علت افت فشار پکیج چیست؟ راهکارهای طلایی جهت رفع

5 دقیقه زمان مطالعه

افت فشار پکیج یکی از رایج ترین مشکلات پکیج است که پکیج های دیواری با آن روبه رو می شوند. پایین آمدن فشار بار پکیج دلایل گوناگونی دارد. نشتی، هوا داشتن، خراب شدن شیر پرکن، سوراخ شدن مبدل و . . . برخی از رایج ترین دلایلی است که باعث پایین آمدن بار و فشار پکیج می شود. اگر پکیج دیواری شما با مشکل افت فشار روبه رو است و می خواهید با علت افت فشار پکیج آشنا شوید توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. معمولا علت افت فشار پکیج بوتان، ایران رادیاتور، ایساتیس و . . . با هم یکسان بوده بنابراین با خواندن این مطلب می توانید مشکل فشار را در انواع برندهای پکیج رفع نمایید.

در صورتی که راهکارهای ارائه شده در این مطلب به شما عزیزان برای رفع مشکل افت فشار پکیج کارساز نبود، می توانید از طریق صفحه تعمیر پکیج سفارش خود را ثبت کرده و با تعمیرکار پکیج ارتباط بگیرید تا برای عیب یابی پکیج شما به محل اعزام شود.

افت فشار پکیج دیواری

1.هوا داشتن پکیج اولین علت افت فشار پکیج دیواری

وجود هوا در داخل سیستم را می توان از مهم ترین دلایل افت فشار پکیج بوتان و ایران رادیاتور قلمداد نمود که در زمان تعمیر پکیج بوتان دیده می شود. نفوذ هوا در لوله ها، از مشکلات شایع پکیج های شوفاژ دیواری محسوب می شود. افت فشار، نوسان آب خروجی از پکیج، تولید سروصدای پکیج در هنگام کار و سرد بودن آب خروجی و کاهش راندمان دستگاه، از دلایل اصلی وجود هوا در لوله های سیستم می باشد. ضمنا، عدم انجام هواگیری، کارکرد و عملکرد بهینه پکیج گرمایشی را تحت شعاع قرار می دهد.

راهکار: انجام فرآیند هواگیری از مهم ترین و بهترین اقدامات برای رفع مشکل پایین آمدن فشار پکیج دیواری به شمار می رود. برای انجام این کار:

در وهله نخست لوله آبگرم را باز نموده تا پکیج روشن شود.

به طور معمول، در انتهای پمپ پکیج، یک پیچ هواگیری تعبیه شده است. پیچ هواگیری می بایست با استفاده از یک پیچ گوشتی باز و خلاف عقربه های ساعت چرخانده شود.

پس از باز شدن پیچ، علاوه بر هوا مقداری آب از دستگاه خارج می گردد.

یکنواخت شدن فشار آب خروجی، حکایت از پایان فرآیند هواگیری پکیج دارد. در این مرحله پیچ هواگیری را باید در جهت عقربه های ساعت چرخانده تا پیچ مربوطه بسته و محکم شود.

در ادامه باید نسبت به تنظیم مجدد فشار پکیج اقدام نمود.

حتما بخوانید: علت سرد و گرم شدن آب پکیج

2.معیوب شدن شیر پرکن دستگاه دومین دلیل پایین آمدن فشار پکیج

علت دیگر افت فشار پکیج شوفاژ دیواری به خرابی یا باز ماندن شیر پرکن دستگاه مربوط می شود.

شیر پرکن وظیفه تنظیم فشار آب و آبگیری پکیج در هنگام راه اندازی را بر عهده دارد. این قطعه در اغلب مدل های پکیج در قسمت زیر دستگاه قرار گرفته و عموما به رنگ سیاه یا آبی می باشد. شیر پرکن متناسب با نوع پکیج در مدل های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی طراحی می شود. شیر پرکن دستی از مدل های رایج در پکیج های گرمایشی به شمار می رود. بروز هرگونه مشکل در این قطعه، افت فشار پکیج گرمایشی را در پی خواهد داشت.

راهکار: پس از اطمینان حاصل کردن از خرابی شیر پرکن، می بایست نسبت به تعمیر یا حتی تعویض این قطعه مبادرت ورزید. جذب رسوبات و جنس سختی آب، به تدریج موجب خوردگی مغزی و واشرهای شیر پرکن می شود. در این شرایط چاره ای به جز تعویض شیر پرکن باقی نمی ماند. به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی، مناسب است که این فرآیند توسط تعمیرکاران متخصص انجام شود.

حتما بخوانید: آموزش تنظیم حالت زمستانه به تابستانه در انواع پکیج

دلیل پایین آمدن افت فشار پکیج

3.نشتی سومین علت افت فشار پکیج دیواری

در مواقعی، علت افت فشار بار پکیج از بروز نشتی در ساختار دستگاه ناشی می شود. به عبارت دیگر، نشت سیستم با نوسان فشار پکیج ارتباط مستقیم دارد. وجود نشتی یا سوراخ بودن دریچه ها و لوله ها و مشاهده رطوبت در کف، خبر از نشت سیستم پکیج می دهد. خوردگی لوله ها، فرسودگی قطعات داخلی و خرابی پمپ آب، از مهم ترین علل بروز نشتی در پکیج گرمایشی به شمار می رود.

راهکار: تشخیص نشتی در سیستم یک فرآیند سخت و دشوار تلقی می گردد. بهترین راهکار در این زمینه استفاده از خدمات تخصصی تعمیر پکیج امدادکاران محسوب می شود. ضمنا، عدم توجه به این موضوع می تواند موجب آسیب دیدن سایر قطعات و متعاقب آن، کاهش راندمان و کارایی پکیج شوفاژ دیواری شود.

حتما بخوانید: علت نشتی آب از پکیج و چکه آن چیست؟

4.خرابی منبع انبساط چهارمین علت افت فشار پکیج

از دیگر دلایل افت فشار پکیج می توان به معیوب شدن منبع انبساط دستگاه، اشاره نمود.

منبع انبساط از اجزای حائز اهمیت در ساختار پکیج های گرمایشی به شمار می رود. متعادل سازی فشار آب و انتقال آن به داخل مدار آب مصرفی و مدار گرمایش توسط این قطعه انجام می شود. بنابراین، منبع انبساط با ثابت نگه داشتن و حفظ فشار آب، زمینه مناسب برای گرم کردن جریان آب را فراهم می آورد. در صورت بروز اشکال در این قطعه، در کنترل میزان فشار آبگرم اختلال ایجاد می شود. در نتیجه این امر فشار روی منبع افزایش پیدا می کند.

راهکار: با تست منبع انبساط می توان از سلامت این قطعه اطمینان حاصل نمود. در صورت مطمئن شدن از معیوب شدن منبع انبساط می بایست نسبت به تعویض آن اقدام نمود. به منظور تست سلامت منبع ابتدا باید درپوش شیر باز شود. خارج شدن هوا از شیر، نمایانگر عدم وجود مشکل در منبع می باشد. خارج شدن آب از دریچه منبع انبساط، موید بروز خرابی و معیوب شدن این قطعه است.

دلیل پایین آمدن فشار بار پکیج

5.سوراخ شدن مبدل حرارتی پنجمین علت پایین آمدن بار پکیج

در معدود مواردی، علت افت فشار پکیج دیواری با سوراخ شدن مبدل حرارتی مرتبط می باشد.

در صورت سوراخ شدن مبدل حرارتی، جریان آب از مسیر رادیاتور به مسیر آبگرم وارد شده و فشار پکیج دچار نوسان می شود. این مورد به ندرت ممکن است برای پکیج های گرمایشی بروز پیدا نماید. در مواقع سوراخ شدن مبدل حرارتی، تعمیر یا در موارد حادتر تعویض این قطعه می تواند مشکل ایجاد شده را برطرف نماید.

حتما بخوانید: علت خاموش شدن پکیج چیست؟

6.رسوب گرفتگی ششمین علت پایین آمدن فشار پکیج

تجمع رسوبات در قطعات و لوله ها، از رایج ترین مشکلات پکیج دیواری تلقی می گردد.

وجود املاح مختلف در آب مانند کلسیم، شن، گچ و آهک، به تدریج موجب ایجاد رسوبات در قطعات پکیج گرمایشی می شود. عدم رفع رسوبات تشکیل شده، مسدود شدن مجاری ورودی و نوسان در فشار و بازدهی پایین دستگاه را به دنبال خواهد داشت.

افت فشار آبگرم مصرفی، عدم گرمایش آب علی رغم روشن بودن پکیج و صرف زمان طولانی جهت گرمایش آب، از مهم ترین نشانه های رسوب گرفتن پکیج دیواری می باشد.

راهکار: انجام رسوب زدایی پکیج، از مناسب ترین راهکارها برای حل مشکل به وجود آمده می باشد. رسوب زدایی دستگاه می بایست به صورت سالیانه انجام شود. به طور معمول، این فرآیند توسط تعمیرکاران پکیج دیواری و به صورت دستی و با استفاده از پمپ مخصوص اسید شویی صورت می گیرد.

ناگفته نماند که برقراری تعادل میان آب و هوا در سیستم، در معنا و مفهوم فشار پکیج تعبیر می گردد. میزان فشار پکیج های گرمایشی غالبا با کمک عقربه تعبیه شده بر روی پنل کنترل آن سنجیده می شود. کارکرد صحیح پکیج های دیواری مستلزم ایجاد تعادل میان آب و هوا می باشد. همچنین، میزان فشار پکیج در حالت طبیعی می بایست در بازه بین 1 تا 1.5 بار قرار داشته باشد.

امدادکاران، مرکز تخصصی تعمیر پکیج در تهران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر پکیج در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه نصب و تعمیر انواع مدل و برند پکیج از قبیل تعمیر پکیج ایساتس، بوتان، ایران رادیاتور، بوش، گلدیران و . . . است . تعمیرکار پکیج امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *