معرفی جامع شغل تعمیرات پکیج

5 دقیقه زمان مطالعه

حرفه نصب و تعمیرات پکیج با نصب سایر تجهیزات ساختمانی مانند کولر، ماشین لباسشویی و … بسیار متفاوت است. نصب و تعمیرات پکیج‌های گرمایشی مانند پکیج دیواری از زیرمجموعه کارهای تاسیساتی محسوب می شود که فعالیت گسترده‌تر و پیچیده‌تری نسبت به کار لوله‌کشی آب و فاضلاب دارد. تعمیرات پکیج‌‌‌‌ها به تجربه بسیار بیشتری نیاز دارد.

پکیج دیواری دستگاهی است که با فشار دادن آب یا سیالات دیگر گرما تولید می کند. یک کارشناس پکیج وظیفه نگهداری سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌هایی را بر عهده دارد که از پکیج‌ها و رادیاتورها برای توزیع گرما استفاده می کنند. کارشناسان پکیج را نصب می‌کنند، مخازن را جمع‌آوری می‌کنند و سیستم‌های پکیج را بررسی و آزمایش می‌کنند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین می‌توانند تعمیر و در صورت نیاز قطعات معیوب پکیج را تعویض کنند.

برای تعمیرات پکیج کمک گرفتن از متخصصین حرفه‌ای در این زمینه بسیار مهم است. هیچگاه خودتان اقدام به تعمیر پکیج دیواری نکنید. هر نوع بی‌احتیاطی درزمینه تعمیرات پکیج خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد در تعمیرات پکیج ایمنی حرف اول را می زند.

متخصصان با ابزار بخصوص و تخصصی به محل تعمیر اعزام می شوند. وجود این ابزار برای انجام تعمیرات پکیج فوق‌العاده ضروری است. زیرا در کنار تعمیر صحیح پکیج، سلامت افراد حاضر در محل نیز بسیار مهم است.

کار با سیستم پیچیده پکیج نیاز به دانش و مهارت کافی دارد، از این رو نصب، تعمیر و نگهداری پکیج را به افرادی بسپارید که مهارت و آموزش های لازم را در این زمینه کسب کرده اند در این آموزش‌ها،متخصصان اطلاعات و تجربیات زیادی را به دست می‌آورند و کار با ابزارهای مختلف را می‌آموزند  که به آنها یاد می‌دهد چگونه به مسائل مربوط به پکیج رسیدگی کنند.

کارشناس پکیج نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد و کافی است کمی علاقه و تجربه در انجام کارهای فنی داشته باشد. البته افرادی که تحصیلات مربوط به مکانیک و الکترونیک دارند فعالیت بهتری در این زمینه دارند. افردی که چنین تحصیلاتی نداشته باشند می‌توانند با گذراندن دوره‌های مقدماتی و پیشرفته مربوط به نصب و تعمیرات پکیج و قبولی در آزمون وارد بازار کار شود.

معرفی جامع شغل تعمیرات پکیج

 

حتما بخوانیدرفع ارور پکیج دیواری

مهارت‌های لازم برای تعمیرات پکیج

نصب یا تعمیرات پکیج به هوش، دقت و توانایی فیزیکی بالایی نیاز دارد. زیرا خطر آتش سوزی یا سوختگی در اثر آب وجود دارد و سهل انگاری در این موارد عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد. بنابراین تسلط بر مهارت‌های مورد نیاز در این حرفه و توانایی کار با ابزار مربوطه ضروری است. مهم‌ترین مهارت‌ها در این حرفه عبارتند از:

  • مهارت لوله‌کشی آب پکیج
  • مهارت رسوب‌گیری آب پکیج
  • هواگیری پکیج
  • نحوه سرویس پکیج
  • مهارت تعویض و تست قطعات پکیج
  • مهارت جوشکاری
  • عیب‌یابی مشکلات مربوط به انواع پکیج
  • مهارت رفع کدهای خطای مربوط به انواع پکیج

نکات ضروری در مورد شغل تعمیرات پکیج

نصب و تعمیرات پکیج دیواری یکی از مشاغلی است که در فصول پاییز و زمستان بیشتر مورد نیاز است و در آن مواقع بازار کار بهتری دارد. بنابراین افرادی که به این حرفه اشتغال دارند باید برای شروع زمستان آماده باشند تا بتوانند به موقع و با کیفیت به مشتریان خدمات‌رسانی کنند.اگر به تنهایی در این شغل فعال هستید، یک نیروی پشتیبانی برای این فصول استخدام کنید تا درآمد بیشتری کسب کنید و مشتریان را بهتر مدیریت کنید.

همانطور که گفتیم سیستم پکیج دیواری شامل تعداد زیادی اتصالات برق، لوله آب و اتصالات گاز می باشد. از آنجایی که تعمیرات پکیج یک کار نسبتاً خطرناک و دشوار است، باید همیشه نکات ایمنی را رعایت کنید. یک نصاب و تعمیرکار حرفه‌ای باید هنگام تعمیر و نصب پکیج‌های دیواری با شرایط ایمنی آشنایی کامل داشته باشد.

دانش خود را به روز کنید. شرکت‌های تولیدی همواره در حال تولید سیستم‌های جدید با قابلیت‌های بیشتر و بهتر و تنوع بخشی به محصولات خود هستند. برای اینکه بتوانید از عهده تعمیر و نصب مدل‌های مختلف پکیج برآیید، باید همیشه در مورد پکیج‌های جدید و عملکرد آنها مطالعه کنید و دانش خود را به روز نگه دارید.

معرفی جامع شغل تعمیرات پکیج

 حتما بخوانید: علت بوی گاز، بوی دود یا بوی سوختگی از پکیج چیست؟

یک تعمیرکار پکیج چقدر درآمد دارد؟

در این قسمت باید اشاره کنیم که نرخ هر یک از خدمات تعمیر پکیج دیواری توسط سندیکای مرتبط با آن شغل تعیین می شود. پس هر چه مشتریان بیشتری داشته باشید، درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود. البته توانایی‌های شما نیز میزان درآمد شما را تعیین می کند. هر چه بیشتر سعی کنید به صورت تخصصی روی یک سری خدمات کار کنید و به برندهای خاص تسلط پیدا کنید علاوه بر همه این موارد تبلیغات موثری انجام دهید، درآمد شما می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. از آنجایی که داشتن سیستم گرمایشی و همچنین آب گرم یکی از نیازهای اساسی ساختمان‌ها می‌باشد، خرابی هر یک از آنها به خصوص در فصول سرد زمستان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

با توجه به این نکته، در نهایت علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، باید دانست که در حرفه‌های فنی، میزان درآمد هر فرد به توانایی و پشتکار شما بستگی دارد. متوسط ​​درآمد یک تعمیرکار پکیج می تواند بین 15 تا 30 میلیون باشد و البته برای همه یکسان نیست و رقم ثابتی ندارد.

مشکلات رایج در پکیج و تعمیر آن

امکان بروز مشکلات زیادی در هنگام استفاده از انواع پکیج وجود دارد که در نتیجه باید یک متخصص حرفه‌ای در محل حضور پیدا کند. با توجه به اینکه پکیج‌های امروزی به دلیل پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی دارای قطعات پیچیده‌ای هستند، تعمیر آنها از عهده افراد عادی خارج است. پکیج‌ها در اثر فرسودگی موجب بروز مشکلاتی مانند نشتی و رسوب در لوله ها، صدای زیاد، افت فشار در پکیج و … می شوند.

ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیرات پکیج

نصب و تعمیرات پکیج‌های دیواری نیز مانند هر کار فنی دیگری نیاز به ابزار خاص خود دارد. در زیر به برخی از مهمترین ابزارهای مورد نیاز در این دوره می‌پردازیم.

مته، انواع پیچ گوشتی، دم باریک، انواع آچار، انبر قفلی، سیم چین، فاز متر، مانومتر، تلمبه، شیر پر کن، دستگاه اتو لوله، دستکش کار نازک، تلفن همراه، متر، تراز، سمباده، برس یا مسواک، یک چراغ‌قوه کوچک، آهن‌ربا، چکش، ، سوزن، جک

کار نصب پکیج

برای ورود به کار نصب پکیج دیواری و تعمیرات پکیج شرط سنی وجود ندارد اما همانطور که گفته شد تعمیرکار پکیج باید از آمادگی جسمانی بالا و مناسبی برخوردار باشد و مهارت‌های لازم برای ورود به این شغل را می توان از طریق آموزش در موسسه‌های فنی و حرفه‌ای کسب کرد. یکی دیگر از راه‌های کسب مهارت در این زمینه گذراندن دوره‌های آموزشی تجربی زیر نظر اساتید حرفه‌ای و متخصص می‌باشد.

پکیج‌ها سیستم های پیچیده‌ای هستند و کار با چنین سیستمی که شامل آب و برق و مهم‌تر از آن گاز است بسیار حساس و حیاتی است. زیرا هر گونه سهل‌انگاری در این زمینه جان مردم را به خطر می اندازد. یک لوله‌کش می‌تواند کار تعمیرات پکیج را با تکمیل دوره‌هایی که در قسمت‌های قبلی توضیح داده شده است، آغاز کند.

به همین دلایل است که امروزه تنها افرادی می‌توانند وارد این حوزه کاری شوند که به صورت قانونی مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اخذ کرده باشند. در غیر این صورت فعالیت در این حوزه پیگرد قانونی خواهد داشت.

معرفی جامع شغل تعمیرات پکیج

حتما بخوانید: علت انفجاری روشن شدن پکیج چیست؟

مراحل نصب پکیج

ارائه مشاوره‌های لازم به مالک جهت تهیه مناسب‌ترین پکیج با توجه به شرایط ساختمان از قبیل ابعاد آن، مصالح به کار رفته در ساختمان، افراد ساکن در محل و میزان استفاده از پکیج

  • نصب دودکش پکیج مطابق استانداردهای روز
  • لوله‌کشی آب سرد و گرم پکیج
  • انتخاب بهترین مکان برای نصب پکیج
  • اتصال گاز پکیج به گاز شهر
  • اتصال صحیح برق پکیج

وظایف سرویس کار پکیج چیست؟

برای فردی که به عنوان کارآموز فنی و حرفه‌ای وارد حوزه تاسیسات می‌شود و سپس در زمینه نصب و تعمیرات پکیج مهارت و تجربه کافی کسب می‌کند می تواند سرویس پکیج را نیز انجام دهد. اهمیت کار سرویس با این واقعیت مشخص می‌شود که هر دستگاهی که با آب، برق یا گاز کار می‌کند در زمان اولین مشکل نیاز به سرویس دارد.

سرویس پکیج بعد از تشخیص عیب یکی از مهارت‌هایی است که یک سرویس کار پکیج باید بر آن تسلط داشته باشد.هدف این است که وقتی دستگاهی با یک عیب روبرو شد با تعمیر آن بتوان از بروز هرگونه مشکل بزرگ‌تری جلوگیری کرد.

معمولا پکیج‌ها را می توان در دو حالت تابستانی و زمستانی تنظیم کرد. از این روز این دستگاه‌ها باید حداقل سالی یک بار سرویس شوند. یک سرویس کار پکیج باید در حین سرویس این دستگاه‌ها وظایف مختلفی از جمله تعمیر، تعویض و تست قطعات پکیج به شرح ذیل را انجام دهد:

 رسوب‌زدایی پکیج

یکی از اساسی‌ترین وظایف سرویس کار، رسوب گیری پکیج در مواقع لزوم است. رسوب گیری زمانی انجام می‌شود که پکیج به دلایلی مانند تجمع رسوب در مبدل اصلی پکیج و مدار گرمایش آن قابلیت گرم کردن آب مصرفی را ندارد و به درستی کار نمی‌کند. یکی از راه های حل این مشکل استفاده از رسوب‌گیر پلی فسفات یا رسوب‌گیر الکترومغناطیسی است.

تست و بررسی کارایی دودکش

اغلب اتفاق می افتد که مدتی پس از استفاده از پکیج، مسیر خروج توسط گرد و غبار مسدود می‌شود. این یکی از مهمترین مواردی  است که  باید توسط سرویس کار بررسی شود. سرویس کار با استفاده از تجهیزاتی خاص میزان دی‌اکسید کربن آزاد شده را اندازه گیری می‌کند.

این سنسور در نزدیکی پکیج نصب می شود و در صورت وجود گاز در ساختمان هشدار می‌دهد. گاهی اوقات راه خروجی یا دودکش پکیج می تواند توسط مصالح ساختمانی یا خانه های پرنده مسدود شود. سرویس کار وظیفه دارد همه این موارد را کنترل کند تا از به خطر افتادن جان افراد ساختمان جلوگیری کند.

هواگیری پکیج

وجود هوا در پکیج باعث کاهش اثربخشی آن می شود. همچنین این مشکل باعث فشار اضافی به دستگاه و مصرف برق بسیار بالا می شود. البته وجود هوا در سیستم‌های هیدرولیک با نیروی آب طبیعی است و یکی از وظایف سرویسکار کنترل هواگیری در پکیج، رادیاتورها و سیستم لوله کشی پکیج است.

از جمله علائمی که نشان دهنده نیاز به رسوب گیری در پکیج است، مشاهده علائمی مانند خنک شدن رادیاتورها، کاهش دمای آب گرم و وجود صداهای غیرعادی در سیستم است. همه این موارد نشان دهنده وجود هوا در سیستم است.

انتظار می رود فردی که دوره آموزشی تعمیرات پکیج را گذرانده است بتواند کلیه خدمات لازم را در زمینه تعمیر، نصب و سرویس پکیج انجام دهد. امروزه در ساختمان سازی استفاده از موتورخانه های بزرگ و استفاده از پکیج به جای بخاری در حال گسترش است. این موضوع باعث شده تا بازار کار در این زمینه نسبت به گذشته برای تعمیرکاران جدید به بازار بسیار بهتر شود.

در صورتی که قصد نصب، سرویس و تعمیر پکیج خود را دارید و توانایی انجام این کار را ندارید می‌توانید از شرکت امدادکاران، مرکز تخصصی خدمات پکیج در تهران و کرج کمک بگیرید.
متخصصین شرکت امدادکاران، خدمات انواع برندهای پکیج از جمله تعمیر پکیج ایران رادیاتور، تعمیر پکیج بوتان، ایساتیس، لورچ، ، بوش، گلدیران و… را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *