برد ماشین ظرفشویی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

5 دقیقه زمان مطالعه

ماشین ظرفشویی یکی از لوازم خانگی‌های پرطرفدار و کاربردی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار شست وشوی ظرف‌ها را به آسانی انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین ظرفشویی، برد آن است که حکم مغز را در آن ایفا می‌کند. وظایف برد ماشین ظرفشویی، دلایل خراب شدن آن، و همچنین نحوه تعویض و تعمیر برد ماشین ظرفشویی از جمله مطالبی هستند که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.
همچنین همانطور که در مقاله همه چیز درباره انواع برد الکترونیکی گفتیم شما می‌توانید زمانی که برد ماشین ظرفشویی منزلتان دچار نقص شد، از طریق لینک زیر به راحتی از همکاران ما در امدادکاران کمک بخواهید.

برد ماشین ظرفشویی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

وظیفه برد ماشین ظرفشویی چیست؟

از آنجا که کاربرد بردهای الکترونیکی بسیار است، ماشین ظرفشویی نیز مانند دیگر لوازم‌های خانگی دارای برد الکترونیکی است که هرکدام از این بردها وظایف مخصوص به خودشان را دارند

برای تعویض و تعمیر برد ماشین ظرفشویی می‌توان ابتدا مدل آن را با بررسی داخل درب، شناسایی کرد. وظیفه برد ماشین ظرفشویی، کنترل کردن تمام عملکردهای ماشین ظرفشویی مانند پر کردن، شستشو، خشک کردن و تخلیه می‌باشد. لازم به ذکر است که در مدت زمانی که برای تعویض برد کنترل ماشین ظرفشویی نیاز است، به خانواده خود یادآوری کنید که ماشین ظرفشویی را حدود 30 دقیقه روشن نکنند.
قبل از تعویض برد ماشین ظرفشویی، مطمئن شوید که برق خاموش است، و ماشین ظرفشویی را از هر منبع برق خارجی جدا کنید.

دلایل خراب شدن برد ماشین ظرفشویی چیست؟

هنگامی که برد ماشین ظرفشویی میسوزد، ممکن است به دلایل متعددی باشد که برخی از این دلایل به شرح زیر هستند:

  •  سوختن فیوز برد ماشین ظرفشویی بر اثر نوسات برق
  • خراب شدن سیم پیچ ماشین ظرفشویی
  •  سوخته شدن خازن برد ماشین ظرفشویی بر اثر نوسات برق
  • از کار افتادگی بعضی از قطعات برد ماشین ظرفشویی
  • نفوذ کردن آب، به داخل برد الکتریکی ماشین ظرفشویی و …

اینها همه از دلایلی هستند که می‌توانند برد ماشین ظرفشویی را دچار نقص کنند که با جود این شرایط یا باید برد ماشین ظرفشویی تعمیر کنیم و یا مجبوریم آن را تعویض کنید تا قطعه ای جدید جایگزین شود. نمونه هایی از دلایلی خرابی برد ماشین ظرفشویی که در قسمت زیر مثال زده ایم:

1.منبع تغذیه معیوب است.
منبع برق، باعث کار کردن ماشین ظرفشویی شما می‌شود. اما گاهی ممکن است حوادثی پیش بیاید که باعث ایجاد نقص، در کارکرد ماشین ظرفشویی شما شود، علت آن ممکن است این باشد که دوشاخه برق شما ذوب شده یا دیگر از پریز جدا نمی شود. برای مثال، با وصل کردن دستگاه دیگری به آن، مطمئن شوید که دوشاخه کار می‌کند. یادآوری: به شما توصیه می‌شود که لوازم خانگی را به کابل‌های داخلی چند سوکتی وصل نکنید.

منبع تغذیه معیوب است
2. المنت گرمایش معیوب است.
عنصر گرمایش، آب داخل ماشین ظرفشویی شما را گرم می‌کند. اگر این المنت گرمایشی معیوب باشد، ممکن است منبع تغذیه قطع شود. می‌توانید با جدا کردن ماشین ظرفشویی از برق و سپس جدا کردن کانکتورهای عنصر گرمایش، بررسی کنید که آیا این موضوع باعث ایجاد مشکل شده است یا خیر. المنت گرمایشی، در پشت درپوش دسترسی، در قسمت زیرین دستگاه قرار دارد. ماشین ظرفشویی را دوباره به برق وصل کنید و بررسی کنید که آیا برق همچنان قطع می‌شود. به شما توصیه می کنیم در حین انجام این عمل مراقب باشید و دستکش بپوشید زیرا فلز روی جلد بسیار تیز است.

المنت گرمایش معیوب است

3. سیستم قفل درب آسیب دیده است.
سیستم قفل درب طوری طراحی شده است که در صورت باز بودن درب، ماشین ظرفشویی را خاموش می‌کند یا وقتی در بسته است دوباره آن را روشن می کند. ممکن است به دلیل نقص در آب بند درب، کمی آب وارد شده باشد که این می‌تواند باعث ایراد در کلید درب (مینی مدار شکن) شود که سپس منبع تغذیه را قطع می‌کند. شما می‌توانید با برداشتن پنل کنترل سیستم قفل در را بررسی کنید، این کار را حتما با دستکش انجام دهید، زیرا فلز بسیار تیز است سپس می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر که در موقعیت اهم متر تنظیم شده است، تداوم سوئیچ را آزمایش کنید. قبل از شروع کار ماشین ظرفشویی را از برق جدا کنید.

سیستم قفل درب آسیب دیده است
4. هرگونه نشت احتمالی آب را بررسی کنید.
آب و برق مخالف هم هستند. اگر شیلنگ ماشین ظرفشویی شما سوراخ شده باشد و مایع با هر قسمت الکتریکی مانند المنت گرمایش تماس پیدا کند، اثرات آن می‌تواند فاجعه آمیز باشد. اگرچه، البته، ماشین ظرفشویی بلافاصله وارد حالت ایمنی می‌شود و منبع تغذیه برق را قطع می‌کند. سپس باید به دنبال علت این نشت باشید.

هرگونه نشت احتمالی آب را بررسی کنید
5. پمپ شستشو نشتی دارد.
پمپ شستشو، آب را تحت فشار به بازوهای اسپریی می‌رساند. اگر پمپ شستشو از محور خود نشتی داشته باشد، می‌تواند نشت الکتریکی ایجاد کند که ممکن است منبع تغذیه را قطع کند. اگر واقعاً چنین است، باید پمپ را تعویض کنید. پیدا کردن پمپ شستشو، آسان است زیرا در پشت درپوش دسترسی در قسمت زیرین دستگاه قرار دارد.

پمپ شستشو نشتی دارد6. پمپ تخلیه خراب است.
پمپ تخلیه به ماشین ظرفشویی شما این امکان را می‌دهد تا آب داخل آن را تخلیه کند. ممکن است پمپ تخلیه معیوب باشد. اگر اینطور باشد، احتمالاً برق قطع می‌شود. ما به شما توصیه می‌کنیم با جدا کردن ماشین ظرفشویی از برق و سپس جدا کردن کانکتورهای الکتریکی، پمپ را بررسی کنید. سپس ماشین ظرفشویی را دوباره روشن کنید و تست کنید. اگر ماشین ظرفشویی، دیگر برق را قطع نمی‌کند، باید پمپ را تعویض کنید.

پمپ تخلیه خراب است
7. سیم کشی برق فرسوده شده است.
تمام قسمت‌های کاربردی ماشین ظرفشویی، با سیم کشی برق به هم متصل می‌شوند. هر یک از آنها دارای یک رابط در قسمت انتهایی آن هستند که ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد یا به دلیل پیچ خوردگی، خم شدن یا بریده شدن آنها معیوب شود. اگر سیم کشی برق پاره یا ذوب شود، بدنه ماشین ظرفشویی یا هر عنصر دیگری را که به زمین متصل است لمس می‌کنند و در نتیجه منبع تغذیه اصلی خانه شما قطع می‌شود.

سیم کشی برق فرسوده شده است

نحوه تعمیر و تعویض برد ماشین ظرفشویی

تعمیر برد ماشین ظرفشویی مانند تعمیر برد الکترونیکی دیگر لوازم خانگی کاری تخصصی است.

یکی از کارهای مهم در تعمیر و تعویض برد ماشین ظرفشویی تعویض کردن PCB است. فرآیند PCB چیست؟
PCB ها به عنوان بردهای کنترل یا ماژول شناخته می‌شوند، و اگر نیاز به تعویض آن‌ها در ماشین ظرفشویی باشد، این کار توسط تکنیسین‌ها به صورت تخصصی انجام می‌شود.
روش تعویض برد ماشین ظرفشویی، در برندها و مدل‌های مشابه تقریبا یکسان است.
آنچه شما در تعویض و تعمیر برد ماشین ظرفشویی نیاز خواهید داشت، پیچ گوشتی و برد کنترلی PCB است.

  •  توصیه‌های ایمنی را حتما رعایت کنید. قبل از هر کاری و شروع هر تعمیری، باید مطمئن شوید که دستگاه از برق جدا شده است. و همچنین با توجه به نمایان شدن لبه‌های تیز، پیشنهاد می‌کنیم از دستکش ایمنی مناسب برای کمک به جلوگیری از آسیب در هنگام انجام این تعمیر استفاده کنید.
  • کنترل پنل بالایی را بردارید.
    اولین کاری که باید انجام دهید این است که پوسته پایینی درب را باز کنید، این کار را می‌توانید با برداشتن پیچ‌های پشت آن به راحتی انجام دهید (نیازی به برداشتن کامل آنها نیست، فقط تا جایی که می‌توانید آنها را باز کنید. )
    با باز کردن این پیچ‌ها که پوسته پایینی درب را در جای خود نگه می‌دارند، فضای کافی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید پانل کنترل بالایی را بردارید. این کار مجدداً با باز کردن پیچ‌هایی که در حال حاضر آن را در جای خود نگه داشته‌اند انجام می‌شود.
  • سنسور را بردارید.
    اکنون که کنترل پنل از کار افتاده است، می‌توانید همه چیز را واضح‌تر ببینید. اگر از این خط مشکی پیروی کنیم، می‌بینید که به یک حسگر متصل می‌شود.
  •  صفحه کنترل را از کنترل پنل خارج کنید
    انجام این کار واقعاً آسان است، فقط باید این دو پیچ را به طور کامل باز کنید.
    لازم به ذکر است که قبل از باز کردن آخرین پیچ، در پشت برد کنترل یک راهنمای نور وجود دارد که با رها شدن برد کنترل به پایین می افتد – فقط به یاد داشته باشید که هنگام تعویض برد کنترل جدید خود آن را تعویض کنید.
  •  اتصالات الکتریکی را قطع کنید
    اکنون که برد کنترل را از روی صفحه کنترل آزاد کرده‌اید، باید اتصالات برق را از برد قدیمی جدا کرده، و با برد جدید جایگزین کنید (تعداد زیادی از این اتصالات توسط زبانه‌های پلاستیکی ثابت می شوند که باید آنها را بکشید. قبل از اینکه بتوانید اتصال را حذف کنید دور شوید)
  •  همه چیز را در جای خود قرار دهید
    پس از اتصال تمام کانکتورهای الکتریکی، می‌توانید راهنمای نور خود را در موقعیت خود قرار دهید و سپس می‌توانید برد کنترل را مجدداً در جای خود پیچ کنید. در مرحله بعدی باید سنسور را در درب تعویض کنید (مراقب لبه‌های تیز باشید)
    آخرین کاری که برای شما باقی می‌ماند این است که کنترل پنل را دوباره روی درب نصب کنید و همه آن را دوباره به هم بچسبانید. هنگامی که صفحه کنترل در جای خود پیچ شد، می توانید پیچ را روی پوسته پایینی درب محکم کنید.
    آفرین بر شما! شما توانسته اید PCB را در ماشین ظرفشویی خود تعویض کنید – همه اینها به لطف سخت کوشی شما است، اکنون می‌ توانید با دانستن اینکه برنامه ها همانطور که باید کار می کنند، از ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید.

نحوه تعمیر و تعویض برد ماشین ظرفشویی

علائم خرابی برد ماشین ظرفشویی

وقت آن رسیده است که ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنید؟ تمیز کردن ماشین ظرفشویی، به حفظ عملکرد آن کمک می‌کند و از آن در برابر رسوب آهک، بوهای بد و تجمع باکتری محافظت می‌کند. آیا باید تابلوی کنترل صحیح ماشین ظرفشویی خود را پیدا کنید؟
در دفترچه راهنما، طیف وسیعی از تابلوهای کنترل را داریم که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید و مطالعه کنید. برای راهنمایی‌‌های بیشتر و کمک به تشخیص ایرادات دستگاه‌های خود، می‌توانید سایر مقالات موجود در مرکز مشاوره ما را مشاهده کنید.
گاهی ممکن است در حین کار کردن با ماشین ظرفشویی، متوجه شوید که ماشین ظرفشویی دچار مشکلی شده است. از جمله این مشکلات عبارتند از:

  •   تایمر موجود در ماشین ظرفشویی دچار مشکل می‌شود
  •  ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند.
  •  تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی
  •  روشن نشدن ماشین ظرفشویی
  • عملکرد ناقص ماشین ظرفشویی
  •  داغ نشدن آب ماشین ظرفشویی

همان طور که در مقاله تعمیر برد یخچال گفتیم، مشکلات یخچال به صورت کد، خود را نمایش می‌دهند. در ماشین ظرفشویی نیز به وجود آمدن مشکل ممکن است به صورت خطاهای خاصی خود را نمایش بدهد، در این صورت عیب یابی و تعمیر آن راحت تر انجام می‌شود. این خطاها، در ماشین ظرفشویی‌های مختلف، متفاوت است و شناسایی کردن آن‌ها نیاز به تجربه و دانش خاصی در این زمینه دارد. نگران این موضوع اصلا نباشید، زیرا کارشناسان ما در امدادکاران به صورت 24 ساعته در اختیار شما هستند و به راحتی مشکل شما را در این زمینه حل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *