آشنایی با قطعات پکیج و نحوه تست سلامت هر یک از آن‌ها

5 دقیقه زمان مطالعه

در حال حاضر یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان آب گرم مصرفی و گرمایش خانه‌ها و محل کار می‌باشد که در گذشته با کمک کرسی‌های زغالی و بخاری برقی و نفتی تامین می‌شد. اما امروزه پکیج‌ها جای آن‌ها را پر کرده‌اند و برای هر واحد به طور مستقل نصب می‌شوند، فضای کمی را اشغال می‌کنند و استفاده از آنها آسان می‌باشد. در ادامه می‌خواهیم شما را با تعدادی از قطعات پکیج آشنا کنیم.

پکیج مجموعه‌ای از قطعات و تجهیزات می‌باشد که آب گرم مورد نیاز گرمایش محیط و آب گرم مصرفی مورد نیاز خانگی را تامین می‌کند و دارای دو نوع زمینی و دیواری در حالت تک مبدل و دو مبدل می‌باشد. در این مقاله به اجزای پکیج و نحوه تست آنها می‌پردازیم. این مقاله برای کسانی که می‌خواهند دوره آموزش نصب پکیج دیواری را بگذرانند بسیار مفید است.

انواع قطعات پکیج کدامند؟

قطعات پکیج و عملکرد هر یک از آن‌ها:

پرشر سوئیچ آب پکیج

این قطعه در واقع فشار آب را در مدار گرمایش کنترل می‌کند. یا به عبارتی این قطعه باعث بسته شدن سوئیچ فشار و روشن شدن پکیج در زمان وجود آب و فشار بالاتر آن از 0.6 می‌شود. اگر آب تحت فشار وجود نداشته باشد، پرشرسوئیچ باز می‌شود و پکیج روشن نمی‌شود. این قطعه پکیج در مسیر آب گرمایش قبل یا بعد از مبدل قرار دارد.

نحوه تست پرشر سوئیچ آب

اگر فشار آب در مدار نرمال است و عدد 6.0 را نشان می‌دهد، با کمک اهم متر مدار برق پرشر سوئیچ را تست می‌کنیم، اگر مدار بسته بود به معنی سالم بودن این قطعه می‌باشد و باز بودن آن به معنای معیوب بودن این قطعه می‌باشد.

آشنایی با قطعات پکیج و نحوه تست سلامت هر یک از آن‌ها

بهتر است بدانید: علت بوی گاز، بوی دود یا بوی سوختگی از پکیج چیست؟

فلوسوئیچ پکیج

یکی دیگر از قطعات پکیج فلوسوئیچ می‌باشد، این قطعه به جریان آب حساس می‌باشد و در مسیر ورود آب سرد به رادیاتور قرار می‌گیرد و با باز شدن شیر آب گرم، این قسمت به برد اطلاع داده و شعله روشن می‌شود. در فلوسوئیچ قطعات شناور زیادی وجود دارد.

نحوه تست فلوسوئیچ

ابتدا شیر آب گرم را باز کنید و از یک اهم متر برای بررسی بسته بودن مدارفلوسوئیچ استفاده کنید. حالا اگر شیر آب گرم بسته باشد باید مدار فلو سوئیچ ریست شود وگرنه این قطعه ایراد دارد.

پرشر سوئیچ هوا پکیج

این قطعه در واقع خروجی مواد احتراق را کنترل می‌کند. پرشر سوئیچ هوا تنها قسمتی از پکیج است که بوسیله برد در دو مرحله کنترل می‌شود. قبل از روشن کردن فن، برد از باز بودن فلوسوئیچ اطمینان پیدا می‌کند و پس از روشن کردن مجدد فن، بسته بودن مدار پرشر سوئیچ را بررسی می‌کند. پرشر سوئیچ فن بالای محفظه احتراق و نزدیک فن نصب شده است.

نحوه تست پرشر سوئیچ هوا

از آنجایی که پرشر سوئیچ در دو مرحله کنترل خواهد شد، باید دو مرحله برای آزمایش شبیه سازی شود. دو سیم به پرشر سوئیچ وصل می‌کنیم آنها را جدا می‌کنیم و دستگاه را روشن می‌کنیم و وقتی فن روشن است این دو سیم را به هم وصل می‌کنیم و وقتی فن خاموش است دو سیم را جدا می‌کنیم تا جرقه بزند و دستگاه شروع به کار کند حالا اگر پکیج با این فرآیند روشن شود پرشرسوئیچ خراب می‌باشد اگرنه سالم است.

پمپ سیرکوله

این قطعه آب را در مدار گرمایش حرکت می‌دهد و معمولاً در مسیر برگشت قرار می‌گیرد. بدین ترتیب پمپ پکیج پس از کشیدن آب از رادیاتور، آن را به مبدل اولیه هدایت می‌کند، آب موجود در مبدل اولیه بوسیله مشعل گرم شده و به مبدل ثانویه یا رادیاتور انتقال می‌یابد و پس از خنک شدن دوباره وارد پمپ می‌شود و این مراحل انجام می‌شود که آب گرم همیشه در دسترس باشد.

نحوه تست پمپ سیرکوله

در ابتدا بعد از بازکردن پیچ‌های دو طرف پمپ، روان بودن روتر را با استفاده از پیچ گوشتی تست کنید. در این حالت دستگاه را در وضعیت گرمایش قرار داده و روشن کنید تا از چرخش پمپ اطمینان حاصل نمائید. البته زمانی که پکیج در حالت گرمایش روشن است باید با استفاده از اهم متر برق پمپ را چک کنید که حتما 220 ولت یا 24 ولت باشد زیرا امکان دارد برق پمپ به دلیل معیوبی برد قطع باشد.

آشنایی با قطعات پکیج و نحوه تست سلامت هر یک از آن‌ها

بهتر است بدانید: چرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدا بوق، شر شر آب، سوت از پکیج

شیر برقی یا شیر سه طرفه

این قطعه جهت گردش آب گرم را از مدار گرمایش به مدار آب گرم مصرفی تغییر می‌دهد. این قطعه بیشتر در فصول سرد سال که نیاز به سیستم گرمایش پکیج است استفاده می‌شود. در برخی از پکیج‌ها، شیر برقی پکیج یا شیر سه طرفه در نزدیکی پمپ در واحد برگشت قرار گرفته و در برخی دیگر در مسیر رفت قرار دارد.

روش تست شیر ​​برقی یا شیر سه طرفه

با کشیدن براکت نگهدارنده موتور، شیر برقی را خارج می‌کنیم. حال باید حالت پکیج را به حالت آب گرم مصرفی و حالت آب گرم رادیاتور تغییرحالت دهیم، در صورت حرکت شفت موتور احتمالا شیر برقی سالم است وگرنه معیوب می‌باشد و در یک حالت ثابت باقی می‌ماند. یعنی اگر در حالت گرمایش باشد، در صورت تغییر وضعیت نمی‌دهد و در زمان نیاز به آب گرم، آب را گرم نمی‌کند، برعکس اگر در حالت آب گرم مصرفی باشد، آب گرم رادیاتور را تامین نخواهد کرد.

بای پس

بای پس از دیگر قطعات پکیج است، این قطعه از تمام شدن آب پمپ و سوختن آن جلوگیری می‌کند. بنابراین بین بلوک رفت و برگشتی قرار دارد و معمولاً بسته است، اما اگر کانال جریان به دلایلی بسته شود، این فنر به عقب حرکت کرده و آب را از مسیر جلو به مسیر برگشت منتقل می‌کند تا آب به سمت پمپ مکش شود. و آب پمپ تمام نمی‌شود.

نحوه تست بای پس

دستگاه را در حالت رادیاتور قرار می‌دهیم و روشن می‌کنیم اگر شیلنگ‌های رفت رادیاتور با وجود آب گرم در آنها گرم شود بای پس سالم می‌باشد و اگر نه خراب است و با این که شعله روشن است آب رادیاتورها گرم نخواهد شد.

ترانس جرقه زن

این قطعه برق ۲۲۰ ولت دریافت می‌کند و از آن برای شعله‌ور شدن شعله در اثر جرقه استفاده می‌کند. در واقع این قطعه با ایجاد جرقه موجب باز شدن مسیر گاز می‌شود و تا شعله ور شدن شعله و تشخیص شعله توسط الکترود تشخیص شعله فعال می‌ماند. ترانس جرقه زن به محفظه شیر برقی گاز یا زیر محفظه احتراق متصل می‌شود.

نحوه تست ترانس جرقه‌زن

پس از باز کردن در محفظه احتراق، لازم است برق ورودی به ترانس جرقه زن را با اهم متر بررسی کنید. این کار باید زمانی انجام شود که مسیر گاز باز شده است. اگر برق 220 ولت به ترانس جرقه زن برسد وتشکیل شعله پکیج به صورت کامل انجام شود، می‌توان گفت که ترانس جرقه‌زن پکیج آسیب دیده است.

منبع انبساط

حجم آب با گرم شدن زیاد می‌شود یعنی مثلا 300 لیتر آب وقتی به 80 درجه رسید حجم آن 6 لیتر افزایش می‌یابد. در مدار گرمایش پکیج، این حجم اضافی آب به داخل منبع انبساط می‌رود. این قطعه معمولاً پشت پکیج و بعد از پمپ در مدار یا در کنار محفظه احتراق قرار می‌گیرد.

آشنایی با قطعات پکیج و نحوه تست سلامت هر یک از آن‌ها

بهتر است بدانید: آموزش ساده ترین روش های رسوب گیری پکیج

نحوه تست منبع انبساط

در داخل تیوپ یک منبع انبساط فشار هوا وجود دارد که باید بین 0.8 تا 1.2 بار باشد. حال برای تست منبع انبساط باید آب داخل منبع را تخلیه کرد و با استفاده از فشار سنج، فشار هوای درون منبع را اندازه گرفت.

سنسور رادیاتور

این قطعه دمای آب تنظیم شده توسط کاربر را به برد پکیج انتقال می‌دهد تا با خاموش و روشن کردن، شعله آب به دمایی که تنظیم شده است برسد. این قطعه معمولاً در مدار رفت آب گرم و مدار آب گرم مصرفی مونتاژ خواهد شد. سنسور رادیاتور در دو مدل دیواری و غوطه ور در آب وجود دارد.

نحوه تست سنسور رادیاتور

در دمای 25 درجه در محیطی که پکیج در آن قرار دارد مقاومت دو سر آن را با استفاده از اهم متر اندازه می‌گیریم. که می‌بایست 10 کیلو اهم را نشان دهد در غیر این صورت معیوب می‌باشد.

کیت شیر ​​برقی گاز

این قطعه جریان گاز را تنظیم کرده و به شعله می‌رساند. به عبارتی ماژوله کردن مداوم شعله یا کوتاه شدن و بلند شدن شعله را بر عهده دارد. این قطعه در زیر محفظه احتراق و قبل از منوفیلد گاز جهت اتصال شیلنگ گاز پکیج نصب می‌شود.

نحوه تست شیر ​​برقی گاز

ابتدا شیلنگ گاز را از لوله گاز خانه جدا کنید و داخل شلنگ وقت جرقه زدن فوت کنید. اگر دیدید مسیر گاز باز است یعنی شیر برقی گاز سالم می‌باشد در غیر این حالت معیوب است.

در این مقاله قصد داشتیم شما را با قطعات مختلف تشکیل دهنده پکیج و نحوه سلامت آن‌ها آشنا کنیم. در صورتی که نیاز به تعویض هر یک از این قطعات دارید و یا نیاز به سرویس و رسوب گیری دستگاه پکیج خود دارید شرکت امدادکاران با استفاده از کادر مجرب و تخصصی خود در اختیار شما می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *