روش های افزایش امنیت گوشی

5 دقیقه زمان مطالعه

آیا اطلاعات گوشی شما امنیت کافی را دارد؟ چگونه امنیت گوشی خود را افزایش دهیم؟ از کجا مطمعن شویم گوشی ما هک نشده؟ برای پاسخ به این سوالات ما مقاله ای را آماده کردیم تا به شما در این زمینه کمک کنیم. توجه داشته باشید که اگر این مقاله را به صورت کامل رعایت کنید، دیگر خطری گوشی شما را تهدید نخواهد کرد. پس با ما همراه باشید و اگر این مقاله برایتان مفید بود به دوستان خود نیز ارسال کنید.

حتما بخوانید : مهم ترین نشانه های هک شدن گوشی

امنیت موبایل شامل چه مواردی است؟

امنیت موبایل شامل چه مواردی است؟ ما در موبایل خود دیتاهای مختلفی داریم که نیاز به حفاظت و مراقبت ویژه دارند. این دیتاها شامل عکس ها و فیلم ها، شماره های تلفن، پیامک ها، اطلاعات پیامرسان هایی مانند تلگرام، حساب های کاربری، ایمل ها و… است که همگی از اهمیت بالایی برخوردار اند. ما قصد داریم تا راه حل های تضمینی برای مراقبت از این دیتاها را به شما ارائه دهیم.

روش های افزایش امنیت گوشی

انواع روش های حفاظت از اطلاعات گوشی

راه های مختلفی برای حفاظت از اطلاعات گوشی وجود دارد که باید همگی آنها رعایت شوند ولی به طور کلی می توانیم انواع روش های حفاظت از دیتاهای گوشی را در دو دسته بیان کنیم:

حتما بخوانید : تعمیر نرم افزاری موبایل

حفاظت در برابر عوامل فضای مجازی

عوامل زیادی در فضای مجازی وجود دارند که دیتاها و اطلاعات گوشی ما را تهدید می کنند. این عوامل شامل سایت ها، پیام رسان ها، شبکه های مجازی، خدمات بانکی، ویروس ها و… هستند که در ادامه تمامی آن‌ها را بررسی می کنیم.

حفاظت در برابر عوامل انسانی و حقیقی

اطلاعات موبایل ما حتی در میان اطرافیان ما نیز امنیت نخواهد داشت. عوامل زیادی مانند سرقت، تصادف، صدمه دیدن گوشی، گم کردن گوشی، سوختن یا خرابی گوشی و… اطلاعات گوشی ما را تهدید خواهد کرد که برای مقابله با این تهدیدها باید مطالب زیر رعایت شود.

چگونه امنیت گوشی خود را افزایش دهیم؟

چگونه امنیت گوشی خود را افزایش دهیم؟ برای حفاظت از دیتاها و اطلاعات گوشی خود راه های زیادی وجود دارد که ما در ادامه ساده ترین و پیچیده ترین راه ها را معرفی می کنیم تا با رعایت آنها، گوشی خود را از هر گونه تهدیدی دور کنید.

رمز گذاری و قفل کردن گوشی

ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای حفاظت از اطلاعات موبایل، رمزگذاری و قفل مطمن گوشی است. برای این کار می توانید وارد تنظیمات و سپس امنیت (Security) شوید. در این صفحه شما به روش های مختلفی چون الگو، گذرواژه و گشودن با چهره (Face ID) می توانید گوشی خود را قفل کنید. ایمن ترین راه برای قفل کردن گوشی، انتخاب یک گذرواژه تا حدودی طولانی است که در یادتان بماند. ما قفل با چهره را به هیچ عنوان به شما پیشنهاد نمی کنیم ولی قفل اثر انگشت هم تا حدودی ایمن خواهد بود.

روش های افزایش امنیت گوشی

انتقال اطلاعات شخصی گوشی به دستگاهی دیگر

اگر شما به دلایل مختلف با گوشی خود در جامعه یا فضای اجتماعی کار می کنید و گوشی شما در معرض خطر است، بهتر است اطلاعات گوشی خود را به دستگاهی دیگر مانند لپتاپ یا کامپیوتر منتقل کنید. این کار باعث می شود هم خیال شما از امنیت اطلاعاتتان راحت باشد و هم هرگز اطلاعات خود را گم نکنید. توجه داشته باشید بعد از انجام این کار، فایل های گوشی خود را کامل پاک کنید و یا در صورت امکان گوشی خود را حالت کارخانه بگزارید تا این اطلاعات دیگر قابل بازگرداندن نباشند.

حتما بخوانید : آموزش ساده ترین روش های فلش کردن گوشی

قفل کرن برنامه های مهم موبایل

برخی برنامه های گوشی دیتاهای مهمی را درون خود جا داده است که مهمترین این برنامه ها، پیام رسان هایی مانند تلگرام و واتس آپ هستند. البته گالری و فایل های شخصی گوشی نیز از اصلی ترین برنامه هایی هستند که باید قفل شوند. برای قفل کردن برنامه های گوشی خود می توانید در همان صفحه امنیت یا Security گوشی خود اقدام کنید.

پشتیبان گیری یا بک آپ گرفتن از گوشی

بک آپ نوعی کپی برداری و پشتیبانی از اطلاعات گوشی است که باعث می شود تمام اطلاعات گوشی شما ذخیره شود و در صورت بروز حوادثی مانند سرقت، اطلاعات گوشی شما مجدد برگردد. برای این کار شما حتما باید یک اکانت ایمیل یا جیمیل روی گوشی خود داشته باشید و سپس وارد گوگل درایو گوشی خود شوید. حالا با فعال کردن گزینه Google account  و انتخاب ایمیل یا جیمیل خود، می توانید از اطلاعات و دیتاهای گوشی خود بک آپ بگیرید.

حتما بخوانید : آموزش نحوه بک‌ آپ گرفتن از اطلاعات در گوشی‌های اندرویدی

روش های افزایش امنیت گوشی

از فیلتر شکن مشکوک استفاده نکنید !!!

همه ی ما امروزه برای ارتباط بیشتر با دنیای مجازی و انجام کار ها، نیاز به فیلترشکن قوی داریم. شیوه کار فیلتر شکن به گونه ای هست که IP گوشی شما را تغییر داده و دیتاهای گوشی شما را به IP خارجی متصل می کند. پس استفاده از فیلتر شکن به صورت کاملا مستقیم دیتاها و اطلاعات گوشی شما را تهدید می کند. در این زمینه تقاضا داریم فیلترشکن های مشکوک و حتی VPN های ایرانی را از گوشی خود پاک کنید و فقط از فیلتر شکن های تایید شده استفاده کنید.

دانلود برنامه از گوگل پلی و اپ استور

یکی از دلایل مهم هک شدن یا ویروسی شدن گوشی، دانلود برنامه از سایت ها یا پلتفرم های دیگر است. ممکن است هنگام وب گردی و مرور سایت ها، برنامه ای را ببینید که جذاب است ولی دانلودش از خود سایت ممکن است. در این صورت به هیچ عنوان اعتماد نکنید و برنامه مدنظر خود را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کنید.

روی هر لینک و سایتی کلیک نکنید !

در فضای مجازی ممکن است لینکی را مشاهده کنید که حاوی مطالب خاصی است. معمولا این مطالب شما را ترغیب می کند که روی این لینک کلیک کنید ولی به هیچ عنوان اعتماد نکنید؛ زیرا بعضی از این سایت ها محتوای مخربی دارد که ممکن است گوشی شما را هک و یا ویروسی کند.

پاک کردن حافظه پنهان یا کش مرورگر

گاهی ممکن است در حافظه پنهان مرورگر شما ویروس و یا دسترسی خطرناکی باشد که بهتر است برای جلوگیری از این خطر، هر از چند گاهی حافظه پنهان یا کش گوشی خود را پاک کنید. برای این کار لازم است شما وارد تنظیمات گوشی شوید و سپس گزینه برنامه ها یا Apps را انتخاب کنید. حالا با انتخاب مرورگر خود و وارد شدن به صفحه ذخیره سازی داده، حافظه پنهان یا کش برنامه را پاک کنید.

به وای فای های عمومی و ناشناس متصل نشوید !

گاهی پیش آمده که در صفحه وای فای، نام وای فای های ناشناسی دیده می شود که رمز ندارند و اصطلاحا عمومی هستند. در بعضی مواقع این وای فای های بدون رمز همان سیستم های هکری هستند که به محض اتصال به گوشی، به تمام اطلاعات شما دسترسی خواهد داشت.

غیر فعال کردن GPS یا موقعیت مکانی گوشی

خیلی از کاربران موبایل، GPS گوشی خود را همیشه روشن می گذارند و حتی استفاده ای هم از آن نمی کنند. پیشنهاد می شود برای حفاظت از اطلاعات گوشی خود، گزینه موقعیت مکانی را بعد از استفاده خاموش کنید تا از خطرات احتمالا جلوگیری شود.

کلام پایانی

با انجام راهکار های ذکر شده در این مقاله شما می توانید تقریبا به طور کامل خیال خود را از امنیت گوشی راحت کنید. بعضی نرم افزار های آنتی ویروس برای گوشی های اندروید و آیفون وجود دارد که ما به دلیل خطرات احتمالی آن‌ها را تایید نمی کنیم. در نهایت اگر حس کردید گوشی شما ویروسی شده، می توانید به یک نمایندگی تعمیرات موبایل موراجعه کنید و اگر موضوع جدی تر بود، با پلیس فتا در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *