منبع تغذیه دوربین مدار بسته چیست؟ معرفی انواع و نحوه نصب منبع

5 دقیقه زمان مطالعه

یکی از سوالات متداولی که خریداران دوربین مدار بسته برایشان مطرح می شود این است که منبع تغذیه دوربین مدار بسته چیست؟ در حین خرید و لحاظ قرار دادن فاکتورهای کلیدی ( لنز، حافظه، کیفیت) بایستی به نوع منبع تغذیه این تجهیزات نیز توجه کنید. بنابراین اگر قصد نصب دوربین مدار بسته برای ساختمان خود دارید توصیه می کنیم پیش از خرید و نصب این سیستم امنیتی این مقاله را تا انتها بخوانید.

منبع تغذیه دوربین مدار بسته چیست؟

منبع تغذیه که با نام آداپتور نیز شناخته می شود یکی از کلیدی ترین بخش های تعبیه شده در دوربین مدار بسته به شمار می رود. نقش منبع تغذیه دوربین مدار بسته سوئیچ نمودن برق شهری 220 ولت به ولتاژ مورد نیاز دستگاه است.

توجه داشته باشید هنگامی که شما منبع تغذیه مناسبی را برای دوربین انتخاب نکنید نمی توانید انتظار تصاویر واضح و با کیفیت را داشته باشید.
در حین گزینش آداپتور ضمن توجه به ولتاژ بهتر است میزان جریان نیز مد نظر قرار گیرد. این دو فاکتور باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا آداپتور بتواند به خوبی نقش خود را ایفا کند.

انواع منبع تغذیه دوربین مدار بسته :

منبع تغذیه دوربین مدار بسته انواع گوناگونی دارد. انتخاب نوع آداپتور به فاکتورهای گوناگونی وابسته است و با توجه به انواع دوربین مدار بسته، نیازها، فاصله دوربین ها از یکدیگر و غیره انتخاب می شود.

انواع منبع تغذیه دوربین مدار بسته

1_ منبع تغذیه دوربین مدار بسته مرکزی ( اصلی)

در اغلب مواقع به منظور کاهش هزینه از یک منبع تغذیه مرکزی کمک گرفته می شود. به منظور ایجاد ارتباط بین دوربین و منبع نیز از کابل و انشعابات ویژه کمک می گیرند. منبع استفاده شده برق شهری را دریافت کرده و به ولتاژ مورد نیاز برای دستگاه تبدیل میکند.

باید دقت داشت که جریان های خروجی در انواع مدل های این منبع تغذیه دوربین مدار بسته ممکن است متفاوت باشند. حجم جریان خروجی بسته به دستگاه های متصل شده دارد لذا کاربر می تواند بسته به نیاز خود منبع مناسب را خریداری کند. این محصولات می ‌توانند بر روی یک تابلو و یا به شکل مجزا بر روی دیوار تعبیه گردند.

مزایای استفاده از منبع تغذیه دوربین مدار بسته مرکزی

از آپشن های این محصول می توان به این موارد اشاره نمود که: از آنجایی که با خرید تنها یک منبع تغذیه تمامی دوربین های تعبیه شده ساپورت خواهند شد و همچنین پروسه کابل کشی نیز کاهش می یابد؛ لذا از لحاظ هزینه ای این مورد بسیار مقرون به صرفه محسوب می شود.

استفاده از چنین سیستمی برای کاربر این قابلیت را ایجاد می‌ کند که پروسه برق رسانی به تمامی دوربین ها از یک نقطه مدیریت شود. به علاوه کاربر می تواند برای دوربین های امنیتی از یو اس پی کمک بگیرد.

معایب استفاده از منبع تغذیه دوربین مدار بسته مرکزی

اما در طرف مقابل واجد یک محدودیت نسبتاً بزرگ هستند. ایراد آنها این است که با معیوب شدن منبع انرژی تمامی دوربین ها نیز غیر فعال خواهند شد.

همچنین با افزایش مسافت شاهد افت ولتاژ هستیم.

سومین عیب محصول این است که: چنانچه دچار نوسان برق شود و این نوسان را به دوربین ها انتقال دهد؛ به علت اتصال همگانی و یکسره احتمال آسیب تمامی دوربین ها وجود دارد. یعنی در چنین وضعیتی کاربر متحمل هزینه چند برابری خواهد شد. البته این موارد قابل حل هستند.

2_ منبع تغذیه دوربین مدار بسته مجزا (مستقل)

هنگامی که سیستم برق رسانی را از نوع مجزا انتخاب کنید یعنی قرار است برای تمامی دوربین ‌ها به شکل منفک یک منبع انرژی در نظر بگیرید. مستقل شدن عملیات تغذیه سبب می شود تا اگر یکی از منابع آسیب دید سایر دوربین ها قطع نشوند. همچنین اگر یکی از آداپتور ها دچار نوسان برقی شد تنها دوربین متصل به آن آسیب بیند و سایر تجهیزات محفوظ خواهند ماند.

محدودیت این آداپتورها این است که به علت تعدد منبع؛ امکان کنترل برق رسانی دوربین ها به شکل هماهنگ وجود ندارد. میزان آداپتورهای نصبی بر اساس آمپر مورد نیاز و تعداد دوربین ‌ها متغیر است.

ولتاژ ورودی در این محصولات 12 ولت و جریان خروجی بین یک تا دو آمپر است. هرچند که می ‌توان از این آمپر برای چند دوربین استفاده نمود اما به علت افزایش امنیت توصیه می شود آداپتور هر دوربین جداگانه باشد.

از دیگر مزایای این منبع این است که حتی اگر فاصله بین دوربین تا منبع زیاد باشد دیگر شاهد افت ولتاژ نخواهیم بود. اما از طرفی از لحاظ هزینه ای جزء محصولات گرانتر محسوب می شوند. چرا که کاربر مجبور است چندین منبع را خریداری نماید.

منبع تغذیه دوربین مدار بسته

3_ تغذیه با کمک کابل شبکه POE

هنگامی که شما از این روش استفاده کنید دیگر احتیاجی به کابل کشی های مضاعف به جهت برق رسانی الکتریکی نخواهید داشت. در حقیقت می ‌توانید از همان کابل شبکه کمک بگیرید. البته باید بدانید که برای استفاده از شبکه POE ؛ تمامی سوئیچ ها بایستی بتوانند به این شبکه اتصال یابند. چرا که سوئیچ ها باید قادر باشند در کنار انتقال اطلاعات، انرژی تجهیزات اتصال یافته را نیز تامین نمایند.

به طور کلی POE بر اساس کارکرد در دو نوع اصلی طبقه بندی شده است. این دو مدل بر طبق استاندارد   IEEE 802.3af و IEEE 802.3at می باشند. البته در اغلب موارد از نوع IEEE 802.3af  بهره گرفته می شود. این شبکه می تواند با کمک کابل اترنت تا 15 وات جریان را برای تجهیزات متصل شده فراهم کند.

هنگامی که قرار است برق رسانی از این طریق انجام شود دو راه پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت  :

  • استفاده از کلیدهایی با درگاه های فرستنده مستقیم. اصطلاحا این مدل را Endspan می نامند.
  • بهره گیری از کلیدهایی که حد فاصل بین دستگاه ها با کلیدهای درگاه معمولی واقع می شوند. اصطلاحا این مدل ها را Midspan می نامند.

هر دو این موارد می توانند مزایا و محدودیت های خاص خود را به همراه داشته باشند. انتخاب آنها بستگی به فضای کاربری، دوربین‌ های تعبیه شده و شرایط ویژه دارد.

3_ تغذیه دوربین مدار بسته با کمک پشتیبان usp

پشتیبان در حقیقت یک منبع انرژی بدون توقف است. هنگامی که شما از چنین مکانیسمی استفاده می کنید حتی در حین قطع پروسه برق رسانی نیز همچنان چرخه انتقال انرژی به دوربین ها ادامه می یابد.

لازم به ذکر است که این پشتیبان ها به شکل جداگانه بفروش میرسند و اگر قصد خرید آنها را دارید باید بدانید که هزینه آنها مضاعف بر هزینه منبع تغذیه می باشد.

این پشتیبان قادر است انرژی مورد نیاز را بدون درنگ و با توجه به توان لازم فراهم کند. ضمن تثبیت و تنظیم برق شهری، سبب پیشگیری از ورود نویز به تجهیزات نیز خواهد شد. از آنجایی که این سیستم می ‌تواند برق را در خود ذخیره کند لذا در صورت نیاز (قطع برق) تجهیزات بدون انرژی نخواهند ماند.

نکات مهمی که در خرید منبع تغذیه باید در نظر بگیرید

در هنگام خرید منبع تغذیه به این موضوع توجه داشته باشید که منبع مجهز به فیلتر نویزگیر باشد و بتواند برق خروجی را تنظیم کند.

اگر قصد استفاده از منبع تغذیه مرکزی را دارید یک منبع 12 ولت 1 آمپر مناسب است. چنین منبعی از ایجاد نویز نیز جلوگیری می کند.

اگر قصد استفاده از دوربین دید در شب را دارید توجه داشته باشید که ولتاژ مورد استفاده در این نوع از دوربین 1 آمپر می باشد.  بنابراین آداپتوری را انتخاب کنید که از این ولتاژ پشتیبانی نماید.

برای جلوگیری از کاهش راندمان دوربین های مدار بسته پس از محاسبه ولتاژ دوربین، هنگام خرید منبع تغذیه ای با 30 درصد بیشتر از ولتاژ محاسبه شده خریداری کنید.

نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته

آموزش نصب منبع تغذیه دوربین مدار بسته

نصب منبع تغذیه به روش های گوناگونی صورت می گیرد. برای نصب آداپتور می توانید آن را در کنار محل نصب دوربین مدار بسته قرار دهید. البته نصب منبع در این محل چندان توصیه نمی شود. چرا که باعث از بین رفتن زیبایی کار می شود . با این وجود در صورتی که مجبور به نصب منبع تغذیه در محلی نزدیک به دوربین بودید لازم است منبع را برای حفاظت در برابر آب و گرد و غبار درون محفظه ای پلاستیکی یا فلزی قرار دهید.

اگر بخواهید منبع تغذیه را در مکانی دورتر از دوربین نصب کنید می توانید با استفاده از  مبدل های نری و مادگی این کار را انجام دهید و آداپتور را با کمک گرفتن از کابلی بلند به دوربین متصل کنید. برای کار کردن دوربین بایستی پایه های منفی را به هم و پایه های مثبت را نیز به یکدیگر وصل کنید.

خدمات نصب دوربین مدار بسته در امدادکاران

اگر قصد نصب دوربین مدار بسته را دارید اما نمی دانید کدام نوع دوربین برای محل شما مناسب تر است، به چند دوربین نیاز دارید یا بهترین منبع تغذیه برای حداکثر کارایی دوربین مدار بسته کدام است کافیست سفارش خود را در امدادکاران ثبت کنید. این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه نصب دوربین مدار بسته در ساختمان ، باغ ویلا، کارخانه، کارگاه، ادارات، مغازه، فروشگاه و غیره می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *