دلایل پریدن آنتن گوشی و راهکارهای رفع آن

5 دقیقه زمان مطالعه

بدون شک پریدن آنتن گوشی برای اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند رخ داده است. این مشکل می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد.

در این مقاله به بررسی دلایل و راهکارهای حل این مشکل می‌پردازیم.

دلایل پریدن آنتن گوشی و راه حل‌های رفع آن

آنتن دهی لحظه ای

در این شرایط هنگام روشن شدن گوشی آنتن وجود دارد، اما با گذشت زمان قطع می‌شود و موبایل دیگر آنتن نمی‌دهد. در صورت بروز این مشکل قطعا آی سیPF  آسیب دیده است. آی سی PF در برد و نقشه شماتیک موبایل، با نام RF PA نشان داده می‌شود.

در برخی موارد اشکالات نرم افزاری باعث پریدن آنتن گوشی می‌شود و برای برطرف کردن این مشکل نیاز به استفاده از باکس تعمیرات موبایل و ترمیم فایل PM است.

تمام تعمیرات مربوط به بخش نرم‌افزاری موبایل بوسیله‌ی باکس‌های مربوط به آموزش تعمیرات موبایل انجام می‌شود.

آنتن دهی ظاهری

این مورد را اصطلاحا آنتن دهی کاذب هم می‌گویند. در آنتن دهی ظاهری گوشی در ظاهر آنتن دارد اما امکان برقراری تماس وجود ندارد. این مشکل اغلب در گوشی‌های برند سامسونگ دیده می‌شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، می‌توان با تعویض کردن PF و گاهی اوقات با استفاده از گرفتن هیتر، مشکل این آی سی را حل کرد.

وضعیت بدون آنتن گوشی

در تمامی گوشی‌های امروزی، بدون آن که گوشی سیم کارت را بخواند و در واقع آنتن داشته باشید، می توانیم دسترسی به منوی گوشی و امکانات داشته باشیم.

  • در گوشی‌های آیفون، اگر عبارتNo SIM روی صفحه نمایش گوشی دیده شود به این معنی است که گوشی سیم کارت را نمی‌خواند.
  • اگر سیم کارت در گوشی باشد و عبارت Searching ظاهر شود،نشان دهنده‌ی این است که زمان و تاریخ گوشی تنظیم نیست.
  • گاهی اوقات سیم کارت داخل گوشی می‌باشد، اما روی صفحه‌ی نمایش گوشی عباراتی بین Searching و No service  نشان داده می‌شود. در این شرایط قطعا مشکل مربوط به آی سی Base Band گوشی است و ایراد گوشی سخت افزاری می‌باشد.

دلایل پریدن آنتن گوشی و راهکارهای رفع آن

سیم کارت به دلایل مختلفی ممکن است خراب شود. بطور مثال، اگر گوشی شما خیس شده و برای برطرف کردن این مشکل آن را در کیسه‌ی برنج قرار داده اید و یا گوشی در شرایطی قرار گرفته است که سیم کارت آن کثیف شده و یا تحت فشار قرار گرفته است و ظاهر سیم کارتتان تغییرکرده است.

برای اطمینان حاصل کردن از سلامت سیم کارت خود، می‌توانید از یک گوشی دیگر نیز استفاده کنید.

گاهی اوقات علت پریدن آنتن گوشی، مربوط به سیمکارت می‌باشد. البته فرسوده و قدیمی شدن سیمکارت گوشی نیز باعث نشناختن سیمکارت می‌شود.

 کم بودن درصد باتری

زمانیکه شارژ باتری گوشی شما کم باشد، ممکن است هنگام استفاده از آن سیگنال ضعیف باشد. برای برقراری ارتباط با برج تلفن همراه، گوشی به انرژی مناسبی احتیاج دارد و زمانیکه درصد باتری کم باشد، در آنتن گوشی اختلال ایجاد می‌شود. گوشی‌ها امواج الکترومغناطیسی را دریافت و همچنین ارسال می‌کنند که این مسئله به طور مستقیم تحت تاثیر پدیده‌های آب و هوایی، مانند رعد و برق، باد و باران، رطوبت و … قرار دارد.

مسدود کردن آنتن

در گذشته گوشی‌های قدیمی بسیار بزرگ بودند و آنتن‌های آن‌ها بیرونی بود. به همین دلیل سیگنال آن‌ها ثابت بود.

اما در گوشی‌های امروزی آنتن در داخل گوشی تعبیه شده است. اگر در نگه داشتن گوشی دقت نکنید ممکن است آنتن مسدود شود و سینگال از کار بیافتد.

مشکلات سخت افزاری

گاهی اوقات بدون اینکه به گوشی شما ضربه ای وارد شود، آنتن آن می‌پرد. در این مرحله قبل از هر کاری ابتدا چیپ سیم کارت گوشی خود را چک کنید، چراکه ممکن است به علل مختلفی مانند فرسوده شدن، کیفیت و کارایی آن از بین برود.

نکته: گاهی اوقات با قرار دادن اجسامی مانند کاغذ و یا دستمال کاغذی در پشت سیم کارت، از تکان خوردن و قرارگرفتن اشتباه آن در جایگاه خود جلوگیری می‌شود.

دلایل پریدن آنتن گوشی و راهکارهای رفع آن

پریدن RpI گوشی

زمانی که آنتن گوشی می‌پرد، قدم اول چک کردن شماره سریال IMEI می‌باشد.

برای بررسی کردن IMEI گوشی  شماره #۰۶# * را شماره گیری کنید.

اگر آنتن گوشی خراب شده باشد به جای نشان دادن کد انحصاری گوشی، علامت سوال یا عددهای ۱۲۳۴۵ یا “no serial” نمایش داده می‌شود.

در این حالت می‌گوییم که گوشی Rpl پرانده است و IMEI نیاز به ترمیم دارد.

تنظیمات و سویچ بین شبکه‌های 2G ، 3G، 4G

یکی از دلایلی که باعث پریدن آنتن گوشی‌های امروزی می‌شود، سوئیچ و پرش آنتن در بین شبکه‌های مختلف موبایل شامل 2G ، 3G، 4G در مناطق گوناگون است.

اگر می‌خواهید آنتن دهی گوشی بدون پرش و سوئیچ و در حالت ثابت بماند، و همچنین استفاده از شبکه‌های 3G، 4G برای شما مهم نیست، توصیه می‌کنیم شبکه‌ی گوشی خود را بر روی GSM only ( شبکه‌ی2G) تنظیم کنید.

 لوزام جانبی گوشی

قاب گوشی‌ها و همچنین لوازم جانبی آن‌ها، که از جنس آلمینیوم و.. می‌باشند گاهی اوقات باعث پریدن آنتن گوشی و قطع و وصل شدن آن می‌شود.

توصیه می‌کنیم در صورت پریدن آنتن گوشی خود قاب آن را جدا کنید و سپس مجدد از آن استفاده کنید، در بعضی از موارد اینکار مشکل آنتن دهی گوشی شما را برطرف خواهد کرد.

به فضای باز بروید

معمولا درفضای بسته آنتن دهی گوشی دچار ایراد می‌شود.

اگر در آپارتمان هستید یکی از پنجره‌های خانه‌ی خود را باز کنید و آنتن گوشی خود را نزدیک پنجره بررسی کنید. قطعا این راهکار در میزان آنتن دهی گوشی شما تاثیر مثبت خواهد داشت.

تنظیم شبکه به صورت دستی

برای رفع مشکل پریدن آنتن گوشی‌های با سیستم عامل اندروید، ابتدا موبایل خود را  Restart کنید. اگر آنتن گوشی بعد ازRestart برنگشت، گوشی خود را روی حالت هواپیما (Airplane Mode) قرار دهید. اگر مشکل همچنان حل نشد، باید در تنظیمات گوشی به صورت دستی شبکه را انتخاب کنید. برای تنظیم شبکه به صورت دستی مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به Settingsیا بخش تنظیمات بروید.
  2. Network & Internet را انتخاب کنید.
  3. Mobile Networks را لمس کنید.
  4. Automatically Select Network را خاموش کنید.
  5. چندین گزینه از شبکه های مختلف لیست می شود.
  6. گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید، و چک کنید که آیا با این کار مشکل پریدن آنتن گوشی حل می شود یا خیر.

اگر مراحل ذکر شده را انجام دادید اما آنتن گوشی شما برنگشت، ممکن است سیم کارت شما از جای خود در آمده باشد، در نتیجه گوشی را خاموش کرده و مجدد سیم کارت را جای‌گذاری کنید.

ایرادات سخت افزاری آنتن دهی مانند آسیب مدار آنتن گوشی و قطعات آن

گاهی اوقات استفاده نکردن از قاب، موجب می‌شود که مدار آنتن گوشی بر اثر ضربه آسیب ببیند و باعث ضعیف شدن آنتن و یا حتی پریدن آنتن گوشی شود.

سالم بودن قطعات دیگر گوشی مانند سوئیچ آنتن نیز در آنتن دهی بسیار موثر است.

بر اثر ضربه ممکن است آی سی PF، آی سی RF و VCO نیز آسیب ببیند، و در آنتن دهی اختلال ایجاد کند.

دلایل پریدن آنتن گوشی و راهکارهای رفع آن

 قطع شدن سرویس گوشی به دلیل رجیستر نشدن

در این شرایط آنتن در نوار اعلان بالای گوشی حذف شده یا یک خط روی آن کشیده شده است که نشان از پریدن آنتن گوشی می‌باشد.

با دیدن این تغییرات در نوار اعلان ابتدا باید به قرارگیری سیمکارت در اسلات توجه کنید. در برخی از گوشی‌ها، زمانی که سیمکارت به درستی در جای خود قرار نگرقته است، آیکون آنتن خط می خورد یا خط‌های آنتن به طور کامل ناپدید می شوند.

نکته‌ی دوم این است که از رجیستری گوشی اطمینان حاصل کنید. اگر گوشی خود را به تازگی خریده‌اید یا از رجیستری گوشی خود مطمئن نیستید، این احتمال وجود دارد که پریدن آنتن گوشی به دلیل همین موضوع باشد.

برای اینکه از رجیستری گوشی خود اطمینان حاصل کنید، می توانید شناسه 15 رقمی (IMEI)  گوشی خود را که معمولا روی جعبه ی گوشی یا زیر باتری نوشته شده است را به شماره 7777 ارسال کنید.

تعمیرات موبایل در امدادکاران

شما در هر نقطه از شهر تهران که هستید (شمال،جنوب،شرق،غرب) می‌توانید در خواست خود را برای تعمیر پریدن آنتن گوشی خود در تهران ثبت کنید.

همچنین می‌توانید تعمیرات انواع برند‌های موبایل اعم از تعمیر گوشی سامسونگ، آیفون، هووایی، شیائومی و… را به تیم متخصص وحرفه‌ای امدادکاران بسپارید تا در کمترین زمان ممکن موبایل شما را تعمیر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *