2 ترفند شگفت انگیز برای فلش کردن گوشی

5 دقیقه زمان مطالعه

چگونه گوشی را فلش کنیم؟ قطعا اصطلاح فلش کردن گوشی را شنیده اید. فلش کردن موبایل یکی از روش های تعمیر و رفع مشکلات نرم افزاری گوشی به شمار می آید و تاثیر زیادی روی سرعت گوشی خواهد داشت. گاهی ممکن است با فلش کردن گوشی، مشکل دستگاه شما رفع شود و مجبور به پرداخت هزینه های سنگین تعمیر موبایل نشوید. در این مقاله از واحد تعمیر موبایل امدادکاران قصد داریم تا شما را با 2 ترفند شگفت انگیز برای فلش کردن گوشی آشنا کنیم. البته قبل از انجام این کار بهتر است برای تعمیر نرم افزاری موبایل با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما دستگاه را بررسی کنند. آموزش تعمیرات موبایل

فلش کردن گوشی چیست؟

اجازه دهید پیش از آنکه به بررسی روش های فلش گوشی بپردازیم شما را معنا و مفهوم فلش گوشی آشنا نماییم.

به طور کلی فلش کردن روشی است که از طریق آن می توانید کلیه اطلاعات قرار گرفته بر روی گوشی را به طور کامل پاک کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات پاک شده پس از فلش گوشی قابل بازیابی نمی باشد بنابراین پیش از فلش در صورت نیاز به اطلاعات از آنها یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

با فلش گوشی می توانید از قابلیت های پیشرفته تر گوشی استفاده کنید. به طور مثال می توانید به جای سیستم عامل اصلی گوشی، رامی غیر رسمی (کاستوم رام) بر روی آن نصب کنید. همچنین با فلش کردن موبایل، حافظه دستگاه خالی می شود و سرعت موبایل شما بالا خواهد رفت.

فلش کردن گوشی

چرا باید گوشی را فلش کنیم؟

گوشی های موبایل با گذشت زمان با مشکلات گوناگونی روبه رو می شوند و فلش کردن یکی از روش های کاربردی برای رفع این مشکلات می باشد. قفل شدن گوشی توسط اپراتورهای مخابراتی، فراموش کردن رمز گوشی، هنگ کردن گوشی، بروزرسانی نامناسب گوشی برخی از دیگر دلایلی است که شما را مجبور به فلش گوشی می کند.

⭐ اگر رمز گوشی خود را فراموش کرده اید، در مقاله دیگری به آموزش باز کردن قفل گوشی پرداخته ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم پیش از فلش کردن این مطلب را نیز بخوانید.

با فلش کردن شما در هسته سیستم عامل گوشی تغییراتی اعمال می کنید در واقع مانند این است که ویندوز کامپیوتر را مجدد نصب می کنید.

توجه داشته باشید که فلش گوشی امری حساس است و اگر به درستی انجام نشود ممکن است گوشی دیگر بالا نیاید.

✅ حتما بخوانید: آموزش نحوه بروزرسانی اندروید گوشی

روش های فلش کردن گوشی

برای فلش گوشی روش های گوناگونی وجود دارد. در این بخش شما را با دو روش کاربردی که از بهترین و آسان ترین روش های فلش گوشی می باشد آشنا خواهیم کرد.

فلش گوشی

1- فلش کردن گوشی با استفاده از کامپیوتر

مرحله اول: بک آپ گرفتن

بک آپ گرفتن (Backup)، از مهم ترین اقدامات قبل از شروع فرآیند فلش کردن گوشی با کامپیوتر به شمار می رود.

این اقدام، مانع از حذف شدن داده ها و اطلاعات گوشی پس از انجام پروسه فلش کردن دستگاه می شود. در صورت عدم پشتیبان گیری، کلیه اطلاعات و فایل های مهم بر روی گوشی از بین خواهند رفت.

بر این اساس، حتما از اطلاعات مهم خود یک نسخه پشتیبان تهیه نموده تا بتوانید پس از به اتمام رسیدن فرآیند فلش دستگاه آنها را بازیابی کنید.

مرحله دوم: روت کردن گوشی

در این مرحله می بایست نسبت به روت کردن (Bootloader Unlocked) گوشی اندرویدی خود اقدام نمایید.

بوت لودر به نوعی همان Bios طراحی شده در رایانه های شخصی می باشد. به منظور انجام فرآیند فلش گوشی باید در تنظیمات مربوط به بوت لودر تغییراتی اعمال گردد.

این پروسه قابلیت شخصی سازی و انعطاف پذیری دستگاه را امکان پذیر می سازد. ضمنا، این فرآیند با هدف فلش موبایل با یک Rom سفارشی انجام می شود.

مرحله سوم: نصب کاستوم رام

این مرحله به دانلود و نصب Custom Rom اختصاص پیدا می کند.

رام همان بخش نرم افزاری تلفن های هوشمند بوده که در نقش رابط میان کاربر و سخت افزار انجام وظیفه می کند. به عبارت دیگر، عدم وجود رام، امکان استفاده و بهره بردن از سخت افزار سیستم برای کاربران امکان پذیر نمی گردد.

MIUI/Carbon/Paranoid، از رام های پرکاربرد و محبوب اندروید به شمار می روند. رام های اندرویدی را از طریق کامپیوتر دانلود و سپس به گوشی مورد نظر خود انتقال دهید.

⭐نکته: رام انتخابی برای نصب بایستی حتما با گوشی مورد نظر سازگاری کامل داشته باشد. در غیر این صورت، فرایند فلش گوشی با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین، پیش از اقدام به نصب رام، از سایت دریافت کننده و سازگاری آن با گوشی هوشمند خود اطمینان حاصل کنید.

مرحله چهارم: بوت کردن دستگاه

 در این مرحله از فلش کردن موبایل اندرویدی، بوت کردن دستگاه در حالت ریکاوری در دستور کار قرار می گیرد.

برای انجام این فرآیند می بایست:

1-کلید مربوط به کاهش صدا و کلید پاور (خاموش و روشن) دستگاه را به صورت همزمان فشار دهید.

2-با فشار دادن کلیدهای مربوطه منوی بوت لودر بر روی نمایشگر گوشی ظاهر می شود. برای حرکت کردن به منوهای مختلف این بخش باید از کلیدهای کاهش و افزایش صدا کمک بگیرید.

3-همچنین، برای انتخاب و وارد شدن به بخش ریکاوری می توان از کلید پاور یا دکمه روشن/خاموش گوشی استفاده نمود.

4-در هنگام وارد شدن به حالت ریکاوری، گزینه های مختلفی مانند backup/wipe/install/setting بر روی منو دیده می شود.

5-با استفاده از کلیدهای افزایش و کاهش صدا امکان حرکت کردن به بخش های مختلف محقق می گردد.

6-در ادامه با کمک دکمه پاور، به ترتیب گزینه های Install و Install zip from sdcard را انتخاب کنید. سپس محل ذخیره ROM را پیدا کرده و فرآیند نصب آن را با انتخاب دکمه قرار گرفته در پایین صفحه تایید نمایید.

گفتنی است که نرم افزارهای Odin/Emma/Miracle box/SP flash tool، از ابزارهای کاربردی برای فلش کردن موبایل های مختلف به شمار می روند. در این میان، نرم افزار Odin، از ابزارهای محبوب و پرکاربرد در این زمینه تلقی می گردد.

✅ حتما بخوانید: علت کم شدن صدای گوشی چیست؟

آموزش فلش گوشی

2- فلش کردن گوشی بدون کامپیوتر

فلش زدن گوشی به صورت دستی و بدون نیاز به کامپیوتر، از دیگر روش های کاربردی در این رابطه محسوب می شود.

این روش برای بسیاری از گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می گیرد.

1-در این روش ابتدا باید موبایل خود را خاموش کنید.

2-در ادامه دکمه های مربوط به هوم و افزایش صدا (Volume up/home) را به صورت همزمان فشار دهید.

3-سپس کلید پاور گوشی را تا زمان روشن شدن موبایل و ظاهر شدن منوی اندروید، نگه دارید. برای حرکت بین گزینه ها از کلید Volume up/volume down استفاده کنید. همچنین، کلید هوم برای انتخاب گزینه های مدنظر کاربرد دارد.

4-به منظور ادامه فرآیند Flash کردن گوشی گزینه Wipe data/factory rese را انتخاب و دکمه هوم را فشار دهید.

5-در صفحه باز شده عبارت Yes – delete all user data را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه فرآیند فلش گوشی اندرویدی آغاز می شود.

6-پس از گذشت چند دقیقه (حدود 5 الی 8 دقیقه) و به اتمام رسیدن این پروسه، می بایست گوشی خود را خاموش و راه اندازی مجدد کنید. با پشت سر گذاشتن این مراحل، فرآیند فلش موبایل اندرویدی به اتمام می رسد.

حتما بخوانید: چگونه کد فعالسازی گوشی را دریافت کنیم؟

مزایای فلش گوشی

مهم ترین مزایای فلش کردن گوشی

با فلش کردن دستگاه اندرویدی بسیار از خطاهای موجود در سیستم عامل گوشی برطرف می گردد.

همچنین، انجام این عملیات برای از بین رفتن بد افزارها و ویروس های گوشی کمک شایانی می نماید.

علاوه بر این، میزان مصرف باتری به علت سبک شدن نرم افزار، کاهش چشمگیری پیدا می کند.

افزایش سرعت گوشی، ارتقای نسخه سیستم عامل دستگاه و خالی شدن فضای حافظه را می توان از دیگر مزیت های مهم فلش کردن دستگاه های اندرویدی برشمرد.

معایب فلش گوشی

در کنار مزایای فلش گوشی انجام این کار معایبی نیز به همراه خواهد داشت. برخی از مهم ترین معایب این کار عبارتند از:

معمولا پس از فلش گوشی امکان نصب نسخه پایین تری از سیستم عامل بر روی گوشی وجود ندارد به عبارتی شما نمی توانید دان گرید کنید.

با فلش گوشی تمام اطلاعات قرار گرفته درون گوشی پاک شده و امکان بازیابی آنها نیز وجود ندارد.

تفاوت فلش و ریست فکتوری

تفاوت فلش کردن و ریست فکتوری گوشی

فلش کردن گوشی غالبا یک پروسه مهارت محور و حساس می باشد. بر همین اساس، این فرآیند می بایست توسط تعمیرکاران حرفه ای و متخصص انجام شود. از طرف دیگر، فرآیند ریست فکتوری گوشی با لمس چند گزینه و به راحتی انجام شده و پیچیدگی خاصی ندارد. به همین جهت، بسیاری از کاربران مبتدی نیز امکان انجام ریست فکتوری دستگاه اندرویدی خود را خواهند داشت.

ضمنا، در هنگام ریست فکتوری نیازی به اتصال گوشی هوشمند به رایانه های شخصی نمی باشد. این در حالی است که انجام فرآیند فلش گوشی مستلزم اتصال دستگاه به کامپیوتر می باشد.

مضاف بر این، در هنگام فلش کردن موبایل کلیه اطلاعات و داده های دستگاه از بین خواهند رفت. بنابراین، در صورت بک آپ نگرفتن، هیچ راهی برای بازیابی داده ها وجود نخواهد داشت.

از طرف دیگر، در ریست فکتوری، علی رغم از بین رفتن اطلاعات، با استفاده از ترفندهای مخصوص، امکان بازیابی داده ها برای کاربران محقق می شود. ضمنا، تفاوت دیگر فلش کردن و ریست فکتوری گوشی به نوع سیستم عامل دستگاه بر می گردد. برخلاف سیستم عامل IOS، با فلش کردن دستگاه قابلیت و امکانات جدیدی به سیستم عامل اندروید اضافه خواهد شد.

تعمیرات موبایل را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

اگر بعد از خواندن این مطلب نتوانستید گوشی خود را فلش کنید می توانید از طریق فرم زیر سفارش خود را ثبت کنید یا با کارشناسان ما در امدادکاران تماس بگیرید. امدادکاران مرکز تخصصی تعمیرات موبایل در تهران است که به صورت حرفه ای و زیر نظر کادری متخصص انواع سفارشات عیب یابی و تعمیر گوشی شیائومی، ال جی، سامسونگ، آیفون و دیگر برندها  را ارائه می دهد. کلیه خدمات تعمیرات موبایل در این مرکز زیر نظر تعمیرکاران حرفه ای و با گارانتی و ضمانت نامه معتبر ارائه می شود.

سوالات متداول کاربران

آیا فلش کردن برای گوشی مشکل ایجاد می کند؟

خیر فلش کردن گوشی باعث پاک شدن تمامی اطلاعات گوشی می شود ولی آسیبی به نرم افزار و سخت افزار آن وارد نمی شود.

آیا خودمان می توانیم موبایل خود را فلش کنیم؟

بله در این مقاله راهکار های رایگان فلش کردن گوشی را به شما آموزش داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *