چرا تصویر دوربین مدار بسته سیاه سفید است؟

5 دقیقه زمان مطالعه

دوربین مدار بسته در کنار تمامی مزایا و آپشن های امنیتی که فراهم می کند ممکن است همراه با چالش ها و یا اختلالاتی باشد. یکی از مشکلات دوربین مدار بسته، سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته است. آیا شما هم با این معضل مواجه شده اید؟ اگر شما هم جزء این افراد هستید و این موضوع باعث آزارتان شده ؛ جای نگرانی نیست تنها کافیست با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید. در این مطلب با علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته آشنا می شویم و  راهکارهای ارائه شده برای تمامی مدل ها ( تمامی برندها) دوربین مدار بسته کارساز و قابل استفاده می باشد.

در صورتی که برای نصب دوربین مدار بسته و تعمیرات آن نیاز به نصاب و تعمیرکار دوربین دارید می توانید از طریق فرم زیر سفارش خود را ثبت کنید.

چرا رنگی بودن تصاویر دوربین مدار بسته اهمیت دارد؟

شاید برای برخی این سوال پیش آید که چرا کاربر بر روی رنگی بودن تصاویر دوربین مدار بسته تاکید دارد؟ آیا این موضوع بر روی امنیت ایجاد شده تاثیرگذار است؟
این دوربین ها تنها برای فضاهای شخصی و منازل استفاده نمی شوند. در تمامی فضاهای عمومی نصب این تجهیزات الزامی است. تصور کنید اپراتور هایی را که قرار است در کل روز همزمان بالای ده دوربین را در مانیتور ها چک کنند. صد البته که با گذشت چند ساعت چشمان آنها خسته شده و نمی توانند متوجه جزئیات رفتاری و یا حرکات مشکوک شوند. لذا بهره گیری از دوربین هایی که تصاویر را به شکل رنگی نشان می دهند سبب خسته نشدن چشم و افزایش دقت اپراتور خواهند شد.

چرا تصویر دوربین مدار بسته سیاه سفید است

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته و چگونگی رفع مشکل

در اولین قدم باید اطمینان حاصل کنید که دوربین شما از فناوری IR-EXIR استفاده می کند یا خیر. چنانچه از حالت IR بهره می گیرد؛ پس کاملاً نرمال است که فیلم های ضبط شده در هنگام تاریکی و یا کاهش نور کمی سیاه و سفید شوند. اما چنانچه دوربین شما واجد قابلیت colorVU است بایستی دلیل سیاه و سفید شدن تصاویر را پیدا کرده و آن را رفع کنید. در ادامه به مواردی که باید مورد بررسی واقع شوند می پردازیم.

1- تنظیم نبودن حسگرهای مادون قرمز

هنگامی که دوربین مدار بسته را در مکانی نصب کرده اید که نور کافی وجود دارد اما به دلیل اینکه در زمان نصب به جایگاه نصب دوربین مدار بسته توجهی نشده است، نور لازم به لنز نمی ‌رسد شاهد چنین وضعیتی خواهید بود. در این حالت دوربین فیلم ها را به شکل سفید و سیاه ضبط می نماید.
دوربین مادون قرمز خارج از طیفی است که برای انسان قابل رویت باشد. اما دوربین های HiLook طوری تولید شده اند که می توانند حتی در سیاهی مطلق نیز تصاویر را به شکل واضح (سیاه و سفید) ثبت کنند. اما به طور کلی در این وضعیت برای رفع مشکل نیاز است تا سه گام زیر را به ترتیب انجام دهید.

اطمینان از سلامت لنز دوربین

ممکن است لنز به علت حضور یک جسم خارجی مسدود شده باشد و همین سبب سیاه و سفید شدن تصویر گردد. پس در گام نخست لنز را چک کرده و مطمئن شوید که چیزی در جلوی آن قرار نگرفته است.

ری استارت کردن تنظیمات

در بعضی از موارد مشاهده شده که وقتی حسگر مادون قرمز فعال می شود پس از رسیدن نور نیز همچنان روشن باقی می ماند. شما برای برطرف کردن این مشکل در دومین قدم بهتر است دوربین را یک بار ریستارت کنید. هنگامی که این عملیات را انجام دادید و مجدداً با تصاویر سیاه و سفید مواجه شدید به گام بعدی بروید.

در مرحله بعد نیاز است تا دستگاه ثبت کننده DVR –NVR را نیز یکبار on/off کنید.

دلیل سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

2- کثیف شدن لنز دوربین مدار بسته

یکی از عوامل بسیار رایج که سبب سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته می شود تمیز نبودن لنز تجهیز است. تمامی مکان هایی که در حال استفاده از این تجهیزات هستند مخصوصاً فضاهای عمومی و وسیع باید این موضوع را مد نظر قرار دهند. باید دائماً لنز های دوربین ها را تمیز کنید چرا که گاهی به علت گرد و غبار، تار عنکبوت و یا بارش باران لنزها کثیف می شوند.

حتما بخوانید: آموزش طریقه ریست پسورد NVR و DVR دوربین مدار بسته

3- سیاه و سفید شدن تصویر به علت بازتابش نور مادون قرمز به لنز علت

هنگامی که نور مادون قرمز بنا به هر دلیلی به لنز بازتاب شود فیلم های ضبط شده غیر واضح و سیاه خواهد شد. چنین حالتی وقتی دیده میشود که گستره دیده دوربین مدار بسته وسیع باشد.

به جهت برطرف نمودن این موضوع از یک تکنسین ماهر کمک بخواهید. اما به طور کلی برای حل این اختلال  میدان دید دوربین در اندازه ای تنظیم می ‌شود که کاربر بتواند تصاویر را به صورت رنگی دریافت کند.

4- تنظیم نبودن سایبان دوربین مدار بسته

از دیگر فاکتور های تاثیر گذار بر روی رنگی نشدن تصاویر تعبیه اشتباه سایبان دوربین است. هنگامی که سایبان به اندازه لازم عقب نرفته باشد به علت افتادن سایه آفتابگیر بر روی لنز؛ تصاویر به شکل سیاه سفید و یا نامفهوم دیده می‌ شوند. برای رفع این مشکل تنها کافیست آفتابگیر را کمی به عقب بکشید تا تصاویر با نهایت کیفیت ضبط شوند.

مشکل سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

5- علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته، تغییر حالت AHD به TVI

پس از آنکه تمامی موارد بالا را چک کردید اما همچنان مشکل حل نشده بود حال زمان بررسی وضعیت تنظیمات دوربین میرسد. هنگامی که این تجهیزات از AHD به TVI تغییر وضعیت دهند احتمالا به جای فیلم های رنگی تصاویر سیاه و سفید خواهید دید.

برای برطرف نمودن این اختلال ‌بایستی به ستینگ DVR بروید و آن را به حالت اولیه بازگردانید. در حقیقت مشکل این است که دوربین شما در وضعیت دید در شب قرار گرفته است. هنگامی که به بخش تنظیمات بروید و دکمه تنظیم مجدد دوربین را بزنید این حالت برطرف خواهد شد.

اکیداً توصیه می کنیم که اگر در خصوص این تجهیزات دانش لازم را ندارید به شکل شخصی اقدام نکنید. شاید به علت عدم تجربه تنظیمات دستگاه را کلا بر هم بزنید.

خدمات نصب و تعمیر دوربین مدار بسته با امدادکاران

در این مقاله تمامی راهکارهای رفع مشکل سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته بررسی شد. اما همانطور که میدانید این تجهیزات دارای جزئیات عملکردی فراوانی هستند. شرح این جزئیات در یک مقاله نمی‌ گنجد.
پس چنانچه با این مشکل روبه رو هستید و دانش کافی در زمینه تعمیرات دوربین مدار بسته ندارید، اجازه دهید تا یک تکنسین ماهر وارد عمل شود. شما می توانید به صورت آنلاین یا تلفنی سفارش خود را در امدادکاران ثبت کنید و منتظر اعزام تعمیرکار دوربین مدار بسته شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *