آشنایی با مشکلات دوربین مدار بسته و نحوه عیب یابی دوربین مدار بسته

5 دقیقه زمان مطالعه

تمامی فضاهای شخصی و عمومی که به امنیت خود اهمیت میدهند از سیستم ‌هایی پیشرفته ای مثل دوربین مدار بسته کمک میگیرند. این تجهیزات نیز همانند سایر وسایل ممکن است دچار ایراد یا اختلال شوند. از این رو ما موضوع اصلی این مقاله را به مشکلات دوربین مدار بسته اختصاص داده ایم. اگر شما هم با این تجهیزات به مشکل برخورده اید این مقاله برای شما مفید خواهد بود. چرا که پس از طرح مشکلات قرار است به عیب یابی دوربین مدار بسته نیز بپردازیم.

اگر دوربین مدار بسته شما با مشکل روبه شده و می خواهید مشکل را رفع کنید یا به دنبال نصاب حرفه ای دوربین مدار بسته هستید می توانید از خدمات نصب دوربین مدار بسته و تعمیرات امدادکاران استفاده کنید.

مشکلات دوربین مدار بسته و نحوه عیب یابی دوربین مدار بسته

فرقی ندارد که دوربین تعبیه شده از نوع وایرلس، بی سیم و … باشد؛ راهکارهای ارائه شده برای تمامی موارد کارساز است.

مشکلات دوربین مدار بسته

1.کیفیت پایین تصاویر دوربین مدار بسته

یکی از رایج ترین مشکلات دوربین مدار بسته که استفاده کنندگان این تجهیزات به آن اشاره می‌کنند این حالت است. کاربران ممکن است کیفیت پایین را با عنوان هایی مثل عدم وضوح تصویر، برش تصاویر، محو بودن و یا موارد این چنینی توضیح دهند. به منظور برطرف نمودن این وضعیت موارد زیر را بررسی کنید:

  • از تمیز بودن لنز مطمئن شوید.
  • اگر طول کابل ها زیاد است آنها را کم کنید.
  • شاید علت این وضعیت این است که زوم چند کانونی نمی تواند به شکل اتومات زوم نماید.
  • احتمال دارد که کیفیت دوربین شما بالا نباشد.
  • گاهی هم پایین بودن کیفیت سیگنال وای سبب این وضعیت می شود (برای تجهیزاتی که با وای فای فعالیت دارند.)
  • شاید مانیتور را بر روی رزولوشن پایین ست کرده‌اید.

حتما بخوانید: آشنایی با انواع دوربین مدار بسته

2.واضح نبودن تصاویر دوربین مدار بسته

اگر با چنین مشکلی در زمان عیب یابی دوربین مدار بسته روبرو شده اید می توانید از چند راهکار اشاره شده در زیر برای برطرف نمودن آن کمک بگیرید :

در گام نخست چک کنید که علت این مشکل حضورگرد و غبار و یا تار عنکبوت نباشد. حتماً با کمک یک دستمال مرطوب و نرم لنز را تمیز کنید.

در گام بعدی به سراغ مشخصات تجهیز بروید. محدوده مناسب برای حداکثر عملکرد دوربین را چک کنید. مطمئن شوید که طول کابل ها استاندارد است. چنانچه دوربین از نوع وایرلس است نمی بایست فاصله آن از روتور بیش از اندازه باشد. در دوربین هایی که واجد سیم هستند نیز گاهی استفاده از کابل های طویل سبب چنین وضعیتی می شود.

هنگامی که دوربین از نوع چند کانونی است باید نسبت به تنظیمات زوم آن حساس باشید. هر چند وقت یکبار باید تنظیمات آنها را ست کنید. مثلاً هنگامی که جای اشیای کلیدی (گاوصندوق) در منزل را تغییر می ‌دهید برای آنکه بتوانید بهترین تصاویر را داشته باشید باید مجدداً فوکوس آنها را تنظیم نمایید؛ در غیر این صورت تصاویر تار و غیر واضح ثبت می شوند.

عیب یابی دوربین مدار بسته

3.نور بیش از اندازه تصاویر دوربین مدار بسته

از دیگر مشکلات دوربین مدار بسته می‌ توان به روشنایی بیش از اندازه تصاویر اشاره کرد. در این حالت به علت نور زیاد، تصویر وضوح استانداردی نخواهد داشت. از ترفندهای زیر برای حل این موضوع کمک بگیرید:

  • اولین و اصلی ترین راهکار پیشنهادی این است که هرگز این تجهیزات را در مقابل یک منبع نور قوی مثل لامپ یا خورشید جای ندهید.
  • گزینه های brightness و contrast را چک کنید تا استاندارد باشند.
  • محل تعبیه دوربین را جابجا کنید.
  • هرگز این تجهیزات را روبروی پنجره شیشه ای تعبیه نکنید. ( این موضوع در ثبت تصاویر تاثیر منفی دارد.)

حتما بخوانید: بهترین محل نصب دوربین مدار بسته

4.نور بسیار کم تصاویر از دیگر مشکلات دوربین مدار بسته

گاهی مصرف‌کنندگان از تاریکی بیش از اندازه تصاویر شکایت دارند. اگر شما هم در زمان عیب یابی دوربین مدار بسته چنین مشکلی دارید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • مجدداً brightness و contrast را بررسی کرده و چک کنید که حتما تنظیم باشند.
  • بهتر است محل تعبیه دوربین را جابجا کنید.
  • سایه بان تجهیز را کمی عقب تر بکشید تا نور بیشتری به لنز بتابد.

5.علت ایجاد نوارهای سفید رنگ عمودی و افقی متحرک در دوربین مدار بسته

از دیگر مشکلات رایج دوربین مدار بسته این است که گاهی یک سری خطوط افقی از جهت پایین به بالا به شکل متحرک دیده می ‌شوند.

گاهی هم این خطوط به شکل عمودی از یک سو به سوی دیگر تصویر در حال جابجایی هستند.

هر دو این حالت ها به علت عدم عملکرد صحیح سیستم برق ‌رسانی رخ می دهند. چنانچه منبع ‌تغذیه بنا به هر دلیلی نتواند جریان مناسبی را به دوربین برساند تصاویر به شکل ثابت دیده نخواهد شد.

برای رفع این مشکل لازم است تا مطمئن شوید که برق رسانی دوربین های شما فاقد مشکل هستند.

حتما بخوانید: آموزش نحوه ریست پسورد NVR و DVR

خراب شدن دوربین مدار بسته

6.قطع شدن دوربین مدار بسته از دیگر مشکلات دوربین مدار بسته

در چنین وضعیتی شما باید دو فاکتور اصلی را بررسی کنید. عامل اول “منبع تغذیه” و عامل دوم “فاصله دوربین از منبع”.

هنگامی که منبع تغذیه نتواند انرژی مورد نیاز این تجهیزات را تامین کند دوربین به طور کامل قطع شده و تصویری ضبط نخواهد شد. توجه داشته باشید که این تجهیزات بر اساس توان الکتریکی تولیدی نیاز به انرژی های مختلفی دارند. برای آنکه منبع تغذیه مناسبی را فراهم کنید  دفترچه راهنما آنها را مطالعه کنید و با توجه به مشخصات ذکر شده منبع را تهیه نمایید.

پس از آنکه مطمئن شدید منبع انرژی استاندارد و صحیحی را برای دوربین خود انتخاب کرده‌اید به گام دوم بروید. مرحله دوم اندازه گیری فاصله منبع تا دوربین است. چنانچه این اندازه بالاتر از240 متر بود توصیه می‌ کنیم که ولتاژ ای سی را جایگزین آداپتور نمایید.

حتما بخوانید: آموزش انتقال تصویر دوربین مدار بسته

7.اختلال پوشش ناکافی تصاویر دوربین مدار بسته

چنانچه تصاویر دوربین مدار بسته پوشش مطلوبی را ندارند از راهکارهای زیر برای رفع این مشکل بهره بگیرید:

  • برای دریافت حداکثر پوشش باید از لنزهایی با برد کوتاه کمک بگیرید.
  • فاصله بین دوربین تا بخش های کلیدی مثل درب ورودی و پلاک ماشین نباید زیاد باشد. چنانچه فاصله بیش از یک و نیم متر باشد دوربین نمی تواند تصویر پلاک را ثبت کند.
  • حتماً با یک تکنسین ماهر مشورت کنید؛ شاید علت این مشکل نصب دوربین در مکان اشتباهی است.

8. سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته

از دیگر مشکلات رایجی که در این سیستم امنیتی دیده می شود، سیاه و سفید شدن تصویر است. علت سیاه سفید شدن تصویر دوربین مدار بسته متفاوت است. تنظیم نبودن حسگرهای مادون قرمز، کثیف شدن لنز دوربین، تنظیم نبودن سایبان دوربین، بازتابش نور مادون قرمز به لنز، تغییر حالت AHD به TVI از اصلی ترین دلایلی است که باعث بروز این مشکل در دوربین های مدار بسته می شود. 

امدادکاران مرکز تخصصی نصب و تعمیر انواع دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته دارای جزئیات عملکردی بسیاری هستند. چنانچه در حال استفاده از این تجهیزات هستید و با مشکلی مواجه شدید در صورت عدم دانش کافی هرگز به طور شخصی اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات این تجهیزات نکنید. به علت حساسیت قطعات درونی ممکن است در نهایت متحمل هزینه سنگینی شوید. بهترین کار این است که با یک تکنسین خبره تماس بگیرید و مشکل را برای او شرح دهید تا بتواند به شکل آنلاین و یا حضوری اختلال ایجاد شده را حل کند. امدادکاران یکی از بهترین مراکز نصب دوربین مدار بسته در کشور است که به صورت حرفه ای و در سراسر تهران خدمات نصب دوربین مدار بسته را ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *