جامع ترین راهنمای عیب یابی کولر گازی اسپیلت

5 دقیقه زمان مطالعه

عیب یابی کولر گازی و اسپیلت امری تخصصی بوده و نیاز به دانش و تخصص کافی در این زمینه دارد. دستگاه کولر گازی از قطعات و بخش های گوناگونی تشکیل شده است، هر یک از این قطعات با گذشت زمان خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می کنند. اگر با مشکلات کولر گازی و نحوه تعمیر آنها آشنا باشید می توانید با مشاهده کوچکترین علائم خرابی کولر گازی نسبت به تعمیر اقدام کنید. با این کار از بروز مشکلات جدی در این دستگاه خودداری کرده و عمر مفید آن بیشتر خواهد شد.

در این مطلب از امدادکاران به آموزش نحوه عیب یابی کولر گازی سامسونگ، جنرال، ال جی و دیگر برندها می پردازیم و به شما می گوییم چگونه انواع مشکلات و خرابی های این دستگاه را رفع کنید. توجه به زمان سرویس کولر گازی یکی از موضوعات مهمی است که می تواند از بروز مشکلات جدی در این دستگاه جلوگیری کند.

در صورتی که برای رفع این مشکلات و تعمیر کولر گازی به تکنسین حرفه ای نیاز دارید کافیست از قسمت زیر سفارش خود را ثبت کنید و در غیر این صورت تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

عیب یابی مشکلات رایج کولر گازی در انواع برند

کولرهای گازی مانند دیگر لوازم با گذشت و بنا به دلایل گوناگونی از قبیل خرید کولر گازی تقلبی به جای اصل، استفاده نامناسب یا بی توجهی به سرویس های دوره ای دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. با وجود اینکه برندهای گوناگونی از کولر گازی در بازار وجود دارد اما عیب یابی و تعمیر آنها با هم تفاوت هایی نداشته و اگر به صورت اصولی تعمیر یک کولر را یاد بگیرید می توانید برای تعمیر کولر گازی، ال جی و دیگر برندها اقدام کنید.

در این بخش برخی از رایج ترین و مهم ترین مشکلات در کولر گازی را بررسی و نحوه تعمیر و رفع آنها را بررسی می کنیم.

حتما بخوانید: راهنمای تشخیص کولر گازی اصل از تقلبی

کار نکردن کمپرسور کولر گازی

چرا کمپرسور کولر گازی روشن نمی شود؟

روشن نشدن کمپرسور یا واحد تراکم، یکی از مهم ترین موارد عیب یابی کولر گازی تلقی می گردد.

فرآیند ایجاد هوای مطبوع با حرکت گاز مبرد در لوله های کمپرسور آغاز می شود. بروز هرگونه ایراد در این قطعه پروسه تولید و توزیع هوای مطبوع و مناسب را با اختلال مواجه می سازد.

فرسودگی سیم پیچ کمپرسور، معیوب شدن موتور و قطع بودن جریان برق ورودی، از مهم ترین دلایل روشن نشدن کمپرسور دستگاه محسوب می شود. همچنین، تخلیه یا کمبود گاز مبرد هم می تواند در عدم کارکرد موتور کولر گازی موثر باشد.

 ✅ راهکارهای رفع مشکل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

بررسی و ارزیابی دقیق، از راهکارهای مناسب برای حل مشکل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی اسپلیت به شمار می رود. کمپرسور دستگاه برای کارکرد و عملکرد بهینه نیاز مبرم به جریان الکتریکی دارد. به همین جهت، می بایست از وجود جریان برق در سیم ها و اتصالات دستگاه اطمینان حاصل نمود. همچنین، در صورت خرابی خازن راه انداز کمپرسور یا معیوب شدن ترموستات، با تعویض این قطعات می‌توان نسبت به رفع مشکل ایجاد شده اقدام کرد.

⭐ در مقاله علائم سوختن کمپرسور کولر گازی به طور کامل به بررسی نشانه های خوب کار نکردن این قطعه در کولر گازی پرداخته ایم.

چرا کولر گازی سروصدای زیادی دارد؟

سر و صدا کولر گازی را می توان از دیگر موارد عیب یابی کولر گازی برشمرد.

عدم نصب درست فن اواپراتور، خرابی لاستیک های لرزه گیر موتور و نصب غیر اصولی دستگاه از اصلی‌ترین علل بروز این مشکل می باشند. ضمنا، شل شدن پایه ها، پیچ ها و اتصالات کمپرسور می تواند منجر به تولید صدا، لرزش و ارتعاش دستگاه در هنگام کار شود.  

✅ راهکارهای رفع مشکل سر و صدا کولر گازی

بررسی دقیق و یافتن منشا سروصدا، از راهکارهای مناسب برای عیب یابی و تعمیر کولر گازی محسوب می شود. در صورت شل شدن پیچ ها و اتصالات، با محکم کردن آنها، به احتمال زیاد مشکل برطرف می گردد. مطمئن شدن از سلامت فن دستگاه و نصب صحیح کولر گازی بر روی پایه‌های نگهدارنده، از دیگر راهکارها برای حل این مشکل می باشد.

⭐ در مقاله راهنمای نصب کولر گازی به طور کامل مراحل نصب کولر گازی را بررسی کرده ایم، برای آشنایی با نحوه نصب کولر گازی این مقاله را نیز مطالعه کنید.

علت باد گرم کولر گازی

چرا باد کولر گازی گرم است؟

در پاره ای مواقع، علی رغم کار کردن فن و کمپرسور، از دریچه های توزیع هوای کولر گازی باد گرم انتشار پیدا می کند.

عدم تنظیم دمای ترموستات را می توان از مهم ترین دلایل تولید باد گرم توسط دستگاه قلمداد نمود. نشت ماده مبرد، نیم سوز شدن الکتروفن، معیوب شدن کمپرسور و کثیفی فیلتر هوا، می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشند.  

✅ راهکارهای رفع مشکل باد گرم کولر گازی

در صورت کثیفی یا فرسودگی فیلتر هوا، می بایست نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمود. فیلتر هوای دستگاه در افزایش بار برودتی و سرمایشی کولر گازی نقش بسزایی ایفا می نماید. تنظیم درجه ترموستات بر روی بازه مناسب و شارژ گاز مبرد کولر گازی، در رفع این مشکل کمک شایانی می نماید.

همچنین، در صورت معیوب شدن کمپرسور، باید جهت رفع مشکل احتمالی، از خدمات تکنسین ها و تعمیرکاران متخصص بهره مند گردید.

حتما بخوانید: آموزش نحوه تمیز کردن کولر گازی

چرا کولر گازی گرم نمی کند؟

بسیاری از اسپیلت ها دو فصله بوده و علاوه بر خنک کردن می توانند قابلیت گرم کردن فضا را داشته باشند.

اگر کولر گازی شما به جای باد گرم، باد سرد می زند بایستی مواردی از قبیل میزان گاز مبرد، سلامتی فن داخلی و خارجی، خوب کار کردن کمپرسور و کندانسور را بررسی کنید. همچنین ممکن است ظرفیت کولر در مقایسه با محیطی که از آن استفاده می کنید کم باشد و این موضوع باعث گرم نکردن کولر گازی شود.

چرا کولر گازی روشن نمی شود؟

روشن نشدن دستگاه، از جمله مشکلات رایج کولر گازی به شمار می آید. در بروز این مشکل عوامل مختلفی نقش دارند.

نوسان جریان برق، اتصالی سیم ها، قطعی سیم رابط یا دو شاخه و خرابی پریز برق، برخی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه هستند. مبنای عملکرد کولرهای گازی بر اساس توزیع مناسب جریان برق در قطعات آن صورت می گیرد.

ایجاد هرگونه اختلال در این فرآیند کارکرد سیستم را تحت شعاع قرار می دهد. در نتیجه این امر کاربر با مشکل روشن نشدن کولر گازی مواجه می شود. ضمنا، در صورت معیوب بودن کلید اصلی، جریان برق به قطعاتی مانند فن و الکتروموتور نمی رسد.

 ✅ راهکارهای رفع مشکل روشن نشدن کولر گازی

اطمینان حاصل کردن از وجود جریان برق در سیم ها و اتصالات دستگاه، از مناسب‌ترین راهکارها برای رفع این مشکل محسوب می شود. بررسی سیم های برق و مطمئن شدن از سالم بودن پریز برق، از دیگر موارد حائز اهمیت در این رابطه تلقی می گردد.

⭐ در مقاله علت روشن نشدن کولر گازی به طور کامل به این مشکل و نحوه رفع آن پرداخته ایم، برای کسب اطلاعات کامل درباره این مشکل و نحوه رفع آن توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

خاموش نشدن کولر گازی

چرا کولر گازی خاموش نمی شود؟

در بسیاری از مواقع دیده می شود که کولر گازی خاموش نشده و به صورت یکسره کار می کند.

اگر کولر گازی شما با وجود رسیدن به دمای تنظیم شده خاموش نمی شود ممکن است کنترل های الکترونیکی دچار مشکل شده باشد. اگر ترموستات کولر دچار مشکل شده باشد یا سنسور از موقعیت خود خارج شده باشد شاهد بروز این مشکل خواهیم بود.

خراب شدن برد کولر گازی، خرابی ترمیستور، خوب کار نکردن ترموستات یا کوتاه بودن کابل آن، درست کار نکردن کنتاکتور برخی از دیگر دلایلی است که باعث خاموش نشدن کولر گازی می شود.

در صورتی مدت زمان خاموش شدن کولر بعد از زدن دکمه پاور طولانی است به احتمال زیاد فیلتر یا کویل های کندانسور آسیب دیده است.

حتما بخوانید: بهترین دمای کولر گازی برای تابستان و زمستان

چرا ترموستات کولر گازی کار نمی کند؟

عمل نکردن ترموستات علی رغم کارکرد مداوم سیستم، دیگر مورد عیب یابی کولر گازی را شامل می شود.

ناکافی بودن میزان گاز مبرد، باز بودن پنجره ها و خرابی بلوور فن، از علل اصلی کار نکردن ترموستات قلمداد می گردد. علاوه بر این، تناسب نداشتن ظرفیت دستگاه با محیط مورد استفاده نیز می تواند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشد.

 ✅ راهکارهای رفع مشکل کار نکردن ترموستات کولر گازی

خرید کولر گازی متناسب با متراژ و ابعاد فضای داخلی، از اقدامات موثر برای حل این مشکل است. بررسی سلامت فن، تعویض فیلتر هوا، بستن پنجره ها و شارژ گاز مبرد، از دیگر راهکارها در این زمینه به شمار می رود.

چرا کولر گازی خود به خود خاموش می شود؟

خاموش شدن ناگهانی و خود به خود کولر گازی از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبه رو می شوند.

بروز مشکل در برد کولر گازی، خراب شدن ترموستات و کمپرسور کولر گازی، افزایش دما در کمپرسور و اورلود کولر از رایج ترین دلایلی است که باعث آف شدن ناگهانی کولر گازی می شود.

برای رفع این مشکل توصیه می کنیم سلامت قطعاتی که بیان شد را بررسی و در صورت خرابی تعمیر یا تعویض کنید.

حتما بخوانید: آموزش نحوه سیم کشی کولر گازی

نشت آب کولر گازی

چرا کولر گازی نشت آب دارد؟

از مهم ترین علت نشت آب از کولر گازی می توان کمبود گاز مبرد، برفک زدن اواپراتور و گرفتگی شیلنگ تخلیه را عنوان نمود. تجمع گردوغبار و رسوبات، ایجاد گرفتگی و متعاقب آن، مسدود شدن مسیر خروج آب را به دنبال دارد.

 ✅ راهکارهای رفع مشکل نشتی آب کولر گازی

برای رفع این مشکل در وهله نخست می بایست لوله و شیلنگ تخلیه درین را مورد بررسی قرار داد. همچنین، پیچ خوردگی شیلنگ تخلیه می تواند فرآیند خروج آب را با مشکل مواجه سازد.

ضمنا، عایق نکردن لوله های آب، به تدریج می تواند موجب چکه کردن آب از پنل داخلی کولر گازی شود. با توجه به تخصصی بودن این موارد، برای رفع مشکل مناسب است که از خدمات تخصصی تعمیرکاران کولر گازی استفاده نمود.

⭐ در مقاله علت آب دادن کولر گازی به طور کامل به این مشکل و نحوه رفع آن پرداخته ایم، پیشنهاد می کنیم این مطلب را پس از خواندن این مقاله بخوانید.

چرا کولر گازی یخ می زند؟

یخ زدن کولر گازی از دیگر مشکلات رایجی است که در بسیاری از دستگاه های کولر گازی شاهد هستیم. البته عیب یابی مشکل یخ زدن کولر گازی نسبت به دیگر مشکلات کولر کمی سخت می باشد چرا که ممکن است بخش های گوناگون کولر دچار این مشکل شود.

اگر پنل یا لوله رفت کولر دچار یخ زدگی شود به احتمال زیاد علت یخ زدگی کم بودن گاز مبرد است.  البته نبود جریان هوا در کویل های اواپراتور هم می تواند باعث بروز این مشکل در کولر گازی شود.

⭐ در مقاله علت یخ زدن کولر گازی به طور کامل به این مشکل و نحوه رفع آن پرداخته ایم، برای کسب اطلاعات کامل درباره این مشکل و نحوه رفع آن توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

چرا فن کولر گازی کار نمی کند؟

کولرهای گازی دارای دو فن داخلی و خارجی هستند و دلایل گوناگونی باعث خوب کار نکردن هر یک از این فن ها می شود.

اگر فن داخلی کولر گازی کار نمی کند، ممکن است چیزی درون آن گیر کرده باشد، مسدود شدن فیلتر هوا، یخ زدن کویل اواپراتور از رایج ترین دلایلی است که باعث خوب کار نکردن این فن می شود.

در صورتی که فن خارجی کولر گازی خوب کار نمی کند، بایستی به بررسی جعبه فیوز، خرابی خازن کولر گازی و موتور فن بپردازید. برای بررسی سلامت فن می توانید آن را با تکه ای چوب هل دهید تا از کار کردن یا نکردن آن اطمینان حاصل کنید.

کم بودن پرتاب باد کولر گازی

چرا پرتاب باد کولر گازی کم است؟

از دیگر موارد عیب یابی کولر گازی می توان به افت توان سرمایشی دستگاه، اشاره نمود.

کثیفی و مسدود شدن لوله ها، خرابی کمپرسور و تخلیه گاز مبرد، از شایع ترین علت های کم شدن پرتاب باد کولر گازی به شمار می روند. فرآیند سرما دهی و خنک سازی فضای داخلی با حرکت گاز مبرد در لوله های کمپرسور کولر گازی صورت می گیرد. کاهش یا تخلیه گاز خنک کننده موجب اختلال در این روند و کاهش چشمگیر بار برودتی کولر گازی اسپلیت می شود.  

✅ راهکارهای رفع مشکل کم بودن پرتاب باد کولر گازی در صورت کمبود ماده مبرد، نخستین و مهم ترین اقدام در این زمینه شارژ گاز مبرد دستگاه می باشد. مضاف بر این، رفع مشکلات احتمالی کمپرسور و زدودن آلودگی های داخل لوله ها، در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار است.

چرا ریموت کولر گازی کار نمی کند؟

یکی از دیگر مشکلاتی که برای بسیاری از مصرف کنندگان این دستگاه رخ می دهد مشکل کار نکردن دکمه ریموت است.

بروز این مشکل می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، گاهی ممکن است باتری تمام شده باشد که در این صورت با تعویض باتری مشکل رفع می شود. خراب شدن برد کولر گازی و دریافت نکردن سیگنال های لازم از سمت کولر گازی دلیل دیگری است که باعث بروز مشکل در کنترل کولر گازی می شود.

تعمیر کولر گازی در محل با امدادکاران

امدادکاران یکی از بهترین مراکز تعمیر کولر گازی در تهران است.  این مرکز آماده خدمت رسانی در زمینه تعمیر انواع برند داخلی و خارجی کولر گازی از قبیل تعمیر کولر گازی ال جی، سامسونگ، جنرال، هیتاچی و . . . می باشد. تعمیرکار کولر گازی امدادکاران، ابتدا به صورت تلفنی مشکل دستگاه شما را عیب یابی کرده و در صورت امکان راهنمایی های لازم را برای تعمیر دستگاه توسط خودتان ارائه می دهد. اگر مشکل به این صورت حل نشد کافیست با امدادکاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *