آشنایی با علت اتصالی برق ساختمان و نحوه رفع آن

5 دقیقه زمان مطالعه

اتصالی برق ساختمان یکی از رایج ترین مشکلات در برق کشی ساختمان است. عوامل گوناگونی از قبیل بی توجهی به استانداردهای سیم کشی ساختمان باعث اتصالی در سیم کشی ساختمان می شود.  اتصالی در سیستم برق ساختمان می تواند مشکلات و خسارت های جانی و مالی بسیاری را به همراه آورد. برای جلوگیری از بروز حادثه در صورت مشاهده اتصالی در برق ساختمان هر چه سریعتر مشکل را شناسایی و رفع نمایید. در این مطلب قصد داریم شما را با علت اتصالی برق ساختمان و نحوه رفع آن آشنا کنیم.

اگر برای رفع مشکلات برق ساختمان به دنبال برقکاری حرفه ای هستید می توانید از بخش خدمات برق ساختمان امدادکاران سفارش خود را ثبت کرده و منتظر تماس برقکار ساختمان شوید.

 

علت اتصالی برق ساختمان چیست؟

عوامل گوناگونی باعث اتصالی برق ساختمان می شود. در این بخش به برخی از رایج ترین دلایل اتصالی برق ساختمان اشاره می شود .

اتصالی برق ساختمان

1-جرقه الکتریکی (اتصالی)

چنین معضلی عموما به علت عدم سیم کشی اصولی و یا برخورد رعد و برق به اتصالات بیرونی سازه ایجاد می شود. در صورت ایجاد این مشکل احتمالا به علت ایجاد نوسانات برقی؛ تجهیزات برقی منزل شما آسیب خواهند دید. شاید هم سبب کاهش طول عمر مفید آنها گردد.

2-بار الکتریکی مضاعف

گاهی حجم برق مصرفی تجهیزات روشنایی فراتر از حداکثر وات مجاز برای آنها می باشد. این مسئله می تواند ریسک بسیار زیادی به همراه داشته باشد. به طور مثال به علت حرارت بالای جریان وارد شده؛ ممکن است سوکت ها و یا حتی عایق های سیم ها ذوب گردند.

اگر چنین حالتی رخ دهد احتمالا اتصالات جرقه می زنند و حتی احتمال حریق نیز وجود دارد. البته شاید پس از حذف لامپ مذکور باز هم سوکت و یا سیم ها دچار آسیب شوند. چنانچه برق واحد شما به شکل مکرر خاموش می گردد احتمالاً بار مضاعفی بر روی سیستم برقی ساختمان وجود دارد.

3-متوقف شدن جریان برق در مدار

برخی از تجهیزات برقی بیش از سایر ابزارها در منزل برق مصرف می کنند. مثلا مایکروویو و یا لباسشویی می توانند به صورت مقطعی مصرف انرژی را بالا ببرند. این موضوع سبب افزایش فشار به کنتور خواهد شد و در نهایت کاربر با قطع شدن برق مواجه می شود.

4-استفاده از خروجی های با ظرفیت پایین

امروزه در برخی از منازل به منظور کسب برق بیشتر از سیم و کابل های برق پرقدرت بهره گرفته می شود. لذا توصیه می شود تا در منازل خود از محافظ هایی کمک بگیرید که ضخامت کابل های مربوطه؛ بالاتر از 14 نباشد. به طور کلی پیشنهاد ما این است که انجام برق کشی های ساختمان را به افراد متخصص بسپارید.
تکنسین باید بداند که در هر بخشی از منزل چه نوع کابلی باید تعبیه گردد تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری به عمل آید.

اتصالی برق ساختمان

5-ایجاد شوک الکتریکی

این حالت عموما در منازلی که قدیمی هستند دیده می شود. این شوک اغلب در حین خاموش و یا روشن نمودن تجهیزات برقی رخ می دهد. علت آن هم این است که از سیم کشی سازه مدت بسیار زیادی گذشته است. به منظور رفع این مشکل می بایست کل سیم‌ کشی ساختمان عوض شود.

6-عدم استفاده از کلید RCCB 

کلید RCCB (متوقف کننده جریان باقیمانده در مدار یا کلید محافظ جان) قادر است نشتی های جریانی که به واسطه فیوز قابل ردیابی نیستند؛ اما می توانند موجب حریق یا اتصالی شوند را بیابد. در صورت نیاز قادر است مدار را در کمتر از یک دهم ثانیه متوقف کند. با حضور این کلید کاربران می توانند از نظر عدم ایجاد حریق و یا اتصالی نمودن سیم ها اطمینان حاصل کنند.

7-استفاده از سیم کشی هایی با جنس آلومینیوم

شاید برخی کاربران در سیم کشی ساختمان خود به جای سیم های مسی از سیم هایی با متریال آلومینیوم استفاده کنند. در چنین شرایطی احتمال ایجاد اتصالی و یا خطرات مشابه چندین برابر خواهد شد.

در برخی از مواقع افراد به علت ارزانتر بودن این سیم ها؛ اقدام به نصب آنها می کنند اما از عواقب چنین تصمیمی آگاه نیستند. می بایست این را بدانید که میزان سایش و خوردگی در این سیم ها چندین برابر سیم های مسی می باشد. پس در نهایت احتمال اتصالی در آنها نیز بیشتر خواهد بود.

8-سیم هایی که طول عمر مفید خود را طی کرده باشند

شاید این مورد را بتوان به عنوان عمده ترین حالت اتصالی برق ساختمان برشمرد. حتی اگر کلیدهای کاملاً جدیدی برای این سیم ها نصب شده باشند باز هم احتمال سایش و پیچ خوردگی در آنها وجود دارد.

از این رو همیشه دقت کنید که سیم ها فاقد پیچ خوردگی باشد. در آخر پس از باز نمودن پیچش ها می توانید آنها را در مسیر ترمینال های اتصال جای دهید.

حتما بخوانید: انواع سیم کشی ساختمان 

علائم و نشانه های اتصالی برق ساختمان

برای آنکه بتوانید خسارت های ناشی از اتصالی برق ساختمان را به حداقل برسانید می بایست نسبت به علائم آن آگاه باشید. این علائم به شرح زیر خواهند بود :

علائم اتصالی برق ساختمان

1-افت فشار برق ساختمان

هنگامی‌ که در کابل کشی های برق شهری از کابل های نامرغوبی استفاده شده باشد چنین واقعه ای رخ می دهد. در چنین وضعیتی شما با روشن کردن ابزارهای الکترونیکی فشار مضاعفی را به دستگاه خود وارد می کنید. این موضوع می‌تواند تبعاتی مانند نیم سوز شدن و یا سوختگی تجهیزات شما را به دنبال داشته باشد.

2-کم نور شدن تجهیزات روشنایی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در روزهایی که طوفان شدیدی می وزد تجهیزات روشنایی کم نور شوند. چنین حالتی نشان از اتصالی نمودن برق است و چنانچه ادامه داشته باشد ممکن است سبب حریق گردد.

3-بی دلیل سوختن لامپ های روشن ساختمان

اگر متوجه شده اید که لامپ های منزل شما در این اواخر به طور غیر معمول و بیش از اندازه می سوزند احتمالاً باید سیم کشی ساختمان خود را چک کنید. در این شرایط باید آیتم هایی چون ولتاژ بالا، توان مضاعف در سوئیچ دیمر و همچنین تمامی اتصالات مورد ارزیابی قرار گیرند.

4-افزایش هزینه های فیش برق

چنانچه احساس می‌کنید مبلغ درج شده بر روی فیش برق شما با حجم استفاده مغایرت دارد؛ نباید از این موضوع ساده گذر کنید. این احتمال وجود دارد که برخی از دستگاه ها فشار مضاعفی را بر روی کنتور وارد کنند. البته شاید هم سیم کشی ساختمان شما بسیار قدیمی شده و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

5-عمل نکردن کلیدهای برق

چنانچه از سوئیچ های مرغوبی در سیم کشی های ساختمان خود استفاده نکرده باشید احتمالاً کلید ها هم عملکرد درستی نخواهند داشت. البته این موضوع اتصالی برق ساختمان را نیز به دنبال خواهد داشت.

امدادکاران مرکز تخصصی سیم کشی و برقکاری ساختمان 

امدادکاران یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدامات برق ساختمان در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه برقکاری و سیم کشی ساختمان، عیب یابی قطعی برق، نصب تایمر راه پله، سیم کشی روکار و توکار، نصب و تعمیر جعبه فیوز و . . . می باشد. برقکار ساختمان امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکلات برق در ساختمان شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای رفع مشکل توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.