آشنایی با انواع پنل رادیاتور

5 دقیقه زمان مطالعه

معمولاً انواع پنل رادیاتورها بر اساس نوع، ساخت، شکل و … تقسیم‌بندی می‌شوند.

در این مقاله از امدادکاران با انواع رادیاتور و نکات مهم خرید رادیاتور آشنا خواهیم شد.

برخی از مهمترین و اساسی‌ترین انواع این رادیاتورها بر اساس موارد مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

رادیاتور چیست؟

رادیاتورهای گرمایشی یکی از رایج‌ترین پایانه‌های حرارتی از نوع سیستم‌های گرمایش مرکزی می‌باشند، این نوع مبدل حرارتی برای انتقال گرمای آب گرم در گردش سیستم گرمایشی به محیط اطراف رادیاتور استفاده می‌شود. رادیاتور فرآیند انتقال حرارت را به طور طبیعی انجام می‌دهد، آب گرم در حال گردش از فضای داخل رادیاتور عبور می‌کند و بخشی از گرمای خود را به صورت هدایت حرارتی به پره‌های رادیاتور منتقل می‌کند. این گرمای منتقل شده با انتقال حرارت جابجایی و تشعشع به محیط اطراف رادیاتور منتقل می‌شود.

سیستم گرمایش یا گرمایش مرکزی یکی از قدیمی‌ترین انواع سیستم‌های گرمایشی است که برای تامین آب گرم ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در ساختمان این نوع سیستم‌ها به آب در حال گردش آب کثیف نیز گفته می‌شود که توسط موتورخانه ساختمان به وسیله بویلر به میزان لازم گرم می‌شود، و پس از انتقال به رادیاتورها گرمای خود را به محیط  اطراف می‌دهد.

آشنایی با انواع پنل رادیاتور

بهتر است بدانید: 

انواع پنل رادیاتور بر اساس جنس

معمولا جنس هر کدام از انوع پنل رادیاتور از فولاد، آلومینیوم یا چدن می‌باشد.

البته به دلیل زیبایی بیشتر انواع رادیاتور سنگ یا شیشه از آنها برای زیباتر شدن دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

پانل رادیاتور عمدتا از فولاد و قسمت بیرونی آن از پلی استر ساخته شده است.

این ویژگی باعث می‌شود کمتر آسیب ببینند و عمر بیشتری داشته باشند.

این نمونه از انواع رادیاتورها جدید می‌باشد. و بر همین اساس تمامی ایراداتی که رادیاتورها قبلی داشتند با استفاده از این رادیاتورها جبران شده است.

جنس آنها به گونه‌ای است که مقاومت زیادی در برابر ضربه نشان می‌دهد و این مورد یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین خصوصیات آنها است که می‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت.

انواع پنل رادیاتور بر اساس ساخت

هر یک از انواع پنل رادیاتور با توجه به نوع ساختی که دارد به دو گروه طبقه‌بندی می‌شود.

یکی از آن‌ها یک لوله و دیگری دو لوله است.

خصوصیات و مزایای آنها به ترتیب زیرمی‌باشد:

تک لوله‌ای

در این مدل از انواع پنل رادیاتورهایی که تک لوله‌ای  هستند، بخار به عنوان مایع مهمترین نقش را ایفا می‌کند و کاربرد فراوانی دارد.

به همین خاطر از لوله‌های کمتری استفاده می‌کنند که هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد.

دو لوله‌ای

دیگر انواع پنل رادیاتور که بر اساس ساخت نمونه‌های دو لوله‌ای هستند نیز به عنوان رادیاتورهای معمولی شناخته می‌شوند.

آب به عنوان مهمترین و اصولی‌ترین سیال در این مثال از سیستم انتقال حرارت در این سیستم مبتنی بر آب گرم استفاده خواهد شد.

اگر مسافت  لوله در این سیستم ساختمانی طولانی‌تر باشد، رادیاتورهایی که نزدیکتر می‌باشند افت فشار کمتری خواهند داشت.

یکی از مهمترین خصوصیات آنها گرمای بیش از حد آن‌ها می‌باشد.

آشنایی با انواع پنل رادیاتور

بهتر است بدانید: 

انواع پنل رادیاتور بر اساس ظاهر

باید بدانید که هر یک از انواع پنل رادیاتور زیبایی خاص خود را دارد و این یکی از مهمترین و اساسی‌ترین ویژگی‌هاست. اکثر آن‌ها از فولاد ساخته شده‌اند که همین امر به زیبایی آنها می‌افزاید. استحکام بالای انواع رادیاتور فولادی علاوه بر زیبایی، محبوبیت آن‌ها را بسیار افزایش داد. خیلی از افرادی که می‌خواهند با رادیاتورهای مناسب زیبایی فضای داخلی خود را افزایش دهند این نوع رادیاتورها را انتخاب می‌کنند.

انواع رادیاتور بر اساس برند

باید بدانید که هر کدام از پنل‌های رادیاتور تولیدی از برندهای مختلفی هستند و هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی از پنل اجرا شده می‌باشند. بهتر است در هنگام خرید هر کدام از آنها اطلاعات زیادتری در مورد ویژگی‌ها و برندهای آن‌ها کسب کنید تا بتوانید بهترین نوع از انواع رادیاتور‌ها را خریداری کنید. توجه داشته باشید که هر کدام از این برندها ویژگی‌ها و نکات خاصی را روی پنل پیاده‌سازی کرده‌اند و باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. قیمت آنها متفاوت می‌باشد و در زمان خرید باید قیمت آنها را نیز بررسی کنید تا بر اساس بودجه خود بهترین مدل را خریداری کنید.

موارد مهم هنگام خرید انواع پنل رادیاتور

برای خرید هر مدل از انواع پنل رادیاتور باید به نکاتی توجه کرد تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید. بعضی از این نکات که بسیار حائز اهمیت هستند و باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

منبع گرمایش

اگر می‌خواهید ساختمان اداری یا مسکونی خود را با رادیاتور پنلی گرم کنید، باید مدل رادیاتور را به دقت در نظر بگیرید. اگر ساختمان شما دارای گرمایش مرکزی است، باید مدل‌های دیگری را برای ساختمان خریداری کنید. اینکه منبع گرمایش ساختمان شما چیست بسیار مهم است و در هنگام خرید انواع پنل رادیاتور باید به آن توجه کرد.

اندازه رادیاتور پنلی

باید اندازه رادیاتورها را به دقت بررسی کنید تا با فضای مورد نظر تناسب داشته باشند. اندازه طولی رادیاتورها از 40 سانتی متر تا 2 متر متغیر است و این مقاله شما را در انتخاب و خرید راهنمایی می‌کند. شما باید اندازه‌ها را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید رادیاتوری را که بیشتر نیاز دارید خریداری کنید.

راندمان حرارتی

یکی از موارد دیگری که در خرید رادیاتور باید به آن توجه کرد، حرارت خروجی آن است که چند اینچ است. برای اطمینان از این موضوع باید درجه سانتیگراد را بررسی کنید. توجه داشته باشید که مساحت فضای شما در انتخاب این پکیج بسیار مهم است و باید این را در نظر داشته باشید.

آشنایی با انواع پنل رادیاتور

بهتر است بدانید: 

آشنایی با انواع پنل رادیاتور برای گرمایش

رادیاتورهای گرمایشی از گذشته تا به امروز انواع مختلفی داشته‌اند که از جمله آنها می‌شود موارد زیر را نام برد:

  • رادیاتور پنلی
  • رادیاتور پره‌ای
  • رادیاتور حوله خشک‌کن
  • رادیاتور شیشه‌ای

از رادیاتور حوله خشک‌کن معمولا در حمام یا مجاور آن برای خشک کردن لباس و حوله استفاده می‌شود. رادیاتورهای تزئینی و رادیاتورهای شیشه‌ای هم در بازار یافت می‌شود که معمولا این رادیاتورها از نوع شیشه‌ای هستند که با استفاده از این نوع رادیاتورها تنوع متفاوتی در پایانه‌های حرارتی به وجوذ آمد.

رادیاتور پره‌ای

علت نام‌گذاری این مدل رادیاتور این است که از چند پره با هم ساخته می‌شود و میزان گرمایش بستگی به تعداد پره‌ها و جنس رادیاتور دارد. باید توجه داشته باشید که هنگام تعمیر رادیاتور، نوع آن را به تعمیرکاراطلاع دهید تا در زمان حضور در محل، تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشد.

مزایای رادیاتور پره‌ای:

  • امکان انتخاب تعداد پره‌های رادیاتور با توجه به میزان حرارت مورد نیاز محیط اطراف
  • اگر پره آسیب دیده یا سوراخ شده باشد، می‌توان آن را تعویض کرد.
  • مقدار انتقال حرارت بالا
  • طول عمر و دوام زیادتر نسبت به انواع رادیاتورهای دیگر

رادیاتورهای گرمایشی پره‌ای در دو نوع فولادی و آلومینیومی تولید می‌شوند که انواع فولادی غالبا از ورق فولادی به ضخامت 1.25 میلی‌متر ساخته می‌شوند و پره‌ها در کارخانه با پرس ورق فولادی و همچنین جوشکاری تولید می‌شوند.

از معایب این نوع رادیاتورها می‌توان به عدم امکان تعویض پره‌ها و همچنین رسانایی حرارتی آن به دلیل اینکه فولادی است از آلومینیوم کمتر است. همینطور در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارند.

امروزه اغلب از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می‌شود و رادیاتورهای پنلی آلومینیومی به خاطر وزن کم و زیبایی جایگاه خود را در اکثر منازل باز کرده‌اند. اما تنها دلیل در خرید رادیاتور فولادی، قیمت پایین رادیاتورهای فولادی نسبت به رادیاتورهای آلومینیومی است، ولی توصیه می‌شود در محیط‌های مرطوب که احتمال خوردگی بالایی وجود دارد از رادیاتور آلومینیومی استفاده شود.

آشنایی با انواع پنل رادیاتور

بهتر است بدانید: 

رادیاتور پنلی

این رادیاتورها نسل جدیدی از رادیاتورها هستند که معمولا از ورق‌های فولادی 1.15 یا یک ماهه 2 میلی‌متری ساخته می‌شوند که این رادیاتورها به دلیل سطح صاف حرارتی که دارند دارای حرارت یکنواخت‌تری نسبت به نوع پره‌دار می‌باشند. از نظر کاربری، استفاده از این نوع با دکوراسیون داخلی خانه سازگاری بیشتری دارد، از جمله مزایای رادیاتور پنلی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وزن کم
  • زیبا و شکیل بودن آن‌ها
  • نیاز به گردش آب کمتر
  • بازده حرارتی بیشتری نسبت به نوع پره‌ای
  • انتقال حرارت بیشتر توسط تشعشع و در نتیجه آسایش حرارتی بیشتری ایجاد می‌کند
  • از آنجایی که از فولاد ساخته شده است، سازگاری بیشتری با پکیج‌ها دارد.

رادیاتورهای پنلی در انواع متفاوتی مانند ساده یا پنلی، ستونی و ویترینی در بازار دیده می‌شود که یکی از مشکلاتی که این رادیاتورها دارند این است که در صورت زنگ‌زدگی یا سوراخ شدن نیاز به تعویض دارند.

رادیاتور حوله خشک‌کن

رادیاتور حوله خشک‌کن که اغلب در حمام قرار می‌گیرد برای خشک کردن حوله و لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی موارد از این رادیاتورها برای گرم کردن سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.این رادیاتورها از پنل‌هایی با لوله‌های افقی تشکیل شده‌اند و حوله‌ها و لباس‌ها را روی آن آویزان می‌کنند.

باید انواع پنل رادیاتور را با دقت مورد بررسی قرار دهید تا مدل مناسب تری را بخرید. در این مطلب انواع رادیاتور را ارزیابی کردیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید. چنانچه در زمینه نصب پکیج دیواری و تعمیر پکیج دیواری با مشکلی روبرو شدید میتوانید با تیم امداکاران تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *