آموزش صفر تا صد نحوه تمیز کردن کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

 با نزدیک شدن به فصول گرم سال کم کم باید تجهیزات سرمایشی را برای استفاده آماده کنیم. برای آنکه کولر گازی شما بتواند با نهایت راندمان فعالیت کند و از بروز مشکلات کولر گازی خودداری کنید، می بایست هر ساله تمیز ، سرویس و شسته شود. از این جهت ما با این مقاله با موضوع تمیز کردن کولر گازی به کمک شما آمده ایم و شما را با نحوه شستشو کولر گازی و تمیز کردن آن آشنا می کنیم. اگر برای تمیز کردن کولر گازی به تعمیرکار نیاز دارید می توانید از طریق فرم زیر سفارش تعمیر کولر گازی را ثبت کنید.

ابزار های مورد نیاز برای تمیز کردن و شستشو کولر گازی

برای تمیز کردن و شستشو کولر گازی لازم است ابزارهای مورد نیاز را تهیه کنید. لیست مهم ترین ابزار برای تمیز کردن و شستشو کولر گازی که باید پیش از انجام این کار تهیه کنید عبارتند از:

  • برس و یا فرچه نرم
  • آچار و پیچ گوشتی
  • دستکش (ترجیحاً ضخیم)
  • چندین دستمال
  • تجهیزات مکنده و دمنده هوا
  • ابزار کارواش
  • ترکیبات چربی زدا و شستشو دهنده
  • چهارپایه یا صندلی

حتما بخوانید: آموزش سیم کشی کولر گازی

چگونه قطعات کولر گازی را بشوییم و تمیز کنیم؟

کل مراحل شستشو کولر گازی و تمیز کردن آن باید در پنج گام کلیدی صورت می پذیرد. توجه داشته باشید که مرحله به مرحله انجام دادن این عملیات اهمیت دارد. لذا برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرید گام به گام با ما پیش بروید.

در بسیاری از سفارش های مشتریان برای تعمیر کولر گازی ال جی، جنرال و دیگر برندها دیده شده که بی توجهی به این موضوع باعث بروز مشکلات بسیاری در کولر گازی شده است بنابراین این موضوع را جدی بگیرید. 

تمیز کردن کولر گازی

گام اول شستشو کولر گازی، توجه به اصول و نکات ایمنی

همانطور که مستحضر هستید ایمنی شرط اول هر عملیات به شمار می رود.

تمیز کردن کولر گازی نیز مستثنا از این قانون نیست. نباید این فرآیند را بدون آمادگی انجام دهید چرا که ممکن است برق 220 ولت کولر گازی به شما آسیب بزند. در وهله اول مطمئن شوید که کولر گازی شما به برق اتصال ندارد. برای این کار آن را از پریز بکشید.همچنین به منظور اطمینان بیشتر فیوز مربوط به کولر گازی را نیز قطع نمایید.

گام دوم، شستشو فیلترهای کولر گازی

کثیف شدن فیلترهای کولر گازی می تواند مشکلات بسیاری را برای این دستگاه ایجاد کند. کم شدن پرتاب باد کولر گازی و قدرت آن یکی از رایج ترین مشکلاتی است که کثیف شدن این بخش به همراه می آورد برای تمیز کردن کولر گازی لازم است مراحل زیر را طی کنید.

برای آنکه به فیلترهای کولر گازی دسترسی پیدا کنید در ابتدا با دقت و با حوصله قاب جلوی پنل را بردارید.

برای این کار نباید هیچ گونه فشاری به پنل وارد کنید. تنها کافیست به سمت راست و چپ قاب نگاه کنید. انگشتان خود را در فرو رفتگی های تعبیه شده در کناره ها جای دهید و قاب را آهسته به سمت بیرون بکشید. 

برای این کار بهتر است به دفترچه راهنما تجهیز رجوع کنید و جزئیات آن را مطالعه کنید چون هر ابزاری قلق خاص خود را دارد. زمانی که قاب را بردارید فیلتر ها اولین چیزی هستند که دیده می شوند.

به منظور جدا نمودن فیلتر ها لبه تحتانی آنها را به آرامی به سمت خودتان بکشید. به منظور شستن این قطعات از مواد شوینده + برس کمک بگیرید. چنانچه برای این کار ابزار خاصی ندارید بهتر است از یک شلنگ با فشار آب قوی استفاده کنید.

در گام آخر اجازه دهید فیلتر ها در هوای آزاد کاملاً خشک شوند. سپس به منظور جایگذاری آنها در ابتدا لبه فوقانی را جایگیری کرده و سپس قسمت پایینی را در شیار جای دهید. (این روند را پس از تمیز نمودن کلیه قطعات و در انتهای پروسه انجام دهید).

برای فهمیدن بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید. نکته : توصیه می شود در شهرهایی که آلودگی بیشتری دارند تمیز نمودن فیلتر زودتر از یکسال انجام شود. آموزش تمیز کردن کولر گازی

گام سوم، تمیز نمودن حسگرهای کولر گازی

در این مرحله از تمیز کردن کولر گازی نوبت به حسگرها می‌ رسد.

محل قرارگیری این قطعات در درون پنل و در پشت فیلتر ها می باشد. با کمی فشار نرم حسگرها از جای خود بیرون می آیند. نقش کلیدی حسگرها سنجش حرارت محیط و دستور برای روشن و خاموش شدن تجهیز است.

هنگامی که این قطعات دچار آلودگی و یا تجمع چربی شوند نمی توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. در حقیقت بدون حضور این قطعات کولر راندمان مطلوبی نخواهد داشت.

شما می توانید با یک پارچه مرطوب آنها را تمیز کرده و مجدداً جایگذاری کنید. بهتر است از تماس آب با این قطعات پیشگیری کنید. حتما بخوانید:

گام چهارم، تمیز کردن و شستشو کویل های پنل درونی کولر گازی

کویل ها در واقع صفحات شیار داری هستند که در بخش تحتانی پنل تعبیه شده اند. فعالیت صحیح این قطعات رابطه مستقیمی با بازدهی دستگاه دارد. به همین دلیل در پروسه تمیز کردن کولر گازی این مورد بسیار کلیدی است.

از آنجایی که این قطعات عموماً آلودگی و چربی ها را درون خود نگه می دارند لذا برای شستن آنها بهتر است از ترکیبات چربی زدا کمک بگیرید. توجه داشته باشید که این قطعات از حساسیت زیادی برخوردارند لذا این پروسه را با حوصله انجام دهید.

بهترین کار این است که در ابتدا بر روی آنها آب بریزید و نیم ساعت فرصت دهید تا کمی خیس بخورند. سپس از ترکیبات شوینده مثل گاز پاک کن و برس برای زدودن چربی ها استفاده کنید. از دیگر ابزارهای کمک کننده در این مرحله بخارشوی و ابزارهای دمنده هوا می باشند. البته دمنده نمی تواند چربی‌ های جای گرفته در شیار ها را پاک کند. نحوه تنظیم کردن کولر گازی

گام پنجم، شستشو پنل بیرونی کولر گازی

در این مرحله از تمیز کردن کولر گازی نوبت به زدودن آلودگی های پنل خارجی می‌رسد.

از آنجایی که این قطعه در فضای باز قرار دارد پس تمیز نمودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این کار در وهله اول با حوصله بخش رادیات مانند پشتی پنل را باز کنید. سپس با کمک ابزار دمنده هوا، کارواش و یا هر ابزاری که می تواند هوا را با فشار زیاد به بیرون خارج نماید؛ این قطعه را پاک کنید.

در مرحله بعد به منظور شستن این قطعه می توانید از ترکیبات شوینده و یا آب و صابون کمک بگیرید. پس از آنکه بخش پشتی کندانسور کولر گازی تمیز شد می توانید قسمت های درونی پنل را نیز تمیز کنید. به منظور دسترسی به محتویات درونی؛ دریچه رویی را بردارید و قطعاتی مثل فن و پنکه را تمیز کنید.

برای این امر می توانید از یک دستمال خیس کمک بگیرید. چنانچه در این امور نا آشنا هستید نیازی نیست کندانسور را باز کنید و قسمت های درونی آن را تمیز کنید. در پایان عملیات توصیه می کنیم چند قطره روغن بر روی پره های فن بریزید.

با این ترفند فعالیت آن را تسهیل نموده و عملکرد کندانسور را ارتقا می دهید. چنانچه کندانسور را باز کرده اید در انتهای پروسه حتماً مطمئن شوید که پیچ و مهره ها را محکم بسته اید. نکته:پس از اتمام تمیز کردن کولر گازی چند ساعت فرصت دهید تا قطعات درونی کاملا خشک شوند سپس دستگاه را روشن کنید.

تعمیر کولر گازی در محل با امدادکاران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر کولر گازی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی کولر گازی از قبیل تعمیر کولر گازی، جنرال، هیتاچی و . . . می باشد. تعمیرکار کولر گازی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *