علت روشن نشدن و کار نکردن یخچال چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

روشن نشدن یخچال یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در این دستگاه دیده می شود. بسیاری از افراد هنگام مواجه با این مشکل مضطرب شده و فکر می کنند موتور یخچال سوخته است. اما احتمال سوختن موتور یا دیگر قطعات گران قیمت بسیار کم است. در این مطلب شما را با علت روشن نشدن یخچال سامسونگ، الکترواستیل، امرسان، دوو، ال جی و غیره  آشنا می کنیم و راهنمایی های لازم را جهت رفع این مشکل به شما عزیزان ارائه می دهیم.

* توصیه می کنیم در صورت مشاهده هرگونه اشکال در تجهیزات برقی در همان ابتدای مسیر با یک تکنسین یخچال ماهر تماس بگیرید. چنانچه در این حوزه فاقد دانش کافی هستید چنین ریسکی نکنید که به طور شخصی اقدام به تعمیرات یخچال نمایید. چنین حرکتی خسارات مالی سنگینی به دنبال دارد.

مهم ترین دلایل روشن نشدن یخچال و نحوه رفع مشکل

روشن نشدن و کار نکردن یخچال بنا به دلایل گوناگونی رخ می دهد. بررسی ها هنگام تعمیر یخچال و دیگر برندها نشان می دهد که علت روشن نشدن یخچال سامسونگ، ال جی، پارس، امرسان با هم تفاوتی نداشته و دلایل یکسانی باعث بروز این مشکل در یخچال ها می شوند.

برخی از رایج ترین دلایلی که باعث بروز این مشکل در یخچال ها می شوند عبارتند از:

علت کار نکردن یخچال

1_ اختلالات جریان برق علت روشن نشدن یخچال

این موضوع کاملا واضح است که به هر دلیلی برق به یخچال نرسد صفحه نمایشگر نیز روشن نخواهد شد. شما می‌ توانید از این نشانه مطمئن شوید که قسمت برق رسانی تجهیز با مشکل مواجه شده است. برای آنکه متوجه شوید ایراد از کجاست موارد زیر را بررسی کنید.

_ در گام نخست به سراغ فیوز منزل بروید. با مشاهده جعبه فیوز متوجه خواهید شد که آیا فیوز مربوط به آشپزخانه قطع شده یا خیر. برای مطمئن شدن می توانید به سراغ سایر تجهیزات برقی بروید. چنانچه سایر وسایل واجد برق بودند یعنی مشکل از فیوز نیست.

_ در گام دوم باید پریز و محافظ یخچال را چک کنید. برای این کار از فازمتر یا یک ابزار برقی دیگر کمک بگیرید. مثلا جاروبرقی را به پریز زده و ببینید روشن می شود یا نه، اگر روشن شد یعنی پریز و ترانس نیز فاقد مشکل هستند.

_ در گام سوم به سراغ اتصالات خود تجهیز بروید. گاهی سیم های یخچال اتصال کوتاه داده اند و یا دچار آسیب شده اند. برای ارزیابی سلامت آنها می‌ توانید از اهم متر کمک بگیرید.

چنانچه در هر یک از این موارد مشکل مشاهده شد باید آن را رفع کنید.

2_ معیوب شدن قطعاتی مثل اورلود، خازن و رله استارت یخچال

هنگامی که قرار است یخچال و فریزر شروع به فعالیت کنند جریان مورد نیاز کمپرسور توسط رله استارت فراهم می شود. پس از شروع به فعالیت، این قطعه ولتاژ سیم پیچ های ابتدایی را متوقف می کند و کمپرسور با کمک سیم پیچ های خود به فعالیت ادامه می دهد. هنگامی که رله استارت طول عمر مفید خود را طی کرده باشد و یا نیم سوز شده باشد موتور یخچال نیز روشن نمی شود.

اما چنانچه صدایی مثل کلیک کردن از سوی موتور شنیدید و موتور شروع به کار نکرد به احتمال زیاد اورلود آن خراب شده که در مورد بعدی به آن می ‌پردازیم.

در گام دوم قرار است به سراغ ارزیابی اورلود بروید. این قطعه یکی از تجهیزات مرتبط با فعالیت کمپرسور است و باعث می ‌شود تا کمپرسور در مقابل حرارت زیاد آسیب نبیند. هنگامی که کمپرسور به علت فعالیت زیاد گرمای بالایی تولید کند این قطعه جریان را متوقف کرده و کمپرسور نیز خاموش می شود. پس از آنکه کمپرسور مجدداً خنک شد برای بار بعدی اورلود جریان را وصل نموده و کمپرسور شروع به فعالیت دوباره خواهد کرد. اما هنگامی که این قطعه خراب شده باشد نمی ‌تواند حرارت را به درستی سنجش کند و به محض شروع به کار کمپرسور، آن را خاموش می کند. همین موضوع سبب روشن نشدن یخچال خواهد شد.

در گام سوم خازن ها را چک کنید. علت تعبیه این قطعات این است که در حین راه اندازی، کمپرسور برق زیادی مصرف نکند و فیوز ساختمان نپرد. برای تست سلامت این قطعات از مولتی متر کمک بگیرید. چنانچه متوجه شدید نیم سوز شده اند باید آنها را با نمونه جدید تعویض کنید.

3_ روشن نشدن یخچال به دلیل معیوب بودن ترموستات

نقش این قطعه سنجش گرما و سرمای محفظه درونی یخچال است. هنگامی که گرما بیش از اندازه شود به موتور دستور روشن شدن میدهد. وقتی که سرمای محفظه به دمای مطلوب برسد فعالیت موتور را متوقف می کند.

چنانچه موتور روشن نمی شود و احساس می کنید که محفظه درونی نیز گرم شده؛ باید این نشانه ‌ها را به عنوان خرابی ترموستات در نظر بگیرید. چنانچه این قطعه معیوب شده باشد تنها راه حل تعویض آن با نمونه جدید است.

چرا یخچال روشن نمی شود

4_ معیوب شدن برد الکترونیکی

از دیگر عوامل موثر در عدم فعالیت این تجهیزات می توان به خرابی برد یخچال اشاره کرد. کنترل تمامی پروسه های در حال اجرا مثل فعالیت کمپرسور، چرخه یخ زدایی، فعالیت سنسورها، روشن خاموش شدن چراغ محفظه و … همگی بر عهده این قطعه است.

اکیداً توصیه می ‌شود که این قطعه تنها توسط فردی ارزیابی گردد که به تعمیر برد یخچال تسلط داشته باشد. این قطعه کلیدی ترین جزء این تجهیزات به شمار می رود و به علت حساسیت بالا ممکن است در حین ارزیابی دچار سوختگی شود. از این رو پیشنهاد می کنیم که به یک تعمیرکار ماهر زنگ بزنید و مشکل را با او در میان بگذارید.

5_ روشن نشدن یخچال به دلیل سوختگی موتور

در آخرین قدم به سراغ بررسی موتور یا کمپرسور یخچال می رویم. امیدواریم که تا به اینجای مقاله مشکل حل شده باشد و نیازی به ارزیابی این قطعه نباشد. همانطور که میدانید گران ترین قسمت هر وسیله برقی موتور آن است.

از نشانه های معیوب شدن این قطعه می توان به این حالت اشاره کرد که تجهیز روشن می‌شود؛ برق درون آن حضور دارد؛ اما کمپرسور شروع به فعالیت نمی کند. حتی گاهی کمپرسور روشن می ‌شود اما بلافاصله خاموش می گردد. نشانه دوم این است که در این وضعیت احساس می کنید محفظه خنکی قبل خود را ندارد.

هنگامی که تکنسین موتور را بررسی کند متوجه خواهد شد که آیا امکان تعمیر آن وجود دارد یا خیر. چنانچه امکان تعمیر وجود نداشت و یا از لحاظ اقتصادی این کار به صرفه نبود شما باید موتور جدید را جایگزین آن کنید.

6-بروز مشکل در سیم کشی داخلی یخچال

گاهی دیده می شود که اتصالات میان قطعات یخچال شل شده یا دارای قطعی است و این موضوع باعث روشن نشدن یخچال می شود. معمولا به ندرت این موضوع باعث روشن نشدن یخچال می شود اما در صورتی که دلایل قبلی باعث بروز این مشکل در یخچال نشده باشند بایستی این موضوع را بررسی کنید. توجه داشته باشید که تعمیر این مشکل یخچال بایستی توسط تعمیرکار حرفه ای انجام گیرد.

7-تایمر دیفراست خراب شده است.

ممکن است روشن نشدن یخچال به دلیل خرابی تایمر دیفراست باشد که در این صورت بایستی نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. تایمر دیفراست یکی از مهم ترین قطعات در یخچال بوده و وظیفه دارد زمان خاموش شدن موتور و روشن شدن هیتر را مشخص کند. اگر این قطعه آسیب ببیند هیتر خاموش نشده و سیکل دیفراست تمام نمی شود.

دلیل روشن نشدن یخچال

علت روشن نشدن یخچال بعد از جابجایی چیست؟

توصیه می کنیم پس از جابجایی یخچال به مدت 4 تا 6 ساعت از روشن کردن یخچال خودداری کنید. چرا که ممکن است در زمان جابجایی روغن موتور وارد سیگل گازی یخچال شود و این موضوع باعث آسیب دیدن و سوختن موتور یخچال شود.

البته ممکن علت روشن نشدن یخچال بعد از جابجایی عواملی از قبیل: آسیب دیدن لوله ها و کندانسور و نشتی لوله ها، گرفتگی و کیپ شدن لوله کشی یخچال باشد.

در صورتی که یخچال در زمان جابجایی برای مدت زمان طولانی در حالت نسبتا افقی قرار داشت مدت زمان روشن نماندن دستگاه را تا یک روز افزایش دهید.

اگر با وجود رعایت تمامی نکات باز هم یخچال شما بعد از جابجایی روشن نشد از تعمیرکار ماهر برای بررسی دستگاه و رفع مشکلات ایجاد شده درخواست کمک نمایید.

حتما بخوانید: راهنمای روشن کردن یخچال بعد از جابجایی

علت روشن نشدن یخچال بعد از شستشو

روشن نشدن و کار نکردن یخچال بعد از شستشو از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبه رو می شوند. توجه داشته باشید که در زمان شستشو یخچال آب نباید به داخل کابین نفوذ پیدا کند و به طور کلی توصیه می کنیم برای تمیز کردن یخچال از دستمال و تمیز کننده استفاده کنید و نیازی به شستشو و آب گرفتن یخچال نمی باشد.

سنسورهای یخچال، المنت، لامپ داخل کابین، فن یخچال از رایج ترین قطعاتی است که در زمان شستن یخچال ممکن است آسیب ببینند. اگر هنگام شستشو آب به پشت یخچال نیز وارد شود احتمال آسیب دیدن دیگر قطعات و اتصالی در این دستگاه وجود دارد.

علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق

در بسیاری از مواقع دیده می شود که بعد از قطع شدن برق یخچال روشن نمی شود. عیب یابی یخچال در زمان بروز این مشکل به دو روش صورت می گیرد.

اگر یخچال شما از نوع بردی است به احتمال زیاد برد یخچال یا رله استارت کمپرسور دچار مشکل شده است.

در یخچال های مکانیکی یا ترموستاتی بروز این مشکل می تواند به دلیل خراب شدن ترموستات یا رله استارت موتور باشد.

البته ممکن است موتور یا همان کمپرسور یخچال آسیب دیده باشد و این موضوع باعث روشن نشدن یخچال شود.

تعمیر لوازم خانگی در محل با امدادکاران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر لوازم خانگی در تهران است. در این مرکز خدمات عیب یابی و تعمیر انواع لوازم خانگی از قبیل تعمیر یخچال، تعمیر ماشین لباسشویی، تعمیر ماشین ظرفشویی، چرخ گوشت، آبمیوه گیری و غیره با گارانتی و ضمانت نامه معتبر و در سراسر تهران ارائه می شود. برای استفاده از این خدمات تنها کافیست سفارش خود را در این مرکز ثبت کنید. کلیه خدمات تعمیرات لوازم خانگی در این مجموعه با گارانتی و ضمانت نامه معتبر ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *