تفاوت پکیج و آبگرمکن در چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

قطعا در روزهای سرد زمستان اهمیت وسایل گرمایشی را در هر محیطی متوجه می‌شوید. امروزه با توجه به افزایش جمعیت و سبک زندگی مردم، هر روز انواع وسایل گرمایشی تولید و به بازار عرضه می‌شود. پکیج‌ها یکی از این وسایل محسوب می‌شوند. در این مقاله از امدادکاران قصد داریم تا تفاوت پکیج و آبگرمکن و ویژگی‌های آن‌ها را شرح دهیم، اگر قصد خرید و نصب پکیج دیواری یا تعمیر آبگرمکن را دارید بهتر است در این مقاله با همراه باشید.

آبگرمکن دیواری چیست؟

آبگرمکن دیواری دستگاهی برای تولید آب گرم برای مصارف روزمره مانند شستشو، حمام و سایر مصارف آب گرم است. از آنجایی که آبگرمکن دیواری مخزن یا منبع تولید آب گرم ندارد و از نظر اندازه کوچکتر از آبگرمکن مخزن دار و آبگرمکن زمینی است، به آن آبگرمکن فوری می‌گویند.

عملکرد آبگرمکن دیواری به این گونه است که آب سرد ورودی از کویل یا لوله‌های مسی آبگرمکن دیواری عبور می‌کند و توسط شعله مشعل آبگرمکن گرم می‌شود، تا در این چرخه حرارتی آب گرم تولید شود.

معمولا آبگرمکن‌های موجود در بازار گازسوز هستند، اما آبگرمکن‌های دیواری نیز وجود دارند که انرژی آن‌ها از برق تامین می‌شود و عملکرد آنها متفاوت است. استفاده از این نوع آبگرمکن‌ها محدود است اما در بعضی مواقع واقعا مفید هستند.

پکیج چیست و چه نقشی دارد؟

پکیج یک موتورخانه کامل است که دارای بالاترین راندمان و کیفیت و کمترین مصرف انرژی و فضا می‌باشد. و از نظر ریسک با توجه به استفاده از استانداردهای مطلق اروپا و تامین گرمایش با آب گرم و رادیاتور، بسیار مطمئن است و دیگر نیازی به آبگرمکن و بخاری در ساختمان نخواهد بود. و این مورد مهم‌ترین تفاوت پکیج دیواری و آبگرمکن دیواری است. در واقع پکیج ترکیبی از آبگرمکن و بخاری می‌باشد. که از یک طرف آب گرم مصرفی خانه را تامین کرده و از طرف دیگر فضای محیط را گرم می‌کند.در واقع پکیج دو مدار برای عبور آب دارد. از یکی از این مدارها، آب سرد مصرفی عبور کرده و گرم شده و برای حمام کردن و شستشو و غیره از آن استفاده می‌شود و از مدار دیگر، آب سرد وارد شده و دمای آن بالا می‌رود و به سمت رادیاتورها هدایت می‌شود.

تفاوت پکیج دیواری و آبگرمکن دیواری در چیست؟

بهتر است بدانید: راهنمای جامع عیب یابی آبگرمکن بوتان

روش عملکرد پکیج دیواری چگونه است؟

هر پکیج بالای مشعلش لوله‌هایی دارد که از یک طرف آب سرد وارد می‌شود و از طرف دیگر آب گرم خارج شده و به سمت رادیاتورها می‌رود. این آب گرم وارد رادیاتورها شده و با گرم کردن رادیاتورها منزل را گرم می‌کند. با گرم شدن مجدد رادیاتورها، آب مدار خنک شده و وارد پکیج می‌شود تا دوباره گرم شود و این کار تا زمانی که دمای محیط تغییر کند تکرار می‌شود. عملکرد کلی پکیج دیواری تحت کنترل قطعه‌ برد پکیج دیواری بوده ودر نمونه‌های پیشرفته‌تر پکیج هر گونه مشکل نشان داده شده در تنظیمات این دستگاه با یک کد خطا قابل شناسایی می‌باشد.

پکیج بهتر است یا آبگرمکن؟

در واقع عملکرد پکیج مانند یک موتورخانه با مصرف برق کمتر، هزینه کمتر و آسان‌تر است. یکی از رایج‌ترین تفاوت پکیج و آبگرمکن این است که پکیج علاوه بر گرمایش آب مصرفی، برای گرمایش منزل نیز عمل می‌کند در نتیجه از خرید و نصب موتورخانه‌های خانگی گران قیمت و پر سر و صدا راحت خواهید شد.

در ابتدا ممکن است فکر کنید که چون قیمت پکیج بیشتر از آبگرمکن است، به نفع ما نخواهد بود، اما در نظر داشته باشید که اگر آبگرمکن بخرید، برای گرم کردن خانه هم نیاز به خرید موتورخانه و بخاری دارید. استفاده از پکیج به شما کمک می‌کند تا از لوله‌کشی و هزینه‌های آن راحت شوید.

آبگرمکن‌های دیواری جایگزین آبگرمکن‌های مخزن‌دار و پکیج‌های دیواری هم جایگزین موتورخانه‌های عظیم شده‌اند که در دنیای امروز بهترین گزینه هستند. زیرا از لحاظ مصرف سوخت، بسیار کم مصرف و کارایی بیشتری دارند. و پکیج‌های دیواری نیز به صرفه‌تر از آبگرمکن‌های دیواری هستند.

تفاوت پکیج و آبگرمکن با سیستم‌های دیگر این است که فضای کمی را اشغال می‌کنند، و می توان آن‌ها را در آشپزخانه یا تراس نصب کرد و برای خانه‌های کوچک بسیار مناسب است.

تفاوت پکیج دیواری و آبگرمکن دیواری در چیست؟

بهتر است بدانید: آشنایی با انواع پکیج سرمایشی و گرمایشی

مواردی از تفاوت پکیج دیواری و آبگرمکن دیواری

در مجموع تفاوت پکیج و آبگرمکن در این است که پکیج یک موتورخانه کامل با بالاترین راندمان و کیفیت و با کمترین مصرف انرژی و فضا می‌باشد، و نسبت به آبگرمکن‌های دیواری مقرون به صرفه‌تر هستند. زیرا می‌توانید از سختی‌های موتورخانه و شوفاژ دور باشید و همچنین با کمک پکیج علاوه بر تامین آب گرم، گرمایش مطلوبی برای محیط نیز فراهم می‌شود.در زیر به تعدادی تفاوت پکیج و آبگرمکن خواهیم پرداخت:

  • قیمت و عملکرد

شاید فکر کنید پکیج ها به خاطر قیمت بالاتر نسبت به آبگرمکن مقرون به صرفه نیستند. اما باید به این نکته توجه کرد که خرید پکیج دو تیر با یک نشان است و دیگر نیازی به خرید و هزینه آبگرمکن و بخاری نخواهید داشت.در نتیجه مصرف گاز کمتری خواهید داشت.

حذف لوله کشی وسیع در ساختمان‌ها و مستقل بودن واحدهای هر ساختمان از نظر تامین آب گرم مصرفی یکی از مهمترین مزیت‌ها و تفاوت پکیج و آبگرمکن می‌باشد.

استفاده از قطعاتی مانند پرشر سوئیچ هوا در انواع پکیج‌ها شرایطی را برای دسترسی کامل به آب گرم فراهم می‌کند. در نتیجه توجه به وضعیت این قطعه بسیار حائز اهمیت است.

  • فضای اشغال شده

اشغال فضای کمتر یکی دیگر از مزایای پکیج‌های دیواری و آبگرمکن دیواری می‌باشد، اما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در محیط‌های کمتر از 60 متر نمی‌توانید از پکیج استفاده کنید.

تفاوت پکیج دیواری و آبگرمکن دیواری در چیست؟

بهتر است بدانید: راهنمای کامل عیب یابی پکیج در انواع برندها

  • سرد شدن ناگهانی آب

آبگرمکن‌های بدون مخزن عموما یک مشکل بزرگ دارند و آن سرد شدن ناگهانی آب است. و تشخیص علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن بدون مخزن گاهی اوقات برای افراد مشکل ایجاد می‌کند. اما این مشکل در تعمیر پکیج دیواری روئیت نشده است. این مشکل بیشتر در فصل زمستان دیده می‌شود و به همین دلیل پکیج‌های دیواری به خصوص در مناطق سردسیر نسبت به آبگرمکن‌های مخزن‌دار ترجیح داده می‌شود. گاهی اوقات می‌توان با بررسی وضعیت پیچ تنظیم شمع آبگرمکن مخزن‌دار این مشکل را حل کرد.

  • استفاده از برق

پکیج‌های دیواری به خاطر اینکه از برق استفاده می‌کنند در نقاطی که قطعی برق به صورت زیاد اتفاق می‌افتد، مورد مناسبی برای استفاده نمی‌باشد. در این صورت بهتر است شما از آبگرمکن دیواری استفاده کنید تا قطعی برق باعث سرد شدن مداوم آب مصرفی شما نشود.

از تفاوت پکیج و آبگرمکن با سیستم‌های دیگر این است که هر دو وسیله گرمایشی موجب می‌شود هوای محیط شما خشک شده و یا به طور اصطلاح هوای محیط سنگین شود. در این شرایط تنفس برای کودکان و سالمندان سخت شده وممکن است مشکلات تنفسی برای آن ها به وجود آید.

آبگرمکن دیواری و پکیج هر دو از آب برای گرم کردن استفاده می‌کنند و به همین دلیل املاح موجود در آب موجب رسوب گیری پکیج و آبگرمکن می‌شود.

تفاوت پکیج و آبگرمکن موجب شده بسیاری از مردم تمایل بیشتری برای خریدن پکیج از خود نشان دهند. اما باید دانست گاهی اوقات بر اساس شرایط و نوع نیاز شما خرید آبگرمکن ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد.

در این مطلب سعی کرده‌ایم تفاوت پکیج و آبگرمکن را برای آگاهی بیشتر شما ارائه کنیم، اما این شما هستید که در نهایت می‌بایست تصمیم بگیرید که کدام گزینه انتخاب بهتری برای خانه شما می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *