آموزش نحوه تشخیص ال سی دی اصلی از تقلبی و فیک

5 دقیقه زمان مطالعه

تشخیص ال سی دی اصل از تقلبی و کپی موضوع مهمی است که در زمان تعویض ال سی دی گوشی بایستی مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه بسیاری از تعمیرکاران موبایل در زمان تعویض ال سی دی به جای نمونه اصل و اورجینال از ال سی دی های فیک و تقلبی استفاده می کنند. اگر با تفاوت های ال سی دی اصل از تقلبی و فیک آشنا باشید می توانید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم و شما را با روش های تشخیص ال سی دی اصلی و اورجینال از تقلبی آشنا می کنیم.

توصیه می کنیم برای تعویض ال سی دی از مراکز معتبر کمک بگیرید. امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیرات موبایل در تهران است که خدمات تعمیر و تعویض قطعات گوشی را با گارانتی و ضمانت نامه معتبر ارائه می دهد.

ال سی دی LCD اورجینال چیست؟

اگر قطعات به صورت اورجینال تولید شوند اصطلاحا آنها را با نام OEM یا اصل می نامند. در واقع این کلمه مخفف شده عبارت Original Equipment Manufacturer است.

درج این کلمه بر روی یک قطعه بدین معنی است که قطعه مورد نظر به واسطه شرکت تولید کننده اصلی ساخته شده است و آیتم های کیفی و فنی آن در بالاترین گرید قرار دارند.

معمولا ال سی دی های اورجینال به دلیل کیفیت عالی که دارند، قیمت بالاتری در مقایسه با نمونه های فیک و تقلبی دارند.

ال سی دی های کپی، تقلبی و فیک چیست؟

نمونه های دیگری که در کنار قطعات اصلی تولید می شوند مدل های High Copy هستند.

ممکن است این قطعات را با نام‌ های دیگری مثل LCD چینی، LCD گرید A و… هم مشاهد کنید.

همانطور که انتظار می رود از لحاظ فنی و کیفی در درجه پایین تری نسبت به نمونه های اصلی قرار دارند. پس با این تفاسیر قیمت آنها نیز از نمونه اصلی پایین تر خواهد بود و می توان این مورد را تنها مزیت ال سی دی های اصلی در مقایسه با تقلبی دانست.

این ال سی دی ها توسط شرکت اصلی تولید نشده و از سوی آنها نیز تایید نمی شود و شرکت های متفرقه تولید کننده قطعات موبایل آنها را تولید می کنند.

معمولا در گوشی های سامسونگ و شیائومی ال سی های فیک و تقلبی بیشتر از گوشی های آیفون است بنابراین در زمان تعمیر گوشی سامسونگ و شیائومی به این موضوع توجه داشته باشید.

تفاوت ال سی دی اصل از تقلبی چیست؟

ال سی دی های اصل با تقلبی تفاوت هایی دارند. اگر این تفاوت ها را بشناسید به خوبی می توانید آنها را از هم تشخیص دهید.

ال سی دی اصل و تقلبی

1-از لحاظ ظاهری

در تمامی قطعات اصلی تنها از متریال مرغوب استفاده می شود پس کیفیت نمایشگر آنها بالاتر از نمونه های غیر اورجینال خواهد بود.

ال سی دی چینی پیکسل های رنگی قابل قبولی ندارند از این رو در تصویرسازی رنگ ها به خوبی عمل نخواهند کرد.

هنگامی که دو LCD اصل و غیر اصل را کنار یکدیگر می گذارید و یک ویدیو مشابه را پلی می کنید می توانید تفاوت بین این دو را به خوبی حس کنید.

2-نور صفحه نمایشگر

نور صفحه نمایشگر از دیگر مواردی که میتواند در موضوع تفاوت ال سی دی اصل و تقلبی مد نظر قرار گیرد این آیتم است.

نمونه های اصلی شامل نور بسیار با کیفیت تری هستند. به طوری که حتی در محیط باز و تابش نور آفتاب باز هم شما می توانید تصاویر موجود بر روی نمایشگر را مشاهده کنید.

اما در نمونه چینی در محیط های باز و در حین تابش نور خورشید مشاهده صفحه نمایشگر بسیار سخت خواهد بود.

3-طول عمر مفید

عمر بهینه قطعات OEM به علت کیفیت بالا بسیار بیشتر از نمونه های چینی است. شاید نمونه های غیر اصل در وهله اول ارزان تر به نظر برسند اما در مقابل عمر بهینه کمتری هم دارند.

4-عملکرد تاچ نمایشگر

شاید این مورد را بتوان اصلی ترین و تاثیرگذارترین تفاوت ال سی دی اصل و تقلبی دانست. از لحاظ عملکردی نمونه های اصلی با نمونه های فابریک (کارخانه ای) تفاوت محسوسی ندارند. اما در مدل های چینی سرعت تاچ راضی کننده نیست به طوری که هر پروسه را با کمی تاخیر انجام می دهند.

اگر در حال استفاده از یک ال سی دی High Copy هستید احتمالاً متوجه باگ های عملکردی آن شده اید. حقیقت این است که چنین مشکلی می تواند بسیار آزاردهنده باشد و کاربر پس از مدتی از این موضوع خسته خواهد شد. نیاز به تعمیر ال سی دی گوشی در نمونه های فیک بسیار بیشتر از مدل های اصلی است.

5-تفاوت قیمت ال سی دی اصلی از تقلبی

با توجه به تمامی موارد ذکر شده به این مسئله واقف هستید که نمونه های اورجینال همیشه از لحاظ قیمتی بالاتر هستند.

شاید حتی در برخی از موارد نمونه های High Copy قیمتی نصف مدل های اورجینال داشته باشند.

تشخیص ال سی دی اورجینال و فیک

تشخیص ال سی دی تعویض شده

متاسفانه افراد زیادی گوشی را با عنوان آکبند و باز نشده خریداری می کنند و بعد مدت ها متوجه می شوند ال سی دی گوشی تعویض شده است. سوال اکثر کاربران این است که از کجا بفهمیم ال سی دی گوشی تعویض شده است؟

در گوشی های اندروید مثل سامسونگ و شیائومی تشخیض ال سی دی تعویض شده کار راحتی نخواهد بود و در اکثر مواقع این کار غیر ممکن است. اما اگر ال سی دی تعویض شده فیک و تقلبی باشد، می توان از طریق نشانه های زیر متوجه تعویضی بودن آن شد:

  • فیکس نبودن ال سی دی سر جای خودش
  • بیرون زدن نور از کناره های ال سی دی
  • متناسب نبودن کادر و تصویر گوشی

در گوشی های آیفون اگر تعویض ال سی دی به صورت حرفه ای انجام شود، هرگز قابل تشخیص نخواهد بود. با این حال اگر بعد از تعویض ال سی دی، ال سی دی را پروگرام نکنند، با ارور inport Display mamessage متوجه تعویض شدن ال سی دی گوشی خواهید شد.

چگونه ال سی دی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

علاوه بر تمامی موارد ظاهری و بصری که به آن اشاره شد از راهکارهای زیر نیز می توانید به منظور تشخیص این موضوع کمک بگیرید:

1-دقت به پد های روی کابل

پدهای روی کابل یکی از بهترین مواردی که از روی آن می توان ال سی دی اصلی را از تقلبی تشخیص داد.

نمونه های اصلی و اورجینال ال سی دی دارای پدهای سبک و نرمی بر روی کابل و اتصالات خود هستند در حالی که نمونه های فیک یا پدی وجود ندارد یا بسیار زبر و بی کیفیت است.

2-توجه به لوگو شرکت تولید کننده

در اغلب مواقع در هر دو سمت کابل های قطعات اصلی لوگوی کارخانه تولید کننده دیده می شود. علی الخصوص در ال سی دی های مربوط به شرکت اپل.

در حالی که در ال سی دی تقلبی چنین لوگویی دیده نمی شود چون این ال سی دی ها توسط شرکت های معتبر ساخته نمی شوند.

3-ارزیابی چسب و پد نگهدارنده حسگر نور

در نمونه های OEM از چسب های بسیار با کیفیتی به منظور حفاظت از حسگر نور استفاده شده است. اما در نمونه های غیر اصل چنین چیزی دیده نمی شود.

تفاوت ال سی دی اصلی از تقلبی

4-ارزیابی لنز دوربین سلفی

لنز دوربین سلفی موضوع دیگری است که در زمان خرید ال سی دی باید مورد توجه قرار گیرد.

در قطعات اصلی؛ لنز دوربین سلفی توسط نگهدارنده ها و محافظ های مرغوبی محافظت شده است. اما در نمونه های چینی توجه خاصی به این مسئله نمی شود و تنها جایی برای قرار گرفتن لنز قرار گرفته است.

5-چک کردن سریال نامبر

سریال های درج شده بر روی قطعات OEM اغلب خیلی واضح نیستند و حالتی کدر یا کمرنگ دارند و با حروف کوچک نوشته شده اند.

اما در نمونه های چینی و تقلبی این سریال ها در همان نگاه اول نیز به وضوح دیده می‌ شود و با کاملا شفاف و واضح هستند.

فرق ال سی دی اصلی از تقلبی

6-دقت به فریم LCD

فقط در حالتی می توانید کیفیت فریم را تشخیص دهید که از قبل نمونه‌ های اورجینال را دیده باشید. برای تشخیص اصل بودن ال سی دی دست خود را به لبه فریم بکشید در صورت مشاهده ناهمواری ال سی دی تقلبی بوده و اگر لبه فریم صاف بود ال سی دی اصلی است.

تا به اینجا مقاله تمامی آیتم های تشخیص تفاوت ال سی دی اصل و تقلبی را ذکر کردیم. اما برخی از تعمیرکاران بر این باور هستند که در بعضی از موارد انتخاب یک قطعه High Copy نسبت به قطعه اصلی ارجحیت دارد. اما به نظر شما در چه مواردی؟

در چه مواردی بهره گیری از ال سی دی های چینی و تقلبی توصیه می شود ؟

شاید مطرح نمودن این سوال برای برخی از افراد تعجب برانگیز باشد اما حقیقت این است که در برخی از موارد بهتر است از نمونه های غیر اصل کمک بگیرید.

اگر برای انجام فعالیت های روزانه خود از دو موبایل بهره می گیرد و LCD موبایلی که تنها به منظور برقراری تماس از آن استفاده می کنید شکسته شود؛ توصیه ما به شما این است که به نصب ال سی دی چینی بسنده کنید. چرا که شما در این حالت تمامی برنامه های اصلی، عکاسی، فیلمبرداری و سایر امور را با گوشی دیگر خود انجام می دهید. پس از آنجایی که این گوشی تنها به منظور مکالمه استفاده می ‌شود نیاز مبرمی به نصب یک ال سی دی با کیفیت نخواهید داشت.
البته این موضوع کاملاً شخصی است و این پیشنهاد تنها به منظور کاهش هزینه های شما داده شده است.  برخی از کاربران حتی در این شرایط نیز حاضر به نصب نمونه های چینی نیستند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله از واحد تعمیرات موبایل امدادکاران سعی کردیم نحوه تشخیص ال سی دی اصلی از تقلبی در گوشی های آیفون و اندروید را آموزش دهیم. همانطور که گفته شد در بعضی مواقع تشخیص تاچ ال سی دی اصلی از تقلبی به سادگی قابل تشخیص نخواهد بود؛ بنابراین در صورتی که با راهکار های گفته شده نتوانستید تشخیص درست دهید، حتما از یک تعمیرکار متخصص و ماهر کمک بگیرید.

همچنین اگر قصد تعویض تاچ ال سی دی گوشی خود را داشتید، می توانید این کار را با خیال راحت به تعمیرگاه امدادکاران بسپارید. در مجموعه امدادکاران تعویض تاچ ال سی دی گوشی ها با استفاده از قطعات اصلی و اورجینال انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *