4 علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

5 دقیقه زمان مطالعه

دلیل کاهش فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری

کاهش فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری یکی از موارد ناخوشایندی است که در فصل زمستان بیشتر متوجه آن خواهیم شد. شاید برای یافتن علت افت فشار آب گرم، آبگرمکن دیواری خود را تعمیر کرده باشید، اما افت فشار آب گرم همیشه ناشی از آبگرمکن دیواری نمی‌باشد. گاهی اوقات مشکلات در لوله‌کشی ساختمان باعث کاهش فشار آب خروجی از آبگرمکن می‌شود. در این مقاله از کادر تخصصی امدادکاران به تمامی دلایل کاهش فشار آب در آبگرمکن‌های دیواری می‌پردازیم. سپس روش‌های افزایش آب گرم در آبگرمکن را آموزش خواهیم داد.

شاید تا به حال به تعمیر آبگرمکن فکر کرده باشید تا علت افت فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری را بیابید. اما بهتر است بدانید افت فشار آب گرم همیشه مربوط به آبگرمکن دیواری نیست، گاهی به دلیل مشکلاتی در لوله‌کشی ساختمان، فشار آب خروجی از آبگرمکن کاهش می‌یابد.

4 علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

بهتر است بدانید: انواع آبگرمکن و روش کارکرد آنها

تشخیص افت فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری

قبل از یافتن علت افت فشار آب گرم، ابتدا باید آن را تشخیص دهید. برای این کار فقط باید شیر آب گرم را باز کنید. در ابتدای کار به یاد داشته باشید که آب گرم زمانی در دسترس شماست که آب سرد پس از ورود به آبگرمکن بتواند گرمای لازم را از شعله بگیرد.

اگر متوجه شدید که وقتی شیر آب گرم را باز می‌کنید، فشار آب کم است یا آب گرم نمی‌شود، این نشانه مشکلی است که باید برطرف شود.

بررسی 4 علت مهم پایین بودن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری

اگر بخواهیم مهم‌ترین دلیل افت فشار آب گرم آبگرمکن دیواری را بیان کنیم، باید آنها را به دو دسته تقسیم کنیم. قسمت اول مربوط به مشکلات ناشی از نقص در قطعات آبگرمکن می‌باشد. اگر متوجه این مشکل شدید برای افزایش فشار آب گرم آبگرمکن خود باید قطعات معیوب را تعمیر و تعویض کنید یا آبگرمکن را سرویس کنید.

مورد دیگر از مشکلات، مربوط به لوله‌کشی ساختمان است، که بررسی سیستم لوله‌کشی می‌تواند از مهم‌ترین علت‌های افت فشار آب گرم آبگرمکن باشد. اگر اخیراً متوجه شده‌اید که فشار آب گرم آبگرمکن دیواری شما همزمان با کاهش فشار آب در ساختمان شما در حال کاهش است، این مقاله را دنبال کنید تا شایع‌ترین علل را شناسایی و بررسی کنید.

به طور کلی برای یافتن علت افت فشار آب گرم آبگرمکن در خروجی آن باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • نداشتن جرم و انسداد در ورودی آب سرد به آبگرمکن دیواری
  • عدم وجود رسوب در اطراف مبدل حرارتی آبگرمکن (لوله‌های داخلی آبگرمکن)
  • بررسی و کنترل وجود گرفتگی و رسوب در فیلتر آب
  • وجود رسوبات و گرفتگی در شیرهای آب و سر دوش حمام (اگر فقط فشار آب گرم حمام کاهش یافته باشد)
  • بررسی آب ورودی به آبگرمکن دیواری

4 علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

بهتر است بدانید: آبگرمکن خورشیدی چیست و چگونه کار می کند؟

اولین قدم برای شناسایی علت افت فشار آب گرم آبگرمکن ایستاده و دیواری، بررسی شیر آب سرد ورودی به آبگرمکن است. گاهی اوقات مواد معدنی موجود در آب داخل شیر ورودی می‌تواند تجمع کرده و مسیر آن را مسدود کند. برای مطمئن شدن از این مشکل، لازم است شیر ​​تخلیه آبگرمکن خود را باز کنید.

اگر دیدید آبی که از آبگرمکن خارج می‌شود فشار خوبی دارد، می‌توانید از سالم بودن شیر ورودی آب سرد آبگرمکن خود مطمئن شوید. در غیر این صورت در صورت کم بودن فشار، لازم است مسیر عبور آب را بررسی کنید تا اگر رسوباتی داخل آن وجود داشت خارج شود.

 بررسی مبدل آبگرمکن دیواری

مبدل آبگرمکن دیواری در اصل قطعه‌ای می‌باشد که می‌بایست حرارت تولید شده توسط مشعل را به آب منتقل کند. مبدل حرارتی دارای لوله‌های باریکی است که رسوبات معدنی در آنها می‌تواند مهمترین دلیل کاهش فشار آب گرم آبگرمکن دیواری باشد. با بروز این مشکل، تمام آب سردی که وارد مبدل آبگرمکن می‌شود، گرم نمی‌شود، بلکه تنها مقداری از آن می‌تواند گرمای لازم را دریافت کند. در این صورت شاهد خروج آب سرد کم فشار به جای آب گرم خواهید بود.

دلیل اصلی کاهش فشار آب گرم آبگرمکن دیواری همین است و راه حل آن شستن رسوبات لوله‌های مبدل است. قبل از برداشتن رسوب حتما فشار شیر ورودی آب سرد را کنترل کنید.

بعضی اوقات دلیل کاهش فشار آب گرم آبگرمکن دیواری، کاهش آب ورودی به مبدل آبگرمکن می‌باشد که نصب فیلتر رسوب گیر برای آبگرمکن دیواری یکی از کارهای جلوگیری از تشکیل رسوب در لوله‌های آبگرمکن می‌باشد.

برای بررسی سالم بودن تمام قطعات مبدل آبگرمکن دیواری، لازم است شیر ​​آب گرمی را که نسبت به شیرهای دیگر به آبگرمکن دیواری شما نزدیکتر است، باز کنید. سپس آب آن را در یک ظرف شیشه‌ای شفاف بریزید. اگر آب داخل ظرف زرد است، می‌توانید مطمئن شوید که لوله‌های آبگرمکن شما رسوب کرده است.

4 علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

بهتر است بدانید: راهنمای جامع عیب یابی آبگرمکن بوتان

بررسی فیلتر آبگرمکن دیواری

یکی از دلایل کم بودن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری می‌تواند جمع شدن رسوب بر روی فیلتر آبگرمکن دیواری باشد. در واقع فیلتری در مسیر آب ورودی به آبگرمکن نصب می‌شود تا از جرم گرفتن و رسوب روی لوله‌های آبگرمکن جلوگیری شود تا احتمال گرفتگی لوله‌های آبگرمکن به حداقل برسد.

ولی با گذشت زمان، خود فیلتر نیز می‌تواند با رسوبات مسدود شود. این عامل ممکن است علت فشار کم آب گرم در آبگرمکن دیواری باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود فیلتر آبگرمکن دیواری خود را هر ماه تمیز و بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

بررسی تاسیسات لوله‌کشی ساختمان

دلایل ذکر شده در بالا مربوط به قطعات آبگرمکن می‌باشد و در صورت مشاهده ایراد در هر یک از آن‌ها باید فورا آن قطعات را تعویض یا تعمیر کنید. همانطور که گفته شد یکی دیگر از دلایل مهم افت فشار آب گرم در آبگرمکن ایستاده می‌تواند خرابی سیستم لوله‌کشی ساختمان باشد. اگر از سالم بودن تمام قطعات آبگرمکن خود مطمئن هستید، لازم است این سیستم را به طور کامل بررسی کنید تا در صورت وجود نقص در لوله‌کشی ساختمان، سریعاً آن را تعمیر کنید.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در لوله‌کشی ساختمان ایجاد می‌شود، زنگ زدگی و پوسیدگی لوله‌ها در طول زمان است. زیرا این لوله‌های فلزی به طور مداوم در مسیر آب سرد و گرم قرار دارند. در این صورت مواد سخت موجود در آب پس از مدتی در آنها رسوب می‌کند و می‌تواند دلیل فشار کم آب گرم آبگرمکن دیواری باشد.

نکته مهم: اگر مشکل فقط فشار کم آب گرم در حمام است (و فشار آب گرم در آشپزخانه یا جاهای دیگر خوب است)، سر دوش را باز کنید و با محلول آب و سرکه رسوب گیری کنید.

دلایل کاهش فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری بوتان

یکی از پرطرفدارترین انواع آبگرمکن در ایران، آبگرمکن دیواری بوتان می‌باشد. اگر متوجه شده‌اید که فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان شما کم شده است، می‌توانید با چند راهکار که در زیر به آنها اشاره می‌شود، فشار آب آبگرمکن خود را افزایش دهید.

اولین کار این است که توری و صافی در شیر و شیلنگ‌های آن را بردارید، این دو قطعه می‌توانند باعث افت فشار آب گرم شوند. مورد بعد نقص در شیر فشار است، تعویض مغزی شیر می‌تواند به حل مشکل کم شدن فشار آب گرم کمک کند. اگر به دنبال علت کاهش فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری بوتان هستید، باید موارد ذکر شده را بررسی کنید، در غیر این صورت با رفع نشدن مشکل، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

4 علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن

بهتر است بدانید: تفاوت پکیج و آبگرمکن در چیست؟

بهترین راه برای افزایش فشار آب در آبگرمکن

با مطالب فوق قطعا علت کاهش فشار آب گرم آبگرمکن دیواری خود را خواهید یافت. در مرحله بعد، باید مشکل فشار کم آب گرم را حل کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش فشار آبگرمکن استفاده از حداقل آب سرد، در زمانی که آبگرمکن دیواری روشن است (مثلاً در حالی که دیگران در حال دوش گرفتن هستند) می‌باشد.

به خاطر داشته باشید که سرویس و رسوب‌زدایی منظم لوله‌های آبگرمکن دیواری شما می‌تواند علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، احتمال کاهش فشار آب گرم آبگرمکن دیواری را نیز به حداقل ممکن برساند.

راه دیگر برای حل مشکل کم فشار آب گرم، نصب یک پمپ آب مخصوص آبگرمکن است که به آبگرمکن شما کمک می‌کند تا همیشه فشار را به درستی تنظیم کند.

اگر قصد خرید آبگرمکن دارید، توصیه می‌شود آبگرمکن دیواری با فشار کم را انتخاب کنید. زیرا این مدل آبگرمکن با وجود فشار کم آب می‌تواند با فشار مناسب آب گرم تولید کند. یک توصیه جدی در هنگام خرید آبگرمکن بررسی وضعیت دودکش و لوله‌کشی ساختمان توسط متخصص مجرب و آشنا به ویژگی‌ها و قابلیت‌های انواع آبگرمکن می‌باشد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، اگر متوجه شده‌اید که فشار آب گرم آبگرمکن دیواری شما در حال کاهش است، ابتدا باید علت کاهش فشار آب گرم را در آبگرمکن دیواری بوتان پیدا کنید. سپس سعی کنید مشکل کم فشار آب گرم را حل کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده سوراخ شدن مبدل حرارتی، نشتی در مدار، خرابی شیر پرکن، نصب نادرست قطعات، هواگیری منبع انبساط علاوه بر تجمع رسوب، همه اینها می‌تواند علت کاهش فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری باشد.

توصیه ما این است که به صورت دوره‌ای اقدام به رسوب‌زدایی لوله‌های آبگرمکن دیواری کنید. اما اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید از دستکاری دستگاه خودداری کنید و حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *