بررسی شایع ترین علت آب دادن کولر گازی و نحوه رفع

5 دقیقه زمان مطالعه

آب دادن کولر گازی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبه رو می شوند. دلایل گوناگونی باعث بروز این مشکل در کولر گازی می شود. رفع برخی از این دلایل آسان بوده اما تعمیر برخی دیگر تخصصی بوده و نیاز به کمک گرفتن از تعمیرکار  دارد. اگر کولر گازی شما دچار مشکل آب دادن و ریزش آب شده است و برای تعمیر کولر گازی به کمک تعمیرکار کولر گازی باتجربه و حرفه ای نیاز دارید، میتوانید با مراجعه به صفحه تعمیر کولر گازی درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس حاصل نمایند.

در ادامه با برخی از رایج ترین دلایل آبریزی کولر گازی و نحوه رفع آن آشنا خواهیم شد.

آب کولر گازی چگونه تولید می شود؟

اجازه دهید پیش از آن که به بررسی علت آب دادن کولر گازی بپردازیم شما را چگونگی تشکیل آب در کولر گازی آشنا کنیم. 

برای درک بهتر شما عزیزان این موضوع را با ذکر مثال توضیح می دهیم. لیوان آب خنکی را در فصل تابستان در نظر بگیرید که بر روی سطح آن قطعات آب دیده می شود. این قطرات ناشی از جذب رطوبت هوا تبدیل آنها به میعان ایجاد می شود. 

عملکرد کولر گازی هم مانند لیوان آب است. این دستگاه رطوبت هوا را از طریق سرد شدن فین ها در کویل جذب کرده و به مایع تبدیل می کند. این مایعات داخل ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین از دستگاه خارج می شود. 

علت آب دادن کولر گازی چیست؟

آبریزی کولر گازی و چکه کردن آب از آن از مشکلات رایجی است که در این دستگاه دیده می شود. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در دستگاه های کولر گازی می شود. اگر شما هم با این مشکل روبه هستید و می خواهید بدانید چرا از کولر گازی آب چکه می کند یا نشتی دارد تا انتها مطلب با ما همراه باشید. 

علت آب دادن کولر گازی

1.مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب علت آب دادن کولر گازی

اولین علت آب دادن کولر گازی اسپلیت به گرفتگی مسیر خروجی سینی درین دستگاه مربوط می شود. آب حاصل از فرآیند کندانس و رطوبت کولر گازی در محل مخصوصی با عنوان سینی درین یا تخلیه آب سیستم جمع آوری شده و به وسیله لوله درین به بیرون انتقال پیدا می کند.

گرفتگی و انسداد مسیر ناودانی کولر، نشت و آبریزش آب از پنل داخلی دستگاه را به دنبال خواهد داشت.

تجمع گردوغبار و ذرات معلق و آلودگی ها در این قسمت، از مهم ترین علل مسدود شدن مسیر خروجی سینی درین محسوب می شود. در صورت بسته شدن خروجی ناودانی کولر گازی، جریان آب از مسیر خود خارج و از پنل داخلی به بیرون نشت می کند.

راه حل: باز کردن قاب پنل داخلی کولر گازی، از موثرترین راهکارها در جهت رفع مشکل آب دادن کولر گازی به شمار می رود.

برای انجام این کار می بایست قاب پنل داخلی دستگاه را باز کرده تا امکان مشاهده و دسترسی به لوله تخلیه محقق گردد. ضمنا، این فرآیند بدون آسیب رساندن به خارها و اتصالات قاب پنل و با نهایت دقت و حساسیت باید انجام شود.

2.آبریزی کولر گازی به دلیل فرسودگی فیلترهای تصفیه هوا

علت آبریزی کولر گازی  در مواقعی از کثیفی و فرسودگی فیلتر تصفیه ناشی می شود. در صورت فرسوده شدن فیلتر تصفیه، انتقال جریان هوا و فرآیند فیلتراسیون با اختلال مواجه می گردد. در این شرایط احتمال یخ زدگی کولر گازی افزایش پیدا می کند. به محض خاموش شدن کولر گازی، در پنل دستگاه برفک تشکیل شده آب می شود. در پی آب شدن برفک، قطرات آب به سمت پنل خارجی دستگاه حرکت کرده و به محیط بیرون نشت پیدا می کند.

راه حل: بررسی مستمر فیلتر هوای سیستم، در جلوگیری از بروز این مشکل به کاربران کمک شایانی می نماید.

در صورت مشاهده آلودگی بر روی سطح فیلتر، می توان با یک دستمال تمیز یا فرچه نرم، آلودگی های آن را برطرف نمود. علاوه بر این، در مواقع فرسوده شدن فیلتر تصفیه، با تعویض کردن این قطعه، مشکل ایجاد شده به سادگی مرتفع می گردد.

حتما بخوانید: آموزش گام به گام تمیز کردن کولر گازی

3.نصب نادرست لوله درین علت ریزش آب از کولر گازی

نصب غیر اصولی و نادرست لوله تخلیه آب را می توان از دیگر علت های آب دادن کولر گازی اسپلیت قلمداد نمود. لوله تخلیه، زمینه مناسب برای هدایت آب جمع شده در سینی درین به محیط بیرون را فراهم می آورد.

بروز هرگونه مشکل در این قطعه، مانع از خروج جریان آب به بیرون و متعاقب آن، سر ریز آب از اسپلیت دیواری می شود. عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه، گرفتگی لوله درین، تا خوردگی و فرسودگی، از علت های اصلی این مشکل به شمار می آیند.

راه حل: بررسی و ارزیابی لوله درین، اولین اقدام موثر در این زمینه محسوب می شود. در صورت تا خوردگی یا پیچیدگی لوله تخلیه، انتقال آب به بیرون به کندی صورت می گیرد. اطمینان حاصل کردن از باز بودن مسیر لوله و رعایت شیب مناسب، از دیگر راهکارهای موثر برای حل این مشکل می باشد.

حتما بخوانید: چگونه کولر گازی را ریست کنیم؟

دلیل آب دادن کولر گازی

4.خراب شدن پمپ تخلیه آب دستگاه

علت نشت آب از کولر گازی اسپلیت، در مواردی از معیوب شدن پمپ تخلیه آب نشات می گیرد. تخلیه آب به صورت کامل و جلوگیری از نشت آن، از مهم ترین وظایف پمپ تخلیه تلقی می گردد.

این پمپ معمولا در زیر کویل سرمایشی کولر گازی قرار گرفته است. نفوذ و تجمع آلاینده ها و ذرات گردوغبار، خرابی پمپ تخلیه اسپلیت را در پی خواهد داشت.

راه حل: در صورت مطمئن شدن از خرابی پمپ تخلیه، این مشکل به دست تکنسین و تعمیرکار کولر گازی باتجربه و ماهر رفع می گردد.

5. عدم عایق بندی لوله ها از دیگر دلایل آب دادن کولر گازی

عدم استفاده از عایق و پوشش مناسب را می توان از دیگر دلایل آب دادن کولر گازی برشمرد. لوله های کولر گازی به ویژه در هنگام انجام فرآیند سرمایش، بسیار خنک و سرد هستند.

عدم عایق بندی مناسب لوله گاز و لوله برگشت، به تدریج به محل مناسبی برای جمع شدن رطوبت تبدیل می شود. رطوبت موجود در این قسمت به صورت قطرات آب از محل نصب دستگاه خارج می شود.

راه حل: قبل از راه اندازی کولر گازی می بایست لوله های برگشت و گاز دستگاه با عایق های مناسب پوشش داده شوند.

علت ریزش آب از کولر گازی

6.کمبود گاز مبرد 

کم شدن گاز خنک کننده کولر گازی علاوه بر اختلال سیکل تبرید تراکمی، می تواند منجر به نشت آب از پنل داخلی دستگاه شود. ادامه پیدا کردن این روند، ایجاد برفک در لوله ها و پنل کولر گازی را به دنبال خواهد داشت. در مواقع عدم کارکرد دستگاه، این برفک ها ضمن تبدیل شدن به آب، وارد ناودانی شده و از پنل اسپلیت خارج می گردد.

راه حل: شارژ گاز کولر گازی و مطمئن شدن از عدم وجود نشتی در سیستم، از راهکارهای موثر و کاربردی برای برطرف کردن این مشکل می باشد. علت آب دادن کولر گازی

7.ریزش آب از کولر گازی به علت شکستگی و فرسودگی قاب ناودانی

علت ریزش آب از  کولر گازی علاوه بر موارد فوق، می تواند از شکستن قاب ناودانی یا سینی تخلیه دستگاه ایجاد شده باشد. بالانس نبودن بلوور فن و نصب نادرست پنل داخلی، از دلایل اصلی بروز این مشکل محسوب می شود. عدم رسیدگی به این مورد، ایجاد لرزش و ارتعاش در پنل داخلی کولر را در پی دارد.

راه حل: مشاهده ترک های ریز ایجاد شده در بالای قاب نزدیک بلوور فن، حکایت از شکستگی سینی ناودانی دارد. به مرور زمان ترک ایجاد شده به علت عبور جریان آب به رنگ سیاه و تیره تغییر پیدا کرده و به صورت یک خط سیاه بر روی قاب سفید دستگاه قابل مشاهده می باشد.

8.تعمیر و نگهداری غیر اصولی  

آخرین علت آب دادن کولر گازی اسپلیت را باید در تعمیر و نگهداری غیر اصولی دستگاه جستجو نمود. انجام سرویس دوره ای کولر گازی ، از پیش نیازهای مهم برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی کولر گازی به شمار می رود. عدم انجام سرویس دستگاه علاوه بر کاهش راندمان و بازدهی، ایرادات متعددی را با خود به همراه می آورد.

راه حل: تعمیر کولر گازی به صورت منظم، از مهم ترین و اصلی ترین اقدامات در این رابطه قلمداد می گردد. 

در مقاله دیگری به طور کامل در رابطه با بهترین زمان سرویس کولر گازی صحبت کرده ایم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله”بهترین زمان سرویس کولر گازی” را مطالعه کنید.

9.سرد بودن دمای هوا 

یکی از دیگر دلایلی که باعث بروز این مشکل در کولر گازی می شود سرد بودن دمای هوا است. اگر در هوای سرد کولر گازی را روشن کنید به دلیل یخ زدن سیم پیچ هنگام روشن کردن دستگاه شاهد چکه کردن آب از کولر گازی خواهیم بود. 

10.آب دادن کولر گازی به دلیل کثیف شدن کندانسور 

اگر کندانسور کولر گازی دچار گرفتگی و کثیفی شود آب درون اسپیلت جمع شده و شاهده نشتی آب از کولر گازی خواهیم بود. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل به صورت منظم و دوره ای کندانسور و دیگر اجزا کولر گازی را تمیز کنید. 

 امدادکاران مرکز تعمیر کولر گازی در تهران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر کولر گازی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی کولر گازی از قبیل تعمیر کولر گازی، ال جی، جنرال، هیتاچی و . . . می باشد. تعمیرکار کولر گازی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *