آشنایی با برد گوشی

5 دقیقه زمان مطالعه

برد گوشی چیست؟ آیا برد موبایل چگونه تعمیر می شود؟ برد گوشی نیاز به تعمیر دارد یا تعویض؟

تک تک فعالیت هایی که با گوشی انجام می دهید، با دستور برد گوشی همراه است. پس اگر گوشی شما خاموش شده، روشن نمی شود، سیستم عاملش بالا نمی آید و هر گونه علائم دیگری دارد، احتمالا قطعات از برد فرمان نمی گیرند و باید برد گوشی را تعمیر کنید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با برد گوشی و عیب یابی آن آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید و اگر نیاز به تعمیر گوشی خود دارید، با ما تماس بگیرید.

برد گوشی چیست؟

برد گوشی یک صفحه الکتریکی است که تمام قطعات الکتریکی روی آن نصب می شود. این برد الکتریکی تمام قطعات گوشی را به هم وصل می کند و دستورات لازم را به قطعات الکتریکی صادر می کند. به عنوان مثال هنگام باز کردن یک برنامه در گوشی، برد به قطعات پردازنده، هارد و رام دستور فعالیت می دهد تا آن برنامه با بهترین کیفیت ممکن اجرا شود. اگر برد موبایل را جسم انسان در نظر بگیریم، پردازنده، هارد و رام مانند مغز و قلب این جسم عمل می کنند. پس اگر فشار زیادی به این قطعات وارد شود، ممکن است منجر به سوختن برد گوشی شود.

برای تعمیرات گوشی سامسونگ و سایر برندها با ما تماس بگیرید.

قطعات اصلی برد گوشی

قطعات اصلی برد گوشی شامل سه مورد زیر می باشد:

  • پردازنده یا CPU
  • هارد
  • رام

آشنایی با برد گوشی

در ادامه این سه قطعه و تاثیرشان در برد گوشی را بررسی می کنیم:

پردازنده یا CPU

سی پی یو یا پردازنده در گوشی مانند مغر عمل می کند. هنگامی که کاربر گوشی قصد انجام کاری را داشته باشد، ابتدا این دستور توسط برد به پردازنده منتقل می شود و سپس پردازنده موبایل با بررسی جوانب و شرایط گوشی، دستور اجرای درخواست کاربر را به هارد موبایل می دهد. در صورت خرابی سی پی یو یا پردازنده گوشی، عملا گوشی از کار خواهد افتاد و اگر این خرابی زیاد باشد، ممکن است به برد موبایل نیز آسیب وارد کند.

 

هارد موبایل

در اصل لفظ هارد موبایل کاملا غلط است و نام درست این قطعه حافظه داخلی موبایل است. بعضی تعمیرکاران موبایل به علت عدم آشنایی با تعمیر و تعویض هارد گوشی، معمولا هنگام خرابی هارد گوشی برد گوشی را تعویض می کنند که این کار به هیچ عنوان اصولی نیست و شما به جای هزینه تعمیر هارد گوشی، متحمل هزینه های خیلی زیادی خواهید شد. برای تعمیر هارد گوشی خود می توانید با ما تماس بگیرید تا تعمیرکار مجموعه تعمیرات موبایل امدادکاران در اسرع وقت هارد موبایل شما را تعمیر کند.

ROM یا رام گوشی

رام گوشی همان سیستم عاملی است که شرکت سازنده برای گوشی طراحی می کند. رام دستور را از سی پی یو و هارد دریافت می کند و در نهایت درخواست کاربر را اجرا می کند. در صورت سوختن این قطعه نیز عملکرد موبایل از بین می رود و باید هر چه سریع تر به یک مرکز تعمیر موبایل مراجعه کنید تا رام گوشی را تعمیر یا تعویض کند. در صورت داغ شدن و خرابی شدید این قطعه، ممکن است به برد گوشی آسیب وارد شود.

آشنایی با برد گوشی

علائم خرابی برد گوشی

خرابی برد گوشی علائم قطعی و مشخصی ندارد ولی در مجموع مهم ترین علائمی که می تواند مربوط به خرابی برد گوشی باشد شامل موارد زیر است:

  • خاموش شدن گوشی
  • داغ شدن گوشی
  • شارژ نشدن گوشی
  • روشن نشدن گوشی یا بالا نیامدن سیستم عامل
  • نمایش پیغام Encrypt Unsuccessful یا Internal Storage Damaged

 

عیب یابی برد موبایل

چرا برد گوشی خراب می شود؟ این سوال جواب ها و دلایل زیادی دارد که همه ی آن ها را در این مقاله خواهیم گفت. در صورت مشاهده خرابی برد گوشی، حتما با مرکز تعمیرات موبایل امدادکاران تماس بگیرید تا در اسرع وقت تعمیر گوشی شما انجام شود. در ادامه به دلایل خرابی برد گوشی می پردازیم:

 

داغ شدن گوشی باعث خرابی برد می شود

داغ شدن گوشی باعث خرابی برد می شود. حتما برای شما پیش آمده که گوشی شما بیش از حد داغ شود. این حرارت دلایل زیادی دارد. هنگامی که هنگام شارژ از گوشی استفاده می کنید یا برنامه های سنگین را زیاد استفاده می کنید، گوشی شما به مرور داغ می شود و باعث آسیب رسیدن به برد موبایل می شود. همچنین خرابی شارژر گوشی، قطعات غیر استاندارد در گوشی و یا ماندن گوشی زیر نور آفتاب باعث خرابی برد گوشی می شود.

 

ضربه خوردن گوشی

برد گوشی یک قطعه نازک و ظریف است و با کوچک ترین ترک خوردگی یا شکستن، از کار خواهد افتاد. هنگامی که گوشی از ارتفاع بیفتد یا ضربه به گوشی وارد شود، ممکن است باعث ترک خوردن یا شکستگی برد موبایل شود و عملکرد برد را تحت الشعاع قرار دهد. برای جلوگیری از این آسیب، سعی کنید از قاب گوشی استفاده کنید. در صورت ترک خوردن یا شکسته شدن برد موبایل باید اقدام به تعویض برد گوشی کنید.

 

استفاده از برنامه و بازی سنگین به برد موبایل آسیب می زند

استفاده از برنامه و بازی سنگین به برد موبایل آسیب می زند. پردازنده موبایل شما ظرفیت مشخصی دارد و اگر کاری بیشتر از ظرفیت آن بخواهید، برد گوشیش تحت فشار قرار می گیرد. سعی کنید از برنامه های مناسب و سازگار با سی پی یو گوشی استفاده کنید؛ زیرا در صورت سوختن برد گوشی، متحمل هزینه تعویض برد گوشی خواهید شد که این هزینه بصرفه نخواهد بود.

 

خرابی برد هنگام تعویض قطعات

تعویض قطعات برد موبایل با حرارت دادن انجام می شود. اگر تعمیرکار موبایل ناشی باشد ممکن است حرارت زیادی را به برد گوشی وارد کند و منجر به سوختن برد گوشی شود. برخی افراد سودجو و ناشی هنگام تعویض قطعات برد موبایل شما، با این کار برد شما را می سوزانند و این موضوع را گردن شما می اندازند. پس برای تعمیر گوشی خود حتما به یک مرکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید.

 

آب خوردگی و نفوذ آب به داخل گوشی

آب خوردگی و نفوذ آب به داخل گوشی نیز می تواند باعث سوختن برد گوشی شود. حتی در برخی گوشی های ضد آب هم امکان نفوذ آب به داخل گوشی وجود دارد. اگر این قطرات آب به برد گوشی برسد، باعث سوختن و از کار افتادن برد موبایل خواهد شد.

آشنایی با برد گوشی

روش سواپ کردن (SWAP) برد گوشی

هنگامی که برد موبایل شما بسوزد، تمام اطلاعات گوشی شما پاک خواهد شد. ولی شما می توانید با روش سواپ دوباره اطلاعات هارد خود را برگردانید. در این روش تعمیرکار موبایل تمامی قطعات برد سوخته ی شما را روی یک برد جدید و سالم سوار می کند. در این صورت تمام اطلاعات شما همچنان باقی خواهد ماند و مشکل برد گوشی نیز رفع خواهد شد. البته این روش فقط در صورتی انجام می شود که پردازنده، هارد و رام گوشی سالم باشد. سواپ کردن کاری به شدت حساس و وقتگیر خواهد بود و به طبع هزینه ی بالایی هم خواهد داشت. ولی با توجه به اینکه اطلاعات و دیتاهای گوشی شما را نگه می دارد، بصرفه و کارآمد خواهد بود.

 

تعمیر و تعویض برد گوشی در امدادکاران

در صورت ترک خوردن، شکستن و یا سوختن برد گوشی، باید اقدام به تعویض برد گوشی بکنید. تعمیر و تعویض برد گوشی به شدت تخصصی بوده و حتما باید به یک مرکز تعمیر موبایل معتبر مراجعه کنید. امدادکاران به عنوان نمایندگی تعمیرات موبایل در تهران، با کادر متخصص و باتجربه خود آماده تعمیر گوشی شما است. لازم به ذکر است تمام خدمات ارائه شده در این مجموعه شامل گارانتی و ضمانت نامه معتبر خواهد بود و تمام قطعاتی که در حین کار تعویض می شود، اصل و اورجینال خواهد بود.

پس برای ثبت سفارش تعمیر گوشی خود یا با ما تماس بگیرید و یا درخواست خود را در سایت ثبت کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *