انواع آبگرمکن و روش کارکرد آنها

5 دقیقه زمان مطالعه

یک عامل بسیار مهم برای احساس راحتی در خانه، در دسترس بودن آب گرم موقع باز کردن شیر آب می‌باشد. آیا تا به حال برایتان پیش آمده که شیر آب گرم را باز کنید و به خاطر روشن نبودن یا کار نکردن آبگرمکن آب سرد بگیرید؟ چنین مواقعی است که ما از داشتن این وسیله ضروری در خانه قدردانی می‌کنیم. در این مقاله به بررسی روش‌های عملکرد انواع آبگرمکن پرداخته‌ایم به این امید که در صورت بروز مشکل بتوانیم به سرعت آن را تشخیص داده و مشکل را برطرف کنیم. در همین راستا در صورتی که نیاز به تعمیر آبگرمکن خود دارید می‌توانید با استفاده از کادر تخصصی امدادکاران در زمینه تعمیر انواع آبگرمکن این مشکل را برطرف کنید.

آبگرمکن چیست؟

آبگرمکن دستگاهی است که فرآیند گرمایش آب را برای نیازهای خانگی و صنعتی ممکن می‌سازد. و از یک منبع انرژی برای بالا بردن دمای آب استفاده می‌کند. معمولا آب گرم تولید شده توسط آبگرمکن برای پخت و پزو شستشو استفاده می‌شود. در صنعت، آب گرم و بخار مصارف زیادی دارد.
در گذشته خانه‌ها با ریختن آب در کتری، تابه و سایر ظروف فلزی و قرار دادن آنها روی آتش، آب گرم مورد نیاز را تامین می‌کردند. سپس آبگرمکن‌های ذغالی وارد می‌شوند.در حال حاظر انواع مختلف آبگرمکن‌های مخزن‌دار، دیواری، گازی، خورشیدی و غیره در بازار عرضه می‌شوند. و هر نوع از آن ها روش کار خود را دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

انواع آبگرمکن و روش کارکرد آنها

بهتر است بدانید: راهنمای جامع عیب یابی آبگرمکن بوتان

انواع آبگرمکن با توجه به نوع سوخت

آبگرمکن بر حسب مخزنی که برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. یکی از این تقسیم‌بندی‌ها بر اساس نوع سوخت مصرفی آبگرمکن می‌باشد. در ادامه به ارائه انواع آبگرمکن‌ها با توجه به نوع سوخت می‌پردازیم و برای هر کدام توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

  • آبگرمکن ذغالی
  • آبگرمکن نفت
  • آبگرمکن گازی
  • آبگرمکن برقی
  • آبگرمکن خورشیدی

انواع آبگرمکن با توجه به منبع انرژی

همانطور که گفته شد آبگرمکن‌ها را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. یکی از این تقسیم‌ها بر اساس منبع انرژی است که آبگرمکن‌ها را به دو گروه مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌کند.
در طبقه‌بندی مستقیم منبع انرژی داخل خود دستگاه قرار می‌گیرد. انواع آبگرمکن‌های نفتی، گازی، الکترونیکی و ذغالی در گروه نوع مستقیم قرار می‌گیرند.
در نوع غیر مستقیم منبع انرژِی در خارج از دستگاه و در مکانی مانند موتورخانه قرار می‌گیرد. آبگرمکن‌های خورشیدی و دوجداره از این گروه می‌باشند.

آبگرمکن نفتی چگونه کار می‌کند؟

آبگرمکن نفتی از نوع مستقیم است و دارای منبع انرژی داخلی یعنی نفت می‌باشد.
نحوه کار آبگرمکن نفتی به این صورت است که نفت از کاربراتور عبور کرده و با کمک لوله‌های اتصال به کوره دستگاه هدایت می‌شود. و سپس هوا از روزنه‌ای وارد کوره می‌شود و سوختن نفت شروع خواهد شد. و وقتی که نفت شروع به سوختن می‌کند گرما و انرژی تولید می‌شود و آب شروع به گرم شدن می‌کند.
مقدار مصرف سوخت آبگرمکن نفتی بوسیله کاربراتور تعیین می‌شود و دود ناشی از سوختن نفت از قسمت دودکش آن خارج می‌شود.

آبگرمکن گازی چگونه کار می‌کند؟

همانطور که از نام آنها مشخص است منبع انرژی و سوخت موجود در آنها گاز (گاز شهری یا کپسول) می‌باشد. ترموستات و شیر پیلوت از مهمترین اجزای یک آبگرمکن گازی هستند. نقش ترموستات در آبگرمکن گازی تنظیم دمای گاز موجود در آن است و در صورت درست کار نکردن آن دما افزایش می‌یابد.
برای جلوگیری از این مشکل یک شیر اطمینان در داخل دستگاه کار گذاشته شده است، که از افزایش فشار و دمای داخل دستگاه جلوگیری می‌کند. وظیفه شیر پیلوت در این دستگاه مشتعل كردن شمع یا شعله كوچك است كه در صورت خرابی این شیر گاز به سرعت فضای آبگرمکن را پر كرده و در نهایت سبب انفجار می‌شود.
آبگرمکن‌های گازی نسبت به مدل‌های دیگر که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، محبوبیت و کاربرد بیشتری دارند.این محبوبیت بیشتر به خاطر هزینه پایین سوخت و سهولت استفاده و نگهداری راحت آن است. آبگرمکن‌های گازی در دو نوع دیواری و ایستاده می‌باشند.

انواع آبگرمکن و روش کارکرد آنها

بهتر است بدانید: آموزش تنظیم حالت زمستانه به تابستانه در انواع پکیج

آشنایی با کارکرد آبگرمکن برقی یا الکتریکی

اگر قصد خرید آبگرمکن را دارید، مدل ها و انواع مختلف آن می‌تواند شما را گیج کند. یکی از این مدل‌ها آبگرمکن برقی یا الکترونیکی است که از نوع مستقیم می‌باشد. دما در آبگرمکن برقی توسط ترموستات کنترل می‌شود. این آبگرمکن به خاطر استفاده از برق به جای گاز و نفت هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کند و ضرری برای محیط زیست نخواهد داشت. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که با استفاده از این آبگرمکن قبض برق شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

آبگرمکن خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

در این نوع از انواع آبگرمکن کلکتورهای حرارتی خورشیدی در دستگاه بکار رفته است، که باید انرژی خورشیدی را جذب کنند. این کلکتورها به دو مدل متمرکز و غیر متمرکز کننده طبقه‌بندی می‌شوند. در مورد کلکتورهای غیر متمرکز، دو نوع کلکتور صفحه تخت و لوله وکیوم وجود دارد که آب گرم مورد نیاز محل را تامین می‌کند. کلکتورها دارای صفحات فلزی هستند که حاوی یک پوشش جاذب هستند. در زیر این صفحات لوله‌هایی وجود دارد که مایع مورد نظر در این لوله‌ها جریان دارد و مایع داخل لوله‌ها در اثر تماس با این صفحات گرم می‌شود.
آبگرمکن‌های خورشیدی که سیستم آبگرم خانگی نیز نامیده می‌شوند، در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند و با نور رایگان خورشید تغذیه می‌شوند. در نتیجه این مدل از آبگرمکن، آلودگی تولید نخواهند کرد. آبگرمکن خورشیدی بر روی پشت بام نصب می‌شود.
برای نصب و لوله‌کشی آبگرمکن‌های خورشیدی باید هزینه‌های بسیار بالایی بپردازید. و نیز در نظر داشته باشید که کارکرد این آبگرمکن در روزهای سرد و کوتاه زمستان کمی سخت خواهد بود.
آبگرمکن‌های خورشیدی با توجه به عملکردشان به سه دسته ترموسیفون، پمپ فشار و بازگشت جاذبه تقسیم می‌شوند.

انواع آبگرمکن از نظر مدل آن‌ها

آبگرمکن مخزن‌دار چگونه کار می‌کند؟

آبگرمکن استاندارد در دو مدل تولید می‌شوند: الکتریکی و احتراقی. سوختی که در آبگرمکن مدل احتراقی استفاده می‌شود اغلب گاز است (گاز طبیعی یا پروپان)، ولی آبگرمکن‌هایی که سوخت آن‌ها نفت است هم در بعضی مناطق استفاده می‌شود. آبگرمکن‌های احتراقی دارای یک لوله دودکش در بالای آن می‌باشند که دود و گاز حاصل از مصرف سوخت را به بیرون انتقال می‌دهد. و مدل‌های الکتریکی دارای یک کابل برق هستند که آبگرمکن را به سیستم برق منزل متصل می‌کند.
وظیفه آبگرمکن مخزن‌دار نه‌ تنها گرم کردن آب است بلکه ذخیره کردن آن برای استفاده‌های بعدی نیز می‌باشد.
بنابراین، علاوه بر سیستم گرمایش، هر آبگرمکن مجهز به نوعی عایق است که به گرم نگه داشتن آب مخزن در بین دوره‌های گرمایش کمک می‌کند.
در بالای مخزن می‌توان لوله‌های نصب شده بابت ورود و خروج آب را مشاهده کرد. لوله‌های ورودی آب سرد را به پایین مخزن هدایت می‌کنند و لوله‌های خروجی آب گرم را از بالای مخزن جمع‌آوری می‌کنند. برای ایمنی بیشتر، تمام آبگرمکن‌های مخزن‌دار مجهز به شیر تنظیم دما و فشار هستند. این شیر در صورتی باز می‌شود که دما یا فشار آب موجود در مخزن از حد مجاز بیشتر باشد. این شیر به لوله‌ای متصل می‌شود که به بیرون بدنه آبگرمکن منتهی می‌شود و سر آن در پشت آبگرمکن و در ارتفاع حدود 15 سانتی‌متری از کف قرار دارد. بهتر است یک سطل کوچک زیر خروجی این لوله قرار دهید، زیرا آب آزاد شده هنگام باز شدن شیر را جمع می‌کند.
اکثر مخازن از فولاد و لمینت ساخته شده‌اند. روکش لمینت از خوردگی و سوراخ شدن مخزن جلوگیری می‌کند اما در صورت خوردگی بدنه مخزن باید تعویض شود. برای جلوگیری از خوردگی، مخازن مجهز به میله آند هستند. میله‌ای فلزی که داخل محفظه مخزن است و به جای بدنه خوردگی می‌کند. در نهایت، میله آند به حدی خورده است که دیگر نمی‌تواند از بدنه محافظت کند. بهتر است سالی یکبار این میله را چک کنید و در صورت نیاز با میله جدید تعویض کنید.

بهتر است بدانید: آبگرمکن خورشیدی چیست و چگونه کار می کند؟

آشنایی با آبگرمکن دیواری

در آبگرمکن‌های دیواری که به آبگرمکن‌های بدون مخزن نیز معروف هستند، آب فقط به اندازه‌ای که در حال حاضر استفاده می‌کنید گرم می‌شود. یعنی بلافاصله پس از بازکردن شیر آب لوله‌ها گرم می‌شود و به همین دلیل مصرف انرژی آنها بسیار کم است. آبگرمکن‌های بدون مخزن یا دیواری آب را با سرعت کم گرم می‌کنند.
آبگرمکن‌ها با مدل‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند. قبل از خرید آبگرمکن، خوب است ابتدا درباره قدرت و انواع این دستگاه‌ها تحقیق کنید تا بهترین خرید را انجام دهید. همچنین انتخاب خود را از برندهای معروف تهیه کنید تا در سرویس و تعمیر آبگرمکن دچار مشکل نشوید.

تعریف آبگرمکن هیبریدی

آبگرمکن‌های هیبریدی انرژی لازم را از گرمای محیط دریافت می‌کنند. یعنی این دستگاه‌ها از گرمای محیطی که در آن قرار دارند برای گرم کردن آب داخل مخزن استفاده می‌کنند. آبگرمکن‌های هیبریدی بسیار بزرگ هستند و فقط برای استفاده در مناطقی که دمای آن بین 40 تا 90 درجه است مناسب است. اگرچه آبگرمکن‌های هیبریدی صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها دارند، اما تنها راه استفاده از آن‌ها قرار دادنشان در مکانی بزرگ و بدون هیچ‌گونه تجهیزاتی است.

نحوه عملکرد آبگرمکن دوجداره

آبگرمکن دوجداره در دسته غیر مستقیم قرار می‌گیرد. این نوع آبگرمکن عمدتاً برای تامین آب گرم ساختمان در موتورخانه قرار می‌گیرد. در مدل دوجداره برای جلوگیری از اتلاف انرژی و مقرون به صرفه بودن واحد از عایق محافظ در دیوار بیرونی استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد کویل آبگرمکن

آبگرمکن‌های کویل در گروه غیر مستقیم قرار می‌گیرند و دارای پمپ تنظیم دمای آب می‌باشند. بدین ترتیب هنگامی که آب به دمای مورد نظر رسید پمپ جریان را متوقف می‌کند و در صورت نیاز به افزایش دوباره دمای آب، پمپ بوسیله ترموستات فعال و جریان آب مجددا وصل می‌شود.
از آبگرمکن‌های بخار علاوه بر مصارف خانگی در انواع مراکز صنعتی، بیمارستانی، هتل‌ها، مجتمع‌های مسکونی و … استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *