آشنایی با برد پکیج دیواری

5 دقیقه زمان مطالعه

در دوره‌های مختلف، سیستم‌های گرمایش متفاوتی وجود داشت که با نفت، گازوئیل، بنزین، گاز و سایر سوخت‌ها کار می‌کرد. ولی به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های جدید‌تری جایگزین این سیستم‌ها شد. بعضی ساختمان‌ها مجهز به موتورخانه شدند که این سیستم هم جاگیر و هم پر هزینه بود. اما با آمدن پکیج‌ دیواری دیگر نه فضای زیادی اشغال می‌شود و نه هزینه زیادی صرف نصب و لوله کشی می‌شود. پکیج‌ دیواری با تکنولوژی جدید و پیشرفته، بدون صدای زیاد و با قدرت عالی آب گرم مورد نیاز ساختمان را فراهم می‌کند. سیستم برقی این پکیج‌ها، آن‌ها را از هر سیستم گرمایشی متمایز کردند. در راس این سیستم، برد پکیج دیواری قرار دارد که در این سیستم حکم مغز پکیج دیواری را ایفا می‌کند.

در ادامه به بررسی و معرفی این برد می‌پردازیم و برد پکیج دیواری را عیب یابی می‌کنیم. با ما همراه باشید و برای تعمیر پکیج دیواری خود با ما تماس بگیرید

آشنایی با برد پکیج دیواری

برد پکیج دیواری

برد پکیج دیواری یک قطعه‌ی نازک و شکننده است که قطعات روی آن با لحیم نصب می‌شوند. این برد شامل دو بخش اصلی می‌باشد:

  • مدار منبع تغذیه
  • مدار فرمان

در ادامه به طور مفصل این دو بخش را بررسی می‌کنیم:

 

مدار منبع تغذیه

این بخش از مدار مربوط به جریان ورودی است که اجزایش را به ترتیب بررسی می‌کنیم:

سوکت برق ورودی

هنگامی که پکیج به برق وصل می‌شود، ابتدا جریان برق از این سوکت وارد مدار می‌شود. همچنین یک فیوز در کنار این سوکت قرار دارد که از ورود جریان اضافه در مدار جلوگیری می‌کند.

برای چک کردن سلامت فیوز، می‌توانید با یک فازمتر جریان برق در فیوز را بررسی بکنید. دقت داشته باشید این کار با رعایت کامل نکات ایمنی انجام شود. اگر در آن بخش جریان برق نبود، باید فیوز را عوض کنید.

 

وریستور و فیلتر نویز گیر

وریستور وظیفه حفاظت از سیستم در برابر نوسانات برق را دارد. این قطعه با بالا رفتن ولتاژ برد، مقاومت خود را از دست می‌دهد.

در کنار وریستور، قطعه‌ی نویز گیر وجود دارد که این قطعه هم برد پکیج دیواری را در برابر نوسانات و جریان اضافی محافظت می‌کند.

 

پل دیود

بعد از گرفتن نویز و جریان اضافی در برد، پل دیود جریان AC را به DC تبدیل می‌کند و توسط خازن‌های موجود، صاف می‌شود

 

آی سی IC

جریان برق پس از عبور از پل دیود، به ترانس منتقل می‌شود ولی ترانس فقط جریان AC را قبول می‌کند. در نهایت این آی سی است که جریان خروجی DC را به AC تبدیل می‌کند و به ترانس منتقل می‌کند. همچنین این قطعه با ثابت مگه داشتن ولتاژ تغذیه، مقدار ولتاژ ورودی و خروجی را کنترل می‌کند تا به قطعات دیگر آسیب وارد نشود.

 

مدار فرمان

این بخش از برد پکیج دیواری که شامل فعالیت و دستورات اجرا است، از سه قسمت تشکیل می‌شود:

  • میکرو
  • آی سی ULN
  • رله‌ها

آشنایی با برد پکیج دیواری

برد کنترل جرقه زن

این برد کوچک بر روی برد اصلی نصب شده و همانطور که از اسمش مشخص است، وظیفه جرقه، ایجاد شعله و کنترل میزان شعله را دارد. در این برد عمل جرقه زنی توسط یک ترانس جرقه زن با ولتاژ بالا انجام می‌شود

 

علائم اولیه خرابی برد پکیج دیواری

نمی‌توان به طور قطعی یک نقص را به خرابی برد ارتباط داد و تشخیص درست و صحیح برعهده‌ی تعمیرکار متخصص است. اما علائم اولیه که می‌تواند نشانگر خرابی برد باشد عبارتند از:

 

عوامل خرابی برد پکیج دیواری

در این بخش ما دلایل خرابی و روش رفع خرابی برد پکیج دیواری را بررسی می‌کنیم ولی اگر دانش فنی کامل در این زمینه را ندارید، در صورت خرابی حتما با تعمیرگاه مجاز تماس بگیرید تا کارشناسان متخصص اقدام به رفع خرابی کنند. توجه داشته باشید که اگر تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید ممکن است خسارات شدیدی را حتی به خودتان وارد کنید و منجر به وقوع حادثه‌ی بدی شود.

 

گرد و خاک در برد پکیج دیواری

اگر پکیج دیواری شما قدیمی باشد و سال‌ها کار کرده باشد، ممکن است که به مرور زمان گرد و خاک به داخلش نفوذ کند.  البته این اتفاق برای پکیج‌هایی که داخل بالکن و در هوای آزاد قرار دارند نیز می‌افتد.

در این صورت گرد و خاک به داخل برد پکیج دیواری نیز می‌رود و مانع از فعالیت رله‌ها شود. این اتفاق باعث می‌شود تا بعضی از قطعات برد بسوزد. برای بررسی سلامت قطعات برد، می‌توانید از مولتی متر استفاده بکنید و در نهایت قطعات سوخته را تعویض کنید.

 

نفوذ آب به داخل برد پکیج دیواری

در پکیج‌های قدیمی و فرسوده و حتی پکیج‌های جدید، ممکن است شیرآلات پکیج در اثر فرسودگی نشتی بدهند و باعث خروج آب شوند. در این حالت ممکن است قطرات آب به داخل برد پکیج دیواری نیز نفوذ کند و به احتمال زیاد باعث سوختن قطعات برد شود.

اگر این اتفاق افتاد، حتما به تعمیرگاه مجاز اطلاع دهید؛ چون ممکن است برد دیگر قابل تعمیر نباشد و یا تعمیر زیادی داشته باشد که در هر دو حالت نیاز به یک تعمیرکار پکیج دیواری با تجربه است.

آشنایی با برد پکیج دیواری

فرسودگی و پایان عمر برخی قطعات برد

برخی قطعات در بد پکیج دیواری، عمر مشخصی دارند و باید بعد  از مدتی تعویض شوند تا به برد آسیب نرسد. به عنوان مثال خازن‌های برد بعد از تقریبا 1000 ساعت کار کردن، به مرور فرسوده شده و تغییر شکل می‌دهد.

در این صورت باید این قطعات فرسوده به موقع تعویض شوند تا برد پکیج دیواری آسیب نبیند.

 

نوسان برق در برد پکیج دیواری

نوسان برق دلالیل مختلفی دارد اما مهم‌ترینش، قطع و وصل شدن‌های ناگهانی یا مکرر جریان برق در پکیچ دیواری است. اگر نوسان برق زیاد باشد یا چندین بار اتفاق بیفتد، در نهایت منجر به سوختن قطعات داخل برد می‌شود و باید تمامی قطعات را با مولتی متر تست کنید تا قطعات معیوب یافت شود.

 

هزینه تعمیر و تعویض برد پکیج دیواری

در این مقاله ما تا حدودی سعی کردیم برد پکیج دیواری را عیب یابی کنیم ولی باز هم نیاز به نظر و بررسی کارشناس فنی در این زمینه است. از آنجایی که امکان انفجار و خطرهای دیگر در پکیج وجود دارد، تقاضا داریم که اگر دانش فنی کافی در این زمینه ندارید، کار را به کارشناس فنی بسپارید و برای جلوگیری از خسارات بیشتر، تعمیرات پکیج خود را به ما بسپارید.

با توجه به نوسانات قیمت و همچنین مشخص نبودن ایراد پکیج دیواری، قبل از بازدید نمی‌توانیم قیمتی را تعیین و حتی پیشبینی کنیم. بارها مشاهده شده که تعمیر کاران نا بلد و بی تجربه، به دلیل نداشتن دانش کافی و تشخیص غلط اقدام به تعویض برد کولر گازی می‌کنند که این کار خیلی برای مصرف کننده گران تمام می‌شود.

پس حتما در تعمیرات پکیج دیواری با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان متخصص و با تجربه مجموعه امدادکاران برای تعمیرات لازم اقدام کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *