چرا باد کولر گازی کم است؟ علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

چنانچه کولر گازی خود را هر ساله سرویس نکنید ممکن است با اختلالات ناشی از عدم سرویس مواجه شوید. یکی از این موارد کم شدن پرتاب باد کولر گازی است.
این مشکل از رایج ترین مشکلاتی است که در زمان عیب یابی کولر گازی دیده می شود. اغلب استفاده‌ کنندگان هنگامی که با این حالت روبرو می‌ شوند سعی می کنند کاهش پرتاب باد را با افزایش درجه کولر جبران کنند. این کار تنها سبب فشار آمدن به موتور و دو برابر شدن هزینه برق شما خواهد شد.
می بایست علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی را پیدا کنید و در صدد رفع آن اقدام نمایید. البته جای نگرانی نیست چرا که ما در این مطلب با ارائه راهکارهای به شما کمک می کنیم تا دلایل قدرت نداشتن کولر گازی را شناسایی و رفع کنید.

اگر برای رفع این مشکل به دنبال تعمیرکاری حرفه ای هستید می توانید از طریق فرم زیر سفارش تعمیر کولر گازی را در مجموعه امدادکاران ثبت کنید.

چرا باد کولر گازی کم است؟ علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی

پیش از آنکه به دنبال پیدا کردن یک قطعه معیوب باشید ریموت کولر گازی را بررسی کنید. برنامه انتخابی را چک کنید و ببینید که آیا درجه را به درستی انتخاب کرده ‌اید یا خیر.

به طور کلی این تجهیزات به دو بخش “یونیت داخلی” و “یونیت خارجی” طبقه بندی می شوند. واحد داخلی واجد قطعات کلیدی مثل فن بلوور و اواپراتور می باشد. یونیت خارجی نیز متشکل از کمپرسور و کندانسور است. هنگامی که با معضل کم شدن پرتاب باد کولر گازی مواجه می شوید می بایست علت را در بخش داخلی دنبال کنید. در ادامه به شرح این دلایل خواهیم پرداخت.

این دلایل از رایج ترین دلایلی است که در زمان تعمیر کولر گازی ال جی، سامسونگ و دیگر برندها دیده شده است.

کم شدن پرتاب باد کولر گازی

1- کثیف شدن فیلتر یونیت داخلی

اگر با قطعات داخلی کولر گازی آشنایی داشته باشید به خوبی می دانید که یکی از قطعات کلیدی و تاثیرگذار بر روی راندمان این وسایل فیلترها هستند.

این قطعات وظیفه پاکسازی هوا ورودی را به عهده دارند از این رو گرد و غبار و چربی ها را درون خود نگه میدارند تا هوای تولیدی توسط اواپراتور و سایر قطعات فاقد آلودگی باشد. پس از مدتی گرد و خاک تجمع یافته همانند دوده مسیر فیلتر را مسدود کرده و پروسه پرتاب باد را مختل خواهد کرد.

چگونه فیلتر یونیت داخلی را تمیز کنیم؟

به منظور پیشگیری و رفع این مشکل قاب پنل جلویی کولر گازی را باز کنید تا بتوانید به فیلترها دسترسی پیدا کنید.

اگر مدت زیادی از زمان تمیز نمودن این قطعات میگذرد می بایست اقدام به تمیز نمودن آنها کنید. بدین منظور تنها کافیست فیلترها را از جای خود در آورده و با ترکیبات شوینده و برس آنها را شست و شو دهید.

توجه داشته باشید که در صورت سهل انگاری در این کار به علت تجمع جرم و ذرات سنگین بازدهی کولر بسیار کاهش خواهد یافت. با ادامه این روند نیز موتور تحت فشار قرار گرفته و امکان نیم سوز شدن آن زیاد است.

حتماً بخوانید: بهترین دمای کولر گازی برای تابستان و زمستان

2- کثیف شدن اواپراتور دلیل کم شدن پرتاب باد کولر گازی

هرچند که اغلب گرد و غبار و آلودگی ها توسط فیلترها جذب می شوند اما باز هم این احتمال وجود دارد که مقداری از آنها بر روی اواپراتور جمع شود. با گذر زمان و افزایش این موضوع اواپراتور نمی تواند نقش خود را ایفا کند و عملاً گردش هوا متوقف خواهد شد.
به علاوه اگر تجهیز شما دچار نشت گاز مبرد باشد احتمالاً پس از مدتی به علت عدم تخلیه آب، آب بر روی کویل های اواپراتور یخ می زند. حضور یخ بر روی کویل ها نیز می تواند مانعی برای پرتاب درست باد کولر شود.

چگونه اواپراتور کثیف را تمیز کنیم؟

در گام نخست بررسی کنید که اواپراتور هیچگونه گرفتگی و یا کثیفی نداشته باشد.
برخی افراد سعی می کنند با کمک فن ترموستات یخ های جمع شده بر روی کویل ها را ذوب کنند. برای این کار می بایست فن را بر روی وضعیت Atuo و در حالت On بگذارید.
البته شاید یخ ها ذوب شوند اما این دلیل بر رفع ریشه ای مشکل نیست. شما می بایست با یک تکنسین ماهر تماس بگیرید تا با سرویس کولر مشکل به شکل اساسی حل شود.

اگر با نحوه تمیز کردن کولر گازی آشنا نیستید توصیه می کنیم مقاله آموزش تمیز کردن کولر گازی را تا انتها بخوانید و با نحوه تمیز کردن بخش های مختلف کولر گازی آشنا شوید.

کم شدن پرتاب باد کولر گازی

3- اختلال در فن و موتور بلوور

اگر تا به اینجای مقاله پیش رفته اید و قطعات ذکر شده را بررسی کردید اما مشکلی مشاهده نشد حال زمان ارزیابی بلوور کولر گازی فرا رسیده است. این قطعه از لحاظ ظاهری استوانه ای شکل است و وظیفه خود را با به جریان درآوردن و خنک کردن هوا ایفا می کند.
محل قرارگیری کولر در خانه عاملی تعیین کننده برای کثیف شدن این قطعه است. چنانچه در نزدیک فضایی مثل آشپزخانه تجهیز را نصب کرده باشید احتمالاً به علت تجمع چربی و ذرات سنگین سریعتر از زمان موعد این قطعه کثیف می شود.

چگونه مشکل فن و موتور بلوور را رفع کنیم؟

به منظور حل این مشکل در گام نخست مطمئن شوید که تجهیز به برق اتصال ندارد. سپس قاب پنل را باز کرده و فن را چک کنید. با یک دستمال مرطوب یا مسواک غبار های تجمع یافته را پاک کنید. در حین عملیات تمیزکاری مواظب باشید که به پره های آن آسیبی نزنید. اگر پره‌ ها از حالت تعادل خارج ‌شوند ممکن است کولر گازی سر و صدا بدهد. ضمن آنکه در صورت آسیب به فن، کولر شما در طولانی مدت صدمه خواهد دید. چنانچه مشکل با تمیزکاری فن حل نشد می بایست به سراغ چکاپ موتور این قطعه بروید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.
پیشنهاد ما این است که چکاپ این قطعه را بر عهده یک تعمیرکار ماهر بسپارید تا از ایجاد هزینه‌ های اضافه پیشگیری کنید. هنگامی که این کار را به یک فرد متخصص محول کنید به علت تبحر بالا او می‌ تواند فن را به طور کامل بیرون آورد و عملیات تمیزکاری بهتر انجام خواهد شد.

حتماً بخوانید: علت یخ زدن کولر گازی

4- گرفتگی و یا سوراخ شدن لوله های کولر گازی

از دیگر عواملی که می‌تواند منجر به کم شدن باد تولیدی در کولر گازی شود سوراخ شدن لوله ها و یا اتصالات آنهاست. لوله های کولر نقش هدایت هوای خنک را برعهده دارند در نتیجه هنگامی که نشتی داشته باشند کاربر هوای مطلوبی را از سوی تجهیز دریافت نمی‌ کند.
برای رفع این مشکل نیاز است تا تمامی لوله ها و اتصالات چک شوند تا در صورت نیاز با نمونه جدید تعویض گردند.

کم شدن قدرت کولر گازی

حتماً بخوانید: بهترین دمای کولر گازی در روزهای فصل های تابستان و زمستان

5- کم شدن پرتاب باد کولر گازی به دلیل سوختن برد الکتریکی

چنانچه برد اصلی تجهیز بنا به هر دلیلی سوخته و یا نیم سوز شده باشد توان کولر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. گاهی ممکن است به علت نوسانات برقی و یا استفاده بیش از اندازه، قطعات تعبیه شده بر روی برد بسوزند.

برای رفع این مشکل می بایست برد کولر گازی توسط یک تکنسین خبره چک شود تا قطعه سوخته تعویض گردند.

6- بی توجهی به سرویس دوره ای کولر گازی

یکی از دیگر دلایلی که باعث بروز این مشکل در کولرهای گازی می شود بی توجهی به زمان سرویس کولر گازی است. برای جلوگیری از تعمیر کولر گازی توصیه می کنیم در بازه های زمانی مشخص نسبت به سرویس کولر اقدام کنید و از سرویسکاری حرفه ای بخواهید تا دستگاه را بررسی و مشکلات آن را رفع نماید.

تعمیر کولر گازی با امدادکاران

اگر پس از خواندن این مطلب نتوانسید مشکل پرتاب باد کولر گازی را رفع کنید می توانید با امدادکاران تماس بگیرید. ما در امدادکاران همراه شما هستیم تا انواع مشکلات کولر گازی را در تمامی برندهای معتبر ایرانی و خارجی تعمیر و عیب یابی کنیم، بنابراین اگر برند کولر گازی شما سامسونگ، ال جی و جنرال یا هر برند دیگر می باشد میتوانید از طریق فرم زیر درخواست خود را برای تعمیر کولر گازی، ال جی و دیگر برندها ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن، جهت هماهنگی با شما تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *