آشنایی با انواع روش های سیم کشی ساختمان

5 دقیقه زمان مطالعه

بدون شک یکی از اجزای  اصلی هر ساختمانی بخش سیم کشی است. ببه طور کلی پروسه ای که به منظور انتقال جریان برق؛ به واسطه لوله گذاری و هدایت سیم ها انجام می پذیرد به عنوان سیم کشی ساختمان اطلاق می شود، برای سیم کشی ساختمان روش های گوناگونی وجود دارد. سیم کشی روکار و سیم کشی توکار از رایج ترین روش های سیم کشی ساختمان است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل شما را با انواع سیم کشی ساختمان و کاربردهای هر یک آشنا کنیم.

در صورتی که قصد سیم کشی ساختمان را دارید می توانید از بخش خدمات برق ساختمان سفارش خود را ثبت کرده و منتظر تماس برقکار ساختمان باشید.

انواع سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان به روش های گوناگونی انجام می شود. به طور عمومی این عملیات بر اساس فضای کاربری، نوع پروژه و عمر ساختمان به دو شکل روکار و توکار صورت می گیرد. در ادامه با این دو روش سیم کشی آشنا خواهیم شد.

سیم کشی روکار ساختمان

1- سیم کشی به روش روکار

سیم کشی روکار یکی از انواع سیم کشی ساختمان است که به بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام آن پیداست در این روش تمام سیم ها و اتصالات بر روی سطح بیرونی دیوار تعبیه می گردند.

البته برای آن که سیم کشی ها جلوه بدی به فضا ندهند میتوان از کاورهایی چون داکت به منظور مخفی نمودن آنها بهره گرفت. به علت آن که دیگر نیازی به عملیات کنده کاری درون دیوار نیست این روش می ‌تواند مقرون به صرفه تر باشد.

اگر سازه شما عمر بالایی دارد استفاده از این حالت به علت امنیت بیشتر و دسترسی راحت تر به منظور تعمیرات بیشتر توصیه می شود.

مزیت این روش این است که سیم ها در معرض دید هستند و در صورت مشاهده کوچکترین اختلالی کاربر می تواند درصدد رفع مشکل برآید.

2- سیم کشی به روش توکار

روش توکار از دیگر روش های رایج سیم کشی ساختمان است. در این روش برق کشی ساختمان تکنسین تمامی اتصالات و سیم ها را در مجراهای تعبیه شده درون دیوار جای می دهد. البته گاهی هم ممکن است سیم ها از زیر گچ و یا سیمان در مسیر مورد نظر هدایت شوند.

این روش دارای انعطاف بیشتری برای هدایت سیم ها می باشد. در واقع دست تکنسین برای پیشبرد عملیات بازتر است از این رو می توان برای انواع فضاهای کاربری از آن کمک گرفت.

در این روش تکنسین می تواند از انواع سیم ها استفاده کند و شاید یکی از دلایل متداول شدن این حالت نیز همین موضوع باشد.

از جمله فضاهای مورد استفاده میتوان به مکان ‌های تجاری، شخصی، تفریحی و ارگانها اشاره کرد. علاوه بر تمامی مزایای ذکر شده در این حالت جلوه بیرونی فضا زیباتر شده و شما عضو اضافه ای بر روی دیوار مشاهده نخواهید کرد.

حال که با انواع روش های اصلی آشنا شدیم وقت آن رسیده است تا به شکل جزئی تر این پروسه را بررسی کنیم و بدانیم که روش توکار به چند حالت قابل اجرا می باشد.

حتما بخوانید: استانداردهای سیم کشی ساختمان

سیم کشی توکار ساختمان

سیم کشی به روش توکار به چند حالت اجرا می گردد ؟

به طور کلی سیم کشی به روش توکار به سه روش صورت می گیرد. سیم کشی از طریق جعبه فیوز، سیم کشی با کمک کلید و پریز و سیم کشی از طریق جعبه تقسیم از جمله این روش ها می باشند.

1.سیم کشی توکار  ساختمان با کمک جعبه فیوز

اگر تکنسین صلاح ببیند به جهت پخش متعادل و یکدست جریان الکتریکی در سیم کشی ها از جعبه فیوز کمک می گیرد.

همانطور که میدانید بخش ‌های مختلف یک فضا به میزان متفاوتی از جریان الکتریکی احتیاج دارند. هنگامی که به منظور پخش جریان از فیوز استفاده شود تمامی تجهیزات برقی می‌ توانند در حد مورد نیاز برق کافی دریافت کنند.

در این حالت تمامی سیم ها از جعبه فیوز رد می ‌شوند. البته از نظر هزینه ای این روش کمی گرانتر می باشد.

حتما بخوانید: علت کار نکردن فن کولر گازی و راهکارهای رفع آن

2.سیم کشی توکار با کمک کلید و پریز

در این حالت تکنسین میتواند فضا مناسب و مورد نیاز را برای جای گیری سیم ها با توجه به سایز کلید و پریز در نظر بگیرد. به علت تعبیه محفظه در درون دیوار از لحاظ جلوه بصری هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

از طرفی چنانچه اختلالی در سیستم برق رسانی پیش آید می توانید با باز نمودن پریز به آسانی به تمامی سیم ها دسترسی داشته باشید. پس در این روش تعمیر و رفع عیوب ایجاد شده بسیار تسهیل می یابد.

3.سیم کشی توکار با کمک جعبه تقسیم

در این حالت تمامی  سیم ها به شکل افقی از داخل محفظه به بیرون هدایت می‌ شوند.

در گام نخست این جعبه در فاصله cm 30 از محل تعیین شده نصب و تعبیه می گردد. در مرحله بعد تمامی نقاطی که نیاز به سیم کشی دارند به شکل انشعاب از درون جعبه به بیرون عبور می کنند.

از آنجایی که تجهیزات و وسایل مورد نیاز برقی بسیار پیشرفته شده اند و پروسه عیب یابی و رفع اختلال  پررنگ‌ تر از سال ‌های پیش شده است شاید این روش هم اکنون کمتر از سایر موارد مورد استفاده واقع شود.

سیم کشی ساختمان با جعبه تقسیم

نکات سیم کشی ساختمان

پروسه سیم کشی جز آن دسته از عملیات هایی است که تمامی مراحل و آیتم های آن میتوانند در راندمان نهایی تاثیر گذار باشند. لذا علاوه بر نوع سیم کشی متریال استفاده شده نیز می تواند یک فاکتور تعیین کننده باشد. به یاد داشته باشید که هرگز کیفیت را فدای هزینه نکنید. به عبارتی در حین انتخاب متریال از اتصالاتی استفاده کنید که واجد حداکثر طول عمر بهینه باشند حتی اگر از نظر قیمتی گرانتر هستند.

برای اجرای اصولی این عملیات تکنسین باید با تجربه و دوره دیده باشد. تمامی اتصالات می بایست به شکل محکم و بی نقص نصب گردند تا احتمال ایجاد ایراد و خسارت در آینده به حداقل برسد.

باید توجه داشت که هر بخش از منزل چه نوع سیم و اتصالی احتیاج دارد. به طور مثال سیم های نمره 4 به منظور سیم کشی اصلی و کولرهای گازی استفاده می شوند. سیم نمره 5/1 به منظور سیم کشی تجهیزات روشنایی و سیم نمره 5/2  برای پریزهای اتاق ها، سالن پذیرایی و کولرهای آبی مناسب خواهد بود.

حتما بخوانید: علت اتصالی برق ساختمان چیست؟

بهترین روش سیم کشی ساختمان چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که در بین روش های ذکر شده کدام روش سیم کشی ساختمان میتواند بهترین حالت باشد. در حین شرح روشها مزایا و محدودیت ‌های هر یک ذکر شد پس شاید طرح این سوال که کدام روش بهتر است صحیح نباشد. چرا که شما باید با توجه به شرایط موجود نوع اجرای عملیات را برگزینید.

به طور مثال در ارگان های اداری و یا فضاهای صنعتی روش روکار گزینه معقول تری محسوب شود. اما در طرف مقابل در فضاهای شخصی و منازل مسکونی به علت اهمیت جلوه فضا شاید روش توکار گزینه بهتری باشد.

امدادکاران مرکز تخصصی سیم کشی و برقکاری ساختمان 

امدادکاران یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدامات برق ساختمان در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه برقکاری و سیم کشی ساختمان، عیب یابی قطعی برق، نصب تایمر راه پله، سیم کشی روکار و توکار، نصب و تعمیر جعبه فیوز و . . . می باشد. برقکار ساختمان امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکلات برق در ساختمان شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای رفع مشکل توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *