7 دلیل اصلی برفک تلویزیون و روش تضمینی رفع آن

5 دقیقه زمان مطالعه

تلویزیون یکی از بهترین دستگاه ها برای سرگرمی و گذراندن اوقات با خانواده است. اما برفک زدن تلویزیون اتفاقی است که برای همه تلویزیون ها پیش می آید و لذت تماشای تلویزیون را از بین می برد. این اتفاق ممکن است به صورت لحظه ای و یا مداوم باشد و در هر دو صورت کلافه کننده خواهد بود. ممکن است علت برفک زدن تلویزیون خرابی آنتن، فرسودگی کابل ها و یا سوختن قطعه ای در تلویزیون باشد.

در این مقاله قصد داریم تا علت برفک زدن تلویزیون را بررسی کنیم و روش تضمینی رفع این مشکل را به شما آموزش دهیم. البته در صورت پرش تصویر تلویزیون باید دستگاه را برای تعمیر به یک نمایندگی معتبر بسپارید.

پس با ما همراه باشید و اگر نیاز به تعمیر تلویزیون خود دارید، با ما تماس بگیرید.

علت برفک تلویزیون چیست؟ چرا تصویر تلویزیون برفک دارد؟

دقت داشته باشید که مشاهده برفک و نویز در تلویزیون به یک عامل کلیدی وابسته است. در حقیقت مسئله کلیدی این است که شما تصاویر را از تیونرهای داخلی می گیرید یا تیونر های خارجی.

چنانچه تیونر خارجی معیوب شده باشد می توانید آن را با نمونه جدید تعویض کنید و یا در صورت امکان به تعمیر آن بپردازید. اما چنانچه از تیونر داخلی بهره می گیرید به منظور رفع این مشکل نیاز به کمک یه متخصص خبره دارید. در ادامه دلایل این معضل را با یکدیگر مرور می کنیم.

معمولا علت برفک تلویزیون ال جی، سامسونگ، سونی و دیگر برندها با هم یکسان بوده و در این قسمت قصد داریم آنها را بررسی نماییم.

برای سهولت کار دلایل را به طور خلاصه ذکر کرده ایم:

  • جایگیری اشتباه آنتن
  • اتصال غیر صحیح کابل به آنتن
  • معیوب بودن کابل ها و آنتن
  • اتصال نادرست کابل های گیرنده

در وهله اول این موارد را چک کنید و سپس به ارزیابی دستگاه ستاپ باکس بپردازید.

حتما بخوانید: علت سوختن بک لایت تلویزیون و روش تعمیر آن

علت برفک تلویزیون

1- خاموش بود گیرنده (ستاپ باکس) تلویزیون

اولین احتمال شایع و ساده در چنین مواقعی این است که دستگاه گیرنده دیجیتال شما خاموش می باشد.

همانطور که میدانید به منظور پخش تصاویر تلویزیون؛ نیاز به تجهیزاتی داریم که سیگنال های دریافتی از آنتن را رمزگشایی نماید. زمانی که ستاپ باکس شما در حالت stop و یا خاموش باشد طبیعتا سیگنالی نیز دریافت نخواهد شد. به همین دلیل شما با برفکی شدن تلویزیون مواجه می شوید.
با این تفاسیر توصیه ما این است که پیش از انجام هر نوع اقدامی، تیونرهای خود را چک کنید. برای این کار پریز برق و کابل ها مربوطه را به طور دستی ارزیابی کنید، سپس به سراغ احتمالات بعدی بروید.

2- معیوب شدن فیش متصل شده به دستگاه گیرنده

از دیگر دلایل رایج برفک تلویزیون می ‌تواند این مورد باشد. چنانچه فیش متصل شده به گیرنده شل شده باشد و یا به علت پوسیدگی معیوب شده باشد تصاویر تلویزیون به درستی پخش نخواهند شد.

شاید در نگاه اول کابل سالم به نظر برسد اما احتمالاً لایه های درونی آن معیوب شده اند. برای رفع این مشکل کابل را باز کرده و از چند سانتی متر بالاتر برش دهید.

حتما بخوانید: علائم خرابی پنل تلویزیون

3- معیوب شدن و یا قطع کابل کواکسیال ( آنتن)

کابل استفاده شده برای آنتن تلویزیون از نوع ویژه ای می باشد. اصطلاحاً به این کابل ها کواکسیال گفته می شود.

از شاخصه‌ های بارز این کابل ‌ها این است که قادرند از یک سمت جریان الکتریسیته مورد نیاز برای فعالیت آنتن را تامین کنند و در سوی دیگر می توانند هدایت سیگنال را انجام دهند. هرگونه اشکال و یا قطعی در این کابل سبب عدم اتصال درست بین آنتن و گیرنده خواهد شد.
ممکن است عواملی چون بارش باران، برف و یا تابش آفتاب مستقیم موجب پوسیدگی این کابل گردد.

برای آنکه از پیش آمدن این مشکلی پیشگیری کنید می بایست آنتن را در مسیر درستی جای دهید. همچنین از پیچ خوردگی و یا تاب برداشتن کابل جلوگیری کنید چرا که بر روی عملکرد آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

برای مطمئن شدن از معیوب بودن کابل می بایست از یک کابل جدید استفاده کنید و ببینید که آیا مشکل رفع می شود یا خیر.

علت برفک تصویر تلویزیون

4- برفکی شدن تلویزیون به علت معیوب شدن فیش ورودی در مدار تلویزیون

با خراب شدن فیش ورودی؛ تصاویر به درستی از آنتن به تلویزیون منتقل نمی شوند. در چنین وضعیتی شاهد تصاویر بی کیفیت و یا برفکی شدن تلویزیون خواهید بود.

برای رفع این مشکل به محل اتصال کابل توجه کنید.   چنانچه کابل با کمک یک مهره به محل اتصال محکم شده است؛ مهره را محکم کنید. اما چنانچه راه حلی برای محکم شدن کابل نمی بینید با یک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید.

⭐ حتما بخوانید: عیب یابی تلویزیون سامسونگ و نحوه رفع مشکلات

5- معیوب شدن ورودی های HDMI، آنالوگ و یا کامپوزیت

به طور کلی تمامی تلویزیون ها با کمک یکی از این سه کابل به دستگاه گیرنده متصل می شوند.

اختلال و یا معیوب شدن هر یک از این کابل ها موجب عدم دریافت سیگنال صحیح و برفکی شدن تلویزیون می گردد.

برای مطمئن شدن و رفع این مشکل دستگاه گیرنده را با نمونه دیگری از این کابل ها اتصال دهید و وضوح تصاویر را چک کنید.

چنانچه با تعویض کابل مشکل حل شد یعنی کابل قبلی شما معیوب شده و می بایست کابل جدید را جایگزین آن کنید.

گیرنده ستاب باکس

6- معیوب شدن دستگاه ستاپ باکس

در برخی از موارد هم ممکن است برفک تلویزیون به علت معیوب شدن گیرنده باشد.

این اختلال ممکن است به شکل نرم افزاری و یا سخت افزاری بروز کند. چنانچه تا به اینجای مسیر تمامی قطعات را بررسی کرده اید و هیچ گونه اختلالی در آنها مشاهده نشد؛ احتمالاً عدم وضوح تصاویر و یا برفکی شدن به علت خراب شدن این دستگاه می باشد.

7- نزدیک بودن تلویزیون به وسایل الکتریکی پر قدرت

یکی از دیگر دلایلی که باعث برفکی شدن تصویر تلویزیون می شود نزدیک بودن این دستگاه به لوازم برقی پر قدرت مانند ماکروفر، کامپیوتر، اتو و غیره است.

برای جلوگیری از بروز این مشکل در تلویزیون توصیه می کنیم این لوازم را از تلویزیون دور کنید. مثلا از اتو  و تلویزیون در یک سه راهی برق استفاده نکنید.

استفاده همزمان این دو دستگاه باعث ایجاد تداخلات الکتریکی شده و این موضوع باعث برفکی شدن تصویر تلویزیون می شود.

اگر با بررسی هر یک از این راهکارها باز هم مشکل برفک تلویزیون رفع نشد توصیه ما این است که برای رفع این مشکل به طور شخصی اقدام نکنید مگر این که مهارت های لازم برای تعمیر این تجهیزات را یاد گرفته باشید. چرا که ممکن است به علت نا آشنا بودن آسیب جدی به دستگاه وارد شود.

تعمیر تلویزیون در محل با امدادکاران 

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر تلویزیون در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی تلویزیون از قبیل تعمیر تلویزیون سامسونگ، ال جی، اسنوا، ایکس ویژن و . . . می باشد. تعمیرکار تلویزیون امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *