علت بوی گاز، بوی دود یا بوی سوختگی از پکیج چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

باید هر چه زودتر علت بوی گاز پکیج کشف شود که در صورت بی دقتی در این زمینه خطرات زیادی به همراه دارد. بوی دود پکیج یا بوی سوختن پکیج یکی از علل مختلف است که حل آن نیز نیاز به ارزیابی ویژه دارد. بوی گاز، دود یا بوی سوختگی یکی از مشکلات جدی و مهم پکیج دیواری به شمار می رود. پکیج نباید هیچ بویی داشته باشد. بنابراین، اگر متوجه بوی خاصی از این دستگاه شده اید، قطعاً مشکلی وجود دارد که باید آن را برطرف کنید. بوی گاز یکی از مشکلات رایج در برندهای مختلف پکیج دیواری است. در نظر داشته باشید که اگر دانش فنی کافی برای تعمیر پکیج ندارید، بهتر است این مشکل را به یک تکنسین ماهر تعمیر پکیج بسپارید و خودتان به هیچ وجه اقدام به تعمیر نکنید.

هرگونه اقدام اشتباه از طرف شما ممکن است باعث آسیب بیشتر به پکیج شود. آن چه گفته شد شامل راه حل هایی برای رفع ایراد می باشد اما اگر تخصص و دانش فنی تعمیر پکیج را ندارید به هیچ وجه اقدام به تعمیر دستگاه نکنید. زیرا پکیج یک دستگاهی است که کار اصلی آن با گاز است و همین موضوع باعث شده تا تعمیر این دستگاه بسیار حساس باشد و حتی جان افراد کم تجربه را تهدید می کند. به طور کلی با گذشت زمان و کاهش عمر مفید پکیج، قطعات آن با مشکل کارکرد مواجه می شوند و از آن بوی گاز، سوختگی و بوی نامطبوع شاهد هستیم. گاهی وجود باکتری در پکیج باعث می شود که بوی تند و نامطبوع از پکیج خارج شود. گاهی ممکن است بوی گاز یا پوسیدگی منتشر شود.

انتشار بوهای نامطبوع از پکیج ناشی از مشکلات باکتریایی پکیج است و با بوی گاز متفاوت می باشد. اکثر پکیج های دیواری امروزی با گاز طبیعی یا پروپان مایع کار می کنند. گاز طبیعی دارای یک ماده افزودنی است که بویی شبیه به تخم مرغ فاسد می دهد تا بتوانید نشت گاز را تشخیص دهید. به طور کلی، اکثر مدل های پکیج دارای سنسور و یک سیستم هوشمند طراحی شده در دستگاه هستند که در صورت نشت گاز دستگاه را خاموش می کنند، البته نشت گاز پکیج یکی از دلایل خاموش شدن و روشن نشدن پکیج است. در صورتی که تخصص و یا مهارتی در تعمیر پکیج ندارید، پیشنهاد می شود تا به هیچ عنوان شخصا اقدام به تعمیر نکنید چرا که می تواند خطرات جانی و مالی را در پیش داشته باشد و پیشنهاد می شود تا حتما از تعمیرکار پکیج کمک گرفته شود. 

نشتی گاز از اتصالات و شلنگ ها دلیل اصلی بوی گاز

اگر اتصالات و شیلنگ ها خوب و محکم نشده باشند یا پیچ خورده باشد و در لوله پیچ خورده ترک و سوراخ ایجاد شده باشد، گاز از آن ها خارج می شود و بوی گاز از پکیج متصاعد می شود. گاهی ممکن است پیچ خوردگی و نشتی در لوله ها وجود نداشته باشد اما بست و اتصالات لوله ها سفت نباشد و این باعث نشت گاز می شود. در اکثر مدل های پکیج دیواری یک سری سیستم های هوشمند و سنسورهای مخصوص وجود دارد که در صورت نشتی وضعیت توسط این سنسورها شناسایی شده و پکیج به صورت خودکار خاموش می شود. مهم ترین علت بوی گاز از شیلنگ ها و اتصالات است. در واقع شیلنگ متصل به لوله گاز دارای یک سری ایرادات مانند پیچ ​​خوردگی یا ترک و سوراخ است که در اثر استفاده زیاد یا استفاده طولانی مدت که در نهایت منجر به نشت گاز می شود.

علاوه بر مشکلات مربوط به شیلنگ، ممکن است یک سری اتصالات مربوط به گاز از لوله وجود داشته باشد که نیاز به بررسی دقیق دارد. ممکن است هنگام نصب اشتباهی رخ داده باشد یا بر اثر فشاری به پکیج وارد شده باشد که لوله گاز شل شده باشد یا بست روی شلنگ مشکل دار شده باشد. در این حالت از تست فوم صابون برای تایید وجود نشت گاز استفاده می شود. در صورت لزوم، قطعه معیوب باید تعویض شود.

علت بوی گاز، بوی دود یا بوی سوختگی از پکیج چیست؟

مشکل در شیر برقی دلیل بوی گاز

شیر برقی یکی از مهم ترین قسمت های پکیج است که وظیفه تنظیم فشار گاز پکیج برای سوختن را بر عهده دارد. البته اگر این قطعه ایراد داشته باشد یا تنظیمات آن مشکل داشته باشد، شاهد بوی گاز از پکیج خواهیم بود. بررسی سلامت یا آسیب دیدگی این قطعه موضوع تخصصی است، بنابراین اگر از سلامت اتصالات و شیلنگ ها مطمئن هستید و مشکوک هستید که بوی گاز از پکیج عامل آسیب دیدن این قطعه است، از تعمیرکار پکیج برای برطرف کردن مشکل کمک بگیرید. وظیفه اصلی و مهم برای شیر برقی پکیج ها تنظیم فشار گاز می باشد. به همین دلیل دور از انتظار نیست که خرابی شیر برقی باعث اختلال در تنظیمات فشار و در نهایت بوی گاز شود. این قطعه باید توسط متخصص بررسی شود و در صورت لزوم تعویض شود.

دلایل بوی دود از پکیج

استشمام دود از پکیج معمولاً به دلیل نصب نادرست مشعل یا دودکش ایجاد می شود. اگر مشعل مشکل داشته باشد و به درستی نسوزد شاهد بوی دود خواهیم بود. در این صورت باید مشعل را چک کنید و در صورت کثیف بودن آن را تمیز یا تعویض کنید. در صورت ایراد از مشعل زرد و نارنجی می سوزد. زرد و نارنجی سوختن مشعل یکی از نشانه های اصلی است که باید به توجه ویژه ای شود. همچنین خارج شدن یا استشمام بوی دود از پکیج خطرناک بوده و باید حواستان به آن باشد چرا که علاوه بر آسیب مالی، ممکن است موجب خطرات جانی نیز شود.  علت بوی دود پکیج و بوی گاز از پکیج می تواند مربوط به سوختن ناقص گاز مشعل پکیج باشد که مربوط به خرابی مشعل می باشد. این مشکلات بسیار جدی و خطرناک هستند، بنابراین باید توسط متخصص بررسی شود تا علل بوی گاز، دود و سوختن پکیج به طور کامل از بین برود.

وقتی از پکیج خود بوی دود احساس کردید به دو دلیل می تواند باشد یکی از این دلایل مربوط به مشعل و شعله پکیج و دلیل دوم مربوط به نصب نادرست دودکش است. در صورت عدم نصب صحیح دودکش، دود تولید شده در پکیج نمی تواند به بیرون هدایت شود و به همین دلیل باعث ایجاد بوی دود از پکیج می شود. علت بوی دود پکیج و بوی گاز از پکیج نیز می تواند مربوط به سوختن ناقص گاز مشعل پکیج باشد که مربوط به خرابی مشعل می باشد. این مشکلات بسیار جدی و خطرناک هستند، بنابراین باید برای رفع کامل علل بوی گاز و دود باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

دلایل بوی سوختگی از پکیج

یکی از دلایل بوی سوختگی پکیج ممکن است مربوط به اتصالات روی برد پکیج باشد. در واقع بوی سوختگی پکیج به دلیل سوختن یک قسمت از برد یا قسمت پلاستیکی آن است. یکی دیگر از دلایل بوی سوختگی پکیج یا بوی بد پکیج می تواند به عدم استفاده طولانی مدت از پکیج مربوط باشد. این امر معمولاً به دلیل تجمع گرد و غبار و آلودگی در مبدل و بدنه پکیج است. این ها مشکلات بسیار جدی و خطرناکی هستند که باید فورا آن ها را تعمیر کنید.

علت بوی گاز، بوی دود یا بوی سوختگی از پکیج چیست؟

اگر مدت زیادی است که از پکیج استفاده نکرده اید و پس از روشن شدن آن صدای سوزش از پکیج به گوش می رسد، این به دلیل تجمع ذرات گرد و غبار در بدنه دستگاه است که با گذشت زمان از بین می روند. اما اگر بعد از مدتی بوی سوختگی باقی ماند توصیه می کنیم برد دستگاه را بررسی کرده و مسیر دودکش و باز بودن آن را بررسی کنید. اگر از این روش تست نشتی گاز در پکیج اطمینان ندارید یا حتی پس از بسته شدن شیر بوی گاز می دهد، ضروری است که با تعمیرکار پکیج تماس گرفته و از خدمات متخصص پکیج نهایت بهره را ببرید. برای به حداقل رساندن احتمال بروز مشکل در پکیج دیواری، توصیه می شود حداقل سالیانه پکیج خود را سرویس کنید تا از عملکرد ایمن و کارآمد اطمینان حاصل کنید.

تمامی موارد ذکر شده در این مطلب، از دلایل اصلی بوی گاز، دود یا بوی سوختگی از پکیج می باشد و در صورتی که از این بوها اطمینان حاصل کردید، پیشنهاد می شود شخصا اقدام به تعمیر نکنید و از یک تعمیرکار برای بر طرف کردن مشکل کمک گرفته شود.

گاهی در اثر عدم استفاده طولانی مدت از پکیج، داخل مخزن پکیج، رشد باکتری ها و قارچ ها در داخل مخزن باعث بوی بد می شود. بنابراین علت بوی بد پکیج همین باکتری ها هستند که معمولا مضر نیستند. برای رفع این مشکل لازم است پکیج را با کمک کارشناس سرویس کرده و مبدل و مخزن را با اسید یا مواد شوینده دیگر شستشو دهید. اگر بویی شبیه تخم مرغ فاسد را از پکیج احساس کردید، در واقع باید به دنبال نشت گاز از پکیج باشید. زیرا بوی بد تخم مرغ فاسد یا بوی گوگرد از پکیج نشانه نشت گاز است.

اگر به پکیج خود نزدیک شدید و بوی گاز احساس کردید یا بوی سوختگی احساس کردید، ابتدا باید زنجیره اتفاقاتی که ممکن است ناخواسته رخ داده باشد را متوقف کنید و سپس علت بوی گاز را پیدا کنید. در مرحله اول باید پکیج را ببندید و دریچه گاز را ببندید و سپس در و پنجره ها را باز کنید تا اکسیژن لازم تامین شود چرا که ممکن است گاز موجود در محیط برای شما خطر ساز باشد. پس از آن، وسایل برقی خانه را تا حد امکان از برق بکشید. شعله اجاق گاز را خاموش کنید و تا زمانی که تعمیرکار اقدام به تعمیر نکرده است اقدام به استفاده از آن نکنید. توجه داشته باشید که علت بوی گاز پکیج به موارد مختلفی بستگی دارد و بهتر است خودسرانه عمل نکنید چرا که ممکن است آسیب های جسمی و مالی به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *