چرا یخچال فریزر سرد نمی کند؟ علت سرد نکردن یخچال

5 دقیقه زمان مطالعه

سرد نکردن یخچال فریزر، از جمله مشکلات یخچال است که بسیاری از مصرف کنندگان با آن دست به گریبان هستند. علت سرد نکردن یخچال و فریزر مربوط به یک یا دو مورد خاص نمی شود. بلکه در بروز این مشکلات عوامل مختلفی تاثیرگذار و موثر می باشند. اگر یخچال شما نیز با این مشکل روبه رو شده است توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. همچنین می توانید برای تعمیرات یخچال در محل و منزل از خدمات امدادکاران در این زمینه استفاده کنید.

مهم ترین علت سرد نکردن یخچال و فریزر چیست؟

سرد نکردن یخچال از رایج ترین مشکلاتی است که در این دستگاه دیده می شود عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در یخچال ها می شود. معمولا بروز این مشکل در یخچال خود را با کد خطا و اروری نمایش می دهد. به طور مثال کد خطای F1 در یخچال اسنوا خبر از سرد نکردن یخچال می دهد. در ادامه با رایج ترین دلایلی که باعث بروز این مشکل می شود آشنا خواهیم شد. 

سرد نکردن یخچال

1- تنظیم نبودن دمای داخلی یخچال

در بسیاری مواقع، عدم تنظیم دمای محفظه داخلی یخچال، می تواند علت سرد نکردن یخچال و فریزر باشد. تنظیم دمای یخچال ها بسته به نوع و مدل آن، متفاوت صورت می گیرد. به طور معمول، تنظیم درجه یخچال های قدیمی از طریق ترموستات ولومی تعبیه شده در ساختار دستگاه انجام می شود. این در حال است که در مدل‌های جدیدتر، این فرآیند توسط نمایشگر دیجیتال و با کمک کلیدها اجرایی می گردد. تنظیم درجه دمای یخچال در فصول گرم و سرد سال، از درجه اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، بهترین محدوده دمایی سالیانه برای یخچال ها، بازه 2 الی 5 درجه سانتیگراد است. این محدوده برای فریزر، بازه منفی 17 تا منفی 20 اعلام شده است. همچنین، متناسب با فصل سال، تنظیم دمای یخچال متفاوت می باشد. بر این اساس، دمای مناسب برای یخچال در فصل تابستان 3 الی 4 درجه و در فصل زمستان 4 الی 5 درجه برآورد گردیده است.

نکته: در صورت نو بودن یخچال فریزر، این دستگاه برای رسیدن به دما و شرایط پایدار به حدود 24 ساعت زمان نیاز دارد. خنک نکردن یخچال پس از بازه اعلام شده، حکایت از بروز نقص فنی در قطعات دستگاه دارد.

حتما بخوانید: راهنمای روشن کردن یخچال نو

2- زیاد بودن حجم مواد غذایی محفظه داخلی یخچال فریزر

در پاره ای مواقع، علت سرد نکردن یخچال و فریزر از پر و زیاد بودن حجم مواد غذایی موجود در محفظه داخلی آن ناشی می شود. زیاد بودن حجم مواد غذایی ضمن جلوگیری از گردش هوای سرد در داخل دستگاه، موجب وارد شدن فشار زیاد به کمپرسور یخچال می شود. در این شرایط فرآیند خنک سازی و سرمادهی یخچال با اختلال مواجه می گردد. در نتیجه شاهد کاهش سرما و گرم شدن محفظه داخلی یخچال خواهیم بود. برای جلوگیری از این مشکلات، مناسب است که با توجه به ظرفیت یخچال، مواد غذایی در داخل آن قرار گیرند.

3- مسدود شدن مسیر گردش هوا

از دیگر دلایل خنک نکردن یخچال فریزر می توان به وجود مانع یا انسداد در مسیر گردش هوای دستگاه، اشاره نمود. فرآیند گردش هوای خنک در محفظه داخلی یخچال از طریق فن های دمنده و دریچه های هوایی تعبیه شده در ساختار دستگاه صورت می گیرد. وجود هرگونه مانع مانند بسته های مواد غذایی بزرگ، در مسیر این دریچه ها و فن ها، به جریان افتادن و گردش هوا را با اختلال مواجه می سازد. این امر مانع از توزیع هوای خنک به صورت یکپارچه در محفظه داخلی یخچال فریزر می شود.

4- معیوب بودن قفل درب یخچال

معیوب شدن قفل درب یخچال فریزر سبب درست بسته نشدن درب و عدم رسیدن محفظه داخلی به شرایط دمایی پایدار می شود. به محض باز شدن درب یخچال، هوای سرد و خنک از محفظه داخلی یخچال خارج می گردد. در بسیاری مواقع خراب بودن واشر و لاستیک دور درب یخچال، یکی از علت های اصلی خنک نشدن فضای داخلی دستگاه محسوب می شود. پاره یا فرسوده بودن و شل شدن لاستیک درب یخچال، نفوذ هوای گرم به محفظه داخلی و کاهش برودت دستگاه را به دنبال دارد.

5- کاهش گاز مبرد یخچال 

کمبود یا تخلیه گاز مبرد را می توان دیگر دلایل سرد نکردن یخچال و فریزر قلمداد نمود. گاز مبرد در سیکل سرمایشی و برودتی یخچال فریزر، نقش پر رنگ و برجسته ای ایفا می کند. خنک سازی و سرمادهی یخچال توسط گاز خنک کننده عملیاتی می شود. بر این اساس، کمبود یا نشت گاز موجب بر هم خوردن چرخه سرمایش و کاهش قدرت برودتی دستگاه می شود. در صورت اطمینان حاصل کردن از تخلیه یا کاهش گاز مبرد، با شارژ گاز یخچال، به وسیله تکنسین های متخصص، این مشکل برطرف می گردد.

6- خراب شدن دمپر هوا

دمپر هوا، کنترل و تنظیم میزان هوای جابجا شده میان یخچال و فریزر را عهده دار می باشد. هوای خنک ایجاد شده در فریزر، از طریق دریچه دمپر به محفظه داخلی یخچال انتقال پیدا کرده و این بخش خنک می شود. معیوب شدن دمپر هوا موجب باز نشدن دریچه ها و عدم انتقال هوای خنک به داخل یخچال می شود. در نتیجه این امر درجه دمای محفظه داخلی یخچال افزایش پیدا می کند. با تعویض دمپر هوا، این مشکل برطرف می گردد.

7- نقص فنی کمپرسور

دیگر علت سرد نکردن یخچال و فریزر را باید در بروز نقص فنی در کمپرسور دستگاه جستجو نمود. کمپرسور به عنوان یکی از مهم ترین قطعات یخچال فریزر، فشرده سازی و کمپرس گاز مبرد و پمپاژ آن به داخل لوله های کویل دستگاه را بر عهده دارد. خراب شدن رله استارت یا معیوب شدن کمپرسور، موجب مختل شدن این فرآیند می شود. کار کردن فن بخش فریزر و سرد نشدن یخچال، یکی از نشانه های خرابی کمپرسور یخچال به شمار می رود. عیب یابی و رفع مشکلات ایجاد شده برای کمپرسور یخچال، یک فرآیند تخصصی و در عین حال حساس می باشد. بنابراین، این فرآیند باید توسط تعمیرکار حرفه ای یخچال انجام شود.

8- خراب شدن ترموستات

دمای داخلی یخچال و فریزر توسط قطعه کمپرسور مدیریت و کنترل می شود. بروز هرگونه ایراد در این قطعه موجب عدم صدور فرمان برای راه اندازی و کارکرد موتور دستگاه می شود. به همین دلیل، محفظه داخلی یخچال، افزایش دما را تجربه می کند.

خراب شدن فن اواپراتور، ایجاد مشکل در لوله های کندانسور، خرابی خازن یخچال و ایراد در بخش سیستم دیفراست، از دیگر دلایل و علت سرد نکردن یخچال و فریزر به حساب می آیند. برطرف کردن این مشکلات مستلزم استفاده از خدمات تخصصی تعمیرکاران و تکنسین های متخصص و باتجربه می باشد.

 امدادکاران نمایندگی تعمیر انواع یخچال

امدادکاران یکی از نمایندگی تعمیرات یخچال در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی یخچال می باشد. تعمیرکار یخچال امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید. تعمیر ماشین لباسشویی، تعمیر ماشین ظرفشویی، تعمیر جاروبرقی، تعمیر ماکروفر از جمله دیگر خدماتی است که در این مجموعه ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *