علت کم شدن صدای مکالمه و اسپیکر گوشی + راهکارهای رفع

5 دقیقه زمان مطالعه

کم شدن صدای گوشی در حالت اسپیکر و مکالمه بکی از مشکلاتی است که کاربران گوشی با آن روبه رو می شوند. حتما برای شما هم پیش آمده که به دلیل صدای ضعیف گوشی هنگام تماس نتوانید صدای طرف مقابل را به خوبی بشنوید. در این صورت مجبور می شوید گوشی را به سمت گوش خود فشار دهید و تلاش زیادی برای شنیدن صدا نمایید. اما چگونه این مشکل رفع می شود؟

معمولا علت کم شدن صدای گوشی سامسونگ، شیائومی و دیگر برندها با هم تفاوتی نداشته و مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری از مهم ترین دلایل بروز این مشکل هستند. در صورتی که علت بروز این مشکل نرم افزاری باشد، خودتان می توانید آن را رفع کنید ولی اگر مشکل سخت افزاری باشد و نیاز به تعویض قطعات باشد، باید از یک مرکز تعمیر موبایل معتبر کمک بگیرید.

 

علت کم و زیاد شدن خودکار صدای گوشی شیائومی، سامسونگ و…

کم و زیاد شدن خودکار صدا ممکن است در گوشی های مختلف اتفاق بیفتد و کاملا طبیعی است. شما اگر گران قیمت ترین گوشی را هم داشته باشید، باز هم ممکن است با یک آب خوردگی ساده این مشکل را تجربه کنید. البته با توجه به آناتومی و طراحی گوشی های آیفون، کاربران این گوشی کمتر با مشکل کم و زیاد شدن خودکار صدا هنگام تماس مواجه خواهند شد.

این مشکل در اکثر مواقع سخت افزاری است و دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • خرابی و اتصالی دکمه کم و زیاد وولوم صدا
  • آب خوردگی اسپیکر گوشی
  • اختلال در برد گوشی

در صورت بروز همچین مشکلی باید حتما به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید تا مشکل گوشی توسط تعمیرکار متخصص رفع شود.

کم شدن خودکار صدای گوشی

علت ضعیف شدن و کم شدن صدای مکالمه و اسپیکر گوشی

ضعیف بودن صدای گوشی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بسیاری از مشتریان امدادکاران با آن برخورد کرده و به دنبال رفع آن هستند.  علل این موضوع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • به روز نبودن اپلیکیشن ها و نرم افزارهای اصلی موبایل
  • کم شدن ولوم صدا در بخش ستینگ گوشی
  • تجمع گرد و خاک بر روی بلندگوها
  • عدم آنتن دهی درست در آن مکان ( در حین تماس)
  • خراب شدن توری های اسپیکر موبایل
  • نفوذ آب به درون اسپیکر و …

راهکارهای رفع مشکل کم بودن صدای گوشی در زمان مکالمه

چنانچه در حین مکالمه با این مشکل مواجه شدید بهتر است راهکارهایی که در ادامه به شرح آنها می پردازیم را امتحان کنید.

1.جای خودر را تغییر دهید.

در قدم نخست جای خود را تغییر دهید،گاهی علت ضعیف شدن صدا به دلیل افت آنتن دهی موبایل است. چنانچه در حین صحبت متوجه شدید که همراه با ضعیف شدن صدا؛ نویز هم شنیده می شود می بایست کمی جابجا شوید.

علت کم شدن صدا گوشی

2.تنظیمات گوشی را بررسی کنید.

اگر این مشکل همچنان پابرجا بود لازم است تا تنظیمات موبایل خود را بررسی کنید. ساده ترین راهکار این است که در حین مکالمه با فشردن دکمه ولوم (در کنار موبایل)؛ صدای مخاطب خود را افزایش دهید. وقتی که این دکمه را بفشارید حجم ولوم مکالمه بر روی صفحه نشان داده می شود. حال شما می توانید از میزان کم و یا زیاد بودن آن آگاهی پیدا کنید.

3.بلندگوی گوشی خود را تمیز نمایید

در قدم سوم اگر باز هم مشکل شما حل نشد می بایست بلندگوی گوشی خود را تمیز نمایید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار فقط از یک برس یا مسواک کاملاً نرم کمک بگیرید. در ابتدا مسواک را بر روی بلندگو بکشید و بعد درون آن فوت کنید. با این کار گرد و خاک اضافی از روی اسپیکر ها خارج می شود.

4. لوازم متصل شده به موبایل خود را نیز چک کنید

به یاد داشته باشید که در این زمان لوازم متصل شده به موبایل خود را نیز چک کنید. وقتی موبایل شما توسط بلوتوث به اسپیکر یا هدست متصل شده باشد طبیعتا صدایی را در حین مکالمه یا پلی کردن موزیک نخواهید شنید. چنانچه هدست شما از نوع بلوتوثی می باشد در صورت مواجه شدن با ضعیف شدن صدای گوشی در ابتدا بلوتوث را بررسی نمایید.

5.برنامه های گوشی را به روز رسانی کنید.

در این مرحله نیاز است تا اپلیکیشن های موبایل خود را به آخرین ورژن ارائه شده به روز رسانی کنید. سپس موبایلتان را یک بار ریستارت کنید. برای این کار تنها کافیست وارد ستینگ موبایل بشوید و در بخش آپدیت برنامه ها و موارد پیشنهادی را انتخاب کرده و به روز رسانی کنید. هنگامی که پروسه تکمیل شد  مراحل زیر را انجام دهید تا گوشی خود را ریستارت نمایید :
به طور همزمان دکمه کاهش ولوم + دکمه ON/OFF را با یکدیگر بفشارید. چند ثانیه صبر کنید تا گوشی به طور خودکار ریستارت گردد. بعد از آنکه سیستم عامل گوشی بالا آمد صدای بلندگو ها را چک کنید.

توجه داشته باشید که اگر تا به اینجا؛ تمامی مراحل را پیش گرفته اید اما این اختلال حل نشده است باید بدانید که این موضوع به معنی وجود اختلال نرم افزاری می باشد. اما جای نگرانی نیست چرا که برای حل این مشکل نیز ما برای شما راهکارهای مفیدی خواهیم داشت. تنها همراه با ما گام به گام پیش بروید.

6.بازگرداندن به تنظیمات کارخانه

این احتمال وجود دارد که به علت نصب یک نرم افزار معیوب گوش شما دچار چنین معضلی شده باشد. از این رو توصیه می کنیم که از اطلاعات کلیدی گوشی خود بکاپ بگیرید و مراحل زیر را انجام دهید.

Setting => Backup & Reset => Factory data reset

هنگامی که مسیر بالا را طی کردید و در نهایت گزینه Factory data reset را انتخاب نمودید چند ثانیه فرصت دهید تا موبایل اعمال لازم را انجام دهد. در نهایت صدای اسپیکر را ارزیابی نمایید و مطمئن شوید که اختلال برطرف شده است یا خیر.

7.بررسی سخت افزار گوشی

چنانچه در حال گوش دادن به موسیقی، دریافت نوتیفیکیشن و یا مکالمه؛ صدا به طور ناگهانی متوقف میشود احتمالاً مشکل از قسمت سخت افزاری است.

اما برای آنکه از این وضعیت اطمینان حاصل کنید از برنامه  Device Diagnostic Too  کمک بگیرید. این برنامه به شما کمک می کند تا اسپیکر های موبایل خود را ارزیابی نمایید، بدین منظور مراحل زیر را مو به مو انجام دهید.

در قدم نخست کد  #7353#* را شماره گیری کنید. سپس سیستم تشخیص ابزارهای گوشی شما نمایان خواهد شد.
در مرحله بعد گزینه اسپیکر را بفشارید تا بتوانید اسپیکر بیرونی موبایل خود را چک کنید. در صورت عدم مشکل می توانید صدای بسیار واضحی از آن بشنوید.
برای آنکه بتوانید اسپیکر درونی را نیز مورد بررسی قرار دهید گزینه Melody را انتخاب کنید. چنانچه از بلندگوهای کوچک درونی گوشی خود صدای موسیقی را شنیدید یعنی این اسپیکر ها فاقد اختلال هستند.

دلیل کم شدن صدای گوشی

8.بررسی نرم افزار گوشی

به منظور ارزیابی نرم افزاری از این مسیر استفاده کنید.
گوشی خود را خاموش کرده، در مرحله بعد دکمه پاور را فشرده و گوشی را روشن نمایید.
در ستینگ گوشی حالت Safe Mode را برگزینید و سپس بر روی حالت Lock Screen کلیک کنید. (گوشی ها هنگامی که در این حالت باشند هیچ برنامه ‌ای را نشان نخواهند داد.)، چنانچه این گزینه در حالت بی صدا نبود می بایست به دنبال برنامه ای که این مشکل را به وجود آورده است بگردید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله از واحد تعمیر موبایل امدادکاران سعی کردیم شما را با مشکل کم شدن صدای گوشی و اسپیکر هنگام تماس و راهکار های رفع آن آشنا کنیم. در صورتی که با راهکار های گفته شده نتوانستید این مشکل را برطرف کنید، می توانید برای تعویض اسپیکر گوشی خود با مجموعه امدادکاران تماس بگیرید. امدادکاران این آمادگی را دارد که مشکل خرابی اسپیکر گوشی شما را با کمترین هزینه برطرف نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *