5 علت برق دار شدن بدنه پکیج

5 دقیقه زمان مطالعه

پکیج دستگاهی است که با ورود برق و گاز و آب شروع به کار خواهد کرد. در واقع علاوه بر تولید آب گرم مصرفی، به گرمایش رادیاتورها بابت گرم شدن درون ساختمان نیز کمک می‌کند. وجود برق در پکیج بسیار ضروری می‌باشد زیرا برد الکترونیکی و پمپ، شیر برقی و فن دستگاه باید با برق کار کنند. بعضی اوقات مانند سایر لوازم برقی متوجه می‌شوید که بدنه پکیج دارای برق است، یعنی با لمس آن متوجه جریان خفیفی از برق در آن خواهید شد. با وجود آب درون سیستم پکیج برق‌دار شدن بدنه پکیج می‌تواند خطرناک باشد. وجود برق در بدنه پکیج دیواری به دلایل متفاوتی ایجاد خواهد شد. بنابراین در این مطلب از سایت تخصصی شرکت امدادکاران به بررسی مشکل برق‌دار شدن پکیج خواهیم پرداخت.

دلیل برق‌دار شدن بدنه پکیج چیست؟

همانطور که گفته شد برق‌دار شدن بدنه پکیج به دلایل متفاوتی بستگی دارد. وقتی که در بدنه پکیج با برق مواجه می‌شوید، باید چند قسمت از سیستم گرمایشی پکیج را بررسی کنید. آشنایی با قطعات الکتریکی پکیج می‌تواند به شما در یافتن راه حل‌های بیشتر برای این مشکل کمک کند. در عین حال با توجه به اینکه برق‌دار شدن بدنه پکیج می‌تواند بسیار خطرناک باشد، توصیه می‌کنیم از تکنسین‌های متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اگر بخواهیم مهم‌ترین دلایل وجود برق در بدنه پکیج را بیان کنیم، در گام اول می‌توان برد دستگاه را در نظر گرفت. در واقع با توجه به اینکه برنامه‌های راه اندازی توسط برد دستگاه مدیریت می‌شود، همیشه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین قطعات پکیج ذکر می‌شود. آسیب دیدن قطعات الکتریکی وبرقی پکیج و عدم استفاده از کابل یا سیم ارت یکی از علت‌های مهم بعدی می‌باشد. وجود برق در بدنه پکیج می‌تواند به دلیل آسیب دیدن روکش سیم‌کشی پکیج رخ دهد. برخورد سیم‌های داخلی پکیج با بدنه یکی دیگر از دلایلی است که شما را دچار این مشکل می‌کند. در زیر دلایلی که منجر به برق‌دار شدن بدنه پکیج می‌شود را بررسی خواهیم کرد:

5 علت برق دار شدن بدنه پکیج

بیشتر بدانید: چرا و چطور می‌توان درب پکیج را باز کرد؟

1. سوختن قطعات الکتریکی درون پکیج یا اتصال بین قطعات داخلی

قطعا خرابی قطعات الکتریکی درون پکیج کمی نگران کننده است. قطعات مختلف مانند جرقه‌زن و فن پکیج در صورت خرابی باعث ایجاد اختلال در کارکرد پکیج می‌شوند. علاوه بر این، با خراب شدن این قطعات، ممکن است برق به قسمت‌های خارجی و بدنه پکیج منتقل شود. در نتیجه اتصال بین اجزای داخلی رخ می‌دهد و ممکن است با برق‌دار شدن بدنه پکیج مواجه شوید. به این رخداد اتصال کوتاه هم می‌گویند. اتصال کوتاه در واقع مداری می‌باشد که اجازه می‌دهد جریان از یک مسیر ناخواسته عبور کند. در نتیجه این اتفاق ممکن است باعث آسیب به مدار، گرمای بیش از حد، آتش‌سوزی یا انفجار شود.

2. اتصال فیوز پکیج یا دمیدن آن

یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی پکیج فیوز می‌باشد. که از برد در برابر شدت جریان و سوختن محافظت می‌کند. سوختن فیوز برد پکیج یکی دیگر از مشکلات شایع در تعمیر پکیج می‌باشد که مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است. فیوز قطعه‌ای است که دارای یک نوار فلزی رسانا می‌باشد که در داخل محفظه نارسانا قرار می‌گیرد و اگر جریان الکتریکی مدار از حد مجاز بیشتر شود، نوار فلزی فیوز ذوب می‌شود. و به نحوی با سوختن خودش از عبور جریان الکتریکی از مدار جلوگیری می‌کند. پس با این توضیحات می‌توان گفت که فیوز موجود در پکیج نقش محافظت کننده را ایفا می‌کند. که با سوختن خود از آسیب به سایر قسمت‌های الکتریکی پکیج جلوگیری می‌کند. با توجه به این توضیحات در صورت آسیب دیدن فیوز دستگاه در برابر اتصال کوتاه احتمالی پکیج عمل نمی‌کند و برق ورودی را قطع نمی‌کند. خود این عامل می‌تواند یکی از دلایل برق‌دار شدن بدنه پکیج باشد، که در این حالت نمی‌توان فیوز را تعمیر کرد و فقط می‌توان با فیوز جدید آن را تعویض نمود.

3. اتصال سیم‌های رابط الکتریکی داخلی به بدنه

همانطور که گفته شد  بیشتر قطعات داخلی پکیج با برق کار می‌کنند. پس طبیعی است که این سیم‌ها رابط بین این قطعات باشند و برق قطعات را تامین کنند. اما به هر دلیلی از جمله نصب نادرست پکیج ممکن است اتصال بین سیم و بدنه ایجاد شود. برای رفع برق از بدنه پکیج، باید از یک متخصص آشنا به سیم‌کشی مدار دستگاه کمک بگیرید. شما می‌توانید از تکنسین‌های ما در امدادکاران از خدمات نمایندگی تعمیر پکیج دیواری کمک بگیرید.

5 علت برق دار شدن بدنه پکیج

بیشتر بدانید: علت روشن نشدن مشعل و شمعک پکیج

4. خراب شدن پوشش سیم‌های رابط

یکی از فرضیاتی که می‌توان در اولین برخورد با مشکل وجود برق در بدنه پکیج مطرح کرد این است که در جایی از سیستم داخلی یک سیم خالی وجود دارد که احتمالاً از پوشش پلاستیکی خود خارج شده است یا آن پوشش از بین رفته است. در این صورت این سیم‌ها به بدنه یا قطعه‌ای فلزی متصل به بدنه اتصالی کرده و جریان برق را به بدنه دستگاه منتقل می‌کند.

5. عدم اتصال کابل ارت در پکیج

تمامی وسایل برقی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی یا کولر آبی دارای سیم ارت هستند. هدف از این کابل اتصال، انتقال بار الکتریکی انباشته شده در دستگاه به زمین است. کابل ارت در کنار فاز و نول قرار می‌گیرد و بار الکتریکی اضافی دستگاه‌های برقی را به زمین یا منتقل می‌کند. این کابل در اکثر وسایل برقی وجود دارد و نه تنها از برق گرفتگی جلوگیری می‌کند بلکه ایمنی محیط را نیز افزایش خواهد داد. در نتیجه در صورت عدم استفاده از این کابل، بار الکتریکی اضافی تخلیه نشده و جمع می‌شود. این امرممکن است منجر به برق‌دار شدن بدنه پکیج شود.

چرا در دستگاه پکیج از برق استفاده می‌شود؟

همانطور که می‌دانید یک دستگاه پکیج معمولا برای گرم کردن آب به جریان گاز، برای روشن کردن مدار الکترونیکی دستگاه به جریان برق و برای گرم کردن مدار گرمایش و آب گرم به جریان آب نیاز دارد. بنابراین وجود جریان برق در دستگاه ضروری می‌باشد، زیرا برد الکترونیکی دستگاه که مغز اصلی پکیج است و همینطور قطعات مهمی مانند پمپ و جرقه‌زن نیز با برق کار می‌کنند.

مهمترین قطعات برقی پکیج

با توجه به اینکه متوجه شدیم دلایل احتمالی برق‌دار شدن بدنه پکیج چیست و معمولاً به دلیل خرابی در قسمت‌های برقی دستگاه است، برای اطلاعات بیشتر به معرفی قطعات الکتریکی پکیج می‌پردازیم:

5 علت برق دار شدن بدنه پکیج

بیشتر بدانید: تشخیص شیرهای رفت و برگشت در پکیج دیواری

  • شیر برقی

این قطعه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قطعات پکیج دیواری به حساب می‌آید. وظیفه اصلی شیر برقی پکیج باز و بسته کردن مدار آب گرم و رادیاتور می‌باشد. این قطعه از سه قسمت اصلی بدنه، موتور و سوپاپ تشکیل شده است. موتور شیر برقی نوعی موتور الکتریکی است، بنابراین به آن شیر موتوری نیز می‌گویند. این بخش در بالای بلوک تنه شیر برقی قرار دارد و با برق 220 ولت کار می‌کند. نحوه کارکرد شیر برقی پکیج که به آن شیر سه طرفه نیز می‌گویند به این صورت است که با باز شدن شیر آب گرم ساختمان، برد پکیج پیام درخواست آب گرم از پکیج را دریافت می‌کند. اگر پکیج در حالت گرمایش کار می‌کند، به دستور برد، شیر برقی فعال می‌شود و سوپاپ خود را به داخل می‌برد. با این عمل مسیر آب گرم را به سمت گرمایش مسدود می‌کند و آب گرم به مبدل حرارتی ثانویه می‌رود تا آب به دست مصرف کننده برسد.

  • شیر گاز

همانطور که از اسم این قطعه مشخص است، این شیر برای قطع و وصل گاز (سوخت) مورد نیاز در پکیج تعبیه شده است. با روشن شدن پکیج، برد برق مورد نیاز را به بوبین‌های شیر گاز منتقل می‌کند و شیر گاز باز می‌شود. این قطعه با کنترل جریان گاز در افزایش و کاهش شعله گاز نقش دارد. عملکرد شیر گاز مربوط به برق می‌باشد.

  • فن

فن موجود در پکیج وظیفه هدایت گازهای بوجود آمده از احتراق را به خارج از پکیج و ساختمان بر عهده دارد. این قطعه با جریان برق شروع به کار می‌کند و علاوه بر خروج گاز حاصل از احتراق، وظیفه تامین هوای سیستم را نیز دارد. یعنی فن هم وظیفه حذف گازهای مضر و هم اکسیژن رسانی به دستگاه را بر عهده دارد. پس از خاموش شدن دستگاه، فن پکیج به مدت یک دقیقه به طور خودکار به کار خود ادامه می‌دهد.

  • جرقه‌زن

جرقه‌زن یا الکترود پکیج با یک جرقه کوچک در شروع کار دستگاه موجب روشن شدن شعله می‌شود، در نتیجه آسیب در این قطعه پکیج روشن نمی‌شود و با ارور پکیج مواجه می‌شوید.

  • پمپ سیرکولاسیون

این پمپ با استفاده از برق، آب خنک شده رادیاتورها را مکیده و به مبدل حرارتی انتقال می‌دهد. در واقع پمپ سیرکولاسیون عاملی است که آب گرم داخل رادیاتورها را به حرکت در می‌آورد. پمپ آب گرم تولیده شده در پکیج را حرکت می‌دهد تا گرمایش رادیاتور‌ها را تامین کند.

5 علت برق دار شدن بدنه پکیج

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع پکیج سرمایشی و گرمایشی

راه حل‌های رفع وجود برق در بدنه پکیج

استفاده از محافظ برق در پکیج

استفاده از این وسیله برای هر پکیجی الزامی است. برای رفع برق از بدنه پکیج می‌توان از محافظ استفاده کرد. این قطعه در صورت وجود جریان غیرمجاز در دستگاه به طور خودکار برق را از منبع قطع می‌کند تا دستگاه در اثر این جریان اضافه آسیبی نبیند. زمانی که محافظ برق پکیج شما برق را عبور ندهد و دستگاه روشن نشود به این معنی است که مشکلی در برق رسانی وجود دارد.

 بررسی قطعات برقی پکیج

ممکن است قطعات الکتریکی باعث برق‌دار شدن بدنه پکیج شده باشد، بعضی اوقات برق دزدی قطعه‌های پکیج که دارای برق 220 ولتی هستند مانند پمپ پکیج، فن، شیر برقی گاز و اتصال آنها به بدنه باعث ایجاد مشکل برق دار شدن بدنه پکیج می‌شود. بنابراین برای رفع این مشکل لازم است متخصص تعمیر پکیج سیم ارت را از این قطعات جدا کرده و هر کدام را یکی یکی تست کند.

نصب اولیه پکیج توسط متخصص

برای نصب و تنظیم هر وسیله برقی که خریداری می‌کنید بهتر است از تعمیرکاریا نصاب همان دستگاه کمک بگیرید. یکی از دلایل برق دار شدن بدنه پکیج نصب نامناسب دستگاه است، بنابراین برای اطمینان از سلامت طولانی مدت سیستم پکیج خود و اتصال صحیح سیم ارت، بهتر است کار نصب را به متخصص در این زمینه بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *