علت خراب شدن برد ماشین لباسشویی چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

ماشین لباسشویی یکی از دستگاه‌هایی است که امروزه موجب راحتی انسان‌ها، در فرآیند شست و شو شده است. این دستگاه پیچیده، شامل بخش‌های مختلفی است که هر بخش، وظایف مربوط به خودش را انجام می‌دهد و در نهایت با همکاری یکدیگر، دست در دست هم می‌دهند و برنامه شست و شو را عملی می‌کنند.
اما قبل از آن، مورد مهم این است که، این بخش‌ها باید دستور شست و شو را دریافت کنند، تا بتوانند وظیفه خود را انجام دهند. این کار، وظیفه برد دستگاه است. بنابراین برد دستگاه، نقش مهمی در عملیات شست و شو دارد و اگر مشکلی برای آن به وجود بیاید، عملکرد کل دستگاه دچار نقص می‌شود. ما در این مقاله شما را با تعمیر برد ماشین لباسشویی آشنا خواهیم کرد.

علت خراب شدن برد ماشین لباسشویی چیست؟

حتما بخوانید: علت نچرخیدن لباسشویی چیست و چگونه رفع می شود؟

برد ماشین لباسشویی چیست؟

برد کنترل یا به آن ماژول کنترل نیز گفته می‌شود، مهمترین عنصر یک ماشین لباسشویی اتوماتیک مدرن است که عملکرد تمام عناصر الکتریکی و الکترونیکی را تضمین می‌کند.
با پیشرفت تکنولوژی، ماشین لباسشویی‌ها نیز پیشرفت قابل توجهی کردند و قابلیت‌های جدید و برنامه‌هایی متنوعی، به آنها اضافه شد. همان طور که در مقاله برد ماشین ظرفشویی چیست؟ گفتیم که برد، یکی از مهم‌ترین قطعات هر دستگاهی است که عملکرد آن درست مثل مغز انسان است. با گذشت زمان، این قطعه نیز به روز شده و با ایجاد تغییراتی در آن، ماشین لباسشویی‌ها نیز پیشرفت کردند و قابلیت‌های بیشتر و جدیدتری به آنها اضافه شده است. در نتیجه می‌توان گفت دلایل برتری ماشین لباسشویی‌ها نسبت به یکدیگر اختلاف در برد آنهاست که نسبت یه یکدیگر پیشرفته‌تر هستند.
ما قصد داریم شما را با بیشتر بردهای ماشین لباسشویی آشنا کنیم، تا به اهمیت این قطعه کاربردی پی ببرید.

علت خراب شدن برد ماشین لباسشویی چیست؟

دلایل خرابی برد ماشین لباسشویی چیست؟

نفوذ آب به درون ماشین لباسشویی

زمانی که آب به داخل دستگاه نفوذ پیدا می‌کند ممکن است قطعات درونی به خوبی عمل نکنند و سیم پیچی داخلی دستگاه دچار اتصالی شود که در نتیجه آن برد می‌سوزد. علاوه بر این حتی ممکن است برف گرفتگی اتفاق بیافتد و باعث آتش سوزی دستگاه شود که در نتیجه آن برد می‌سوزد که در این صورت برد اصلا قابل تعمیر نیست.

ایجاد نوسان برق

یکی دیگر از دلایل خرابی برد ماشین لباسشویی، نوسان برق است. به علت نوسان برق، خازن‌های دستگاه دچار اتصالی می‌شوند، که همین امر باعث سوختن برد دستگاه می‌شود.

فیوز‌ها

خراب شدن فیوزها از دلایل دیگر خرابی برد ماشین لباسشویی است، که این مشکل با تعمیر کردن، به راحتی درست می‌شود.

خازن‌ها

اگر علت خرابی برد ماشین لباسشویی، خازن‌ها باشند، این مورد هم قابل تعمیر کردن است.

فرسودگی ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی نیز مانند هر دستگاهی دیگر، دارای عمر مفیدی است. هر چقدر قطعات موجود روی برد فرسوده‌تر شوند بیشتر باعث خرابی برد ماشین لباسشویی می‌شوند.

استفاده کردن مکرر از ماشین لباسشویی

زمانی که یک برنامه شست وشو در ماشین لباسشویی تمام می‌شود، باید اجازه دهید تا قطعات دستگاه، کمی خنک شوند نه اینکه بلافاصله برنامه دیگری را آغاز کنید. در غیر این صورت ممکن است برد شما دچار مشکل شود.

گذاشتن باری که از حد مجاز بیشتر است

به شما توصیه می‌کنیم که لباس‌هایتان را طی چند مرحله بشویید. علت آن هم این است که زمانی که ماشین لباسشویی سنگین می‌شود ممکن است قسمت‌های مختلف آن از جمله برد آسیب ببیند.

قرار گرفتن در محیط های گرم و مرطوب

یکی از عواملی که از عمر دستگاه شما کم می کند رطوبت است. گرما نیز ممکن است باعث گرم شدن برد دستگاه زمان کار کردن ماشین لباسشویی و در نتیجه آن خرابی خازن های موجود می شود و آن هم موجب خرابی و یا حتی سوختن برد خواهد شد.

علت خراب شدن برد ماشین لباسشویی چیست؟حتما بخوانید: علت تخلیه نشدن لباسشویی و راهنمای رفع مشکل

علائم خراب شدن برد ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی امروزی همگی دارای یک تایمر کامپیوتری هستند، که وظیفه آن، کنترل مدارهای مختلف در ماشین لباسشویی مانند مدار تخلیه و مدار گرمایش است.
اگر شما مشکوک شدید که در یکی از مدارهای دستگاه شما ایراد وجود دارد، ابتدا تمامی مدارهای موجود در دستگاه را بررسی کنید و در صورت نبودن مشکل، بعد از آن برد دستگاه را بررسی کنید.
به عنوان مثال،شما می‌توانید در مدار تخلیه، پمپ تخلیه و سیم کشی را بررسی کنید، در مدار گرمایش، المنت، ترموستات  را مورد بررسی قرار دهید.
همان‌طور که در مطالب قبل گفتیم، این قطعه، از اهمیت بالایی برخوردار است و با ایجاد کوچکترین نقص در آن، عملکرد کل دستگاه مختل می‌شود. در ادامه، شما را با علائمی از خرابی برد ماشین لباسشویی آشنا خواهیم کرد.
مواردی از این علائم عبارتند از: شنیدن صدای هشدار به صورت ممتد، درب دستگاه به طور ناگهانی باز نمی‌شود، تخلیه نشدن آب از داخل مخزن، نمایش ارور روی صفحه نمایشگر دستگاه، دستگاه روشن نمی‌شود، آب ماشین لباسشویی به اندازه کافی گرم نمی‌شود، جمع شدن بیش از حد آب در مخزن، ممکن است لباسشویی، برنامه شست وشویی که شما تعیین کردید را اجرا نکند، خراب شدن پنل دستگاه، از دیگر علائم آن است.
در صورتی که علائم خرابی برد ماشین لباسشویی را مشاهده کردید، ابتدا دستگاه را از برق بکشید .سپس از یک متخصص حرفه‌ای در زمینه تعمیر برد ماشین لباسشویی درخواست کمک کنید.

مراحل تعمیر برد ماشین لباسشویی چیست؟

زمانی که برد دستگاه شما نیاز به تعمیر پیدا می‌کند، حتما لازم نیست که دستگاه را برای بردن به کارگاه تعمیراتی حمل کنید، فقط کافیست برد را از دستگاه جدا کنید و برای تعمیر، توسط ابزار آلات خاص به کارگاه‌های تعمیراتی ببرید.
پس از تعمیر برد، توسط تکنسین، این قطعه مجددا توسط متخصص بر روی دستگاه نصب می‌شود. اکثر خرابی‌های خازن و فیوز برد، قابل تعمیر شدن هستند اما در سایر موارد اغلب باید برد را تعویض کنیم. همچنین گاهی هم ممکن است برد دستگاه نیم سوز شده باشد، در نتیجه با تعمیرات اصولی و به موقع میتوانید برد را تعمیر کنید.
پس بنابراین اگر ایراد را به موقع تشخیص ندهیم و آن را تعمیر نکنیم ممکن است منجر به وارد شدن صدمات جدی‌تر و بزرگ‌تری به دستگاه شویم.
دقت داشته باشید که برای خارج کردن برد از دستگاه ابتدا باید آن را از برق بکشیم و کنترل پنل را خارج کنیم، سپس برد را جدا کنیم.

حتما بخوانید: علت خشک نکردن ماشین لباسشویی چیست و چگونه رفع می شود؟

جمع بندی

اگر جدا کردن ماشین لباسشویی و بردن آن به واحد تعمیر و کنترل، برایتان دشوار و مشکل است، و همچنین مهارت کافی در کار با تجهیزات ندارید، در این صورت شما می توانید، با متخصصین ما در مجموعه امدادکاران تماس بگیرید یا همچنین می‌توانید از طریق ثبت سفارش زیر اقدام به درخواست کمک کنید.
نکته قابل توجه اینست که که فقط یک متخصص با تجربه می‌تواند یک برد را به طور حرفه‌ای، برای خرابی آزمایش کند و تعیین کند که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. انجام آزمایش توسط خودتان می‌تواند منجر به نتیجه گیری نادرست شود. در واقع ما به نوبه خود می‌توانیم   آزمایش سطح خود را با مولتی متر انجام دهیم. از آنجا که تعمیرکاران ما در امدادکاران بسیار با تجربه و متخصص هستند شما می‌توانید با خیالی آسوده،  انواع تعمیرات برد لوازم خانگی مانند تعمیر برد یخچال، تعمیر برد ماشین ظرفشویی خودتان را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *