علت بسته نشدن دریچه کولر گازی

5 دقیقه زمان مطالعه

کولر گازی یکی از مهم‌ترین و کاربردی ترین تاسیسات موجود در بازار است که در ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود. کولر گازی به دلیل فضای کمی که اشغال می‌کند، در همه نوع کاربری قابل استفاده است و با توجه به قدرتش، یکی از پر استفاده‌ترین تاسیسات ساختمانی است. مهم‌ترین ویژگی‌های کولر گازی که آن را از کولر‌های دیگر متمایز کرده، امکان تنظیم زاویه‌ی دریچه‌ی باد توسط ریموت کولرگازی است. با این قابلیت شما می‌توانید در هر زمان دریچه‌ی کولر را بالا و پایین کنید تا زاویه‌ی مد نظر خود را بیابید و جریان هوا را کنترل کنید.  اما یکی از مشکلات رایج در کولر گازی بسته نشدن دریچه کولر گازی است. در این مقاله سعی داریم تا شما را با راه حل این مشکل آشنا کنیم. پس اگر به دنبال علت بسته نشدن دریچه کولر گازی هستید، با ما همراه باشید:

 

دریچه کولر گازی

سیستم کولر گازی وظیفه دارد تا هوای گرم داخل محیط را به بیرون منتقل کند و هوای مطبوع و خنک را  وارد محیط داخل کند. در این فرایند، قطعات مکانیکی و برقی زیادی مانند کمپرسورو فن لوله‌ها درگیر هستند و در نهایت هوای خنک از طریق دریچه کولر گازی، وارد محیط می‌شود.

دریچه کولرگازی از جنس پلاستیک است که توسط یک دمپر می‌چرخد و یک پایه پلاستیکی آن را نگه می‌دارد.

 

در کولر گازی دو نوع دریچه کولر وجود دارد:

دریچه افقی

دریچه افقی، همان دریچه‌ای است که به موتور کولر متصل است که توسط ریموت، تنظیم و کنترل می‌شود. این دریچه در دو حالت ثابت و چرخشی عمل می‌کند.

دریچه عمودی

دریچه عمودی به صورت دستی قابل تنظیم و کنترل است و نیاز به ریموت ندارد.

 

 

دریچه کولر گازی به وسیله برد و ریموت ، می‌تواند در زوایای مختلف تنظیم شود. پس باید کاملا سالم باشد و تا انتها باز و بسته شود. اگر این درچه درست کار نکند، کولر گازی عملا نمی‌تواند عملکرد مطلوب خود را ارائه دهد.

علت بسته نشدن دریچه کولر گازی

در ادامه به دلایل خرابی و بسته نشدن دریچه کولر گازی می‌پردازیم:

 

خرابی ریموت

ریموت در اصل هدایت‌گر کولر گازی توسط مصرف کننده است و با دکمه‌هایی که دارد، به برد کولرگازی فرمان انجام کار را می‌دهد. اولین موردی که در بسته نشدن دریچه کولر گازی باید چک کرد، سالم بودن ریموت کولر گازی است. ممکن است باتری ریموت نیاز به تعویض داشته باشد و یا برد داخل ریموت نیاز به تعمیر داشته باشد. در صورت تایید خرابی برد ریموت، سعی کنید ریموت را به متخصصین تعمیر بسپارید. زیرا ممکن است تعویض ریموت بصرفه نباشد و یا کیفیت برند اصلی را پیدا نکنید.

علت بسته نشدن دریچه کولر گازی

گیر کردن و مانع شدن جسم خارجی

در صورت بسته نشدن دریچه کولر گازی، اطراف و لبه‌های دریچه را چک بکنید؛ زیرا ممکن است جسم خارجی‌ای در لای دریچه وجود داشته باشد که مانع از بسته شدن و حتی باز شدن کامل دریچه شود. در صورت مشاهده‌ی همچین موردی، از باز و بسته کردن مکرر دریچه جلوگیری کنید و سعی کنید جسم خارجی را از مسیر دریچه خارج کنید. زیرا ممکن است جسم خارجی به مرور جلوی چرخش دریچه را بگیرد و باعث سوختن قطعاتی مثل دمپر شود. بهتر است که هفته‌ای یک بار هم دریچه و هم فیلتر‌های هوا چک شوند تا از ورود آلودگی و جسم خارجی به داخل کولر جلوگیری شود.

 

سوختن دمپر کولر گازی

دمپر یا استپ موتور، یک قطعه‌ی برقی در کولر گازی است که به دریچه‌ کولر گازی متصل می‌شود. این قطعه با چرخاندن دریچه کولر گازی، وظیفه‌ی تنظیم و کنترل زاویه‌ی باد کولر گازی را دارد. دمپر با 5 سیم که در انتهای خود دارد، به برد وصل می‌شود و با ریموت، دریچه را باز و بسته می‌کند. بنابراین در صورت بسته نشدن دریچه کولر گازی، ممکن است دمپر آسیب دیده باشد. دمپر معمولا در اثر فرسودگی یا اتصالی کردن، دچار سوختگی می‌شوند. البته ممکن است گاهی سیم‌های دمپر قطع شده باشد. در این حالت نیاز به تعویض دمپر نیست ولی چون امکان اتصالی در برد وجود دارد، باید سریعا ایراد رفع شود. در این صورت برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بخش‌های دیگر، حتما کولرگازی را خاموش کنید و با ما تماس بگیرید تا همکارانمان در اولین فرصت برای تعمیر کولر گازی شما اقدام کنند.

 

شکستن پایه دریچه کولر گازی

دریچه و دمپر کولر گازی توسط یک پایه به هم متصل می‌شوند و هوای خنک کولر را در محیط پخش می‌کنند. این پایه که مانند اهرم عمل می‌کند، از جنس پلاسیک است که دوام مناسبی دارد ولی ممکن است بعد از چند سال فرسوده و شکسته شود. همچنین ممکن است این پایه بر اثر گیر کردن جسم خارجی در لای دریچه، در حین حرکت دچار شکستگی شود. در صورتی که پایه دریچه کولر گازی بشکند، به دمپر فشار وارد می‌شود و در نهایت دمپر می‌سوزد. در صورت شکستن پایه‌، سریعا آن را خاموش کرده و با ما تماس بگیرید تا همکاران ما در اسرع وقت برای تعمیر کولر گازی شما اقدام کنند.

 

خرابی برد کولر گازی

همانطور که گفته شد، برد کولر گازی توسط ریموت، به قطعات دستور انجام کار می‌دهد و رابط اجزای کولر گازی است. تمام قطعات برقی مانند نمایشگر و دمپر به برد وصل هستند و در صورت اختلال در این قطعات، ممکن است آسیب بزرگی به برد وارد شود. اگر برد کولر گازی بسوزد، دمپر اگر سالم باشد هم کار نخواهد کرد و دریچه کولر گازی حرکت نمی‌کند. در صورت خرابی برد، کولر گازی قادر به ارائه خدمات نخواهد بود و باید برای سریعا به مرکز تخصصی تعمیرات اطلاع دهید.

علت بسته نشدن دریچه کولر گازی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا علت بسته نشدن دریچه کولر گازی را بررسی کنیم و شما را با مشکلات احتمالی در این زمینه آشنا کنیم. با توجه به توضیحات داده شده، در صورت مشاهده مشکل در دریچه کولرگازی خود، از روشن کردن کولر خودداری کنید و سریعا به مرکز تعمیرات مجاز اطلاع دهید تا در اسرع وقت اقدام به تعمیر کولرگازی شما کنند. در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از کولر گازی معیوب، ممکن است خسارت سنگینی به کولر گازی وارد کنید. بنابراین اگر کارهای اولیه مثل چک کردن ریموت و دریچه را انجام دادید و تاثیری نداشت، حتما کولر گازی را خاموش کرده و به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *