علت رسوب گیری پکیج دیواری چیست؟

5 دقیقه زمان مطالعه

پکیج یک دستگاه گرمایشی است. این دستگاه به دلیل سختی آب و یا رسوب موادی مانند کلسیم و منیزیم بر روی دیواره مبدل پکیج دچار مشکلاتی خواهد شد. این اتفاق موجب بستن مسیر عبور آب در سیستم پکیج خواهد شد. همینطور یکی از دلایل بوی بد پکیج، گرفتگی مبدل آن بواسطه رسوب و املاح است. رسوب گیری پکیج کار ساده‌ای نیست و می‌بایست توسط افراد متخصص انجام شود و اگر رسوب‌زدایی به صورت دقیق و درست انجام نشود مشکلات و آسیب‌های بیشتری به پکیج وارد می‌کند.

رسوب همانند یک عایق حرارتی عمل می‌کند و کارایی دستگاه را کاهش می‌دهد در اینصورت دستگاه می‌بایست در دمای بالاتری کار کند تا این افت راندمان جبران شود. به این ترتیب میزان رسوب‌گیری پکیج چندین برابر افزایش یافته و عمر پکیج به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. حال این سوال پیش می‌آید که چگونه بفهمیم مبدل دستگاه ما مسدود شده است؟

رسوب ‌گیری یکی از مهمترین موارد در خدمات تعمیر پکیج دیواری است. یکی از مشکلاتی که باعث خرابی پکیج می‌شود رسوب گرفتن قطعات پکیج می‌باشد که باعث می‌شود رسوب گیری پکیج هر از چند‌ گاهی توسط شما انجام شود. در صورت رفع نکردن این مشکل ممکن است مجبور به قبول هزینه های قابل توجهی شوید و یا حتی در بعضی مواقع نیاز به تعویض این دستگاه ها شود که این امر اصلا مقرون به صرفه نیست.

حتما بخوانیدچرا پکیج صدا می دهد؟ علت صدا بوق، شر شر آب، سوت از پکیج

علائم رسوب‌ گرفتگی پکیج

  • فشار آب گرم در شیر حمام یا آشپزخانه کم است.
  • پکیج روشن می شود اما آب به خوبی گرم نمی‌شود.
  • روشن نشدن پکیج دیواری بخاطر رسوب در لوله آن.
  • مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا آب گرم شود.
  • وسایل گرمایشی مانند رادیاتور و شوفاژ به خوبی گرم نمی‌شوند و گرمای مطلوبی به محیط نمی‌دهند.
  • هنگامی که پکیج روشن است، تق و تق و سر وصدا ایجاد می‌کند.
  • بار و فشار پکیج بدون هیچ دلیل خاصی افزایش می‌یابد.

دلیل رسوب گرفتن پکیج چیست؟

از آنجایی که پکیج‌ها با گرم کردن آب، محیط را گرم می‌کنند،موجب میشود املاح آب در حین گرمایش در پکیج جمع شود. در نتیجه یکی از دلایل گرم نشدن آب پکیج ایجاد رسوب در پکیج می‌باشد.

سختی آب شامل املاح معدنی است که پس از مدتی موجب رسوب گرفتن پکیج می‌شود.

لازم است بدانید که به چه دلیل رسوب گیری صورت می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دلایل مختلفی برای رسوب زدایی پکیج وجود دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

  • یکی از دلایل رسوب گیری پکیج، صدای تق تق در پکیج و ایجاد صدای زیاد در محیط است.
  • از دیگر دلایل رسوب زدایی پکیج می‌توان به افزایش فشار پکیج اشاره کرد همینطور لازم است بدانید وقتی پکیج رسوب می‌گیرد نمی‌تواند آب را به خوبی گرم کند و در نتیجه آب پکیج سرد و گرم می‌شود.
  • گاهی اوقات یکی از علائمی که به شما نشان می‌دهد پکیج نیاز به رسوب زدایی دارد می‌تواند نمایش خطاها از طریق چراغ‌های 40، 70، 80 باشد.
  • از بین رفتن بوی بد پکیج که در اثر تجمع رسوب در پکیج ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از دلایل رسوب زدایی پکیج کاهش فشار آب است که با رسوب گیری می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

حتما بخوانید۱۰ علت خاموش شدن پکیج و نحوه رفع مشکل

عواملی که موجب تجمع بیشتر رسوب در پکیج می‌شود!

حرکت مایع بر میزان رسوب تشکیل شده و سختی آن تأثیر می‌گذارد. یعنی اگر آب در گردش باشد (همانند سیستم‌های گرمایشی)، رسوب کربناتی که روی سطح می‌گذارد مخصوصاّ در لوله‌های پکیج، بسیار بیشتر از سطحی است که آب در آن ساکن است. به دلیل این که با حرکت آب، مقدار بیشتری از این ذرات و املاح با سطح برخورد می‌کند.

شدت جریان آب بر میزان رسوب تشکیل شده در پکیج تاثیر می‌گذارد. مثلاً رسوبی که در زانویی لوله‌ها ایجاد می‌شود بیشتر از لوله‌های صاف و مستقیم است و علت به این خاطر است که سطح لوله‌ای که در قسمت زانویی قرار می‌گیرد با شدت بیشتری مورد حمله آب قرار می‌گیرد.

دمای آب یکی دیگر از عوامل رسوب گرفتن پکیج است. هنگامی که دمای آب بالاتر می‌رود و به نقطه تبخیر می‌رسد، مواد معدنی موجود در آن بیشتر روی سطح باقی مانده و رسوب بیشتری ایجاد می‌کنند.

توجه داشته باشید که هنگام تجمع رسوبات در پکیج، مشکل یخ‌ زدگی لوله‌های پکیج دیواری نیز می‌تواند کار را سخت‌تر ‌کند. باید بدانید یخ زدگی در پکیج‌هایی رخ می‌دهد که در تراس نصب شده‌اند.

مزایای رسوب زدایی در پکیج

  • کارایی پکیج با حذف رسوبات موجود در آن افزایش یافته و باعث می‌شود پکیج بهتر عمل کند.
  • از آسیب به پکیج جلوگیری می‌کند و دیگر نیازی به تعمیر بی‌مورد ندارد.
  • باعث از بین رفتن صدای زیاد دستگاه پکیج در هنگام روشن شدن می‌شود.
  • گرم شدن زودتر آب پکیج.

زمان مناسب برای رسوب زدایی پکیج چه موقع است؟

در مورد رسوب گیری پکیج باید گفت که بهترین زمان برای انجام این کار وقتی است که پکیج شما عملکرد خوبی ندارد و نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد.

منظور از عملکرد نامناسب این است که پکیج به درستی آب را گرم نمی‌کند یا اینکه آب را خیلی دیر گرم می‌کند، در بعضی موارد مناسبترین زمان برای رسوب گیری یا اسید شویی پکیج وقتی است که دستگاه پکیج هنگام روشن شدن صدای تق تق می‌دهد.

جدا از این دلایل باید بگویم که سرویس پکیج باید هر شش ماه یکبار انجام شود و رسوب گیری نیز جزو سرویس پکیج است.

برای اطلاع از زمان دقیق رسوب گیری پکیج خود نیز می‌توانید ابتدا پکیج دیواری خود را عیب‌یابی کنید.

اگر نمی‌توانید بهترین زمان را برای اسیدشویی یا رسوب گیری پکیج خود تشخیص دهید، بهتر است از نمایندگی‌های نصب،  تعمیرو خدمات پکیج کمک بگیرید.

حتما بخوانید: علت نشتی آب از پکیج و چکه کردن آن چیست؟

نکات ایمنی هنگام رسوب زدایی پکیج

در زمان رسوب گیری پکیج باید به نکات مهمی توجه کنید که در صورت عدم توجه هم برای شما و هم برای پکیج مشکلاتی به وجود می‌آید.

  • وقتی از اسید برای از بین بردن جرم و رسوب استفاده می‌شود، مراقب باشید که روی لباس یا پوستتان نریزد.
  • اگر اسید با پوست شما تماس پیدا کرد، فورا آن را با آب بشویید.
  • زمانی که می‌خواهید پکیج را با اسید بشویید، بهتر است از ماسک، عینک، لباس کار، دستکش و غیره استفاده کنید.
  • در صورتی که رسوبات پکیج با اسید شویی برطرف نشد، بهتر است از ضربه زدن به آن خودداری کنید و در صورت لزوم ضربه زدن به آن را به آرامی انجام دهید تا آسیبی به آن وارد نشود.
  • بهتر است مبدل حرارتی بیش از 20 دقیقه در آب اسیدی نباشد.

بهترین روش برای کمتر رسوب گرفتن مبدل پکیج دیواری

همه می‌دانیم که پیشگیری بسیار بهتر از درمان است. به همین دلیل ما بهترین راه را برای کاهش رسوب گرفتن مبدل پکیج به شما پیشنهاد می‌کنیم. با نصب فیلتر مناسب بر روی ورودی آب سرد پکیج از سختی آب کاسته و از ورود جرم و املاح سنگین به داخل آب که ته نشین و رسوب کرده‌اند جلوگیری می‌کنید. استفاده از محلول های ضد رسوب در ابتدای شروع کار پکیچ می‌تواند مفید باشد. در نتیجه این ترکیبات در داخل سیستم باعث می‌شوند از تشکیل رسوبات جلوگیری کنند. لازم به ذکر است مراقبت از پکیج و استفاده صحیح از آن تاثیر زیادی در بهترین عملکرد سیستم دارد.

روش تصفیه الکترونیکی راه دیگری برای تشکیل کمتر رسوب در پکیج است. در این روش از تغییرات میدان مغناطیسی استفاده می‌شود که هم مقدار انرژی و هم مقدار فرکانس را تغییر می‌دهد و باعث تغییر در ساختار بلوری املاح کلسیم و منیزیم می‌شود به این صورت که کلسیت را به ارگونیت تبدیل می‌کند. آرگونیت این خاصیت را دارد که به سطح لوله‌ها و مخزن‌ها نچسبد. همینطور حلالیت در آب نیز افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که هم رسوبات تشکیل نشود و هم رسوباتی که قبلاً در آب وجود داشته‌اند حل شوند. نگران امواج تولید شده توسط دستگاه نباشید. این امواج مضر نیستند. بهتر است بدانید نصب این دستگاه‌ها نیز بسیار آسان است.

باید خاطر نشان شد که نصب پکیج دیواری مناسب نیز در تجمع کمتر رسوب نقش دارد.

جمع بندی

میزان سختی رسوبات و جرم های موجود در پکیج بر هزینه رسوب گیری و سرویس پکیج تأثیر خواهد داشت. گاهی اوقات یک شستشوی ساده با اسید مشکل پکیج را برطرف می‌کند، اما بعضی اوقات رسوب گیری پکیج پیچیده و دشوار می شود در نتیجه زحمت بیشتری را برای سرویس کار به همراه دارد.

در آخر باید گفت تا جایی که امکان دارد باید با سرویس‌های دوره‌ای پکیج، از ایجاد رسوب در داخل آن جلوگیری کنیم. اگر مدت زمان زیادی است که دستگاه پکیج شما رسوب گیری نشده است باید تمامی دستگاه توسط یک فرد متخصص بازبینی و رسوب زدایی شود. با این امر عملکرد دستگاه خود را به حداکثر می‌رسانید. شرکت امدادکاران با ارائه بهترین خدمات در زمینه سرویس و رسوب گیری انواع پکیج دیواری بوتان، رسوب گیری پکیج ایران رادیاتور، بوش، ایساتیس و… آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *