آشنایی با برد الکتریکی ماکروفر

5 دقیقه زمان مطالعه

وقتی از کار و خرید بر می‌گردید، انرژی آشپری و غذا گرم کردن ندارید؟ به علت جلسه‌ای که دارید، فرصت زیادی برای تهیه غذا ندارید؟ گاهی غذا خیلی گرم یا خیلی سرد می‌شود؟ پس همگی از اهمیت نقش ماکروفر در آشپزخانه‌ها اطلاع داریم و روزانه چندین بار از این وسیله استفاده می‌کنیم. ماکروفر غذاها را با امواج مایکرو، در زمان مشخصی آماده می‌کند. این وسیله خانگی با داشتن تکنولوژی جدید، در خیلی از مواقع به کمک آشپز می‌آید و کار را با سرعت و کیفیت مطلوب انجام می‌دهد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با برد الکتریکی ماکروفر آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید و در صورت نیاز برای تعمیر برد ماکروفر خود با ما تماس بگیرید:

برد الکتریکی ماکروفر چگونه است؟

برد الکتریکی ماکروفر چگونه است؟ یک صفحه نازک و ظریفی است که قطعات مختلف الکتریکی را روی آن لحیم می‌کنند. این قطعه مانند مغز در ماکروفر عمل می‌کند و تمام دستورات لازم را به قطعات و بخش‌های دیگر ماکروفر صادر می‌کند. بدیهی است که در صورت خرابی برد، ماکروفر عملکرد درستی را ارائه نمی‌دهد و حتی ممکن است روشن هم نشود. پس برای آشنایی با اجزای این قطعه با ما همراه باشید:

 

اجزا و قطعات برد الکتریکی ماکروفر

اجزا و قطعات برد الکتریکی ماکروفر روی برد متصل هستند. این قطعات توسط برد به یکدیگر متصل شده‌اند و روی عملکرد یکدیگر تاثیر می‌گذارند. بنابراین اگر قطعه‌ای دچار خرابی شود، در عملکرد ماکروفر اختلال وارد می‌کند. در صورت خرابی قطعه‌ای در ماکروفر، باید سریعا دستگاه را از برق بکشیم و اقدام به رفع خرابی کنیم؛ زیرا ممکن است عملکرد این قطعه‌ی خراب، به قطعات دیگر برد ماکروفر نیز آسیب بزند.

معمولا همه‌ی بردها یک سری قطعات مشترک را دارند که وظایف یکسانی را انجام می‌دهند. اما در ماکروفر بعض قطعات روی برد نیستند. مثلا ترانس و نویز گیر و بعضی قطعات دیگر به صورت مستقل داخل ماکروفر تعبیه شده‌اند. به طور کلی قطعات ماکروفر شامل موارد زیر است:
·       خازن‌ها
·       فیوزها
·       آی سی
·       پل دیود
·       دکمه‌ها
·       مگنترون
 

به دلیل اینکه برد الکتریکی خیلی نازک و ظریف است، قطعات را با لیح روی آن وصل می‌کنند و در نهایت این قطعات کنار یکدیگر برد را تشکیل می‌دهند. برد در نهایت با پیچ‌هایی به زیر صفحه کلید ماکروفر وصل می‌شود.

 

چرا برد الکتریکی ماکروفر کوچک است؟

چرا برد الکتریکی ماکروفر کوچک است؟ اکثر بردهایی که در لوازم برقی بزرگ دیده می‌شود، ابعاد بزرگی دارند. مثلا برد پکیج دیواری یا برد کولر گازی معمولا بردهای بزرگی هستند که همه قطعات روی آن سوار است. اما در ماکروفر یک برد کوچک قرار دارد که به صفحه نمایش وصل می‌شود. اما چرا انقدر کوچک؟

در ماکروفر ما نیاز به یک قدرت حرارتی قوی و حساسی داریم تا با کمک آن بتوانیم غذا را در یک بازه زمانی مشخص آماده کنیم. شرکت سازنده ماکروفر رای رسیدن به این قدرت، از قطعات بزرگتر و قوی‌تری استفاده کرده است که به صورت جدا داخل ماکروفر قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال برای افزایش قدرت ماکروفر، از ترانس ولتاژ بالا و خازن ولتاژ بالا استفاده شده که این قطعات ابعاد بزرگتری نسبت به برد ماکروفر دارند و عملکرد قوی‌تری را از خود به نمایش می‌گذارند. قطعا این قطعات روی برد جا نمی‌شوند و باید در بخش دیگر ماکروفر بسته شوند. اما این قطعات همچنان تحت فرمان برد ماکروفر هستند؛ زیرا با سیم به برد وصل شده‌اند و مصرف کننده با فشردن دکمه‌های روی ماکروفر دستور را به برد وارد می‌کند و در نهایت برد هم دستور را به قطعات صادر می‌کند.

آشنایی با برد الکتریکی ماکروفر

کارایی دکمه های روی صفحه نمایش

روی برد الکتریکی ماکروفر دکمه‌هایی نصب شده و با پیچ شدن برد روی صفحه کلید، مصرف کننده می‌تواند از این دکمه‌ها استفاده کند. مصرف کننده با این دکمه‌ها می‌تواند دستور مدنظر خود را به ماکروفر صادر کند. پس اگر نحوه استفاده از این دکمه‌ها را نمی‌دانید، با ما همراه باشید:

Start / Stop : شروع و متوقف کردن دستورات
Popcorn : پخت پاپ کرن
Potato : سیب زمینی
Snack : پخت اسنک
Auto Grill Cook : گریل کردن و دمای بالا
Meat Poultry : پخت مرغ، گوشت قرمز، شترمرغ و…
Healthy Cooking : آشپزی سالم و پخت انواع مواد غذایی مطلوب و خوش طعم
Keep Warm : گرم کردن غذا در ظرف گرم
Auto Reheat : تعیین وزن غذا برای محاسبه مدت زمان گرم شدنش
Grill : برشته پخت غذا
آشنایی با برد الکتریکی ماکروفر

 

علائم خرابی برد الکتریکی ماکروفر چیست؟

علائم خرابی برد الکتریکی ماکروفر چیست؟ به دلیل اینکه همه‌ی قطعات به برد وصل هستند، زیاد نمی‌شود با قاطعیت علائم خرابی برد را پیشبینی کرد. ولی تعدادی علائم احتمالی وجود دارد که در صورت وقوع آن‌ها، باید حتما برای تعمیر برد ماکروفر خود به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید. این علائم عبارت اند از:

  • خاموش شدن ماکروفر
  • روشن نشدن ماکروفر
  • ریست شدن سرخود و مکرر ماکروفر
  • کار نکردن دکمه‌های ماکروفر
  • عملکرد گرمایشی نامطلوب ماکروفر

 

نفوذ آب به داخل برد الکتریکی ماکروفر

نفوذ آب به داخل برد الکتریکی ماکروفر یکی از خطرات احتمالی برای این دستگاه است. چون این دستگاه در آشپزخانه قرار می‎‌گیرد، ممکن است قطره‌های آب به داخل ماکروفر نفوذ کند. اگر آب یا رطوبت وارد برد شود، برد ماکروفر را می‌سوزاند. در این حالت بهتر است که دستگاه را از برق بکشید و به متخصصین تعمیر ماکروفر اطلاع دهید تا در اسرع وقت اقدام به تعمیر کنند.

ممکن است در این حالت قطعات زیادی در برد آسیب دیده باشد و حتی برد ماکروفر تعویض شود. پس لازم است حتما به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

 

نوسانات برق در برد الکتریکی ماکروفر

نوسانات برق در برد الکتریکی ماکروفر زمانی ایجاد می‌شود که جریان برق به صورت ناگهانی یا مکرر دچار قطع و وصلی شود. در این صورت اگر قطعات برد عملکرد مناسب نداشته باشند، این نوسانات ممکن است برد را بسوزاند. برای جلوگیری از بروز نوسان برق، بهتر است دستگاه ماکروفر را به محافظ برق متصل کنید؛ زیرا در صورتی که این نوسان در برد کنترل نشود، ممکن است قطعات زیادی در برد بسوزد.

 

چگونه برد الکتریکی ماکروفر را تعمیر کنیم؟

چگونه برد الکتریکی ماکروفر را تعمیر کنیم؟ تا اینجا سعی کردیم تا به عیب یابی و معرفی خطرات احتمالی بپردازیم. اما تعمیر برد ماکروفر نیاز به تخصص و دانش فنی مناسب دارد. پس اگر توانایی لازم را در این زمینه ندارید، به هیچ عنوان اقدام به باز کردن و تعمیر نکنید و تعمیر ماکروفر را به همکاران ما بسپارید.

برای باز کردن برد ماکروفر ابتدا دستگاه را از برق بکشید و مدای صبر کنید تا برق به صورت کامل از دستگاه خارج شود. سپس پیچ‌های بدنه را بار کنید و قاب ماکروفر را در بیاورید. حالا با خارج کردن خازن، برد ماکروفر را جدا کنید. در صورت تعمیر برد ماکروفر، ابتدا برد را با اسپری مخصوص بشورید و سپس با وسایلی مثل مولتی متر قطعات روی برد را تست کنید.

آشنایی با برد الکتریکی ماکروفر

آیا برد الکتریکی ماکروفر نیاز به تعویض دارد؟

آیا برد الکتریکی ماکروفر نیاز به تعویض دارد؟ گاهی در صورت آسیب زیاد به برد، تعمیر و تعویض قطعات روی برد مشکل را حل نمی‌کند و نیاز به تعویض برد ماکروفر داریم. البته بعضی تعمیرکاران بی تجربه و نابلد، در همان ابتدا اقدام به تعویض برد می‌کنند. در حالی که باید ابتدا برد ماکروفر را تست و بررسی کنیم و در صورت نیاز اقدام به تعویض برد کنیم.

تعویض برد یک کار کاملا تخصصی است و اگر مهارت لازم را نداشته باشید، قادر به انجام این کار نخواهید بود. همچنین خرید برد جدید اهمیت زیادی دارد و باید توجه داشته باشید که برد جدید کیفیت مناسبی داشته باشد؛ زیرا همانطور که گفتیم، برد ماکروفر حکم مغز را در این سیستم درد و اگر از کار بیفتد، عملکرد  سیستم مختل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *