علت نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی یکی از مشکلات عمده ای است که نیاز به تعمیر فوری دارد. نشت آب از زیر ماشین لباسشویی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا علاوه بر آسیب رساندن به محفظه ماشین لباسشویی، خطر برق گرفتگی را نیز به همراه دارد. پس، چه نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی شما کوچک باشد یا بزرگ، فوراً آن را رفع کنید.

نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی ممکن است به مرور زمان به دلیل استفاده طولانی مدت یا عملکرد نامناسب ماشین لباسشویی و یا بسیاری از دلایل دیگر رخ دهد. تاثیر مستقیم این عیوب بر روی قطعات ماشین لباسشویی یکی از دلایل تشخیص و تعمیر ماشین لباسشویی است.

چرا ماشین لباسشویی نشتی دارد؟

 به طور کلی، برای اطلاع از نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی خود، ماشین را روشن کرده و یک چرخه شستشو را انتخاب کنید. محیط اطراف ماشین لباسشویی به خصوص پشت و زیر آن را به دقت بررسی کنید. جاپودرهای اطراف در و محفظه را فراموش نکنید. اگر آبیاری در ابتدای شستشو باشد، پس از چند دقیقه اول چرخه شستشو، آبیاری متوقف می شود.

  • شلنگ ها

اگر متوجه شدید که ماشین لباسشویی شما نشتی دارد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که شلنگ ها را بررسی کنید. داخل ماشین لباسشویی چیزهای مختلفی وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به شلنگ تخلیه و ورودی آب اشاره کرد. اتصال صحیح این دو شلنگ به ماشین لباسشویی را بررسی کنید و مطمئن شوید که شلنگ علت نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی نیست.

همچنین باید صفحه بالایی ماشین لباسشویی را بالا بیاورید تا از فرسودگی شلنگ اطمینان حاصل کنید. ماشین های لباسشویی دارای شلنگ های داخلی هستند که شیر برقی را به مخزن گرد و غبار متصل می‌کند. اگر این شلنگ آسیب ببیند، هنگام تخلیه ماشین لباسشویی شاهد نشت آب خواهید بود.

علت نشتی آب از زیرماشین لباسشویی چیست؟

 

  • دریچه ی ورودی آب

یکی دیگر از دلایل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی، دریچه ورودی آب است. عملکرد این شیر کنترل ورود آب سرد و گرم به ماشین لباسشویی می‌باشد. محل قرارگیری این شیر در پشت ماشین لباسشویی کلنگی به آن متصل شده و از پنل عقب وارد دستگاه می‌شود. توجه داشته باشید که شیر و شلنگ متصل به آن نباید ترک خورده و آسیبی ببیند تا باعث نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی نشود.

دلیل عدم ورود آب به ماشین لباسشویی ممکن است دلیل تخلیه نشدن آب توسط ماشین لباسشویی باشد. قبل از بررسی این قسمت حتما دستگاه را خاموش کنید.

  • خرابی پمپ لباسشویی

یکی از شایع ترین دلایل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی خرابی پمپ تخلیه آب است. این پمپ می‌تواند مستقیم، برقی یا تسمه ای باشد. اگر در طول چرخه شستشو نشتی آب مشاهده کردید، متوجه می‌شوید که پمپ تخلیه معیوب است، دلیل نشتی آب از زیر واشر و دلیل عدم ورود آب به داخل واشر است.

بنابراین باید پمپ تخلیه و شلنگ های مربوطه و در صورت لزوم تسمه ماشین لباسشویی در ناحیه پمپ را نیز بررسی کنید. به راحتی می توانید با بازکردن قسمت جلو پمپ را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل آن را تعویض کنید.

مراقب باشید، قبل از بررسی علت نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی و بررسی پمپ، دستگاه را از پریز جدا کنید.

علت نشتی آب از زیرماشین لباسشویی چیست؟

  • بررسی دیگ ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی مشکل در تراز بودن دیگ است. زیرا عدم تراز بودن دستگاه در حین کار باعث تکان دادن زیاد و در نهایت ضربه به دستگاه می‌شود که باعث ایجاد سوراخ و ترک می‌شود. همچنین اگر هنگام پر کردن آب و چرخاندن مخزن، ماشین لباسشویی نشتی داشت، ممکن است علت آن مربوط به کاسه نمدی باشد.

بنابراین برای بررسی تخلیه آب از شفت، قاب پشتی ماشین لباسشویی را بردارید و اجازه دهید ماشین لباسشویی کاملا تخلیه شود. به قسمتی که بلبرینگ نصب شده نگاه کنید ببینید آب میاد یا نه؟ اگر کاسه نمدی نیاز به تعویض دارد، باید کل ماشین لباسشویی باز شود.

توجه داشته باشید که قرار دادن لباس های زیاد در ماشین لباسشویی به مرور زمان باعث از کار افتادن کاسه نمدی و بلبرینگ می‌شود که در نهایت منجر به نشت آب می‌شود.

  • بررسی لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

به دلیل استفاده زیاد و روزانه از ماشین لباسشویی، این امکان وجود دارد که لاستیک اطراف درب ماشین لباسشویی آسیب ببیند. این مشکل ممکن است دلیل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی باشد. در این شرایط باید سریعا به تعمیر ماشین لباسشویی مراجعه کنید و اقدامات لازم را برای تعمیر انجام دهید و فنر دور لاستیک ماشین لباسشویی را در درب آن قرار دهید.

  • نشت آب از درب لباسشویی

زبانه درب، وظیفه محکم نگه داشتن درب هنگام شستشو را بر عهده دارد. در مکانیزم بسته شدن زبانه در، از باز شدن در هنگام شستشو جلوگیری می‌کند. اگر زبانه در پوسیده باشد، درب به اندازه کافی محکم بسته نمی‌شود. برای حل این مشکل زبانه درب را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل آن را تعویض کنید.

  • خرابی سوئیچ فشار و هیدروستات

اگر ماشین لباسشویی در طول چرخه پر شدن آب نشتی داشت، ممکن است به دلیل پر شدن بیش از حد آب باشد. هیدرواستات یک کلید فعال شده با فشار است که برای تعیین سطح مناسب آب در یک مخزن استفاده می‌شود. این قسمت معمولاً در کنار صفحه کنترل قرار دارد و دارای یک شلنگ هوا یا لوله گنبدی شکل است که به مخزن متصل است.

در ماشین لباسشویی هایی که از برد مدار الکترونیکی استفاده می‌کنند، این میکروسوئیچ در قسمت زباله زیر مخزن قرار می‌گیرد. هنگامی که آب مخزن را پر می‌کند، هوای داخل لوله فشرده شده و دیافراگم را به داخل هیدرواستات فشار می‌دهد. هیدرواستات شیر ​​آب را کنترل می‌کند و زمانی که به سطح آب مناسب رسید آن را می بندد.

اگر لوله نشتی داشته باشد فشار کافی برای فعال شدن هیدرواستات وجود نخواهد داشت و آب بیش از اندازه آن سرریز می‌شود و در نهایت شاهد نشت آب خواهید بود.

  • نشست آب از جاپودری لباسشویی

یکی دیگر از دلایل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی می‌تواند نشستن گرد و غبار از ماشین لباسشویی باشد. در واقع در برخی موارد به دلیل مسدود شدن منافذ تعبیه شده در پودر ماشین لباسشویی، فشار آب ورودی از شیر برقی به مخزن پودر ماشین لباسشویی افزایش می‌یابد به طوری که آب به بیرون از ماشین لباسشویی پاشیده می‌شود. بیشتر اوقات نشت آب از ماشین لباسشویی به دلیل ترک خوردگی است.

علت نشتی آب از زیرماشین لباسشویی چیست؟

مراحل رفع عیب نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

1- درپوش نگهدارنده شلنگ های شیر برقی را با یک دم باریک باز کنید.

2- شلنگ جاپودری متصل به دیگ را آزاد کنید.

3- پوشش جاپودری را با فشار کم از ماشین جدا کنید.

4- پیچ های اتصال جاپودری را به پنل باز کنید.

5- جاپودری را بیرون آورده و با پیچ گوشتی دوسو خارهای نگهدارنده سقف جاپودری را باز کنید.

6- منافذ جاپودری را با استفاده از فرچه سیمی تمیز کنید و تمام مراحل بالا را برای مونتاژ مجدد واشر دنبال کنید.

 در پایان

در این مقاله سعی کردیم تمامی دلایل نشتی آب از زیر ماشین لباسشویی و همچنین نحوه رفع هر کدام از آنها را بیان کنیم. رفع برخی از ایرادات ذکر شده مانند آسیب دیدن لاستیک درب و یا وجود ایراد در شیلنگ های ورودی و خروجی دستگاه به راحتی انجام می‌شود و تشخیص آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد و شما می‌توانید باتیم امدادکاران برخی از این مشکلات را شناسایی کنید. دقت کنید و شخصاً برای رفع آنها اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *