علت لرزش ماشین لباسشویی و تکان خوردن آن چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

لرزش شدید ماشین لباسشویی و تکان خوردن آن از رایج ترین مشکلات لباسشویی است که در این دستگاه دیده می شود. عوامل گوناگونی باعث بروز این مشکل در لباسشویی می شود. برای رفع این مشکل ابتدا لازم است با علت لرزش ماشین لباسشویی آشنا شویم. اگر لباسشویی شما هم هنگام شستشو یا موقع خشک کن بسیار تکان می خورد و می خواهید با علت بروز این مشکل و نحوه رفع آن آشنا شوید توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

در صورتی که برای تعمیر لباسشویی نیاز به کمک تعمیرکار حرفه ای و باتجربه دارید، از قسمت زیر سفارش خود را ثبت کنید. در غیر این صورت تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علت لرزش لباسشویی دوو، بوش، ال جی، سامسونگ و غیره

لرزش شدید لباسشویی موقع خشک کن یا هنگام شستشو یکی از دیگر مشکلاتی است که در لباسشویی دیده می شود. دلایل گوناگونی باعث بروز این مشکل در ماشین های لباسشویی می شود. معمولا علت لرزش و تکان خودرو لباسشویی ال جی، سامسونگ، بوش، دوو و دیگر برندها با هم تفاوتی نداشته و اگر به صورت اصولی با دلایل بروز این مشکل آشنا شوید می توانید مشکل لرزش را در انواع مدل و برند لباسشویی رفع کنید.

1- تراز نبودن لباسشویی از دلایل لرزش لباسشویی

متداول ترین علت لرزش ماشین لباسشویی به تراز نبودن دستگاه مربوط می شود. کارکرد بهینه و مطلوب لباسشویی در هنگام شستشوی البسه، مستلزم نصب صحیح و تراز بودن دستگاه می باشد.

عدم رعایت این موضوع می تواند منجر به لرزش و تکان های شدید ماشین لباسشویی در هنگام کارکرد شود. همچنین، در ساختار این دستگاه ها برنامه های شستشوی متنوعی به صورت پیش فرض تعریف شده است. در صورت تراز نبودن، استفاده از این برنامه ها، لرزش و ارتعاش دستگاه در حین فعالیت را به دنبال خواهد داشت.

علت تکان خوردن ماشین لباسشویی

2- نامتوازن بودن بار دستگاه

قرار دادن البسه به صورت ناهمگون و نامتوازن در دیگ، می تواند لرزش ماشین لباسشویی در هنگام کارکرد را به دنبال داشته باشد. ماشین های لباسشویی متناسب با نوع و مدل، از ظرفیت دیگ گوناگونی بهره مند هستند.

قرار دادن لباس ها بیش از ظرفیت استاندارد دیگ، علاوه بر کاهش سطح کیفی شستشو، ایجاد آلودگی صوتی و ارتعاش دستگاه را رقم می زند. در این حالت، وزن زیاد لباس ها موجب برهم خوردن تعادل دستگاه می شود.

بر این اساس، مناسب است که لباس ها متناسب با ظرفیت دیگ در داخل آن قرار گیرند. ضمنا، ظرفیت دستگاه های ماشین لباسشویی غالبا با واحد کیلوگرم نشان داده می شود. نامتوازن بودن دیگ لباسشویی می توانید زمینه را برای بروز دیگر مشکلات در لباسشویی از جمله مشکل نچرخیدن ماشین لباسشویی ایجاد کند.

3- آسیب دیدن کمک فنرها

معیوب شدن کمک فنرها، یکی دیگر از دلایل لرزش ماشین لباسشویی به شمار می رود. در ساختار لباسشویی های درب از جلو، به منظور کاهش ضریب حرکت دیگ در هنگام چرخش، از کمک فنر استفاده می شود. کمک فنرها به بیرون دیگ و فریم پایه دستگاه اتصال پیدا می کنند.

برای دسترسی به این قطعات می بایست پنل جلویی یا عقبی لباسشویی برداشته شود. در صورت ضعیف شدن کمک فنرها، احتمال نامتعادل شدن بار و متعاقب آن، حرکت و لرزش دستگاه لباسشویی افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی، هنگام شستشوی البسه صدای بلندی از لباسشویی شنیده می شود. عدم رسیدگی به این مشکل می تواند صدمه دیدن سایر اجزای داخلی سیستم را در بر داشته باشد.

حتما بخوانید: معنی کلمات روی ماشین لباسشویی 

4- عدم تنظیم پایه ها علت لرزش ماشین لباسشویی

تنظیم نبودن پایه ها را می توان دیگر علت لرزش ماشین لباسشویی قلمداد نمود. پایه ها امکان ثبات و ایستایی ماشین های لباسشویی را بر روی سطح زمین فراهم می آورند.

بر این مبنا، برای کارکرد اصولی دستگاه، تنظیم پایه ها بر روی سطح زمین، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. به طور معمول، در بخش زیرین ماشین لباسشویی چهار پایه (دو پایه در جلو و دو پایه در عقب) طراحی شده است. پایه ها می بایست در ارتفاع مناسب تنظیم شوند. ضمنا، در صورت شکستگی و آسیب دیدن پایه ها، سیکل شستشوی لباسشویی با اختلال مواجه می گردد.

علت تکان خوردن ماشین لباسشویی

5- خرابی فنرهای نگهدارنده دیگ لباسشویی

در برخی مواقع، علت اصلی تکان های شدید ماشین لباسشویی از خرابی فنرهای دیگ ناشی می شود. این فنرها وظیفه ثابت یا معلق نگه داشتن دیگ به پایه و اتاقک لباسشویی را بر عهده دارند. مضاف بر این، در هنگام چرخش، فنرهای نگهدارنده، لرزش و ارتعاش دیگ شستشو را دفع می کنند.

در صورت جدا شدن و فرسودگی فنرها، لرزش و سرو صدای ماشین لباسشویی افزایش پیدا می کند. برای رفع این مشکل، بررسی فنرها توسط تکنسین و تعمیرکار متخصص کمک شایانی می نماید.

6- بروز اشکال در قطعات دستگاه

دیگر علت لرزش ماشین لباسشویی را باید در خرابی و معیوب شدن سایر قطعات جستجو نمود. خرابی قطعاتی مانند بلبرینگ ها منجر به تولید سروصدای زیاد لباسشویی در حین فعالیت می شود. مشاهده لکه روغن بر روی البسه پس از اتمام فرآیند شستشو، آلودگی صوتی و حرکت غیر طبیعی دیگ، حکایت از معیوب بودن بلبرینگ ها دارد.

فرسودگی بلبرینگ ها یک امر اجتناب ناپذیر در ماشین های لباسشویی به شمار می رود. گذشت زمان و عبور آب از بین کاسه نمد، موجب زنگ زدگی و خوردگی بلبرینگ ها می شود. زنگ زدگی بلبرینگ ها، عامل اصلی صدای زیاد و لرزش دستگاه در هنگام کارکرد می باشد. عدم تعویض بلبرینگ ها، خرابی سایر قطعات مانند اجزای الکترونیکی و سه نظام را به دنبال دارد.

7- از بین رفتن تسمه مخصوص کاهش حرکت دیگ لباسشویی

در برخی از مدل های ماشین لباسشویی درب از بالا، از یک تسمه مخصوص، به منظور زیرسازی دیگ در هنگام چرخش استفاده شده است. تسمه های در نظر گرفته شده برای انجام این فرآیند از جنس لاستیک می باشند.

در صورت آسیب دیدن یا کش آمدن این تسمه ها، دیگ لباسشویی در هنگام چرخش با اتاقک تماس پیدا می کند. این امر منجر به لرزش و تولید صدای زیاد در هنگام کارکرد لباسشویی می شود. همچنین، قرار دادن البسه بیش از ظرفیت دیگ، موجب وارد شدن فشار زیاد و خرابی این تسمه ها می شود.

لرزش ماشین لباسشویی

راهکارهای رفع مشکل لرزش ماشین لباسشویی

تراز کردن و تنظیم پایه ها، از اقدامات موثر در جهت رفع مشکل لرزش ماشین لباسشویی محسوب می شود. برای مطمئن شدن از تراز بودن لباسشویی می توان از ابزار تراز مهندسی استفاده نمود. در صورت در اختیار نداشتن این ابزار، استفاده از خدمات متخصصان حرفه ای نصب ماشین لباسشویی کمک کننده می باشد. پایه های طراحی شده برای ماشین لباسشویی به صورت پیچی تنظیم می شوند. پس از تنظیم پایه ها می بایست ضامن قفل آن را ببندید. این امر از حرکت و بهم خوردن تنظیم پایه ها جلوگیری می کند.

قرار دادن لباس ها متناسب با گنجایش دیگ، از دیگر راهکارهای موثر برای رفع تکان های شدید لباسشویی محسوب می شود. میزان ظرفیت دستگاه را می توان از روی بدنه یا دفترچه راهنمای لباسشویی استخراج نمود.

همچنین، در صورت اطمینان حاصل کردن از خرابی کمک فنرها، می بایست تعمیر یا تعویض این قطعه توسط تکنسین متخصص در دستور کار قرار گیرد.

علاوه بر این، در بسیاری مواقع، علت لرزش ماشین لباسشویی به فرسودگی بلبرینگ ها مربوط می شود. در این شرایط، تعویض بلبرینگ های دستگاه، به احتمال بسیار قوی مشکل لرزش و تکان های لباسشویی را برطرف می کند.

ضمنا، در هنگام نصب و راه اندازی ماشین لباسشویی می بایست پیچ های نگهدارنده دستگاه باز شوند. این پیچ ها که غالبا در پشت لباسشویی تعبیه شده برای حفاظت از دستگاه در هنگام جابجایی به کار می روند.

امدادکاران مرکز تعمیر ماشین لباسشویی در تهران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر ماشین لباسشویی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی لباسشویی از قبیل تعمیر ماشین لباسشویی بوش، الجی، سامسونگ، دوو و . . . می باشد. تعمیرکار لباسشویی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *