علت سوختن بک لایت تلویزیون و روش تعمیر آن

5 دقیقه زمان مطالعه

بک لایت تلویزیون چیست؟ از کجا بفهمیم بک لایت تلویزیون سوخته است؟ چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟ بعد از یک روز کاری خسته کننده و بازگشت به خانه، فیلم و سریال بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت خواهد بود. به همین دلیل تلویزیون یکی از پرطرفدار ترین دستگاه های خانه محسوب می شود. اما حتما برای شما پیش آمده که تلویزیون تصویر نداشته باشد و یا تصویرش تیره و نیمه روشن باشد. در این صورت تلویزیون کارایی خود را از دست خواهد داد و باید اقدام به تعمیر بک لایت تلویزیون خود کنید. البته گاهی ممکن است بهم ریختگی رنگ تصویر ربطی به بک لایت نداشته باشد و با تنظیمات تلویزیون رفع شود.

در این مقاله ما قصد داریم تا علت سوختن بک لایت تلویزیون را بررسی کنیم و روش تعمیر آن را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید و اگر نیاز به تعمیر تلویزیون دارید با ما تماس بگیرید.

حتما بخوانید: دلیل لرزش و پرش تصویر تلویزیون چیست؟

علت سوختن بک لایت تلویزیون و روش تعمیر آن

بک لایت چیست؟

هنگامی که تلویزیون را روشن می کنید، تصویر روی پنل تلویزیون پخش می شود اما ما نمی توانیم آن را ببینیم. برای دیدن تصویر تلویزیون نیاز به یک منبع نوری است که نور را به پنل تلویزیون بتاباند و تصویر نمایان شود. بک لایت تلویزیون دقیقا همان منبع نوری است که معمولا یا پشت پنل و یا کنار پنل قرار می گیرد و با لامپ های خود نور را توسط دیفیوزر به پنل می تاباند.

در تلویزیون های قدیمی به جای بک لایت در تلویزیون از لامپ های فلورسنت استفاده می شد که این لامپ ها هم مصرف برق بالایی داشتند و هم به شدت داغ می شدند. در نهایت صفحه تلویزیون بعد از مدتی روشن بودن داغ می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و تولید تلویزیون های LED و LCD جدید، لامپ های فلورسنت جای خود را به بک لایت های کم مصرف و با کیفیت دادند.

انواع بک لایت در تلویزیون ها

  • بک لایت LCD
  • بک لایت LED
  • بک لایت اج

بک لایت LCD

این بک لایت در تلویزیون های قدیمی LCD استفاده شده است. لامپ های این بک لایت فلورسنت است که مصرف بالایی دارد و خیلی زود داغ می شوند.

بک لایت LED

به دلیل گران بودن و کیفیت پایین لامپ های فلورسنت، بک لایت های LED را ایجاد کردند. این بک لایت ها به دلیل لامپ های ال ای دی که دارد، مصرف برق پایین و کیفیت فوق العاده ای دارد. این لامپ ها باعث درخشندگی تصویر و کاهش ضخامت و وزن تلویزیون ها شده است.

بک لایت اج

بک لایت اج یا Edg-Light معمولا در دو لبه بالا و پایین و یا چپ و راست تلویزیون قرار می گیرید. تلویزیون هایی که بک لایت اج دارند، ضخامت کمتری نسبت به سایر تلویزیون ها دارند.

حتما بخوانید: آشنایی با علائم و علت خرابی پنل تلویزیون و نحوه رفع مشکل

علت سوختن بک لایت تلویزیون و روش تعمیر آن

بک لایت ها چگونه کار می کنند؟

بک لایت ها چگونه کار می کنند؟ بک لایت تلویزیون معمولا از رشته لامپ هایی تشکیل شده که به صورت منظم و با فاصله یکسان از یکدیگر قرار گرفته اند. این قطعه معمولا در پشت دیفیوزر قرار می گیرد و نور آن توسط دیفیوزر روی پنل تلویزیون پخش می شود. این نور توسط دیفیوزر روی پنل پخش می شود و باعث می شود ما تصویر تلویزیون را ببینیم. البته در بعضی تلویزیون های باریک، بک لایت تلویزیون در لبه های پنل نصب می شود و توسط انعکاس نور روی پنل تلویزیون تصویر نمایان می شود.

علائم خرابی و سوختن بک لایت

سوختن بک لایت تلویزیون علائم مختلفی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. مهمترین علائم خرابی بک لایت تلویزیون عبارت است از:

  • هنگام روشن کردن تلویزیون، لوگو ظاهر شود و سپس تصویر به صورت کامل ناپدید شود.
  • تصویر تلویزیون به صورت دائمی برود در حالی که صدای تلویزیون وصل است.
  • بخشی از صفحه و یا تمام صفحه تلویزیون کم نور شود و به سختی دیده شود.
  • تصویر تلویزیون مدام قطع و وصل شود و به اصطلاح تلویزیون چشمک بزند.
  • نقاط نورانی یا تاریک روی صفحه تلویزیون ایجاد شود.

چگونه مطمعن شویم که بک لایت سوخته است؟

نمایان نشدن تصویر می تواند دلایل دیگری مانند خرابی پنل نیز داشته باشد. به همین دلیل باید ابتدا بررسی کنید که تصویر روی پنل تلویزیون وجود دارد یا خیر. برای این کار شما می توانید با یک چراغ قوه از نزدیک روی صفحه تلویزیون نور بتابانید. اگر با این کار تصویر تلویزیون را دیدید، یعنی تصویر روی پنل وجود دارد و باید بک لایت تلویزیون را تعمیر کنید.

حتما بخوانید: عیب یابی تلویزیون سامسونگ و نحوه رفع مشکلات

آیا بک لایت تعمیر می شود؟

آیا بک لایت تلویزیون تعمیر می شود؟ بعضی از تعمیرکاران تلویزیون به دلیل ناشی بودن و نداشتن تجربه کافی، نمی توانند بک لایت تلویزیون را باز کنند و ممکن است به پنل تلویزیون نیز آسیب وارد کنند. به همین دلیل اقدام به تعویض پنل تلویزیون می کنند که این کار باعث می شود هزینه زیادی را متحمل شوید. به همین دلیل بهتر است در صورت خرابی بک لایت تلویزیون، با یک نمایندگی تعمیر تلویزیون معتبر مراجعه کنید تا دستگاه شما توسط یک تعمیرکار متخصص تعمیر شود.

علت سوختن بک لایت تلویزیون و روش تعمیر آن

روش تعمیر بک لایت تلویزیون

در ابتدا تاکید می کنیم که این کار کاملا تخصصی است و باید به یک تعمیرگاه مجاز و مطمعن مراجعه کنید. برای تعمیر بک لایت تلویزیون ابتدا باید قاب پشت تلویزیون را باز کنید. در این صورت با قطعاتی مانند اسپیکر مواجه می شوید که باید آن ها را از دستگله باز کنید. سپس با برداشتن پنل و قاب پنل می توانید لایه دیفیوزر را برداشته و به بک لایت تلویزیون دسترسی داشته باشید. حالا با روشن کردن تلویزیون می توانید ببینید که کدام یک از لامپ های بک لایت سوخته است. با تعویض لامپ های سوخته و تست نهایی می توانید قطعات را سر جای خود ببندید و از تلویزیون استفاده کنید.

جلوگیری از سوختن بک لایت

ساده ترین راه پیشگیری از سوختن بک لایت تلویزیون این است که تلویزیون را به صورت دائم و طولانی روشن نگذارید. اما مسئله مهمی که باید حتما به آن رسیدگی کنید، تنظیم نور بک لایت است. نور بک لایت تلویزیون در حالت پیش فرض 100 درصد است و همین باعث می شود عمر بک لایت تلویزیون کاهش یابد.

برای تنظیم نور بک لایت تلویزیون هم می توانید نور صفحه را در حالت خودکار بگذارید تا بر اساس محیط شما تنظیم شود و هم می توانید به صورت دستی بین 70 تا 80 درصد تنظیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *