آموزش نحوه ریست کردن کولر گازی و کنترل آن

5 دقیقه زمان مطالعه

کولر گازی دستگاهی است که با گذشت زمان با مشکلات گوناگونی روبه رو می شود. برخی از مشکلات این دستگاه به دلیل خرابی قطعات ایجاد شده مثلا خرابی خازن کولر گازی و دیگر قطعات بوده و برای تعمیر لازم است قطعه معیوب شناسایی و تعویض شود. برخی از دیگر مشکلات به دلیل به هم خوردن تنظیمات بوده و نیازی به تعویض یا تعمیر قطعات نبوده و با ریست کردن کولر گازی مشکل رفع می شود. در این مقاله از امدادکاران قصد داریم شما را آمورش نحوه ریست کولر گازی و نیز ریست کنترل کولر گازی آشنا می کنیم.

در صورتی که برای تعمیر کولر گازی نیاز به تکنسین و تعمیرکار کولر گازی دارید کافیست از قسمت زیر سفارش خود را ثبت کنید و در غیر این صورت تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

علت ریست کولر گازی چیست؟

ریست کولر گازی از اقدامات موثر و تاثیرگذار برای رفع برخی از مشکلات احتمالی سیستم می باشد. به عبارت دیگر، ریست دستگاه های کولر گازی از روش های کاربردی برای رفع خطاهای ایجاد شده در عملکرد سیستم محسوب می شود.

اگر تنظیمات دستگاه شما به هم ریخته است، کولر گازی هنگ می کند، قطع کننده مدار کولر گازی درگیر شده و اجازه فعالیت به کمپرسور را نمی دهد باید هر چه سریعتر نسبت به ریست دستگاه اقدام کنید.

روش اجرای این فرآیند در بسیاری از مدل های کولر گازی تقریبا به یک صورت مشابه انجام می پذیرد. با اعمال این روش، تنظیمات دستگاه به حالت اولیه بر می گردد. مضاف بر این، دکمه ریست کولرهای گازی موجب راه اندازی مجدد دستگاه می شود.

نکته 1: ریست سیستم های کولر گازی فقط قادر به رفع برخی از مشکلات و نقص های موقتی دستگاه می باشد. به همین جهت، این فرآیند را باید به مثابه یک راه حل موقت در نظر گرفت.

در صورت بروز مشکلات جدی تر در ساختار یا قطعات دستگاه می بایست برای رفع نقص ایجاد شده به تکنسین های متخصص مراجعه نمود.

حتماً بخوانید: بهترین زمان سرویس کولر گازی 

علت ریست کولر گازی

حتماً بخوانید: علائم خرابی کمپرسور کولر گازی

چگونه کولر گازی و اسپیلت سامسونگ، ال جی، جنرال و غیره را ریست کنیم؟

برای ریست کافیست مراحلی که در این قسمت بیان کرده ایم را تکرار کنید:

مرحله اول: به منظور ریست کردن کولر گازی، در وهله نخست بایستی نسبت به خاموش کردن دستگاه اقدام نمود. فراموش نکنید که جریان برق اصلی کولر را حتما از مدار فیوز اصلی قطع نمایید. همچنین، به منظور اطمینان حاصل کردن از قطع شدن جریان برق، دو شاخه برق دستگاه را از پریز بکشید.

مرحله دوم: در این مرحله باید دکمه مربوط به ریست (Reset) دستگاه را پیدا کنید. دکمه مربوط به ریست بسیاری از مدل های کولر گازی بر روی پنل داخلی دستگاه تعبیه شده است.

این دکمه غالبا کوچک و به رنگ قرمز می باشد. به همین جهت، با یک جستجوی ساده به راحتی می توان دکمه ریست دستگاه را پیدا کرد. ضمنا، با مطالعه دفترچه راهنمای کولر گازی می توان از وجود داشتن یا نداشتن دکمه ریست دستگاه اطمینان حاصل نمود.

مرحله سوم: پس از یافتن دکمه reset باید حدود سه ثانیه آن را فشار داده و کلید را نگهدارید.

پس از طی شدن این مدت بار دیگر و برای مدت سه ثانیه کلید را فشار دهید. با انجام این فرآیند سه بوق از دستگاه شنیده می شود. پس از شنیدن این بوق فرآیند ریست دستگاه کولر گازی اجرایی می گردد.

حتماً بخوانید: علت آب دادن کولر گازی چیست؟

نحوه ریست دستی کولر گازی

چنانچه دستگاه کولر گازی فاقد دکمه ریست باشد، فرآیند ریست کولر گازی می بایست به صورت دستی انجام شود.

برای انجام این کار:

ابتدا جریان برق و کلیه اتصالات دستگاه را به طور کامل قطع کنید.

سپس ریموت کنترل دستگاه را برداشته و باتری های آن را خارج کنید.

پس از گذشت 15 دقیقه، کولر گازی را روشن نموده و باتری های ریموت را در محل اولیه خود قرار دهید.

با این اقدام تنظیمات کولر گازی به حالت اولیه خود بر می گردد.

ریست کنترل کولر گازی

حتماً بخوانید: علت یخ زدن کولر گازی

روش های ریست کنترل کولر گازی

ریست ریموت کنترل کولر گازی بسیار آسان بوده و با صرف مدت زمان کمی و به راحتی انجام می شود.

قفل کردن و از کار افتادن ریموت کنترل، یکی از مشکلات رایج بسیاری از دارندگان سیستم های تهویه مطبوع به شمار می رود. در صورت از کار افتادن ریموت کنترل، برخی عملکردها و تنظیمات دستگاه با اختلال مواجه می شود. ریست کنترل دستگاه، از بهترین راهکارها برای رفع این مشکلات تلقی می گردد. در ضمن، از کار افتادن ریموت کنترل کولرهای گازی می تواند از بروز ایراد در برد یا تمام شدن باتری های آن ناشی شود. به همین جهت، قبل از اقدام به ریست کردن ریموت کنترل، از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت فرآیند Reset کنترل ممکن است با مشکل مواجه شود.

روش اول: در این روش ابتدا باتری های کنترل را خارج نموده و پس از گذشت مدت زمانی حدود 3 تا 5 دقیقه، آنها را بار دیگر در جایگاه خود قرار دهید. اجرای این روش موجب ریست شدن تنظیمات کولر گازی می شود.

روش دوم: بر روی اغلب مدل های ریموت کنترل یک دکمه مخصوص با عنوان RESET طراحی شده است.

متناسب با نوع و مدل دستگاه، این دکمه به صورت مختلف بر روی کنترل قرار گرفته است. در برخی از مدل ها دکمه ریست به صورت یک کلید برجسته به چشم می خورد.

در این مدل ها، برای انجام فرآیند ریست دستگاه تنها کافی است که دکمه مربوطه را به مدت سه ثانیه نگه دارید. در این حالت به علت ریست شدن برد ریموت کنترل، تنظیمات آن به حالت اولیه کارخانه باز می گردد.

در برخی دیگر از مدل ها، دکمه ریست ریموت کنترل کولر گازی، به صورت یک سوراخ درون حفره طراحی شده است. در این مدل از ریموت ها باید از یک شی نوک تیز یا سوزن برای انجام عملیات ریست کنترل استفاده نمود. با قرار دادن شی نوک تیز یا سوزن در داخل حفره، می بایست آن را برای مدت زمانی در حدود سه ثانیه نگه دارید. با انجام این فرآیند کنترل کولر گازی به تنظیمات اولیه خود بر می گردد.

حتماً بخوانید: راهنمای نحوه نصب کولر گازی

ریست کولر گازی

بهترین زمان ریست کولر گازی

در صورت بهم خوردن تنظیمات دستگاه، فرآیند ریست بایستی در دستور کار قرار گیرد. تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد برودتی و حرارتی کولر گازی را می توان از دیگر تبعات برهم خوردن تنظیمات دستگاه برشمرد.

در مواقعی که تنظیمات دستگاه دچار مشکل می شود، قطع کننده مدار سیستم وارد عمل شده و از کارکرد کمپرسور کولر گازی جلوگیری می کند. در این حالت سیکل سرمایش اسپلیت دیواری دچار مشکل می شود. این موضوع می تواند بازدهی و کارکرد بهینه دستگاه را تحت شعاع قرار دهد. همچنین، در پاره ای مواقع، ترموستات دستگاه ناقص عمل می کند. در نتیجه این امر دمای محیط به دمای مورد نظر و ایده آل و تنظیم شده کاربر نمی رسد.

برای جلوگیری از این مشکلات ریست کردن دستگاه کولر گازی کمک شایانی می نماید. با شروع مجدد دستگاه به احتمال قوی این قبیل مشکلات به راحتی برطرف می گردد. ضمنا، انجام این فرآیند در ارتقای بازدهی و توان برودتی کولر گازی تاثیر بسزایی برجای می گذارد. ناگفته نماند که در مواقع بروز مشکل جزئی در قطعات و اجزای داخلی دستگاه، با ریست کردن می توان درصدد برطرف کردن مشکل ایجاد شده برآمد.

نکته 2: چنانچه علی رغم انجام Reset کولر گازی، مشکلات دستگاه همچنان پا برجا بود، بایستی برای رفع مشکل ایجاد شده از تکنسین های برجسته کمک گرفت.

حتماً بخوانید: بهترین دمای کولر گازی برای تابستان و زمستان

تعمیر کولر گازی با امدادکاران

ما در امدادکاران همراه شما هستیم تا انواع مشکلات کولر گازی را در تمامی برندهای معتبر ایرانی و خارجی تعمیر و عیب یابی کنیم، بنابراین اگر برند کولر گازی شما سامسونگ، ال جی و جنرال یا هر برند دیگر می باشد میتوانید از طریق فرم زیر درخواست خود را برای تعمیر کولر گازی جنرال، ال جی و دیگر برندها ثبت کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن، جهت هماهنگی با شما تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *