آموزش تعمیر شارژر موبایل + علت خرابی و رفع مشکل شارژر گوشی

5 دقیقه زمان مطالعه

تعمیر شارژر موبایل یکی از معضلات رایجی است که ما حداقل یک بار با آن مواجه شده ایم. به علت اهمیت این موضوع قرار است در این مقاله به بررسی مشکلات شارژر موبایل و نحوه عیب یابی و تعمیر آن صحبت کنیم.
در برخی از مواقع با شرایطی مواجه می‌ شویم که گوشی ما به طور محسوسی دیر شارژ می شود. گاهی برخی از افراد فکر می کنند که مشکل از باطری موبایلشان است در صورتی که در اغلب مواقع شارژر آنها خراب شده است. اگر شارژر گوشی شما نیز خوب کار نمی کند و قصد تعمیر آن را دارید تا انتها این مطلب همراه امدادکاران باشید.

در صورتی که برای رفع مشکلات موبایل نیاز به تکنسین و تعمیرکار موبایل دارید کافیست از قسمت زیر سفارش تعمیرات موبایل خود را ثبت کنید و در غیر این صورت تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

از کجا بفهمیم شارژمان خراب شده است؟ علائم خرابی شارژر

اما پیش از تعمیر شارژر موبایل لازم است تا یک سری موارد را بررسی کنید. چرا که باید مطمئن شوید شارژ نشدن گوشی شما به علت خراب شدن شارژر است نه دلایل دیگر.

در گام نخست از سالم بودن پریز مطمئن شوید. برای این کار شارژر را به پریز دیگری وصل نمایید و امتحان کنید که آیا گوشی به درستی شارژ میشود یا خیر.

در گام دوم می بایست باتری موبایل خود را چک کنید. بدین منظور از یک پاور بانک یا شارژر سالم دیگر برای بررسی این موضوع کمک بگیرید.

پس از آنکه دو مورد قبلی را بررسی کردید و متوجه شدید که اشکالی در پریز و یا باطری گوشی نیست می توانید اقدام به تعمیر شارژر گوشی نمایید.

برای بررسی سلامت شارژر می توانید نرم افزار ampere را بر روی گوشی خود نصب کند. این نرم افزار میزان آمپر ورودی به گوشی را به شما نشان داده و خرابی یا سلامت شارژر را به شما نشان می دهد.

در صورتی که اعداد نمایش داده شده در این نرم افزار سبز و مثبت باشد یعنی شارژر سالم است. در صورت نارنجی و منفی بودن اعداد شارژر خراب بوده و نیاز به تعمیرات دارد.

حتما بخوانید: آموزش نحوه ورود به تلگرام وب

تعمیر شارژر گوشی

علت خراب شدن شارژر گوشی چیست؟

چرا شارژر گوشی خراب می شود و خوب کار نمی کند؟ این سوالی است که برای بسیاری از کاربران تلفن همراه ایجاد می شود. دلایل خراب شدن شارژر موبایل متفاوت است. برخی از رایج ترین دلایلی که باعث بروز مشکل در شارژر و خوب کار نکردن آن می شود عبارتند از:

1-نوسانات برق

2-استفاده از قطعات بی کیفیت

3-ورود آب و مایعات به درون شارژر

4-استفاده نامناسب از شارژر

چگونه شارژر گوشی را خودمان تعمیر کنیم؟

برای شروع نیاز است تا شارژ را با کمک یک مولتی متر و کابل usb سالم، ارزیابی کنید.

1- در اولین قدم پورت سالم usb را به آداپتور وصل کنید تا بتوانیم آن را با کمک مولتی متر بررسی کنیم.

2- مولتی متر را روشن کرده و آن را بر روی 20 ولت تنظیم کنید. در این حالت سری های مولتی متر را به طرف دیگر سیم وصل نمایید. چنانچه عدد درج شده بر روی مولتی متر 4.9 الی 5 ولتاژ بود یعنی آداپتور شارژر شما سالم می باشد. اما اگر عدد دیگری را نشان داد گواه از خراب شدن آداپتور است.

3- در قدم بعدی باید شدت جریان شارژر را نیز بررسی کنید. به این منظور مولتی متر را بر روی 20  آمپر تنظیم نمایید (به آمپر درج شده بر روی آداپتور توجه کرده و مولتی متر را دقیقا روی همان عدد تنظیم کنید). ضمنا دقت داشته باشید که این تست فقط در صورت اصل بودن شارژر انجام پذیر است.

اگر متوجه شدید ولتاژ و آمپر با رنج استاندارد مغایرت دارد به مرحله بعد بروید.

4-حال می بایست آداپتور را باز کرده و قطعات درونی آن را چک نمایید. برای این کار با یک شی نوک تیز درب پشتی آن را باز کنید و برد را از محفظه خارج نمایید.

برد شارژر گوشی

ارزیابی برد شارژر چگونه انجام می گیرد؟

قطعات مختلفی مثل مقاومت، پل دیود، خازن و …بر روی برد وجود دارند. شما باید آنها را بررسی کنید تا بفهمید کدامیک باعث معیوب شدن شارژر شده اند، برای این کار از مولتی متر کمک بگیرید.

در اکثر مواقع مشکل از خازن است (به علت عمر محدود) پس در ابتدا این قطعه را تست کنید.

برای چک کردن سلامت خازن:

1-مولتی متر را روشن کرده و آن را در حالت ارزیابی دیود تنظیم کنید. دو سر مولتی متر را به خازن اتصال دهید، اگر اتصال کوتاه داشت بدان معناست که خازن سوخته و باید با نمونه جدید تعویض گردد.

2-در قدم بعدی لازم است تا از لحاظ ولتاژ نیز خازن را چک کنید. برای این کار مولتی متر را به منظور سنجش ولتاژ تنظیم کرده و در حالی که دو سر آن به خازن اتصال دارد به عدد نشان داده شده توجه کنید. عدد می بایست به آرامی افت کند در غیر این صورت یعنی خازن معیوب شده است.

دقت کنید که مشخصات خازن جدیدی که قصد نصب آن را دارید با خازن فعلی(سوخته) کاملا یکی باشد.

3-برای آنکه بتوانید خازن سوخته را از برد جدا کنید احتیاج به هویه دارید. پس هویه را به برق بزنید و بخش های لحیم شده اطراف خازن را ذوب نمایید و آن را از جای خود خارج کنید. سپس خازن جدید را به جای قبلی گذاشته و مجددا با لحیم کاری آن را فیکس کنید. (در حین جایگذاری خازن به قطب های آن توجه کنید)

4-بعد از اتمام لحیم کاری سطح برد را تمیز کرده و تکه های روغن و لحیم را از روی برد پاک کنید. (حضور آنها تاثیر منفی بر روی عملکرد سایر قطعات میگذارد.)

5-در نهایت برد را داخل محفظه شارژر گذاشته و درب آن را ببندید.

6-حال باید برای بار آخر ولتاژ و جریان شارژر را با کمک مولتی متر اندازه گیری کنید. پس از اطمینان از صحت این دو آیتم شارژر شما برای استفاده آماده است.

تعمیر شارژر موبایل

چگونه شارژر فست شارژ را تعمیر کنیم؟

چنانچه شارژر شما از نوع fast می باشد همانند روش قبل:

1- درب آداپتور را باز کرده و برد را خارج کنید.

2-اگر درون محفظه و یا برد لکه سایه رنگی مشاهده کردید یعنی یک قطعه درون برد سوخته است. (همیشه به یاد داشته باشید که در گام اول؛ برد را از لحاظ چشمی بررسی کنید و بعد به سراغ تست با ابزار بروید.)

3-از آنجایی که شارژ از نوع  fast می باشد پس بر روی برد احتمالا چندین خازن اس ام دی، دیود اس ام دی و مقاومت اس ام دی مشاهده خواهید کرد.

همانطور که در پاراگراف بالاتر گفته شد خازن ها عمر محدودی دارند پس احتمال اینکه این قطعه سوخته باشد زیاد است. خازن ها را از نظر ظاهری بررسی کنید، چنانچه یکی از آنها دفرمه شده بود یا باد کرده بود یعنی سوخته است. می بایست خازن سوخته را با نمونه جدید(مشخصات فنی دقیقا مشابه خازن فعلی باشد) تعویض نمایید.

4- اما باید بدانید که قطعات کلیدی دیگری نیز بر روی برد تعبیه شده است. مثل وریستور، ترانزیستور و مقاومت؛ لذا شما وظیفه دارید تمامی آنها را چک کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید. برای این کار با کمک مولتی متر پارامترهای هر یک را ارزیابی کنید. چنانچه اعداد در رنج تعریف شده نبودند می بایست آنها را با قطعه جدید عوض کنید.


تعمیر گوشی سامسونگ 

برای تعمیر سریع و ارزان گوشی سامسونگ با گارانتی و ضمانت نامه معتبر همین حالا کلیک کنید


تعمیر شارژر گوشی به علت معیوب شدن کابل usb

ممکن است همیشه مشکل از آداپتور نباشد و گاهی کابل مربوطه به دلیل استفاده زیاد خراب شده باشد. گاهی به علت کشیدگی اتصالات پاره می شوند و یا به سبب حرارت بالا ذوب می گردند.

در این وضعیت تنها راهکار ممکن این است که آن را با نمونه جدید تعویض نمایید. توصیه می کنیم برای جلوگیری از آسیب دیدن گوشی و شارژر همیشه از کابل های شارژ اصلی و اورجینال استفاده کنید.

رفع مشکل شارژ نکردن شارژر

ترفندهای طلایی برای رفع مشکل شارژ نکردن شارژر موبایل

رفع برخی از مشکلات شارژر همانطور که اشاره شد مربوط به سوختن قطعات برد شارژر بوده و تعمیر آنها امری تخصصی است. اما در بسیاری از مواقع شارژ نکردن گوشی دلایلی ساده داشته و به راحتی می توانید آنها را رفع کنید. در ادامه شما را ترفندهای رفع این مشکلات آشنا خواهیم کرد.

1-پورت شارژ گوشی را تمیز کنید.

اگر شارژر گوشی به خوبی شارژ نمی کند در اولین قدم پورت شارژ را بررسی و آن را تمیز کنید. در بسیاری از موارد این قسمت به دلیل نفوذ گرد و غبار و آشغال های ریز کثیف شده  این موضوع باعث شارژ نشدن موبایل می شود.

بنابراین با کمک یک گوش پاک کن یا پنبه و دستمالی نرم به آرامی پورت شارژ را تمیز کنید. توجه داشته باشید که این کار به آرامی صورت گیرد و به دیگر قطعات گوشی آسیبی وارد نشود. اگر پین های پورت شارژ شکسته یا کج شده باشد بایستی برای تعمیر سوکت شارژ گوشی اقدام کنید.

2- گوشی را ری استارت کنید.

یکی از دیگر روش های کاربردی برای رفع این مشکل ری استارت کردن گوشی است. ممکن است مشکلات نرم افزاری و هنگ کردن گوشی باعث بروز این مشکل در گوشی شود . در بسیاری از مواقع با ری استارت یا خاموش کردن گوشی تنظیمات گوشی به حالت اول بازگشته و اگر مشکلات نرم افزاری باعث بروز این مشکل شده باشند رفع می شود.

3-تعمیر برد شارژر

تعمیر برد شارژر راهکار دیگری است که در صورت خرابی آن می توانید انجام دهید. البته این روش چندان توصیه نمی شود. چرا که ممکن است با وجود هزینه تعمیرات برد گوشی باز هم شارژر با مشکل روبه رو شود. بنابراین اگر علت شارژ نکردن شارژر موبایل خرابی برد باشد، توصیه می کنیم شارژر جدیدی خریداری کنید.

4- تعمیر یا تعویض باتری گوشی

در بسیاری از مواقع شارژ سالم بوده و مشکل شارژ نشدن گوشی به دلیل خراب شدن باتری است . در این صورت باید سلامت باتری را بررسی کرده و در صورت آسیب دیدن برای تعویض باتری گوشی یا تعمیر آن اقدام کنید.

نکته: در صورتی که دانش کافی در زمینه تعمیرات گوشی ندارید از باز کردن گوشی و تعمیر و تعویض باتری خودداری کرده و تعمیرات آن را به افراد حرفه ای بسپارید.

چگونه از خراب شدن شارژر جلوگیری کنیم؟

در ادامه شما را با چند راهکار کاربردی برای جلوگیری از خراب شدن شارژر آشنا می کنیم.

1-پس از کامل شدن شارژ گوشی، شارژر را از پریز برق جدا کنید. قرار گرفتن شارژر در پریز برق برای مدت زمان طولانی تاثیر منفی بسیاری بر عملکرد و کیفیت آن دارد.

2-در استفاده از شارژ دقت داشته باشید و از وارد شدن ضربه به شارژر، کشیده شدن آن، بریده شدن و مواردی از این قبیل خودداری کنید.

3-هر چند وقت یکبار پورت شارژ را تمیز کنید. با این کار از تجمع گرد و غبار به درون شارژر خودداری می کنید. این موضوع از بروز مشکل شارژ نشدن گوشی به دلیل کثیف شدن پورت شارژ خودداری می کند.

4- در صورت امکان می توانید از ابزار لازم مانند روکش کابل شارژ  و شیلدهای مخصوص برای محافظت از شارژر استفاده کنید.

5- پمراقب نفوذ آب و دیگر مایعات به درون شارژ باشید. ورود آب و مایعات به درون شارژر به قطعات آن آسیب وارد کرده و از عمر و کیفیت آن می کاهد.

تعمیرات موبایل در محل با امدادکاران

تعمیرات موبایل در امدادکاران زیر نظر تعمیرکار حرفه ای موبایل و با قطعات اصلی و اورجینال صورت می گیرد. برای استفاده از این خدمات تنها کافیست سفارش خود را از طریق فرم زیر ثبت کرده و منتظر اعزام تعمیرکار موبایل شوید. کلیه خدمات در این مرکز با گارانتی و ضمانت نامه اصالت کالا ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *