟

برای سیم کشی کولر گازی لازم است مراحل گوناگونی را سپری کنید. در این بخش به آموزش صفر تا صد سیم کشی کولر گازی خواهیم پرداخت.

آموزش سیم کشی کولر گازی

 1- تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز

قبل از اقدام به انجام فرآیند سیم کشی کولر گازی می بایست نسبت به تهیه یک سری ابزار و وسایل اقدام نمود.

تهیه وسایل مورد نیاز، سهولت و سرعت بخشیدن در فرآیند سیم کشی دستگاه را به دنبال دارد. نوار چسب، وارنیش، وایرشو، سیم لخت کن و سر سیم زن، از تجهیزات مورد نیاز برای عملیاتی کردن این پروسه محسوب می شوند.

هر کدام از این ابزارها متناسب با نوع کارکرد خود، در پروسه کابل کشی برق کولرهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2- بررسی نقشه سیم کشی برق کولر گازی

توجه به نقشه سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت از موارد حائز اهمیت در این زمینه محسوب می شود.

به طور معمول، تامین برق پنل خارجی کولرهای گازی 12 تا 27 هزار، از طریق یونیت داخلی دستگاه صورت می گیرد.

در اسپلیت های بالاتر از مدل های 28 هزار، غالبا منبع برق مجزایی در بخش کندانسور کولر گازی در نظر گرفته شده است. برق یونیت بیرونی دستگاه توسط این بخش تامین می شود. بر روی ترمینال طراحی شده بر روی کندانسور دستگاه علامت های مختلفی به صورت N/E/L/1/2 به چشم می خورد. این علائم به نوعی نمایانگر محل اتصال سیم های برق کولر گازی می باشند.

بر این اساس، ترمینال L یا شماره 1 به رنگ قهوه ای، سیم فاز بوده که به پایانه C مربوط به کمپرسور کولر گازی متصل می شود. ترمینال N یا شماره 2 نمایانگر سیم نول کولر گازی می باشد. این سیم به پایانه C مربوط به خازن اتصال پیدا می کند. همچنین، سیم نول ضمن خارج شدن از این پایه، به پایه R بر روی کمپرسور متصل می شود.

در صورت دو منظوره بودن کولر گازی (سرمایشی/گرمایشی) بر روی کندانسور دستگاه ترمینال های 3 و 4 نیز دیده می شود. در هنگام قرار گرفتن کولر گازی بر روی حالت سرمایش، با اتصال سیم پایانه شماره 3، شیر برقی دستگاه فعال می گردد. در ضمن، در کولرهای گازی سرمایشی، فقط پایانه های 1 و 2 وجود دارند. همچنین، یک ترمینال دیگر برای سیم ارت در نظر گرفته می شود.

حتما بخوانید: علت روشن نشدن کولر گازی

3- پایانه های مربوط به خازن کولر گازی

در نقشه سیم کشی کولر گازی سه پایه مشخص با علامت های F/C/Herm مشاهده می شود.

علامت F، پایه مربوط به فن دستگاه را نشان می دهد. پایه مشترک میان کمپرسور و فن با علامت C مشخص شده است. علاوه بر این، علامت Herm حکایت از پایه مربوط به کمپرسور دستگاه دارد.

در ضمن، پایه مربوط به Herm ابتدا به سیم قرمز رنگ و سپس از این بخش به پایه C موجود بر روی کمپرسور متصل می شود. کابل برق مورد استفاده برای کولرهای گازی معمولا متناسب با ظرفیت دستگاه انتخاب می گردد. این کابل در سایزهای مختلف 2.5/4.2/6.2 موجود می باشد.

نحوه سیم کشی کولر گازی

4- کابل فرمان کولر گازی اسپلیت

برای سیم کشی کولر گازی علاوه بر کابل برق، به کابل فرمان نیز نیاز می باشد.

کابلی که ارتباط میان پنل داخلی و خارجی کولر گازی را برقرار می سازد، در معنای کابل فرمان تعبیر می گردد. به عبارت دیگر، کابل فرمان، انتقال تبادل میان کندانسور و اواپراتور دستگاه را عهده دار می باشد.

برای انتخاب کابل فرمان می بایست به پارامترهای مختلفی مانند ظرفیت کنتور برق ساختمان و ظرفیت کولر گازی توجه نمود. بر این اساس، چنانچه ظرفیت کنتور برق ساختمان 25 آمپر باشد، کابل فرمان 4×1.5 انتخاب مناسبی است.

برای کنتورهای برق با ظرفیت 32 و 50 آمپر، به ترتیب کابل های فرمان 6×1.5 و 10×1.5 مناسب می باشد.

حتما بخوانید: بهترین زمان سرویس کولر گازی

5- کابل کشی از دیگر مراحل سیم کشی کولر گازی 

برای کابل کشی کولر اسپلیت ابتدا باید یک کابل جداگانه دارای 2 یا سه رشته سیم، از کنتور تا کولر گازی در نظر بگیریم.

در ادامه می بایست به منظور لوله گذاری، محل جعبه فیوز تا نصب کندانسور دستگاه را شیار بزنید. برای لوله برق کولر گازی می توان از لوله خرطومی شماره 5 استفاده نمود.

برای انجام این کار یک لوله از جعبه فیوز یا کنتور یا محل نصب پنل خارجی دستگاه در نظر گرفته می شود. همچنین، یک لوله دیگر به عنوان جایگزین، از کندانسور تا پنل داخلی کولر گازی لحاظ می گردد.

سپس ضمن عبور دادن کابل کولر گازی از داخل لوله ها،اتصال کابل با ترمینال های کولر و جعبه فیوز را انجام دهید. برای انجام سیم کشی کولر گازی درب تابلو برق طراحی شده بر روی پنل داخلی را باز نموده و درپوش آن را جدا کنید.

برای آگاهی از مسیر درست سیم ها، می توان نقشه سیم کشی کولر اسپلیت را در پشت یونیت مشاهده کرد. مطابق با نقشه برق دستگاه، سیم قهوه ای رنگ به ترمینال شماره یک یا L متصل می شود.

سیم آبی رنگ موجود در کابل برق دستگاه به پایانه N یا شماره 2 اتصال پیدا می کند. از سوی دیگر، سیم مشکی رنگ به پایانه شماره 3 و سیم ارت یا زرد به زمین اتصال داده می شود.

مراحل سیم کشی کولر گازی

نکات مهم سیم کشی کولر گازی

استفاده از کابل های برق یک تکه و سالم، از موارد حائز اهمیت در سیم کشی کولر گازی به شمار می رود.

به کار بردن سیم های چند تکه، خطراتی مانند آتش سوزی را به همراه دارد. گرم شدن بیش از حد کابل برق کولر، خبر از عدم تناسب سیم ها با ظرفیت جریان برق کولر گازی می دهد.

در چنین شرایطی و به منظور جلوگیری از بروز حوادث غیر مترقبه، می بایست از سیم های دارای نمره بالاتر استفاده نمایید. در صورت استفاده از کابل برق دو تکه، مناسب است که اتصال سیم های برق به یکدیگر توسط ترمینال برق صورت گیرد.

در چنین شرایطی، هرگز برای ایجاد اتصال سیم ها از چسب برق استفاده نکنید. در هنگام سیم کشی بایستی یک سیم ارت از بدنه کولر گازی به سطح زمین اتصال پیدا کند.

این امر از وارد شدن آسیب در اثر اضافه بار به دستگاه جلوگیری می کند. برای تامین جریان برق کولر گازی باید از کابل متناسب با ظرفیت دستگاه استفاده به عمل آورد. بنابراین، برای کولرهای گازی دارای ظرفیت پایین از سیم سایز 5 و برای دستگاه های دارای ظرفیت بالا، از سیم های سایز 4 و 6 استفاده می شود.

تعمیر کولر گازی در محل با امدادکاران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر کولر گازی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی کولر گازی از قبیل تعمیر کولر گازی ال جی، سامسونگ، جنرال، هیتاچی و . . . می باشد. تعمیرکار کولر گازی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *