استانداردهای برق کشی ساختمان چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

استانداردهای برق کشی ساختمان مجموعه قوانین و مقرراتی است که هنگام سیم کشی و برق کشی ساختمان بایستی مورد توجه قرار گیرد. بی توجهی به این استانداردها می تواند باعث اتصالی برق ساختمان شده و خسارت های بسیاری را به همراه آورد. بنابراین پیش از آغاز کار سیم کشی ساختمان لازم است با این استانداردها آشنا بوده و آنها را به کار گرفت. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم به طور کامل و جامع شما را با قوانین و مقرارت برق کشی ساختمان آشنا کنیم.

 استانداردهای برق کشی ساختمان چیست؟

مجموعه قانون هایی که زمان برق کشی ساختمان باید در نظر گرفته شود را استانداردهای برق کشی ساختمان، می نامند.

برق کشی یکی از اقداماتی می باشد که باید با احتیاط بسیار زیادی انجام شود. در صورتی که استانداردهای مشخص شده برای برق کشی در نظر گرفته نشود، ممکن است که خطرات زیادی برای ساختمان به وجود بیاید.

استانداردهای برق کشی را باید بشناسید تا از صدمات جبران ناپذیر جلوگیری کنید. قوانین و مقرراتی که مربوط به برق ساختمان می باشد، توسط شهرسازی و وزارت مسکن مورد بررسی قرار می گیرد.

استانداردهای سیم کشی ساختمان

 استانداردهای برق ساختمان

نکات جزئی در مورد استانداردهای برق کشی ساختمان وجود دارد که این نکات را باید به خوبی در نظر بگیرید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن، انواع سیم کشی ساختمان را انجام دهید. برخی از مهمترین استانداردهای برق کشی در ساختمان که اهمیت زیادی دارد عبارت است از :

  1. تمامی سیم کشی های ساختمانی که روکار و توکار هستند باید از درون لوله های مخصوصی که برای آنها تعبیه شده است سیم کشی شوند. برای اجرای هر یک از انشعاب ها باید از متعلقات و وسیله های استاندارد که مربوط به هر یک از مجراها و لوله ها می باشد استفاده شود. جعبه های مربوط به پریز و کلید در سیم کشی توکار نیاز است که با نوع کلید پریز و سیم کشی استفاده شده مطابقت داشته باشد.
  2. نسبت قطر داخلی لوله های سیم کشی بر اساس قطر دسته سیم ها باید حدود 1 و 3 دهم درصد باشد. این استاندارد باید در هر یک از لوله های سیم کشی رعایت شود.
  3. لوله ها زمان لوله کشی سیستم برق ساختمان نیاز است که خالی باشند. در انتهای لوله کشی هر یک از سیم ها توسط ابزار آلات به درون لوله ها هدایت می گردند. مدارهایی که در قسمت زیرین قرار می گیرند باید تنها با استفاده از لوله های فولادی و پلاستیکی اجرا شوند.
  4. اگر در سیم کشی روکار ساختمان ها سیستم اجرا به صورت اصولی انجام شده باشد، باید بست های لوله روکار به صورت دو پیچه اجرا شوند. این مسئله که آنها مانع تماس سقف و لوله با دیوار شوند بسیار مهم است. جهت اجرای مانع باید حدود ۶ میلیمتر بین آنها فاصله قرار گرفته شود.
  5. استفاده از لوله بر در هر یک از لوله کشی های سیستم برق مجاز نیست. لوله ها باید تنها به وسیله اره برش داده شوند. پس از برش دادن باید لبه های تیز لوله با استفاده از وسیله مخصوص صاف شود.
  6. اتصال لوله کشی به هر یک از دستگاه هایی که دارای لرزش هستند باید به کمک لوله هایی که فولادی می باشند انجام شود. لوله های فولادی قابلیت انعطاف پذیری دارند و طول آنها حدود ۲۰ سانتیمتر می ‌باشد.
  7. انشعابات و اتصالات نیاز است که با استفاده از ترمینال هایی که پیچی می باشند انجام گردند. استفاده کردن از ترمینال های دیگر تنها در صورتی مجاز خواهد بود که علاوه بر انجام اتصال و همچنین تضمین کردن تداوم الکتریکی، عایق بندی مناسب روی آنها اجرا شود.
  8. پیچیدن هر یک از سیم ها به دور یکدیگر برای ایجاد نمودن اتصال الکتریکی و همچنین عایق بندی محل با استفاده از نوار چسب الکتریکی غیر مجاز است.

حتما بخوانید: علت کار نکردن فن کولر گازی و راهکارهای رفع آن

قوانین و مقررات برق کشی ساختمان

استانداردهای برق کشی ساختمان از نظر فاصله

از نظر فاصله در هر یک از سیستم های برقی کشی، باید استانداردهای مشخص شده رعایت شود. برخی از مهمترین استانداردهای برقی کشی مربوط به فاصله عبارت است از :

  1. فاصله هر یک از کابل ها از دیوار نیاز است که حدود دو سانتی متر باشد. این فاصله اگر رعایت نشود خطرات زیادی برای ساختمان به وجود می آید.
  2. فاصله آویز هر یک از لامپ ها از سقف ساختمان باید حدود 30 تا 50 سانتی متر باشد. این فاصله روی زیبایی و ایمن ماندن ساختمان نقش بسیار مهمی دارد.
  3. فاصله کلیدهای ساختمان باید از قسمت کف ساختمان حدود 110 الی 120 سانتی متر باشد. این استاندارد فاصله را در بیشتر ساختمان ها مشاهده می کنید.
  4. فاصله پریزهای برق، آنتن تلویزیون، تلفن و … باید از کف ساختمان حدود 30 الی 40 سانتی متر باشد.
  5. فاصله پریز از قسمت کف حمام تا بالا باید حدود 120 سانتی متر باشد. در این صورت آب به درون پریز وارد نمی شود و خطری برای سیستم برق کشی به وجود نمی آید.
  6. فاصله پریز از قسمت کف آشپزخانه باید حدود 60 الی 120 سانتی متر باشد.
  7. فاصله جعبه های فیوز ساختمان از لوله های آب و گاز نیاز است که حدود یک متر باشد. این فاصله را بر اساس استانداردهای مشخص شده اگر بخواهیم بگوییم می شود 150 الی 170 سانتی متر که باید رعایت شود.
  8. فاصله هر یک از قوطی های برق باید از چارچوب ساختمان حدود 15 الی 25 سانتی متر باشد.
  9. فاصله مربوط به گوشی آیفون و پنل آن از قسمت کف ساختمان تا بالا باید حدود 140 سانتی متر تا 150 سانتی متر باشد.
  10. فاصله هر یک از پریزها از یکدیگر باید 3 متر باشد. فاصله آنها از درب ورودی نیاز است که یک و نیم متر باشد.

فاصله استاندارد هر یک از کلید و پریزها باید به صورت اصولی محاسبه شود، در این صورت خطری ساختمان را از نظر سیستم برق تهدید نمی کند.

استانداردهای سیم کشی ساختمان

استانداردهای برق کشی ساختمان از نظر ظرفیت فیوز

از نظر ظرفیت فیوز باید بدانید که استانداردهای برق کشی ساختمان نیاز است مورد بررسی قرار بگیرد. هر یک از فیوزها باید از نظر ظرفیتی که دارند بررسی شوند و برخی از استانداردهای آنها عبارت است از :

  1. ظرفیت هر یک از فیوزها برای روشنایی ساختمان ها حدود 10 آمپر می باشد.
  2. ظرفیت هر یک از فیوزها برای کنتور ساختمان ها حدود 25 آمپر است.
  3. ظرفیت هر یک از فیوزها برای پریزهای ساختمان باید حدود 16 آمپر باشد.
  4. ظرفیت فیوزها برای فیوز اصلی ساختمان و کولرگازی حدود 20 آمپر باشد.

اینکه ظرفیت هر یک از فیوزها در هر یک از بخش های ساختمان رعایت شود بسیار مهم است. در صورتی که آنها استانداردهای لازم را از نظر فیوز نداشته باشند، خطر جدی ساختمان را تهدید می کند که باید مانع آن شوید.

امدادکاران مرکز تخصصی سیم کشی و برقکاری ساختمان 

امدادکاران یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدامات برق ساختمان در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه برقکاری و سیم کشی ساختمان، عیب یابی قطعی برق، نصب تایمر راه پله، سیم کشی روکار و توکار، نصب و تعمیر جعبه فیوز و . . . می باشد. برقکار ساختمان امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکلات برق در ساختمان شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای رفع مشکل توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *