آشنایی با برد کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

برد کولر گازی چیست؟ نقش برد کولر گازی چیست؟ امروزه با گرم‌تر شدن هوا، کولر‌های آبی و سایر دستگاه‌های خنک کننده دیگر پاسخگوی نیاز خانه‌ها نخواهد بود؛ به همین دلیل سیستم‌های خنک کننده‌ی جدید جایگزین تاسیسات قدیمی شده‌اند. یکی از این سیستم‌ها، کولر گازی است که قدرت خنک کنندگی بالایی دارد و به علت حجم کمی که درد، در کاربری‌های مختلف استفاده می‌شود.

اما یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات کولر گازی، برد کولر گازی است که حکم مغز را برای کولر دارد. این قطعه که خودش از اجزای مختلف تشکیل شده، قطعات مختلفی را به هم وصل می‌کند و فرمان کار را به قطعات منتقل می‌کند. بنابراین اگر برد خراب شود، عملا کولر گازی دچار مشکل شده و حتی روشن هم نمی‌شود و باید اقدام به تعمیرات کولر گازی خود کنید. در این مقاله قصد داریم تا برد کولر گازی را عیب یابی کنیم. پس با ما همراه باشید

برای تعمیرات کولر گازی سامسونگ خود با سامانه ما در ارتباط باشید

انواع برد کولر گازی

برد کولر گازی از مس و فایبرگلاس تشکیل شده و به طول کلی نازک و شکننده است. به دلیل حساسیت این برد، تمام اتصال ها با حرارت و لحیم انجام می‌شود. اما برد کولر گازی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

·       برد معمولی

این برد معمولا در کولر گازی‌های قدیمی استفاده شده که در آن کمپرسور به صورت دور ثابت عمل می‌کند.

در این کولرها، مصرف کننده دمای مدنظر خود را تنظیم می‌کند و کولر گازی به کمک ترمستات خود، دمای اتاق را به دمای تنظیم شده می‌رساند و سپس خاموش می‌شود. به همین دلیل کولر مدام د حال خاموش و روشن شدن است و همین باعث بروز مشکلات احتمالی در برد و موتور کولر می‌شود

·       برد اینورتر

این برد در سری جدید کولر گازی استفاده می‌شود که در آن کمپرسور دور متغیر عمل می‌کند و جلوی خطرات احتمالی را می‌گیرد. این کمپرسور مشکلات نسل قبلی را حل می‌کند؛ زیرا هنگامی که هوا را به دمای مدنظر کاربر می‌رساند، به جای خاموش کردن موتور، دور موتور را کاهش می‌دهد تا هم در مصرف برق صرفه جویی شود و هم از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. برای خرید کولر گازی اینورتر حتما باید اطلاعات کافی داشته باشید

 

در هر دو حالت بردها اجزای تشکیل دهنده مهمی دارند که برای شما معرفی می‌کنیم:

آشنایی با برد کولر گازی

اجزای تشکیل دهنده برد کولر گازی

برد کولر گازی به علت وظایف مهمی که دارد، اجزای زیادی دارد که هر یک از آن‌ها فعالیت مشخصی را انجام می‌دهد که به صورت کامل بررسی می‌کنیم:

ترانسفورماتور

وقتی کولر گازی روشن می‌شود و جریان برق وارد برد می‌شود، همان ابتدا ترانسفورماتور برق 220 ولت را با توجه به نوع برد تبدیل به 12 یا 14 ولت می‌‌کند. این قطعه، مقدار ولتاژ برای IC و رله را کنترل می‌کند. کنترل ولتاژ باعث می‌شود این قطعه داغ شود. به همین دلیل یک فیوز حرارتی روی ترانسفورماتور نصب می‌شود تا از این قطعه محافظت کند. اگر فیوز حرارتی بسوزد، عملا جریان برق در ترانسفورماتور قطع می‌شود و باید سریعا این فیوز عیب یابی و تعویض شود.

رله یا سوئیچ برد کولر گازی

رله یکی از مهم‌ترین قطعه در برد کولر گازی است که شامل اهرم، فنر، بویین و کنتاکت است. سیم پیچی داخل رله با ورود برق 12 ولت به برد، حالت مغناطیسی ایجاد کرده و برق را با قدرت بالا از خود عبور می‌دهد. رله‌ها فقط در ابعاد کوچک روی برد کولر گازی نیستند؛ بلکه رله‌های بزرگی هم در خارج مدار وجو دارند تا برق با قدرت بالا را قطع و وصل کنند.

 

آی سی IC

این قطعه تثبیت کننده ولتاژ در داخل برد است تا برد بتواند در صورت نیاز از ولتاژ ثابت استفاده کند. این قطعه نیز ممکن است در حین کار داغ شود؛ پس برای محافظت از این قطعه، می‌توان از رادیاتور استفاده کرد.

 

وریستور

وریستور نوعی مقاومت الکتریکی است که مقاومتش در مدار کم و زیاد می‌شود . اگر ولتاژ در مدار بالا برود، مقاومت وریستور کم می‌شود و در نهایت باعث سوختن یا پریدن فیوز می‌شود. در اصل وظیفه‌ی این قطعه، محافظت از مدار در برابر نوسان برق است.

 

دیود

برق شهری و ولتاژ خروجی ترانسفورماتور، همگی متناوب هستند؛ به همین دلیل در مسیر برق ورودی، از پل‌های دیودی استفاده می‌شود تا برق متناوب را تبدیل به ولتاژ مستقیم کند.

 

سنسورها

در برد کولر گازی سنسورهای مختلفی مثل سنسور محیطی و پایپ وجود دارد. این سنسور‌ها شرایط محیط را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال هنگامی که مصرف کننده دمای محیط را روی درجه‌ی خاصی تنظیم می‌کند، سنسور پایپ لحظه به لحظه دمای محیط را کنترل می‌کند و به محض رسیدن به دمای تعیین شده، به کمپرسور اطلاع می‌دهد.

 

نمایشگر

نمایشگر رابط مستقیم سیستم و مصرف کننده است. این صفحه نمایش روی بدنه‌ی کولر گازی نصب شده تا هم دستورات مصرف کننده و هم فعالیت برد کولر گازی را به نمایش بگذارد.

 

علائم خراب شدن برد کولر گازی

هرگز نمی‌توان با قاطعیت گفت که یک اختلال کاملا به دلیل خرابی برد کولر گازی است؛ زیرا ممکن است یک اختلال به چندین بخش مربوط باشد. در حالت کلی علائم مهم خرابی برد عبارت‌اند از:

 

علت خرابی برد کولر گازی

برد کولر گازی یک قطعه‌ی کاملا برقی و حساس است که می‌تواند با کوچک‌ترین اختلال یا نوسان برقی دچار مشکل شود. به همین دلیل برای تعمیر یا تعوضش نیار به دانش کافی در این زمینه دارید. پس اگر تخصصی در این زمینه ندارید، سریعا برای تعمیر برد کولر گازی خود به ما اطلاع دهید تا اقدام به بررسی و رفع نقص کنیم.

اگر علائم بالا برای کولر گازی شما اتفاق افتاد، همان لحظه کولر گازی را خاموش کنید؛ زیرا کار کردن در آن شرایط ممکن است خسارت بیشتری را وارد کند. در نهایت متخصص خودش تشخیص می‌دهد که برد نیاز به تعمیر دارد یا تعویض. به دلیل هزینه‌ی بالای برد، سعی کنید با تعمیر مشکل را رفع کنید.

در ادامه برد کولر گازی را عیب یابی می‌کنیم ولی اگر تخصص کافی را ندارید حتما با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید

آشنایی با برد کولر گازی

خرابی رله

وقتی مصرف کننده دور فن کولر گازی را تغییر می‌دهد، این فرمان به رله منتقل می‌شود. رله ها نیز برق را با قدرت مناسب از خود عبور می‌دهند تا این فرمان به فن کولر گازی صادر شود. بنابراین اگر دور کند یا تند فن شما کار نکرد، احتمالا یکی از رله‌ها سوخته است. برای بررسی سلامت رله‌ها می‌توانید پس از جدا کردنشان از برد، آنها را با آمپرمتر چک کنید

خرابی کمپرسور

در صورت سوختن کمپرسور، ممکن است یک جریان اضافی روی برد پخش شود که همین اتفاق باعث خرابی و سوختن برد می‌شود.

 

خرابی ترانسفورماتور و رگولاتور

در صورتی که ترانسفورماتور بسوزد ، عملا جریان برق 220 ولت به ولتاژ 12 ولت تغییر نمی‌کند و برد دچار خرابی می‌شود. برای جدا کردن این قطعه از برد، باید از دستگاه لحیم استفاده کنید.

 

خرابی آی سی IC

در صورت خرابی کولر گازی، اگر رله را چک کردید و از سلامت آن مطلع شدید، ممکن است آی سی سوخته باشد. در این صورت آی سی سریعا باید تعویض شود.

 

خرابی وریستور

برای عیب یابی وریستور بهتر است ابتدا با کمک دستگاه آمپرمتر، مقاومت روی برد را بررسی کنید و در صورت سوختن وریستور آن را با احتیاط تعویض کنید. حتما مراقب باشید در حین تعویض پایه‌ها را نشکنید.

آشنایی با برد کولر گازی

تعویض برد کولر گازی

اگر برد کولر با تعمیر هم درست نشد، باید اقدام به تعویض برد کنید. البته در نهایت کارشناس متخصص باید تصمیم بگیرد که نیاز به تعویض است یا خیر.

در صورت نیاز به تعویض باید حتما به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید تا هم خسارتی به سایر بخش‌های کولر وارد نشود و هم اصولی و در اسرع وقت تعویض شود تا دیگر مشکل خاصی پیش نیاید. یادتان باشد که برد کولر گازی مانند مغز در این سیستم است و در صورتی که دانش کافی را ندارید، نباید به تعمیر و تعویضش ورود کنید.

 

تعمیرات کولر گازی در امدادکاران

نمایندگی تعمیرات کولر گازی سامسونگ امدادکاران با کادر فنی و متخصص تعمیرات کولر گازی، آماده ارائه هرگونه خدمات تعمیرات کولر گازی است. این نمایندگی تعمیرات کولر گازی تمام خدمات تعمیرات کولر گازی خود را با گارانتی و ضمانتنامه معتبر انجام می‌دهد و در حین تعمیرات کولر گازی از قطعات اصلی و اورجینال استفاده می‌کند.

پس اگر قصد تعمیرات کولر گازی خود را دارید، حتما با نمایندگی تعمیرات کولر گازی امدادکاران تماس بگیرید و یا درخواست تعمیرات کولر گازی خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت اقدام به تعمیرات کولرگازی شما در محل بکنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *