علت نشتی آب از پکیج و چکه کردن آن چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

نشتی پکیج یکی از مشکلات رایج پکیج دیواری بوده و در صورت مشاهده چنین اتفاقی بایستی هر چه سریعتر وارد عمل شد و نسبت به عیب یابی و تعمیر آن اقدام نمود. علت چکه کردن پکیج متفاوت است و دلایل گوناگونی باعث نشت آب از پکیج می شوند. رفع برخی از این دلایل به آسانی توسط خودتان قابل انجام است اما برای رفع برخی دیگر از دلایل لازم است از یک تعمیرکار پکیج کمک بگیرید.

اگر پکیج دیواری شما دچار مشکل نشتی آب است و می خواهید آن را رفع کنید می توانید از طریق فرم زیر سفارش تعمیر پکیج را ثبت کنید. در غیر این صورت تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علت نشت آب در پکیج ایران رادیاتور، بوتان و دیگر برندها 

نشت آب از پکیج از رایج ترین مشکلاتی است که هنگام عیب یابی پکیج دیده می شود. عیب یابی و رفع این مشکل امری تخصصی بوده و نیاز به شناخت دقیق از پکیج و قطعات آن دارد.

معمولا علت آب دادن پکیج در پکیج بوتان، ایران رادیاتور، ایستایس و دیگر برندها یکسان بوده و تفاوتی با هم ندارد. در این بخش برخی از مهم ترین دلایلی که در زمان تعمیر پکیج ایران رادیاتور، بوتان و غیره باعث چکه  کردن آب از پکیج می شود را بررسی خواهیم نمود.

دلیل نشتی آب پکیج

1- عدم نصب صحیح پکیج

اگر قرار باشد شایع ترین علت این اختلال را عنوان کنیم این مورد در صدر لیست قرار خواهد گرفت. برخی از افراد به علت پرداخت هزینه کمتر؛ نصب این تجهیزات را به افراد آماتور می ‌سپارند. همین موضوع سبب می ‌شود تا قطعات حساس آنطور که شایسته است تعبیه نشوند. این مسئله در نهایت به ضرر مصرف ‌کننده تمام خواهد شد و آبریزی شاید تنها یکی از نتایج منفی این کار باشد.

قطعاتی مثل شلنگ های پیسواری، زانو و اتصالات باید به طور حرفه ای نصب شوند. همچنین باید تمامی پیچ و مهره ها محکم کاری شوند تا از نشت آب پیشگیری گردد.

البته در هنگام سرویس کاری این تجهیزات؛ تمامی این موارد می بایست ارزیابی شوند اما گاهی به علت افزایش بیش از حد حرارت آب؛ پیش از زمان موعود شاهد اختلال و یا نشتی آب خواهید بود.

چنانچه در هر یک از اتصالات پکیج؛ آبریزی مشاهده شد سریعا با یک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید تا قطعه مورد نظر تعویض و یا تعمیر گردد.

⭐ حتما بخوانید: آموزش تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج دیواری 

2- نشتی پکیج به علت سوراخ شدن مبدل

از دیگر عوامل نشتی آب در پکیج ها این حالت است. این اختلال در تجهیزات تک و دو مبدله به وفور دیده می شود.

در مدل های تک مبدله گاهی به علت سوراخ شدن یکی از لوله های ورودی و هدایت آب در لوله‌ های مصرفی و یا رادیاتور؛ آب موجود بدون دلیل دچار افزایش حرارت می شود. در چنین وضعیتی شاید در اتصالات نشتی آب دیده نشود اما احتمالا شاهد چکه کردن قطرات آب از بدنه بیرونی مبدل خواهید بود.

در مدل های دو مبدله این معضل بیشتر رخ می دهد چرا که با سوراخ شدن یکی از مبدل ها آب به آسانی به بیرون می ریزد.

این احتمال وجود دارد که نشتی سبب تخلیه مدار گرمایش و افت شدید فشار تجهیز گردد. در این حالت سریعا دستگاه را خاموش کنید تا علت برطرف گردد.

اما چنانچه آبریزی از لوله های مصرفی باشد عموماً شاهد افت و یا افزایش ناگهانی فشار تجهیز نخواهید بود.

برای حل این موضوع پیشنهاد می‌کنیم از یک سرویس کار ماهر پکیج کمک بخواهید. تعمیرکار پس از ارزیابی وضعیت؛ ممکن است به تعمیر و یا تعویض مبدل ‌ها بپردازد. البته پیشنهاد ما جایگزینی یک مبدل جدید است چرا که تعمیر این تجهیزات نیز ریسک های خاص خود را به دنبال دارد.

3- آبریزی به علت از هم گسستگی اتصالات و یا لوله ها درون دستگاه

لوله های درونی پکیج ها همگی از جنس برنج هستند. یعنی به راحتی دچار پوسیدگی و یا زنگ زدگی نخواهند شد. اما این احتمال وجود دارد که گاهی اتصالات بین لوله ها مثل واشر ها و اورینگ ها دچار رسوب گرفتگی شوند. گاهی هم به علت ضربه یا فشار دچار از هم گسستگی و یا ترک می ‌شوند. این موارد می ‌توانند سبب آبریزی دستگاه شما شوند.

اگر تعمیرات پکیج را یاد دارید، خودتان می توانید دست به کار شوید. برای این کار اتصالات درون تجهیز را یک به یک بررسی کنید. در وهله اول واشرها را بررسی کنید و چنانچه با خرابی و یا شل شدن آنها مواجه شدید مشکل را برطرف نمایید.

علت چکه کردن آب از پکیج

4- چکه کردن آب به دلیل معیوب شدن شیر اطمینان یا شیر تخلیه

شیر اطمینان همانطور که از نامش پیداست به منظور مدیریت فشار وارد به تجهیز مورد استفاده واقع می شود.

محل قرار گیری این قطعه در بخش تحتانی اتصالات است. عموما هنگامی که منبع انبساط معیوب شده باشد و یا شیر پرکن دستگاه باز مانده باشد این شیر ایفای نقش می کند.
پس از طی شدن عمر مفید؛ این قطعه نیاز به تعویض دارد. گاهی هم به علت شوک گرمایی و یا فیزیکی زودتر از موعد معیوب می شود. در هنگام تعویض پیشنهاد می شود نمونه جدید دقیقا مشابه نمونه فعلی باشد.

⭐ حتما بخوانید: علت سرد و گرم شدن آب پکیج 

5- خراب شدن شیر پرکن دستگاه علت چکه کردن پکیج

در برخی از مواقع نشتی از پکیج به علت معیوب شدن شیر پرکن آن رخ می دهد.

هنگامی که این قطعه خراب شده باشد شاهد افزایش بیش از اندازه فشار دستگاه خواهید بود. علت این است که با خراب شدن این شیر؛ آب مضاعفی وارد مدار گرمایشی می شود و همین موضوع سبب بالا رفتن فشار خواهد شد.
اگر این قطعه خراب و یا سوراخ شده باشد تنها باید نمونه جدید را جایگزین آن نمود. اما چنانچه نشت آب از قسمت پشتی شیر مشاهده شود احتمالاً واشر آن پوسیده است و تنها با تعویض واشر مشکل حل می گردد.

6- نشتی آب از پکیج به علت سوختگی پمپ سیرکولاتور دستگاه

نقش این قطعه هدایت آب در مسیر مدار به منظور تامین آب گرم مصرفی و رادیاتور ها می باشد. این پمپ مقاومت بسیار خوبی دارد اما همانند هر قطعه دیگری پس از طی شدن عمر مفید نیاز به تعویض دارد. چرا که پس از این بازه دچار سوختگی می شود و یا ممکن است قدرت اولیه خود را نداشته باشد. مخصوصا در مدل های دو مبدله که دائماً در حال فعالیت است.

از علائم خرابی این قطعه افت فشار پکیج و مشاهده  قطرات آب در اطراف پمپ دستگاه است.

7- زنگ زدگی مبدل دلیل نشتی پکیج

چنانچه متوجه شدید از زیر پکیج آب چکه میکند باید هرچه سریعتر تعمیرکار را خبر کنید.

گاهی به علت مصرف زیاد؛ مبدل دچار زنگ زدگی می شود. پرهزینه‌ ترین قطعه در این تجهیزات مبدل محسوب می ‌شود اما برای رفع این معضل تنها راه حل تعویض آن با نمونه جدید است.

توصیه ما این است که در هنگام خرید این قطعات کیفیت را اولویت قرار دهید و سپس به هزینه توجه کنید.

8- فرسودگی و یا پوسیدگی قطعات درونی

پوسیدگی اتصالات و یا قطعات درونی در این تجهیزات امری طبیعی و اجتناب ناپذیر محسوب می شود. اغلب در شهرهایی که املاح آب زیاد است و یا سختی آب بالاتر از حد معمول می باشد این معضل بیشتر دیده می شود.
با سرویس کاری منظم این تجهیزات می توانید از خرابی این قطعات مطلع شوید. توصیه ما این است که سرویس های دوره ای را علی الخصوص در فصول سرد سال جدی بگیرید.

⭐ حتما بخوانید: علت خاموش شدن پکیج

دلیل نشتی آب از پکیج

آیا نشتی آب از پکیج خطرناک است؟

نشتی و چکه کردن آب از پکیج موضوعی خطرناک بوده و در صورت مشاهده بایستی در کوتاه ترین زمان رفع شود. چرا این بروز این مشکل می تواند باعث فرسودگی، زنگ زدگی و کپک زدن پکیج شده و زمینه را برای آسیب دیدن دیگر قطعات پکیج فراهم آورد و از طرفی می تواند به خانه شما آسیب وارد کند مثلا ممکن است لباسشویی، فرش و دیگر لوازم آشپزخانه آسیب ببینند.

همچنین ممکن است نشتی آب در پکیج می تواند باعث اتصال کوتاه در پکیج شده و می تواند باعث برق گرفتگی یا آتش سوزی شود.

بنابراین باید بگوییم بله مشاهده نشتی و آب دادن پکیج دیواری خطرناک بوده و بایستی در صورت مشاهده رفع شود.

آیا در صورت مشاهده نشتی آب در پکیج می توانیم از دستگاه استفاده کنیم؟

یکی از سوالات رایج دیگری که بسیاری از افراد هنگام مشاهده این مشکل می پرسند این است که آیا از پکیجی که نشتی دارد می توانیم استفاده کنیم؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد نشتی پکیج باعث آسیب دیدن دیگر قطعات پکیج می شود و نشانه خراب شدن یکی از قطعات پکیج است اگر با مشکل چکه کردن آب پکیج روبه رو شدید توصیه ما به شما عزیزان برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر عدم استفاده است.

تعمیر پکیج در محل با امدادکاران 

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر پکیج در تهران است که زیر نظر تعمیرکاران حرفه ای و در محل و منزل شما عزیزان کلیه خدمات عیب یابی، تعمیر پکیج بوتان، ایران رادیاتور، ایساتیس و دیگر برندها را ارائه می دهد. خدمات تعمیر پکیج در این مجموعه با گارانتی و ضمانت نامه معتبر در سراسر تهران ارائه می شود. برای استفاده از این خدمات تنها کافیست از طریق فرم زیر سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *