علائم سوختن کمپرسور (موتور) کولر گازی + نحوه تست کمپرسور کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

کمپرسور یکی از مهم ترین قطعات در کولر گازی بوده و به عبارتی می توان گفت قلب کولر گازی است. وقتی کمپرسور کولر گازی خراب می شود عملکرد این دستگاه با مشکل روبه رو می شود از طرفی هزینه تعمیر آن نیز بسیار بالا است. بنابراین بروز مشکل در عملکرد این قطعه بسیار نگران کننده است و باید در صورت مشاهده کوچکترین علائم سوختن کمپرسور کولر گازی به دنبال علت بوده و از تعمیرکار کولر گازی بخواهید به شما برای تعمیر کولر گازی کمک نماید.

با توجه به اهمیت این قطعه در کولرهای گازی در این مقاله قصد داریم شما را با علائم و نشانه های سوختن کمپرسور کولر گازی آشنا شویم و دلایل سوختن کمپرسور کولر گازی و نحوه تست کمپرسور کولر گازی را بشناسیم. توجه داشته باشید که تعمیر و تعویض این قطعه بسیار تخصصی بوده، بنابراین در صورت مشاهده علائم خرابی از دست زدن به آن خودداری کرده و از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بخواهید.

مهم ترین علائم سوختن کمپرسور کولر گازی

سوختن موتور کولر گازی خبر از دو موضوع می دهد. اینکه ممکن است سیم کشی موتور آسیب دیده باشید مثلا خازن کولر گازی از کار افتاده باشد یا سیم پیچ موتور سوخته شده و دچار مشکل شده باشد و اتصال کوتاه به بدنه موتور داشته باشید. در هر صورت در زمان سوختن کمپرسور تعویض آن بهترین راه حل است. معمولا سوختن کمپرسور کولر گازی خود را با علائم و نشانه هایی که در ادامه به آن می پردازیم نشان می دهد:

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی

1-تخلیه یا کمبود گاز مبرد کولر گازی

کمبود گاز مبرد، یکی از مهم ترین علائم سوختن کمپرسور کولر گازی به شمار می رود.

گاز مبرد از مولفه های اساسی برای انجام سیکل تبرید تراکمی سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شود. فرآیند خنک سازی و سرمادهی کولرهای گازی از طریق گردش گاز مبرد در لوله های کمپرسور اجرایی می گردد.

کمبود یا تخلیه گاز خنک کننده علاوه بر ایجاد اختلال در توزیع هوای مطبوع، مشکلاتی را برای موتور یا کمپرسور سیستم ایجاد می کند. کمبود گاز مبرد فشار زیادی را به موتور دستگاه وارد می کند. در نتیجه این امر احتمال خرابی و از کار افتادن کمپرسور کولر افزایش پیدا می کند.

راهکار: شارژ گاز مبرد کولر گازی در صورت تخلیه یا کمبود، از راهکارهای موثر در این زمینه به شمار می رود. انجام سرویس های دوره ای دستگاه به صورت منظم نیز در رفع مشکلات احتمالی کولر گازی کمک شایانی می نماید. ضمنا، میزان گاز خنک کننده سیستم های مطبوع متناسب با نوع و مدل کولر مورد سنجش قرار می گیرد.

2-دمیدن هوای گرم در محیط از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی

تولید باد گرم را می توان از دیگر نشانه های سوختن موتور کولر گازی قلمداد نمود.

کمپرسور یا واحد تراکم نقش کلیدی و حائز اهمیت در چرخه برودت دستگاه بر عهده دارد. این قطعه زمینه مناسب برای تولید و انتشار هوای خنک و مطبوع در محیط داخلی را فراهم می آورد.

واحد تراکم با فشرده سازی و افزایش فشار، گاز مبرد را جهت انجام فرآیند سرمایش به کندانسور دستگاه انتقال می دهد. بروز هرگونه مشکل در موتور دستگاه، سیکل ایجاد سرمایش سیستم را با اختلال مواجه می کند. به همین جهت، علی رغم روشن بودن کولر گازی، به جای هوای خنک، هوای گرم از دریچه ها در فضای داخلی دمیده می شود.

راهکار: در صورت اطمینان حاصل کردن از معیوب بودن کمپرسور، در وهله نخست می بایست کولر گازی را خاموش کنید. با توجه به تخصصی بودن فرآیند سرویس و تعمیر کمپرسور کولر گازی، مناسب است که این امر توسط تعمیرکاران متخصص و متبحر انجام شود.

حتما بخوانید: آموزش ریست کولر گازی 

خرابی کمپرسور کولر گازی

3- کمپرسور کولر گازی کار نمی کند

در مواقعی، با وجود روشن شدن کولر گازی، موتور دستگاه کار نمی کند. در این حالت، غالبا هوای بسیار گرم از دریچه های توزیع هوای کولر در محیط انتشار پیدا می کند. کمپرسور از ارکان اصلی چرخه تبرید تراکمی کولر گازی تلقی می گردد. بر همین مبنا، در صورت معیوب شدن این قطعه، کولر گازی قادر به تولید و توزیع هوای مطبوع و خنک نخواهد بود.

راهکار: در صورت از کار افتادن کمپرسور، می بایست سریعا نسبت به خاموش کردن کولر گازی اقدام نمود. این موضوع مانع از بروز مشکلات جدی تر و آسیب دیدن سایر قطعات دستگاه می شود. در مرحله بعد بایستی از یک تکنسین کولر گازی به منظور رفع مشکل ایجاد شده بهره گرفت.

4-سروصدای زیاد پنل خارجی دستگاه

ایجاد آلودگی صوتی و صداهای غیر عادی از یونیت بیرونی دستگاه، از دیگر علائم سوختن کمپرسور کولر گازی محسوب می شود. یونیت خارجی یا کندانسور کولر گازی غالبا در محیط باز و فضای آزاد نصب و راه اندازی می گردد. کمپرسور یا واحد تراکم سیستم در این قسمت قرار گرفته است.

در مواقعی، به محض روشن شدن کولر گازی، از قسمت یونیت خارجی صداهای غیر متعارف و غیر عادی به گوش می رسد. تولید این صداها نمایانگر بروز مشکل در کمپرسور یا موتور دستگاه می باشد.

شنیدن صداهایی مانند صدای جیر جیر، جیغ، کلیک و وزوز، حکایت از سوختن یا از کار افتادن موتور کولر گازی دارد.

راهکار: عیب یابی و تعمیر کولر گازی توسط تکنسین های متخصص، از مناسب ترین راهکارها برای رفع مشکلات دستگاه می باشد. همچنین، انجام سرویس های دوره ای اسپلیت دیواری، در برطرف کردن مشکلات احتمالی سیستم کمک شایانی می نماید.

حتما بخوانید: راهنمای جامع عیب یابی کولر گازی در انواع برندها

5-کاهش جریان هوای ورودی

از دیگر علائم سوختن کمپرسور کولر گازی می توان به کاهش جریان هوای دمیده شده در محیط، اشاره نمود.

کولر گازی از طریق بلوور فن، هوای مطبوع را به صورت یکنواخت و یکپارچه در فضای داخلی توزیع می کند. ایجاد نوسان در جریان هوای ورودی می تواند دال بر بروز مشکل در قطعات مهم دستگاه از قبیل موتور یا کمپرسور باشد. همچنین، کاهش جریان هوا، از علائم هشدار دهنده اولیه خرابی کمپرسور دستگاه است.

راهکار: به منظور اطمینان حاصل کردن از کیفیت هوای ورودی، می توان دست خود را در نزدیک دریچه هوای کولر گازی قرار داد. در صورت ضعیف یا خنک نبودن جریان هوا، به احتمال بسیار قوی موتور دستگاه دچار مشکل شده است. در چنین شرایطی سریعا کولر گازی را خاموش و در جهت رفع مشکل ایجاد شده اقدام نمایید.

6-تکان خوردن یونیت بیرونی در هنگام شروع به کار

در برخی مواقع، علت سوختن موتور کولر گازی از تکان خوردن کندانسور دستگاه در هنگام کار ناشی می شود. در چنین حالتی، کمپرسور دستگاه به سختی روشن شده و استارت می خورد یا کولر گازی روشن نمی شود. بر این اساس، لرزش و ارتعاش پنل خارجی دستگاه در هنگام شروع به کار، خبر از خرابی یا سوختن کمپرسور کولر گازی می دهد.

در صورت مواجه شدن با این مشکل می بایست در اسرع وقت درصدد رفع مشکل ایجاد شده برآمد. در غیر این صورت هزینه های بعضا گزاف و زیادی به کاربر تحمیل می گردد.

راهکار: با توجه به اهمیت بالای کمپرسور در سیستم های کولر گازی، عیب یابی و سرویس این قطعه حتما باید توسط متخصص باتجربه انجام شود.

حتما بخوانید: علت یخ زدن کولر گازی

7- افزایش چشمگیر هزینه برق

افزایش غیر عادی و نامعقول هزینه های مربوط به برق را می توان از دیگر علائم سوختن کمپرسور کولر گازی برشمرد. میزان مصرف برق دستگاه غالبا در دفترچه راهنما و کاتالوگ آن مشخص شده است.

افزایش نامعقول هزینه برق کولر گازی، می تواند با بروز مشکل در کمپرسور سیستم مرتبط باشد. وارد شدن فشار زیاد به موتور برای خنک کردن محیط، موجب کارکرد بیش از حد آن می شود. در نتیجه این امر کمپرسور دستگاه برق بیشتری مصرف می کند.

در ضمن، بروز نشتی از اطراف پنل خارجی، پریدن مرتب فیوز دستگاه، نصب غیر اصولی و نامناسب، نوسان جریان برق شهری، ایجاد مشکل در سیم کشی دستگاه و روغن کاری نامناسب موتور، از دیگر علائم سوختن کمپرسور کولر گازی قلمداد می گردد.


تعمیر کولر گازی

تعمیر کولر گازی سامسونگ در امدادکاران با گارانتی و ضمانت نامه معتبر و بهترین قیمت


روش تست کمپرسور کولر گازی 

بعد از آشنایی با علائم سوختن کمپرسور کولر گازی نوبت آن است که روش تست آن آشنا شوید. کمپرسور کولر گازی به سه روش تست سیم پیچی، تست صدا و تست فشار تست می شوند. در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها برای تست سلامت کمپرسور کولر گازی می پردازیم.

تست کمپرسور کولر گازی

1-تست سیم پیچی کمپرسور کولرگازی

یکی از روش های کاربردی برای تست سیم پیچی کمپرسور کولر گازی بررسی سوکت های کمپرسور از طریق باز کر کردن درب ترمینال آن است. در صورتی که این سوکت ها روغنی باشد میان ترمینال و سوکت ارتباط به خوبی صورت نمی گیرد که در این صورت بایستی این روغن ها را پاک کنید.

روش دیگر تست سیم پیچی از طریق اهم متر است. برای این کار اهم متر را روی حالت Buzzer قرار داده و به صورت دو به دو کانکتورهای کمپرسور را تست کنید. در صورت سلامت کانکتورها باید صدای بوق شنیده شود. در صورتی شنیده نشدن صدای بوق قبل از بررسی سیم پیچی، اورلود کمپرسور را بررسی کنید.

حالت دیگر نیز چک کردن اتصال بدنه کمپرسور است. برای اینکار به وسیله اهم متر بدنه را تست کنید در صورتی که کانکتورها به بدنه کمپرسور راه داده باشد اهم متر صدای بوق داده و اتصال کوتاه دارد.

2- تست فشار کمپرسور کولر گازی

برای تست فشار کمپرسور کولر گازی گاز آن را خالی کرده، لوله های ورودی و خروجی یونیت را باز کرده و آن قسمتی که در خارج از محل نصب کولر قرار دارد را آزاد کنید و از طریق گیج مانوفیلد یا به صورت دستی فشار کمپرسور را بررسی کنید.

برای تست به صورت دستی دمای کولر را تا حالت کاملا سرد پایین بیاورید. کولر گازی را روشن کنید و دستتان را مقابل لوله خروجی کمپرسور بگذارید ، اگر با گذشت زمان 3 تا 5 ثانیه از این کار دست شما توسط کمپرسور دفع شد یعنی کمپرسور سالم است و در غیر این صورت دستگاه دچار افت فشار شده است.

برای تست فشار با کمک گرفتن از گیج مانوفیلد، گیج را به لوله خروجی وصل کرده و کولر گازی را روشن کنید و فشار را بررسی کنید. در صورتی که عقربه به طرف آبی رنگ رفت فشار کم بوده و در صورت حرکت به سمت قرمز فشار زیاد است.

3-روش تست صدای کمپرسور کولر گازی

تست صدا کمپرسور بهتر است بعد از دو روش دیگر صورت گیرد. هدف ما از تست صدای کمپرسور کولر گازی بررسی سلامت روتور و سیم پیچ است. برای این کار از ترمینال، کابل استارت را جدا کنید و کمپرسور را به برق مستقیم وصل کنید. در صورت روشن نشدن کمپرسور، این قعطه سوخته است و باید تعویض شود.

اما در صورتی که کمپرسور روشن شود اما صداهای غیر طبیعی داشت یا بعد از مدت زمانی از کار افتاد احتمالا روتور خراب شده است.

حتما بخوانید: چگونه کولر گازی را تمیز کنیم؟

چگونه از سوختن کمپرسور کولر گازی جلوگیری کنیم؟

1-در صورت خراب شدن کمپرسور تعمیر آن را به مرکزی تخصصی واگذار کنید.

2-در زمان خرید کولر گازی به فضا، متراژ ساختمان و شرایط محیطی توجه داشته باشید و با توجه به این عوامل کولر گازی را خریداری کنید.

3-در زمان نصب کولرگازی توجه داشته باشید که محل نصب مکان مناسبی بوده و از رطوبت، نور مستقیم آفتاب، گرد و غبار به دور باشد.

4-مطابق با استانداردها و با رعایت کامل موارد ایمنی تابلو برق را برای اواپراتور کولر نصب کنید.

5-سیم کشی کولر گازی را به درستی و با رعایت استانداردها انجام دهید.

6-در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی کمپرسور هر چه سریعتر با تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید.

7-زمان سرویس کولر گازی را فراموش نکرده و به صورت دوره ای دستگاه را سرویس کنید.

تعمیر کولر گازی با امدادکاران

امدادکاران مرکز تعمیر کولر گازی در تهران است که زیر نظر تعمیرکاران حرفه ای و متخصص کلیه خدمات نصب، تعمیر و تعمیر کولر گازی الجی ، جنرال، سامسونگ و دیگر برندها را در محل و منزل شما عزیزان با گارانتی و ضمانت نامه معتبر ارائه می دهد. در صورتی که برای رفع مشکل کولر گازی نیاز به تکنسین و تعمیرکار کولر گازی دارید کافیست از قسمت زیر سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *