علت زود خالی شدن باتری گوشی چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

تصور کنید گوشی خود را برای گذراندن یک روز کاری مهم شارژ کرده باشید ولی در اواسط روز شارژ آن خالی شود. قطعا زود خالی شدن باتری گوشی یکی از بدترین مشکلاتی است که در انواع گوشی های سامسونگ، شیائومی، آیفون و غیره نیز دیده می شود.

گاهی مشکل زود خالی شدن شارژ گوشی دلیل نرم افزاری داشته و با یک بررسی و تنظیم ساده حل خواهد شد اما در اکثر مواقع دلیل بروز این مشکل خرابی باتری بوده که در این شرایط باید فورا اقدام به تعویض باتری گوشی خود نمایید.

اگر شما هم با مشکل خالی شدن شارژ باتری گوشی دست و پنجه نرم می کنید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از واحد تعمیرات موبایل امدادکاران را مطالعه نمایید.

چرا باتری گوشی زود خالی میشود ؟

احتمالا سوال شما هم این است که چرا باتری گوشی زود خالی میشود؟ واقعیت این است که باتری یکی از حساس ترین قطعات موبایل محسوب می شود و با کوچک ترین فشاری، عملکرد و کیفیت خودش را از دست خواهد داد. گاهی اشتباه نادرست از گوشی باعث زود خالی شدن باتری آن می شود و گاهی هم خرابی باتری منجر به بروز این مشکل خواهد شد. تشخیص درست در این زمینه باعث می شود تا گوشی شما با کمترین هزینه رفع شود بنابراین مطالبی که در ادامه گفته می شود را با دقت مطالعه کنید تا با تشخیص درست این مشکل را رفع کنید.

زود خالی شدن شارژ گوشی

 

1.مصرف شارژ بالای صفحه نمایشگر گوشی

اگر قرار باشد علل زود خالی شدن باتری گوشی را طبقه بندی کنیم مطمئنا نمایشگر موبایل در رتبه اول جای خواهد گرفت. نمایشگر ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی روز به روز مجهزتر، بزرگتر و همراه با پیکسل های رنگی بیشتری تولید می شوند. تمامی این آیتم ‌ها می توانند بر روی مصرف باتری تاثیر گذار باشند. البته شرکت های سازنده موبایل معمولا متناسب با مصرف گوشی، باتری قوی تری را در گوشی ها به کار می برند اما با این حال کابران باز هم با مشکل زود خالی شدن باتری گوشی مواجه خواهند شد.

راهکار کنترل مصرف شارژ صفحه نمایشگر

  • کاهش Refresh rate (میزان نوسازی نمایشگر) :
    اغلب گوشی ها دارای دو حالت 60 هرتز و 120 هرتز می باشند. حالت 60 هرتز مصرف باتری را به حداقل می رساند.
  • کاهش روشنایی صفحه گوشی:
    حتما نور صفحه را تا جایی که امکان دارد کاهش دهید. همچنین می توانید حال خودکار روشنایی گوشی را فعال کنید.
  • کاهش زمان قفل اتوماتیک صفحه نمایشگر :
    ترجیحا این گزینه را زیر 5 دقیقه تنظیم کنید. در این صورت هنگامی که از گوشی استفاده نمی کنید صفحه آن سریع تر خاموش می شود.
  • عدم نصب بک گراندهای زنده :
    والپیپر های لایو هرچند که می توانند جلوه زیبایی به صفحه گوشی ببخشند اما در حقیقت قاتل مخفی شارژ موبایل محسوب می شوند.
  • استفاده از والپیپر های مشکی :
    چنانچه گوشی شما از نوع امولد می باشد ترجیحاً از بک گراند های رنگ تیره استفاده کنید. با این کار میزان پیکسل های فعال در صفحه نمایشگر به حداقل می رسد.

2.برنامه های نصب شده روی گوشی

با مراجعه به بخش ستینگ و برنامه های مصرف کننده باتری به میزان مصرف هر اپلیکیشن توجه کنید. سعی کنید این برنامه ها را همیشه در حالت بسته نگه دارید. البته استفاده از بازی های آنلاین با گرافیک سنگین و همچنین اپلیکیشن های سوشیال مدیا مثل اینستاگرام و واتساپ نیز شامل این حالت می شوند.

کنترل تعداد برنامه ها و ویجت ها

Uninstall نمودن برنامه ها :
به طور معمول ما تنها از 20 الی 30 درصد برنامه های موبایل خود بهره می بریم. شاید بسیاری از برنامه ها عملا بلااستفاده باشند پس در صورت امکان برنامه های غیر ضروری را uninstall کنید.

محدود نمودن اپلیکیشن ها :
چنانچه امکان uninstall کردن برنامه برای شما مهیا نیست با استفاده از مسیر زیر آنها را محدود کنید.

Settings > Apps & notifications > Select the app > Advanced > Battery > Background restriction > Restrict

 

3. برنامه های نیمه باز  علت زود خالی شدن باتری گوشی

ممکن است شما از یک اپلیکیشن استفاده نکنید اما به صورت نیمه فعال در بکگراند گوشی شما حضور داشته باشد. از مسیر زیر استفاده کنید تا این برنامه ها را به طور کامل ببندید.

Settings > Apps & notifications > Select the app > Force stop

4.برنامه ها و بازی های سنگین

همانطور که می دانید برخی بازی ها و برنامه های سنگین شارژ زیادی را مصرف می کنند. برای مدیریت این برنامه ها بهتر است زیاد از آن ها استفاده نکنید و پس از پایان استفاده، آن ها را ببندید تا در پس زمینه گوشی باز نماند. همچنین اگر از برنامه های سنگین گوشی استفاده نمی کنید، آن ها را پاک نمایید.

 

سایر عوامل موثر و مرتبط با زود خالی شدن باتری گوشی

علاوه بر تمامی فاکتورهای ذکر شده آیتم های دیگری نیز هستند که میتوانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی مصرف شارژ گوشی تاثیر گذار باشند، در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

بلوتوث، جی پی اس، وای فای، هات اسپات
چنانچه در حال استفاده از این چهار گزینه نیستید همیشه آنها را در حالت غیر فعال یا خاموش نگه دارید.

دوربین
استفاده از این برنامه برای فیلم برداری و یا عکاسی میتواند یکی از علل تاثیر گذار در زود خالی شدن باتری گوشی شما باشد. لذا حدالامکان از استفاده آن پرهیز نمایید.

سرما و یا گرمای زیاد
جالب است بدانید که دمای محیط نیز می تواند بر روی عمر باطری و یا مصرف آن تاثیر گذار باشد. چنانچه باتری موبایل شما از نوع لیتیوم-یونی میباشد باید بدانید که سرمای شدید نیز عمر مفید باطری را تا میزان زیادی کاهش میدهد. راهکار رفع این مشکل این است که سعی کنید موبایل را در مجاور بدن خود نگه دارید تا با حرارت بدن شما گرم تر شود.

آپدیت گوشی 

در برخی از مواقع بروزرسانی و آپدیت گوشی مشکلاتی از قبیل زود خالی شدن باتری را به همراه می آورند. مثلا این مشکل یکی از مشکلات اندروید 12 است که بسیاری از کاربران از آن رنج می برند.

چگونه می توان میزان مصرف باتری را مشاهده کرد ؟

برای آنکه بتوانید مصرف باتری گوشی خود را مشاهده کنید می توانید مسیر زیر پیش بگیرید :

  1. مراجعه به Setting گوشی
  2. گزینه Battery را انتخاب کرده
  3. بر روی نشانه سه نقطه در گوشه بالای صفحه ضربه بزنید.
  4. گزینه Battery usage را برگزینید.
  5. سپس بر روی نشانه سه نقطه بالای صفحه نمایشگر ضربه زده
  6. در نهایت گزینه Show full device usage را انتخاب کنید.

* ممکن است در بعضی از گوشی ها و یا سیستم عامل ها این مراحل تا حدودی متفاوت باشند.

نمایش شارژ باتری گوشی

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم دلایل زود خالی شدن شارژ گوشی را به طور کامل شرح دهیم. در صورتی که با راهکار های گفته نتوانستید مشکل را حل کنید، به احتمال زیاد باتری گوشی شما باید تعویض شود. شما می توانید برای تعویض باتری گوشی خود با مرکز تعمیرات موبایل امدادکاران تماس بگیرید تا با کمترین هزینه و با استفاده از قطعه اصلی این کار را برای شما انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *