علت سر و صدا یخچال چیست؟ صدای تیک تیک، تق تق، خر خر یخچال

5 دقیقه زمان مطالعه

گاهی استفاده کنندگان یخچال و فریزر از صداهای غیر طبیعی و یا ناهنجار این تجهیزات شکایت می کنند. اگر اگر شما هم با این مشکل روبه رو هستید و می خواهید با علت سر و صدا یخچال آشنا شوید و بدانید که چرا یخچال سر و صدا دارد و چگونه می توان مشکل صدا یخچال را رفع نمود، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

یخچال و فریزر جزء تجهیزات کلیدی محسوب می ‌شوند که دائماً در حال فعالیت می باشند. به عبارتی هرگز نمی توان آنها را خاموش کرد. لذا شما باید اختلال ایجاد شده را برطرف کنید تا صداهای آزار دهنده از بین بروند در غیر این صورت این صداها آرامشتان را برهم خواهند زد.

فرقی ندارد که یخچال شما سامسونگ باشد یا بوش و ال جی یا برندهای داخلی؛ راهکارهای ذکر شده در طول این مقاله می تواند مشکل شما را حل کند.

دقت داشته باشید که وقتی کمپرسور در حال فعالیت باشد کاملاً طبیعی است که یک صدای پیوسته و کمی را از سوی آن بشنوید. منظور ما از صداهای غیر طبیعی صدای فعالیت موتور یخچال نیست. منظور صداهای ناهنجار و غیر طبیعی هستند که پیش از این شنیده نمی شدند.

اگر برای رفع این مشکل نیاز به تعمیرکار یخچال دارید می توانید از طریق فرم زیر سفارش تعمیرات یخچال را ثبت کنید.

علت سر و صدا یخچال چیست؟

سر و صدای یخچال از رایج ترین مشکلات یخچال است و می تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد. در ادامه با برخی از مهم ترین و رایج ترین این عوامل آشنا می شویم.

علت سر و صدا یخچال

1. آسیب دیدن فن کندانسور

فن کندانسور یکی از مهم ترین قطعات در یخچال های بدون برفک است که وظیفه خنک نمودن کویل های کندانسور را بر عهده دارد. علاوه بر این این قطعه فرایند برفک زدایی در یخچال را انجام می دهد.

در بسیاری از مواقع دیده شده است که خرابی موتور فن کندانسور باعث شنیده شدن صداهای بلند از یخچال می شود.

خرابی این قطعه خود را با علائمی نشان می دهد. شنیده شدن سر و صدا از یخچال، نشتی آب از یخچال، خنک نکردن یخچال، روشن نشدن یخچال برخی از رایج ترین این علائم است.

محل قرار گرفتن این فن در پشت یخچال و نزدیک به کمپرسور است و برای بررسی و تست سلامت آن لازم است یخچال را از برق کشیده و پنل پشتی یخچال را باز کنید. ابتدا بررسی ظاهری نمایید در بسیاری از مواقع کثیف شدن و تجمع گرد و غبار باعث خوب کار نکردن این فن می شود.

2. یخچال تراز نیست

تراز نبودن پایه های یخچال از دیگر دلایلی است که باعث سر و صدا یخچال می شود. اگر یخچال تراز نباشد جریان یافتن مبرد در داخل کویل کندانسور با مشکل روبه رو خواهد شد و این موضوع باعث شنیده شدن صداهای غیرعادی از یخچال می شود. بنابراین اگر از یخچال شما صداهای غیر عادی شنیده می شود ابتدا وضعیت تراز بودن آن را بررسی کنید.

3. موتور فن اواپراتور را بررسی کنید

موتور فن اواپراتور یکی از دیگر قطعاتی است که خوب کار نکردن آن در یخچال می تواند باعث سر و صدای آن شود. اگر منشا شنیده شدن صدا از یخچال فریزر باشد به احتمال زیاد موتور فن اواپراتور آسیب دیده است. خراب شدن این قطعه علاوه بر سر و صدا باعث خنک نکردن یخچال و دیر یخ زدن آب در قسمت فریزر می شود.

این قطعه در پشت فریزر یخچال قرار گرفه است و برای بررسی سلامت آن لازم است فریزر را خالی کرده و پنل داخل آن را بردارید. بعد از برداشتن این پنل، پروانه فن را بچرخانید و وضعیت چرخش آن را بررسی کنید اگر پروانه به خوبی نمی چرخد آن را روغن کاری کنید. در صورت تجمع گرد و غبار بر روی فن آن را تمیز کنید.

4. کمپرسور آسیب دیده است

گاهی ممکن است خراب شدن کمپرسور باعث سر و صدا یخچال شده باشد که در این صورت برای تشخیص آن باید یخچال را خاموش کنید، پنل پشت یخچال را بردارید، فن کندانسور را قطع کرده و یخچال را مجدد روشن کنید. اگر یخچال مجدد با سر و صدا کار می کند یعنی کمپرسور آسیب دیده است.

رفع این مشکل امری تخصصی است بنابراین تعمیر یخچال در زمان بروز این مشکل را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید.

شل شدن سینی کف یخچال و خراب شدن تایمر برفک زدایی از دیگر دلایلی است که باعث سر و صدا یخچال می شود.


تعمیر یخچال بوش در محل 

برای تعمیر در محل و با گارانتی یخچال در سراسر تهران کلیک کنید.


انواع صدای یخچال و علت آن چیست؟

به طور کلی یخچال ها ساختمان پیچیده و جزئی دارند. فردی که قصد ارزیابی قطعات درونی آنها را داشته باشد باید به تمامی جزئیات و عملکرد قطعات مسلط باشد در غیر اینصورت سبب آسیب قطعات شده و هزینه گزافی را به کاربر متحمل خواهد کرد.

با این تفاسیر پیشنهاد ما این است که در صورت مشاهده هرگونه اختلال در یخچال و فریزر با فردی تماس بگیرید که نسبت به این تجهیزات اطلاعات کافی را داشته باشند. اما برای آنکه بدانید علت این صداها چیست در ادامه به شرح انواع صداهای غیر طبیعی یخچال می پردازیم.

چرا یخچال سر و صدا دارد

1- علت صدای تق تق یخچال

تمامی لوله ها و اتصالات درون این تجهیزات با کمک فوم فیکس شده اند. هنگامی که کاورهای لوله ها به علت فرسودگی و یا پوسیدگی جدا شوند چنین صداهایی به گوش می رسد. عموما کاربران این صداها را مثل شکستن قولنج توصیف می کنند. البته گاهی چنین صداهایی از یخچال و فریزر های سالم نیز به گوش می ‌رسد. شما باید زمانی این صدا را به عنوان یک هشدار در نظر بگیرید که بیش از روال طبیعی شنیده شوند.

برای چنین وضعیتی عموماً راهکار ویژه و منحصر به فردی در نظر گرفته نشده است چرا که مربوط به اتصالات درونی یخچال است. پیشنهاد می کنیم که تنها از محکم بودن لوله های بیرونی مطمئن شوید. اما تکنسین هایی که  در این حوزه با تجربه و کاربلد هستند به منظور کم نمودن این صداها می توانند ترفندهایی را پیاده کنند.

2- علت شنیدن صدا کلیک از یخچال

هنگامی که چنین صدایی را بشنوید یعنی باید وضعیت یخ ‌زدایی تجهیز را چک کنید. در برخی از مواقع این صدا از جانب ترموستات تولید می شود. ترموستات در ابتدا و پایان مکانیسم یخ زدایی این صدا را تولید می‌ کند و شنیدن آن کاملاً طبیعی است. اما اگر احساس کردید که صدا از حالت طبیعی خارج شده و تعداد دفعات آن به طور چشمگیری بیشتر شده حتماً برای ارزیابی و چک کردن دستگاه با یک تکنسین ماهر تماس بگیرید. در صورت سهل انگاری ممکن است با خرابی ترموستات و سایر قطعات مرتبط مواجه شوید.

3- دلیل صدای ویبره یخچال

هنگامی که یخچال را به دیوار یا کابینت پشتی کاملاً چسبانده باشید احتمال شنیدن چنین صدایی وجود دارد.  در حین فعالیت موتور به علت لرزش کم بدنه، ممکن است یخچال کمی با دیوار یا کابینت های مجاور تماس پیدا کند. این موضوع سبب شنیده شدن صدای مثل لرزش و ویبره خواهد شد. در برخی از مواقع نیز به علت فیکس نبودن پایه های یخچال این صدا به گوش میرسد.

به منظور برطرف نمودن این مشکل مطمئن شوید که وسیله بر روی زمین در حالت تراز و محکم قرار گرفته باشد. همچنین چک کنید که سینی تخلیه نیز شل نشده باشد. اگر تمامی موارد را چک کردید و مشکلی پیدا نشد سایر موارد ذکر شده در مقاله را بررسی کنید.

علت سر و صدا یخچال

4- علت شنیدن صدا خرخر از یخچال

شنیدن چنین صدایی می تواند گواه بر اختلال در گردش گاز خنک کننده باشد. البته لازم به ذکر است که شنیدن صدای ضعیفی از سوی لوله ها کاملا نرمال است. اما اگر متوجه شدید که این صدا بیش از گذشته به گوش می رسد نباید نسبت به آن سهل انگاری کنید. چنانچه به علت طی شدن عمر مفید، لوله ها دچار سایش، فرسودگی و یا خوردگی شوند در حین حرکت گاز این صدا به شکل کاملا واضح و بلند شنید می شود.
از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید تا لوله ها بازرسی شوند و در صورت نیاز تعویض گردند.

5- علت صدا قل قل از یخچال

گاهی هنگامی که گوش هایتان را تیز می کنید صدایی مثل جوشیدن مایع از کف یخچال می شنوید. در درون کمپرسور یک سیال (روغن) در جریان است که سبب سهولت کار آن می شود. گاهی به دلیل حرکت و یا جابه جایی این صدا شنیده می شود. اگر چنین صدایی شنیدید سریعا با یک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید و مشکل را به او اطلاع دهید.

اگر مشخص شود که کمپرسور ایراد پیدا کرده بایستی گاز آن خارج شود. پس از تخلیه گاز مسیر لوله ها و کمپرسور باید کاملا تمیز شوند. در گام بعدی گاز مبرد را مجددا شارژ می کنند. در صورت نیاز، به روغن موتور نیز افزوده می شود. در نهایت عملیات تعمیر به پایان می رسد و می توانید از یخچال استفاده کنید.

6- علت شنیدن صدای تیک تیک از یخچال

هنگامی که کویل های یخچال دچار آلودگی شده باشند کاربر این صدا را خواهد شنید. در صورت کثیف بودن این قطعات، سیم پیچ های متصل به آنها دائما در تلاش هستند تا سیستم را از نو راه اندازی کنند. همین موضوع سبب تولید صدایی مثل تیک تیک ساعت می شود.

چنانچه علاوه بر شنیدن این صدا احساس کردید محفظه درونی نیز مثل گذشته خنک نیست بایستی کمپرسور و رله استارت را نیز چک کنید.

7- علت صدا وز وز از یخچال

صدای وز وز یکی از دیگر صداهای رایجی است که ممکن است از یخچال شنیده شود. شنیده شدن این صدا از یخچال می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. ممکن است علت شنیده شدن صدای وز وز از یخچال یه دلیل چسباندن اجسام بر روی درب آن باشد.

اگر یخچال شما مجهز به سیستم یخ ساز است، پر شدن آی در این سیستم می تواند از اصلی ترین دلایل صدای وز وز یخچال باشد.

در صورتی که این صدا از پشت یخچال شنیده می شود علت بروز مشکل می تواند ناشی از خرابی و فرسوده شدن کمپرسور باشد. که در این صورت بایستی از یک تعمیرکار یخچال بخواهید دستگاه را بررسی و در صورتی خرابی کمپرسور نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نماید.

تعمیر یخچال در محل با امدادکاران

بهترین راه پیشگیری از چنین اختلالی سرویس های سالیانه است. هنگامی که تعمیرات را به شکل دوره ای و متناوب انجام دهید تمامی قطعات بازرسی می شوند و در صورت نیاز تعویض می گردند. در نهایت دیگر شاهد خرابی ناگهانی و یا خسارت های سنگین نخواهید بود. امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر یخچال در تهران است. در این مرکز تعمیر یخچال، بوش، ال جی، دوو و دیگر برندها در محل و منزل و با گارانتی معتبر ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *