دلایل سوختن فیوز پکیج چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

گاهی اوقات افراد از مشکلات مختلفی که در پکیج‌های خود با آن مواجه می شوند شکایت دارند. یکی از رایج‌ترین این مشکلات این است که فیوز پکیج به طور مداوم می‌سوزد، و حتی بعد از تعویض آن، فیوزهای جدید همچنان می‌سوزد و پکیج روشن نمی‌شود. در چنین مواقعی بهتر است قبل از این که فیوز پکیج را تعویض کنید ابتدا مشکل اصلی را پیدا کرده و رفع کنید. زیرا تا زمانی که مشکل واقعی پکیج برطرف نشود، فیوزهای جدید نیز می‌سوزند و تعویض فیوز کمکی به شما نخواهد کرد. شما می‌توانید برای تعمیر پکیج خود به نمایندگی تعمیر پکیج دیواری در تهران به شماره‌های ثبت شده در سایت با ما تماس حاصل نمائید.

با ما همراه باشید تا با برخی از عواملی که منجر به سوختن فیوز پکیج می‌شود آشنا شوید، و همچنین راه حل‌های پیشنهادی ما  در شرکت امدادکاران برای مقابله با این مشکل را بیاموزید.

دلایل سوختن فیوز پکیج چیست؟

بهتر است بخوانید: آموزش ساده ترین روش های رسوب گیری پکیج

به طور کلی خوب است بدانید که منشأ مشکل سوختن فیوز وجود اتصالی در برخی از قسمت‌های پکیج است. در واقع در صورت بروز چنین مشکلاتی باید مستقیماً به بررسی قطعاتی که برای انجام کار و عملکرد خود نیاز به اتصالات فاز و نول دارند، بروید. اگر در این قطعات مشکلی ایجاد شود یا اتصالی اتفاق بیفتد، مستقیماً روی فیوز تأثیر می‌گذارند و باعث سوختن آن می‌شوند.

بعضی از قطعاتی که در صورت بروز مشکل یا اتصال در آنها باعث می‌شود فیوز پکیج شما بسوزد به شرح زیر است:

وجود نقص یا اتصال در پمپ سیرکولاسیون

پمپ سیرکولاسیون قطعه‌ای است که می‌تواند موجب جریان یافتن مایعات در لوله‌ها شود، به همین دلیل معمولاً در مسیر جریان مایعات در لوله‌ها قرار می‌گیرد، تا مایعات با فشار بهتری از لوله‌ها عبور می‌کند. یکی دیگر از وظایف مهم پمپ سیرکولاسیون هدر ندادن آب در زمان انتظار برای گرم شدن آن است. ایراد در پمپ سیرکولاسیون پکیج شما می‌تواند فیوز پکیج را تحت تاثیر قرار دهد و باعث آسیب آن شود.

وجود نقص یا اتصال در شیر موتور

در واقع شیر موتوری نوعی محرک الکتریکی می‌باشد که وظیفه اصلی آن کنترل میزان جریان سیال در دستگاه‌های مختلف است. این قطعه نیز می‌تواند در صورت مواجه شدن با هر نوع عیبی باعث سوختن و از کار افتادن فیوز پکیج شود.

خرابی یا سوختن فن دستگاه

همانطور که می‌دانیم فن پکیج، اجزا و قطعات داخلی دستگاه را خنک می‌کند. بنابراین سلامت و عملکرد مناسب فن دستگاه بسیار مهم می‌باشد. زیرا در صورت خرابی فن، دستگاه به خوبی خنک نمی‌شود، و گرما می‌تواند به سایر قطعات آسیب برساند. بنابراین اگر متوجه شدید که فیوز پکیج شما به طور غیر طبیعی می‌سوزد، حتما فن دستگاه خود را چک کنید.

وجود اختلال یا کارکرد ناصحیح محافظ برق پکیج

یکی دیگر از قطعاتی که در صورت بروز ایراد می‌تواند موجب سوختن فیوز پکیج شود، محافظ برق پکیج است. توجه داشته باشید کار محافظ برق جلوگیری از ورود برق با ولتاژ نامناسب به دستگاه می‌باشد. در واقع محافظ هنگام نوسانات جریان الکتریکی به کمک پکیج می‌آید، و از دستگاه شما در مقابل این نوسانات محافظت می‌کند. بنابراین می‌تواند عمر دستگاه شما را افزایش دهد. پس حتما قبل از بررسی سایر موارد به وضعیت محافظ برق پکیج خود دقت کنید.

دلایل سوختن فیوز پکیج چیست؟

بهتر است بخوانید: علت انفجاری روشن شدن پکیج چیست؟

آسیب دیدن یا یکسره شدن رله برد پکیج

رله در واقع نوعی کلید الکتریکی است. این کلید به یک مدار الکتریکی نیاز دارد، تا با آن باز و بسته شود. وظیفه اصلی این کلید کمک به دستگاه است تا بتواند جریان ورودی بیشتری را دریافت کند و همین عملکرد رله موجب شده تا این کلید به تقویت کننده معروف شود. همانطور که توضیح دادیم رله برد پکیج نیز مستقیماً به جریان ورودی دستگاه متصل می‌شود، و در صورت خرابی این قطعه سایر قسمت‌ها از جمله فیوز نیزممکن است دچار مشکل شده واختلال پیدا کنند.

نقص یا سوختگی در بوبین 220 شیر گاز

این قطعه که در پکیج قرار دارد وظیفه اصلی آن کنترل جریان مایعات مختلف در خطوط لوله است، یکی دیگر از وظایف بوبین‌ها قطه و وصل کردن جریان مایعات در صورت نیاز است. اگر مشکلی در عملکرد فیوز پکیج شما وجود دارد، حتماً وضعیت بوبین‌ها را کنترل کنید، زیرا هر نوع عیب در این قطعه می‌تواند موجب اختلال در عملکرد فیوز و سایر قطعه‌های پکیج شود.

چگونه می‌توانیم فهمید که کدام یک از این موارد بالا علت اصلی سوختن فیوز هستند؟

راه حل ساده این است که هر یک از قطعات ذکر شده را جدا کنید. مهم است که ابتدا با تست محافظ برق شروع کنید زیرا این قطعه اگرچه یکی از ساده‌ترین قطعات است اما در ایجاد مشکل سوختن فیوز بسیار موثر است. حالا چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ به عنوان مثال، برای بررسی محافظ برق، ابتدا سیم برق را از پکیج جدا کنید، پکیج را خاموش کنید و دو شاخه را مستقیماً به پریز وصل کنید.

اکنون زمان آن رسیده است که دستگاه را مجدد روشن کنید، و با قطع کردن اتصال محافظ برق ببینید آیا فیوز همچنان می‌سوزد یا نه. اگر فیوز شما بدون مشکل به کار خود ادامه داد، مطمئن باشید که مشکل از محافظ برق پکیج می‌باشد و باید آن را تعویض کنید. اما اگر فیوز پکیج شما دوباره سوخت، مطمئن باشید که قطعه دیگری غیر از محافظ برق در پکیج معیوب می‌باشد. به همین صورت روشی که الان گفتیم را باید بابت بقیه قطعه‌ها نیز انجام دهید تا در نهایت منشا اصلی مشکل سوختن فیوز پکیج را پیدا کنید.

دلایل سوختن فیوز پکیج چیست؟

بهتر است بخوانید: آشنایی با برد پکیج دیواری

انجام نادرست هر یک از این مراحل می‌تواند آسیب بیشتری به پکیج وارد کند. اگر مهارت یا دانش کافی برای انجام این مراحل را ندارید، لطفاً این کار را به یک متخصص بسپارید تا از آسیب‌های بیشتر و مهم‌تر جلوگیری شود. البته می‌بایست قبل از شروع آزمایش قطعات پکیج چندین فیوز نیم آمپر آماده کنید، تا مشکل اصلی را پیدا کنید. اگر فیوز ندارید این کارها را نکنید. هرگز فیوز پکیج را یکسره نکنید. زیرا این کار بسیار خطرناک است، اگر این کار را انجام دهید تقریباً 100% مطمئن باشید که موجب سوختن برد کنترل پکیج می‌شوید و باید آن را تعویض کنید.

چرا بدنه پکیج برق دارد؟

این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که یکی از آنها می‌تواند مشکل در عملکرد فیوز پکیج باشد. در ضمن یکی از دلایل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، خرابی یا آسیب دیدن یکی از قطعات دستگاه است که می‌تواند منجر به برق داشتن بدنه پکیج شود. گاهی اوقات با وجود اینکه تغییری در کیفیت عملکرد پکیج ایجاد نشده است و دستگاه مانند قبل کار می‌کند، اما برق بدنه افزایش یافته و حتی گاهی اوقات باعث آسیب دیدگی می‌شود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که یک سر رشته سیم را به مهره شیر ورودی گاز وصل کنید و سر دیگر را به بدنه دستگاه وصل کنید. به احتمال زیاد بعد از انجام این کار مشکل برق بدنه حل خواهد شد.

جمع بندی

به یاد داشته باشید هنگام تعویض فیوز و بررسی قطعات و هر گونه اقدام دیگری در حین انجام مراحل ذکر شده، نکات ایمنی را یک به یک رعایت کنید. همه این مراحل می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین علاوه بر دقت در انجام کار، باید نکات ایمنی را نیز رعایت کنید. استفاده از فازمتر یکی از اقداماتی است که به وسیله آن می‌توانید تا حد قابل قبولی از خطر جلوگیری کنید. اگر فردی فنی هستید، احتمالاً می‌دانید چه کاری باید انجام دهید، اما اگر در چنین مواردی مهارت ندارید، بهتر است کار را به یک متخصص بسپارید. کارشناسان ما در تیم حرفه‌ای امدادکاران شما را در انجام کلیه امور مربوط به پکیج یاری خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *