معرفی علت های آمپر کشیدن کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

هنگامی که کولر گازی را نمی توان با جریان استاندارد خود روشن کرد، گفته می شود که کولر گازی در حال آمپر کشیدن است. همانطور که می دانید کولر گازی وسیله ای است که برای روشن شدن به برق نیاز دارد. بنابراین داشتن ولتاژ برق کافی هنگام روشن کردن این دستگاه بسیار مهم است. آمپر به مقدار جریانی کفته می شود که بین دو نقطه در یک دستگاه الکتریکی جریان می یابد. هر نوع کولر گازی با توجه به ظرفیت و مدل خود، هنگام روشن شدن، ولتاژ برق خود را دارد. به عنوان مثال آمپر دستگاه در کولر گازی اسپلیت با آمپر دستگاه کولر گازی پنجره ای متفاوت است و اگر دستگاهی با ظرفیت جریان زیاد را به منبع تغذیه با آمپر کم وصل کنیم ممکن است دستگاه دیکر روشن نشود.

برای اطمینان از اینکه کولر گازی شما به خوبی کار می کند و هنگام استفاده از آن خراب نمی شود، باید به صورت دوره ای یا حداقل سالی یک بار با تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید. با انجام این کار می توانید به طور قابل وجهی از خرابی کولر کازی خود جلگیری کنید. عدم سرویس کولر کازی باعث خواهد شد تا در طول زمان شاهد خرابی بخش های مختلفی باشیم. بهتر است تا هر چند وقت یک بار اقدام به تعمیر کولر گازی خود کنید. آمپر کشیدن کولر کازی یکی از بدترین شرایطی است که ممکن است برای هر وسیله الکتریکی اتفاق بیفتد. در چنین حالتی موتور دستگاه از حداکثر فشار و توان خود برای روشن شدن استفاده می کند اما نتیجه ای حاصل نمی شود.

به جز این که کولرهای گازی به‌صورت مکرر باید مورد سرویس و بررسی‌های دوره‌ای و فنی قرار بگیرند لازم است که شما هم به‌ عنوان استفاده‌کننده همواره بخش‌ های مختلف آن را چک کنید. توجه داشته باشید که به‌ هر حال گاهی یک سهل‌ انگاری می‌ تواند موجب بروز آسیب‌ های زیادی به کولر و ایجاد هزینه‌ های اضافه برای تعمیرات و حتی تعویض قطعات اصلی شود.

معرفی علت های آمپر کشیدن کولر گازی

کثیفی فیلترهای هوا

هوای ورودی به کولر گازی از فیلترهای هوای کولر گازی عبور کرده و وارد دستگاه شده و پس از خنک شدن مجددا از قسمت دیگری از فیلتر خارج می شود. اولین چیزی که باید بررسی کنید رفتگی فیلترهای هوا می باشد. البته در برخی از مدل های کولرگازی فیلتر فقط در ورودی هوای پنل می تواند باشد. اگر این فیلترها کثیف باشند، گردش هوا به درستی انجام نمی شود و این باعث می شود که موتور کولر گازی سخت تر و با قدرت بیشتری کار کند. به همین دلیل جریان مصرفی بیشتری خواهد داشت.

در صورتی که کولر کازی خود را به صپرت دوره ای سرویس کرده باشید، احتمالا دچار چنین مشکلی نخواهید شد. اما در صورتی که مدت هاست کولر گازی شما به همین صورت کار می کند و مورد سرویس تعمیرکار کولر گازی صورت نگرفت است، بهتر است تا هر چه سریع تر اقدام به تعمیر و پس از مدتی اقدام به سرویس دوره ای کنید.

گرفتگی کویل‌های کندانسور

کویل در واقع قطعه مهمی در کولر گازی است و وظیفه آن خنک کردن و خرابی آن دلیل بالا بودن و غیرعادی بودن آمپر کولر گازی هنگام روشن شدن آن است. به همین ترتیب، کویل باید به صورت دوره ای تمیز شود تا از بالا رفتن آمپر کولر گازی جلوگیری شود. در مدل های دارای تهویه مطبوع، کندانسور در بیرون قرار می گیرد. برای این که این قطعه به درستی کار کند باید کاملا شسته شود و در صورت لزوم گردگیری شود.

کندانسور کولر گازی نقش بسیار مهمی در خنک سازی مبرد داخل لوله ها دارد و باید در فواصل زمانی معین (هر 6 ماه یا یک سال یک بار) سرویس شود تا گرفتگی و آلودگی آن باعث کاهش روند گردش هوا نشود. همانطور که می دانید هر عاملی که گردش هوا را در قسمت کندانسور کولر گازی محدود کند در نهایت منجر به افزایش مصرف برق و افزایش آمپر کولر می شود.

معرفی علت های آمپر کشیدن کولر گازی

مشکل در فن داخلی کولر

یکی دیگر از مشکلات و مواردی که معمولاً باعث افزایش آمپر کولر گازی می شود، معیوب بودن صفحه فن داخلی است. در تمامی مدل های کولر گازی به دلیل عملکرد نامناسب کویل ممکن است یخ بزند. لوله های مبرد و انتقال گاز مبرد در این شرایط مسدود می شوند. در چنین شرایطی لازم است اجازه دهید یخ کاملاً آب شود. اگر مشکل حل نشد، معمولاً رله فن یا موتور فن معیوب است. در صورتی که به چنین مشکلی برخورد کرد اید، هر چه سریع تر اقدام به تعمیر آن توسط تعمیرکار کولر گازی کنید. همچنین پس از برطرف کرده این مشکل، به صورت دوره ای کولر گازی خود را سرویس کنید.

مشکل در سنسور دما

عامل مهم دیگری که باعث می شود کولر گازی آمپر بکشد، معمولاً به مشکل در سنسور تشخیص دما مربوط می شود. این سنسور در واقع فرآیند رسیدن به دمای تنظیم شده دستگاه را تشخیص می دهد. اگر سنسور مشکل داشته باشد، در همان ابتدا که کولر شما در دمای اولیه روشن می شود، دیگر قادر به تشخیص دما و محدوده خنک کننده نیست. پرش کولر در چنین شرایطی طبیعی است. با این حال، مدل های هوشمند امروزی که از قابلیت های Wi-Fi استفاده می کنند، می توانند در این موارد بسیار حساس تر باشند.

در این مطلب به موارد مختلف علت های آمپر کشیدن کولر گازی پرداختیم که در این میان می توان به کثیفی فیلترهای هوا، گرفتگی کویل‌های کندانسور، مشکل در فن داخلی کولر و مشکل در سنسور دما اشاره کرد. در صورتی که به چنین مشکلی برخورد کده اید، هر چه سریع تر اقدام به تعمیر آن کنید چرا که علاوه بر پول برق بالاُ شاهد خرابی بخش های مختلف کولر کازی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *